Az év legjobb filmzenéi, az év meglepetései, a legjobb tételek, a legjobb betétdalok, a legjobb sorozatzenék, a legszínvonalasabb kiadványok, csalódások, és az év legrosszabb zenéi. Hogy melyikünk miképpen vélekedik 2010-ről, az a szerző nevének kiválasztása után letekerve, új ablak megnyílása nélkül elolvasható.
Bíró Zsolt összesítése
Legkedveltebb hallgatnivalók:
1. Hans Zimmer: Eredet Először csak hümmögést váltott ki belőlem, ám a film megnézése után egyre jobban tetszett, és szép lassan felment a maximumra a pontszáma. Brutálisan erős score-ról beszélhetünk, hiszen nagyon kevés az olyan eset, amikor az utólagos meghallgatáskor ennyire pontosan fel lehet idézni az adott jelenetet. Minden hangjegynek helye van, Zimmer pedig bebizonyította, hogy még rejtőzik benne tartalék.
2. Christopher Young: Teremtés James Newton Howard A faluhoz megalkotta a valaha írt legszebb filmzenék egyikét, ehhez a gyönyörű hegedűtémákban gazdag, folyamatos katarzist nyújtó vonalhoz pedig Young is hozzátette a maga társdarabját. Nagyon szomorú, hogy egy villámgyorsan eltűnő mozifilmhez készült, pedig ha létezik score, mely jogosan vihetne el minden létező díjat, akkor az ez. Az egyik legsokoldalúbb zeneszerző egyébként pechszériával küzd, mivel ha épp nem a filmje marad ismeretlen, mint jelen esetben, akkor a zenéjével bánnak el méltatlan módon azok a "szakemberek", akik szerint egy félresikerült mozi (Young esetében ez a Befejezetlen élet volt) egy lecserélt aláfestéssel majd garantáltan jobb lesz. Hát nem.
3. John Powell: Így neveld a sárkányodat A szerző nem fél a beskatulyázástól, az animációs mozik területén szeret leginkább mozogni. E vonzódásnak köszönhető egyik legnagyszerűbb zenéje is. A powelli kísérletezésnek itt most érthető módon nem volt helye, de műve így is a kalandfilmek aláfestéseinek legszebb hagyományait hozza, erőteljes és megható. Erre a zenére még azok is felfigyelnek, akiknek más esetben fel sem tűnik, hogy szól valami egy film alatt.
4. Daft Punk: Tron: Örökség Briliáns ötlet volt a robotjelmezekben feszítő Daft Punk két tagját felkérni egy ilyen mozifilm zenéjéhez, hiszen maguk is egy másik univerzumból érkeztek. A score önálló DP-albumként is megállja a helyét, így még rajongóik se csalódhattak. Az évértékelésben hátrébb került, mert – Powell score-jával ellentétben – önmagában leheletnyivel kevésbé találtam erősnek, mint a film alatt; ennek ellenére nem tudok negatívumokat említeni. És hát igen: "erre a zenére még azok is felfigyelnek, akiknek más esetben fel sem tűnik, hogy szól valami egy film alatt."
5. Christopher Young: Derült égből szerelem A dobogós Young-műhöz képest jóval lazább, marimbacentrikus romantikus score, ami ismét csak bizonyíték a szerző megbízhatóságára. Nála lehet megfigyelni azt, hogy még a kis tingli-tangli vígjátékokhoz (mint ez is) sem rest maradandót komponálni. És még valami plusz: a CD pörög szépen, rááll az ember füle ezekre a helyes darabokra, aztán eltelik egy óra, és befut a remek felépítésű, éteri vokálos "Fast Toward the Eye (Of Lorelei)", aminél szebbet még sosem írt a szerző, sőt ha minden általam ismert filmzenét felidézek, akkor sem sokat találok, ami ennél gyönyörűbb téma lenne.
6. Howard Shore: Alkonyat: Napfogyatkozás Elég merész dolog volt a hosszú részeken keresztül epekedő bamba szerelmesek történetéhez Shore-t felkérni, mivel már a nyitánnyal valami olyat tett le az asztalra, ami a célcsoport egyes tagjait biztosan sokkolta. Az előző részek muzsikájáért felelős Carter Burwell és Alexandre Desplat puhány fickók a két Daviden, Cronenbergen és Fincheren edződött Shore-hoz képest. Ennek megfelelően lett a score az eddigi legkeményebb, persze csak visszafogottan (ezúttal is a romantikus témák dominálnak), hiszen egy infarktust kapott tinilány már nem hozna bevételt a következő rész bemutatójánál.
7. James Newton Howard: Az utolsó léghajlító Még M. Night Shyamalan (egykori?) rajongójaként sem bírom figyelmen kívül hagyni, hogy a belógó mikrofonokkal ékesített Az esemény, és a legtöbb felnőtt néző számára fogyaszthatatlan bérmunka, Az utolsó léghajlító alapos visszalépést jelentett. Ugyan e két filmnél már Howardnál is megfigyelhetünk hasonlót, az ő esetében viszont ez azt jelenti, hogy a tökéletes helyett "mindössze" kiváló munkát hozott össze. Több meghallgatásra volt szükségem ahhoz, hogy ezt a nehezebb és összetettebb score-t megszeressem, ezt követően viszont értékeit nem tudtam vitatni.
8. Armand Amar: Ao – Az utolsó ősember Az ősemberes film mélabús aláfestése erős világzenei hatásaival, törzsi ütemek és duduk elegyítésével fogott meg. A tehetséges Amar gyakorlatilag csak drámai és természetfilmzenéket komponál, ám e két műfajban már számos maradandó muzsikát alkotott. Ő is azok közé tartozik, aki rég megérdemelne már valami nagyobb érdeklődésre számot tartó produkciót. Remélem, erre inkább előbb, mint utóbb kerül sor.
9. Deborah Lurie: Kedves John! Minden évben megismerhetünk több olyan score-t is, mely cseppet sem eredeti, semmi meglepőt nem tartalmaz, ám mégis megszeretjük. Lurie meghitt és fülbemászó, romantikus tábortűz-countryja pedig pont ilyen.
10. Atticus Ross: Éli könyve A Trent Reznorral közös, sokak által kedvelt, számomra mégis közömbös Social Network – A közösségi hálóval ellentétben Ross másik 2010-es munkáját kifejezetten megkedveltem. Az év egyik legeredetibb – szimfonikus hangzást elektronikus ütemekkel kombináló – aláfestése hallatán nem nehéz kietlen tájakra képzelni magunkat. A Social Network, mint zene sikeréhez érzésem szerint Reznor elismertsége is sokat hozzátett, nemcsak saját jogán lett népszerű score, ám Ross önállóan, hátszél nélkül is jól vizsgázott. Annak, hogy mégis listám végére került szerzeménye, az az oka, hogy az erős nyitást követően a lemez második felére inkább csak érdekes hangulatképek és kísérletezések jutottak. Mindettől függetlenül egy nagy ígéretként tekintek rá. A CD-t megvásárlók viszont azzal lettek büntetve, hogy az iTunes-féle verzióra több (egyébként átlagos) track mellé még egy pofás remix is került, holott a lemezen is jutott volna még neki hely.
+1 Blake Neely: An Article of Hope Ez az első eset, hogy egy meg sem jelent zene bekerül a legjobbak listájába. A várhatóan iTunesos formában hivatalosan is elérhetővé váló művet a szerző honlapján lehet(ett) meghallgatni. Már az első track üt remek felépítésével, csapongó trillázásával, és mindez hasonló színvonalon folytatódik. Remekmű, mely egy űrhajósról szóló, ám senki által nem látott dokumentumfilmhez készült, így sajnos a még ismeretlen Neely eddigi legjobb szerzeménye kevés hallgatóhoz fog eljutni. (A score végül 2013-ban, Space Shuttle Columbia: Mission of Hope címmel jelent meg.)
Akik kimaradtak:
Johan Söderqvist: Fenyvespuszta 2010-ben került szélesebb körű terjesztésre ez a soundtrack, ám hazájában, Svédországban már 2009 végén kijött. A szerzőre az Engedj be! óta érdemes figyelni. A cím alapján minimum horrorisztikus muzsikára számítottam, ehhez képest amolyan őszies erdei hangulatú lett, de azért visszafojtott feszültség árad belőle.
Pascal Gaigne: Kövéren szép az élet 2010-ben jutott el hozzánk ez a spanyol film, és így ismerkedtem meg Gaigne 2009-es kiváló munkájával. Imádnivaló főtémával rendelkezik, a mű további részében pedig virtuóz zongorafutamok és vibrafon hangja uralják a terepet.
The Cinematic Orchestra: Les Ailes Pourpres 2008 decemberének végén jelent meg, így nem hallottam róla, és esélye sem volt a 2009-es listára kerülésre, emiatt utólag emlékeznék meg a lemezről – főleg, hogy az adott év egyik legnagyszerűbb zenéjéről van szó. Flamingókról szóló természetfilmhez született, és ha nem is mindvégig annyira meghitt, mégis nagyon kevéssé áll távol a Pingvinek vándorlása Alex Wurman jegyezte aláfestésétől. Az album kifejezetten jó példa a populáris filmzenére, tehát ha valakivel meg szeretnénk kedveltetni a műfajt, ezek a dallamos szerzemények jó választások lehetnek. Bónusz, hogy a szépséges főtémára írt dalt Lou Rhodes, a Lamb egyedi hangú énekesnője adja elő, ami megkoronázza az előző háromnegyed órát. Azt hiszem, 2011-ben fontos feladatom lesz a The Cinematic Orchestra munkásságának felderítése...
Kiemelkedő, nem filmzenei albumok:
David Helpling, Jon Jenkins: The Crossing A rendszeresen összeálló alkalmi duó szintetizátorra, elektromos gitárra és dobra épülő instrumentális albuma volt az, amelyet az idén legtöbbet hallgattam, és amely nem is áll messze a filmzenéktől. David Helpling ráadásul már score-t is szerzett, így szívesen venném, ha nyugalmat sugárzó ambient stílusuk egy komolyabb moziban is helyet kapna.
Lisa Gerrard, Marcello De Francisci: Departum Lisa Gerrard kooperációi már előre ígéretesek, és most sem kellett csalódni benne. Akinek a Dead Can Dance-beli munkássága vagy a Patrick Cassidyvel közös albumai tetszettek, az a Departumban sem fog csalódni, amit olasz filmzeneszerző kollégájával közösen szerzett. Az énekesnő tehetsége senki előtt nem ismeretlen, már csak az a kérdés, hogy De Francisci merre kóborolt idáig?
Yann Tiersen: Dust Lane Bizonyos Amelie előtt sokkal kevesebben ismerték a francia művészt, de önálló albumaival is komoly rajongóbázist épített ki magának. A Dust Lane-nel elsősorban rájuk gondolhatott, mert elvontabb számokat is tartalmaz (a "Palestine" szövege például a cím betűzése). Filmzeneszerzői stílusának tehát ezúttal nagyon kevés nyoma van, ennek kedvelői szépen hoppon maradnak, de e bekategorizálhatatlan stílusú lemezzel a szélesebb érdeklődéssel rendelkezők azért nyugodtan megpróbálkozhatnak.
Az év legjobb játékzenéi:
Ahogy pörög fel a játékok aláfestéseinek világa, úgy áll lassan össze egy tízes lista ebben a kategóriában is. Tíz ugyan még nem, de – a tavalyi néggyel szemben – ezúttal már hat helyezett összegyűlt.
1. Ramin Djawadi: Medal of Honor A mester (lásd második helyezett) után tanítványa is előállt egy hasonló jellegű munkával, és bár ennél nagyobb problémám sose legyen, az első hely vonatkozásában nehezen tudtam kettejük közt dönteni. Végül Djawadi nyert, egzotikus hangulatú, lüktető, sok helyen kifejezetten egyedi zúzásával.
2. Hans Zimmer, Lorne Balfe: Call of Duty – Modern Warfare 2 Miután 2009-ben már mindenki, aki élt és mozgott, szorgalmasan letöltötte a neten keringő bootleget, 2010-ben végre úgy látták az illetékesek, hogy meg kellene jelentetni hivatalosan. Hans Zimmerék A Szikla aláfestését idézik meg, csak már korszerűbb formában, amire azért szükség is volt az eltelt idő fényében.
3. Normand Corbeil: Heavy Rain A szerzőnek sok babér nem termett a mozifilmek világában, hátha egy másik műfajban majd nagyobb sikert arat. A jelek szerint erre van is esélye: súlyos, sötét mestermunka született meg, ahol a komorság falát néha reményt sugárzó trackek is áttörik. Erőteljes mű, ami bármely, drámai pillanatokat is tartalmazó thriller képei alá jól illene.
4. Petri Alanko: Alan Wake A szerzőnek ugyan ez az első megmozdulása, mégis gyakorlatilag minden, amit Corbeil művére írtam, Alankóéra is igaz (a "mestermunka" jelző azért itt erős lenne). Ez az album a Heavy Rain társdarabja, soha rosszabb debütálást!
5. Anthesteria: Phobos 1953 Nyugodt, ám kísérteties atmoszférikus muzsikát szereztek az orosz szerzők, és nagyfilmes áthallást itt is találni: az éjfekete "Black March"-ra még Angelo Badalamenti is büszke lenne.
6. Artem Bank: Star Ruler A titokzatos szerző egy olyan egyszerű, de szimpatikus barkácszenét rakott le az asztalra, aminél a karakteresség eltereli a figyelmet a néhol műanyag hangzásról. A megközelítés több helyen az Egon és Dönciére emlékeztető (például: "Voyage"), csak itt nem érdemes poént keresni.
Az év kiemelkedő trackjei:
Noha az előző évben nem találtam olyan tracket, amely magára vonta volna figyelmemet egy-egy, teljes egészében azért nem kiemelkedő lemezről, 2010-ben szerencsére javult a helyzet. A most következő tizenöt felvétel olyan albumokról való, melyekből hiányoltam valami apró pluszt ahhoz, hogy bekerüljenek a legjobbak közé, ám amellett, hogy még mindegyiket sokszor fogom hallgatni, egy-egy részük jobban megfogott. Ezek következnek most.
1. Gabriel Yared: "Dance in F" (Az utazó) Christopher Younghoz hasonlóan Yared is megvívja olykor a maga harcát a producerekkel, hogy aztán szépen alulmaradjon. Pedig már a Trójánál is hallható volt, hogy a porosnak nyilvánított, és ezért kihajított score mennyivel jobban sikerült, mint James Horner – vélhetően a szoros határidő terhét megszenvedő – munkája. Az utazó sem lett kevésbé unalmas az általam egyébként kedvelt és tisztelt James Newton Howard meglehetősen feledhető kompozíciójával, hiszen a soundtrack egyetlen kiemelkedő pontja Yared rejtélyes módon a lemezre kerülő szerzeménye. Ha az első score a "Dance in F" stílusában íródott meg, és végül maradhatott volna, valószínűleg most az év egyik legeredetibb filmzenéjéről beszélhetnénk.
2. Ramin Djawadi: "Perseus" (A titánok harca) Egy-két éve még nem sok jót néztem ki Djawadiból, de szerencsére megcáfolt, és a Zimmer-klónok sorából lassan kitörni látszik. Az album kiemelkedő pontja a dinamikus "Perseus", ami a fenti Medal of Honor mellett jól foglalja össze azt, hogy miért lehet egyre bizakodóbban tekinteni a szerző jövője elé.
3. Edward Shearmur: "Karen's Lette" (Mother and Child) Ez a szomorú szívvel eltűntnek nyilvánítható Thomas Newmant megidéző szépséges téma arra utal, hogy ha a szív szorongatásáról van szó, Shearmurra is biztosan számíthatunk.
4. Bear McCreary: "Apocalypse (Theme from The Plan)" (Csillagközi romboló: A terv / Penge) A Raya Yarbrough énekével kiegészített főtémában keményen zúz az elektromos gitár, amit a jellegzetes dobok folyamatosan kísérnek. Ebben a tételben benne van minden, ami okán a teljes széria karakteres és misztikus muzsikája magasan kiemelkedik a sorozatzenék mezőnyéből.
5. John Powell: "Hostage" (Kéjjel-nappal) Ami játékosságot feljebb hiányoltam Powelltől, azt most megkaptam. A Mr. & Mrs. Smith vonalán haladó, ám annál erősebb score ezen kiemelkedő pontján a kézzel püfölt ütemet adó flamenco gitár épségére nincs semmi garancia.
6. Hal Lindes: "The Boys Are Back" (Anyátlanok – Életed nagy kalandja felnőtté válni) Az ismeretlennek tekinthető szerző olyan ígéretes és egyedi témával indítja a lemezt, hogy aztán sajnos nem is bírja tartani a szintet. Ám már ezen egy track miatt is érdemes volt elkezdenie a pályát, hátha magára talál később.
7. Johan Söderqvist: "End Title" (Egy jobb világ) Már szerepelt a szerző e listában, de ezzel az eredeti trackkel is helye van itt. Bánatos vokállal kísért szerzeményének külön kuriózuma, hogy egy ritkán használt instrumentum, a zenedobozokat felidéző kalimba játékát helyezi előtérbe.
8. Tomandandy: "Tokyo" (A kaptár – Túlvilág) A zörejduó ezúttal egy nagyon erős horrortémával rukkolt elő, ami igen hatásos a nyitó jelenet esőcseppjeinek lassított lehullása alatt.
9. Jon Hopkins: "Monsters Theme" (Monsters) Az elektronikus zenék királyai rendszerint sikerrel szoktak debütálni a nagyvásznon is. Paul Oakenfold és BT után itt egy újabb próbálkozó, aki szintén meg fogja találni a helyét. A szörnytémából adódóan ugyan van kevésbé emelkedett hangulatú track is, de a Helpling-Jenkins duó fent emlegetett albumán is elférő, meditatív "Monsters Theme"-mel remekel Hopkins.
10. Harold Faltermeyer: "Cop Out" (Két kopper) Nem véletlen, hogy Kevin Smith a szintipop filmzenék császárát kérte fel zsarus haverfilmjéhez, így a soundtrack főtémája egy jópofa tisztelgés lett a Beverly Hills-i zsaru előtt.
11. Stephen Trask: "Greg's Jam" (Utódomra ütök) Kevés olyan folytatás született meg idáig, amelynél ennyire visszataszító módon látszik az, hogy az alkotókat csak és kizárólag a bevétel érdekelte. A várhatóan megbízható vígjáték-zeneszerzői karriert befutó Stephen Trask vidám munkája az egyetlen dolog, amit pozitívumként ki lehet emelni a produkcióból, ez a track pedig a csúcspontja.
12. Randy Edelman: "Morning on Boston Common" (Szökőhév) A szerző a romantikus filmek (Aludj csak, én álmodom) specialistája volt egykor. Ezt az időszakot idézi meg ez a kedves, egyből visszadúdolható darab a hasonlókat tartalmazó CD-ről.
13. Henry Jackman: "Flying Home" (Ha/ver) Kétperces sincs, mégis a több komponista jegyezte score legjobb pontja ez a fokozatosan felerősödő popszimfonikus track, ami a filmben is kiemelkedő szerepet kap.
14. Keith Kenniff: "Everywhere" (The Last Survivor) A Helios, illetve Goldmund néven is munkálkodó komponista Brian Eno elszállós stílusát hozza ezzel a ráérősen elmélázó, ambient jellegű kompozícióval, ami egy dokumentumfilmhez készült.
15. Klaus Badelt: "Last Journey" (Small World) Badelt munkamániája lassan már ki fogja zárni azt, hogy olyan aláfestések szülessenek meg tőle, mint fénykorában, de az ömlesztve érkező szerzeményei között azért ráakadhatunk olyan szomorkás gyöngyszemekre, mint ez is.
Az év legviccesebb albuma:
Anamanaguchi: Scott Pilgrim vs. The World: The Game Ezt a játékzenét úgy tíz percnél hosszabb ideig nem érdemes és nem is lehet hallgatni, mert elviselhetetlenné válik. Ennek oka, hogy az Anamanaguchi zenekar instrumentális pop punkjához – élő hangszerek mellett – a Super Mario Brothers-t és társait idéző chiptune hangzást veti be. A szerzemények jóformán mind egy szálig fülbemászók, ám bizonyos idő elteltével már fejet is fájdíthatnak ezek a rettenetesen magas hangok. A megfelelő dózis szigorú betartása mellett azonban kifejezetten szórakoztató ökörködés.
Az év legjobb betétdala:
Betty Steeles: "Where Are You?" (Malőr Csodaországban) Nemcsak hazánkban születnek olyan filmek, melyeknél már az előzetes láttán felvetődik a kérdés, a stábot vajon mennyire foglalkoztatta, hogy a szűk családon és a rokonság udvariasabb tagjain kívül bárkit is érdekel-e majd munkájuk? Ez a produkció is ilyennek tűnik, de annyi létjogosultsága mégis van, hogy így megismerhettem a kislányos hangú Betty Steeles bensőséges balladáját.
Az év legjobb trailerzenéje:
Jóhann Jóhannsson: "The Sun's Gone Dim and the Sky's Black" Az elmúlt években külön ágazat alakult ki az előzetesek zenéinek készítésére, de a sokszor azonos kaptafára szabott, kiszámíthatóan monumentális darabokon kívül is el lehet érni hatást. Az izlandi szerző nemcsak filmekhez (köztük a magyar Ópium: Egy elmebeteg naplójához) komponál, önálló albumai sem távolodnak el a műfajtól. Az egyik ilyenről emelték át a "The Sun's Gone Dim and the Sky's Black"-et a A Föld inváziója – Csata: Los Angeles bemutatója alá. A vokóderes ének és a melankolikus kíséret révén szokatlan mélységet kap az előzetes. Jóhannsson legerősebb szerzeménye egyébként a tízperces "Fordlandia", mely garantáltan magával ragadja a hallgatót.
Az év legfurcsább zenéje:
Jarboe & Kris Force: The Path A legrosszabb jó zene vagy a legjobb rossz zene? A hallgató tűrésküszöbétől függ a Piroska-sztori kifacsarásából születő játék aláfestésének megítélése. Az bizonyos, hogy egy beteges, monológokkal tarkított (némileg a Silent Hill albumokra emlékeztető) horrordarabról van szó, ami után még az ilyesmikben mozgó Simon Fisher Turner, a Derek Jarman-mozik komponistája is megnyalná minden ujját. Első alkalommal történő hallgatása során az "Ezek aberráltak!" mondat minden bizonnyal elhagyja sokak száját, és teljesen jogosan, míg mások zseniálisnak fogják találni. Fojtott hangulata félelmetes, főleg ha valaki este, egyedül hallgatja. Ugyanakkor találunk olyan minimalista szépséget is itt, mint például az "Epilogue" – de persze ez is megkapta a maga kis kiegészítő elemét, egy sikoltozó vokált, hogy olyan jól azért ne érezzük magunkat, miközben hallgatjuk.
Az év legfeleslegesebb kiadása:
Eric Serra: Arthur 3: A világok harca Már szinte meggyőződésem, hogy Eric Serra szándékosan csinálja. Az utóbbi években tőle talán már nem is adtak ki olyan score-t, amiben a trackek száma ne közelítette volna meg a játékidőt. Akad, aki foglalkozik azzal, hogy legalább valamilyen szvit formájába dolgozza össze a rengeteg töredéket, de Serra lemezei esetében ennek még csak a gyanúja se merülhet fel. Már előző filmje, azaz Adéle, a női Indiana Jones aláfestésének CD-verziója is kivágta nálam a biztosítékot, de a harmadik Arthur-mozi (melyen az 50 track 57 percnyi zenét takar) soundtrackjének kiadása előtt teljesen értetlenül állok. Az biztos, hogy az egy percet csak néhány esetben elérő szerzemények az égvilágon semmilyen élményt nem adnak. Nézzük azért a dolog jó oldalát: kevés az olyan album, amit már az internetes belehallgatási lehetőségek sok-sok harminc másodperce alapján gyakorlatilag egészében megismerhetünk. Íme az egyik ilyen.
Az év legrosszabb zenéi:
Mivel Rob Zombie nem állt elő 2010-ben semmilyen filmszörnyeteggel, házi zeneszerzője, Tyler Bates ez évben megúszta, de azért akadt bőven jelölt a kategória helyezettjeire. Pedig nem lettem gonoszabb, mint eddig voltam; 2010-ben egyszerűen komoly tülekedés folyt azért, hogy ki legyen a legrosszabb.
1. Chu Ishikawa: Tetsuo: The Bullet Man Számtalan borzasztó szerzeményt hallottam már, mindenre fel vagyok készülve, azonban ami ezen az albumon hallható, arra nincs ember, aki fel tudna készülni. A "szánalmas" még egy enyhe jelző arra, ami félórán át hallható. Habverő hangjai egy üres fémtálban, eszeveszett dübörgés, légkalapács hangjai váltakoznak – én pedig egy-két track után már a fejemet fogva, hangosan röhögtem ezen a tákolmányon, hiszen másképp nem lehet rá reagálni. Az ipari zenék műfaja sok mindent elbír, bizonyos részüket kedvelem is, de az elmebeteg recsegés és kopácsolás mindig is elmebeteg recsegés és kopácsolás marad, művészet sosem lesz, bármennyire is igyekszik valaki annak beállítani.
2. Viharsziget Martin Scorsese ezúttal mellőzte Howard Shore-t, és duplalemeznyi, már létező valamiket válogattatott össze aláfestés gyanánt. Megdöbbentem, hogy az értelmetlen morajlás nagymestere, az általam kifejezetten gyűlölt Krzysztof Penderecki – a szigetre érkezés alatt hallható – szerzeménye ezúttal milyen vészjóslóan hatásos darab, na de a többi! Néhány felvétel kivételével olyasmit hallunk közel két órában, mely minden elmegyógyintézeti ápolt kedvére lenne, de el nem tudom képzelni, hogy a kerítés kötetlenebb oldalán lévők közül ezt az albumot bárki is megkedvelje, vagy egy fillért is kiadjon érte, mondván: a mozi alatt is milyen jó volt.
3. Christopher Lennertz: A horda Lennertz arról is ismert, hogy ha valamilyen nézhetetlennek és vállalhatatlannak ígérkező mozihoz zene kell, és David Newman épp nem ér rá, akkor őt hívják, és végül olyan aláfestést készít, mely jobb filmet érdemelne. Hát ezzel az egysíkú zajongással viszont most szépen megcáfolta az imént írtakat.
4. Jonny Greenwood: Norvég erdő És igen, Greenwood megint megcsinálta! Ez a szerzeménye se lett jó. Ismét lehet kaparni a falat a hallgatása közben, bár most egy fokkal jobb a helyzet, mint amihez a Vérző olaj esetében volt szerencsénk, ahol hamar elkopott a körmünk (ezt természetesen értékeltem, így három rosszabb mű is került elé). A szólógitárra írt kompozíciók (nincs belőlük sok) tanúsítják, hogy a Radiohead tagja képes lenne öncélúskodás nélkül is alkotni. Amit viszont túlnyomórészt választott, az teljes tévút: konkrét dallam vagy téma nélkül, improvizációnak hatóan hegedűt cincogtatni bárki bír, aki a hangszer használatát legalább minimálisan elsajátította. Összességében az album egy hegedűórának tűnik, ami ugyan a szomszédot képes lenne letargiába taszítani, azonban jó filmzenének a legkevésbé sem kéne beállítani.
5. Nigel Godrich: Scott Pilgrim a világ ellen A film enyhén szólva sem talált telibe, de készséggel elismerem, hogy a geekek szubkultúráját kívülről figyelő (ám a rendező korábbi mozijait kedvelő) személyként nem is én vagyok a megszólítani kívánt néző. Ezt a kaotikus összeállítást viszont önálló albumnak bajos lenne tekintenem, lévén számos ponton nem több kiadott effektparádénál vagy a film hanganyagának kiemelésénél, így zenei élményként értékelhetetlen. A mozi rajongóinak persze segít a jelenetek felidézésében, én viszont inkább elfelejteném az egészet, úgy ahogy van.
6. Cyrille Aufort: Hibrid El kell ismerni, hogy a komolyabb múlttal nem rendelkező, és komolyabb jövőben ezek szerint nem is nagyon bízó szerző munkája tartalmaz épkézláb zenekari részeket is. Ám a lehető legostobább verébriasztásai, felcsattanva ijesztgető megoldásai teljes jogot biztosítanak neki a listán, hiszen élvezhetetlenné teszik az egész művet.
7. E.S. Posthumus: Makara A kakukktojás, hiszen nem filmzene, viszont itt a helye, mert egyszerűen nincs rá elegánsabb kifejezés: mérhetetlenül gagyi. Az év legigénytelenebb hangszerelésével van lehetősége megismerkedni annak, akinek minimális elvárásai sincsenek, vagy csak kíváncsi, hogy honnan hová lehet süllyedni. Pedig a két német testvérből álló E.S. Posthumus annak idején az elsők közt készített olyan impozáns számokat (az "Unearthed" című albumukra), melyek előzetesek alá pakolva is helyt álltak, és még ma is élvezhetők. Most, közel tíz évvel később, óriásit visszalépve, az akkori nagyzenekart laza mozdulattal eldobták, és költséghatékony módon, számítógéppel szerették volna reprodukálni, ám az így létrejött eredmény csak a szimfonikus hangzás korszerűtlen, recsegő imitációja. Ez nemcsak azért szomorú, mivel egyébként a szerzemények műfajuk rendben lévő darabjai lennének, hanem mert az egyik tag pár hónappal a megjelenést követően elhunyt...
8. Danny Elfman: Farkasember Speciális esetről van szó, de a lista végére azért még idefér. A hányatott sorsú szörnymozi alatt ugyan egészen elfogadható, helyenként hangulatosan gótikus zene szól, de ami a lemezre került, az már nem ilyen. A lecserélt, majd visszakönyörgött Elfman, valamint az aláfestést toldozgató-foltozgató csapat munkájából nem született túl egészséges dolog. Nagyon zavaró, hogy mennyire Wojciech Kilar Drakula-témájára épül az egész mű (a filmben ritkábban tűnik fel). Bárhol belepörgetek, mindig ez a témamásolat csendül fel, ahol pedig mégsem, ott is csupán jellegtelen csapkodás folyik. Azt viszont meg kell említenem, hogy nem Elfmant okolom a kudarcért.
Gregus Péter összesítése
A filmzenék tekintetében felemás volt a 2010-es év, mivel az első fele lényegesen erősebbnek bizonyult a másodiknál. A 2009-es évértékelőmben még dicsértem a fiatal európai komponistákat, mivel nagyon jó, újszerű muzsikákkal leptek meg, tavalyról viszont aligha tudnék olyan zenét megnevezni, ami tetszett volna ezen zeneszerzők munkái közül. Szintén keserű meglepetés volt az is, hogy a régi zenék megjelentetése terén szorgoskodó kiadók 2010-es teljesítményében inkább csak a mennyiség volt a fontos, a minőség már kevésbé. Nyilvánvaló, hogy egy idő után elfogynak a jó, de még ki nem adott muzsikák, viszont nem érzem, hogy ezt rossz minőségű, és teljesen érdektelen zenék dömpingszerű megjelentetésével lehetne pótolni. Persze akadnak kivételek, és szerencsére több nagyszerű, a közelmúltban íródott score bővített kiadása lett elérhető 2010-ben. Az új zenék terén viszont kedvező irányba mozdultak a dolgok, pár év kissé szürkébb felhozatala után, tavaly több nagyszerű muzsikával is gazdagabbak lettünk. Érzésem szerint az Így neveld a sárkányodat, az Eredet vagy a Tron: Örökség zenéje maximálisan maradandó, évek múltán is értékálló lett. Az utolsó léghajlítóról is elmondható ugyan mindez, azonban James Newton Howard szerencsére az elmúlt tíz évben már több esetben is írt hasonlót, s talán emiatt kissé elhalványodik ennek a score-nak a valódi értéke.
Rossz és közepes muzsika sajnos minden évben akad, nem volt ez másképp tavaly sem. Mivel e kategóriát általában horrormuzsikák töltik meg – megjegyzem, néha kissé igazságtalanul, hiszen a film alatt többnyire működnek – ezért idén inkább arra törekedtem, hogy olyan rossz zenéket nevezzek meg, amik egy filmzenei zsákutcát jeleznek. Persze néhány horrorzene így is megkerülhetetlen volt, így listám részese lett. Érdekes viszont, hogy a legrosszabbak között bérelt hellyel rendelkező Tyler Bates a tavalyi év során takarékra volt kapcsolva, emiatt egyetlen zenével sem jelentkezett.
2010 egyik legnagyobb negatív meglepetése volt számomra, hogy nem tudok megnevezni öt olyan soundtrack albumot, ami érdemes lenne a kiemelésre. Évek óta nem fordult ez elő, de a tavalyi év sajnos nagyon szűkölködött az efféle megjelenésekben, ami pedig volt, azok többsége sem nevezhetők kiemelkedőnek, de még jónak sem. Talán Alan Menkentől az Aranyhaj és a nagy gubanc, illetve a 127 óra albuma említhető meg jóként ebben a témakörben.
Tavaly is voltak nagy hiányzók. Mark Isham ugyan egy zene erejéig megmutatta magát, viszont ebben a formában bár ne tette volna. John Williamsről, Trevor Jonesról, Thomas Newmanről, Marc Shaimanről vagy Patrick Doyle-ról azonban hírt se nagyon hallottunk. Az év munkamániása címet pedig a Hans Zimmertől elpártolt Klaus Badelt kapja, aki székhelyének Európába való áttelepítése után másodvirágzását éli, ennek köszönhetően 2010-ben tizenöt(!) score-t írt, többségében szóra sem érdemes minőségűeket.
2009-ben a drámai és lírai hangulat volt az uralkodó az összesítő listámban szereplő filmzenék körében, tavaly azonban alaposan fordult a kocka, mivel a dinamikus, harsány, vagy éppen játékos score-ok lettek a dominánsak. Ez pedig rendkívül örömteli, hiszen én azt vallom, hogy a látványos jelenetek egy komponista számára jó ihletforrások, ezzel pedig a korábbi évekkel ellentétben 2010-ben élni is tudtak a zeneszerzők.
Az év legjobb filmzenéi:
1. John Powell: Így neveld a sárkányodat Kedvenc komponistám ugyan az elmúlt négy-öt évben már valóban túlzásba vitte a rajzfilmzenéket, ami magában rejtette a megújulás képtelenségének lehetőségét is, de ennek ellenére az Így neveld a sárkányodat score-ja az egyik legjobb munkája lett. Pazar dallamvilág és fantáziadús hangszerhasználat jellemzi ezt a játékos muzsikát, amivel kapcsolatban negatívumot nemigen lehet találni, így számomra ez egy tökéletes filmzene. Megkérdőjelezhetetlenül az év legjobbja.
2. James Newton Howard: Az utolsó léghajlító Sokadik alkalommal bizonyítja már James Newton Howard, hogy ő korunk egyik legtehetségesebb zeneszerzője, és ezt az elmúlt években általában az M. Night Shyamalan filmjei alá írt munkáival erősíti leginkább. Az utolsó léghajlító score-ja a Shyamalan-mozik zenéinek megszokott magas minőségét hozza, méltó társa a Lány a vízben és A falu aláfestésének.
3. Hans Zimmer: Eredet Ez a grandiózus elektro-szimfonikus műremek a szerző elmúlt évtizedben írt egyik legjobb munkája. A klasszikus Hans Zimmer-hangzás keresőinek ugyan csalódniuk kellett, hiszen a szerző gyakorlatilag egy új fejezetet nyitott életművében az Eredet zenéjével. A Da Vinci-kódban és a Batman-filmekben megkezdett új hangzásvilág megkoronázása ez a score, viszont egyben egy nagy kihívás is, hiszen ezt nagyon nehéz lesz überelni.
4. Daft Punk: Tron: Örökség Igaz, hogy a duó első filmzenéjéhez néhány nagyobb nevű zeneszerző besegítése is szükségeltetett, de ez a score megítélésén semmit sem változtat. Az év talán legkellemesebb meglepetése volt a Tron: Örökség zenéje. Izgalmas megoldásai és a Daft Punk egyedi stílusa nagyszerű, sőt újszerű elektronikus filmzenét eredményezett.
5. Alexandre Desplat: Harry Potter és a Halál ereklyéi 1. rész Alexandre Desplat kétségkívül napjaink legfelkapottabb zeneszerzője. Az új Harry Potter-film komponistájaként is bizonyítja, hogy egyedi zenei stílusa milyen jól megállja a helyét a legkülönfélébb filmes stílusokban is. Score-ja némileg szakítás az elődei színes szimfonikus kavalkádjával, azonban a teljesen sötét hangulatúvá alakuló Potter-sorozat alá tökéletesen passzol Desplat komor kompozíciója.
6. Christopher Young: Teremtés A zeneszerző Hollywood egyik legmostohábban kezelt komponistája. A horrorok és olcsó romkomok bűvköréből csak olykor-olykor kitörő Young, ezzel a munkájával azonban ismét bizonyította, hogy többre hivatott annál, mint ahová beskatulyázódott az évek alatt. Megható drámai muzsikát hallhatunk tőle ebben a hazai mozikat elkerülő, 2009-ben készült Darwin-életrajzban. Szerencsére a muzsika nem kallódott el, igaz, a megjelenése kicsit elhúzódott.
7. Howard Shore: Alkonyat: Napfogyatkozás Tavaly Howard Shore bebizonyította, hogy a 2000-es évtizedben, a fantasyzenék terén ő volt az egyeduralkodó. Az Alkonyat-széria harmadik része alá sötét, de ugyanakkor lírai nagyzenekari munkája pár nagyszerű témával megspékelve, a tini vámpíros sorozat eddigi legjobb zenéje lett.
8. James Horner: A karate kölyök A zene meghallgatása előtt nem gondoltam volna, hogy James Horner majd pont ezzel a munkájával fog megnyerni engem, lévén elég rég volt már, amikor egy Horner-muzsika az adott évben nálam a legjobbak közé be tudta volna verekednie magát. Noha ebben az esetben is hallhatóak a szerző bizonyos stílusjegyei, azonban korántsem zavartak annyira, mint amennyire tavaly az Avatar esetében, sőt, az abban alkalmazott megoldások újrázásai A karate kölyök zenéjében sokkal jobban tetszettek.
9. Christopher Gordon: Daybreakers – A vámpírok kora Már rögtön az első meghallgatásakor éreztem, hogy ez a zene be fog kerülni a 2010-es év legjobb tíz zenéje közé. Gordon szimfonikus zenekarra és kórusra írt nagyszabású horrorzenéje bizonyítja, hogy ebben a műfajban napjainkban is lehet maradandót alkotni. Az elmúlt évek legjobb horrormuzsikája a Daybreakers – A vámpírok kora score-ja, és ehhez feltehetően kellett az is, hogy a szerző olyasvalaki legyen, akit a kor tucatzenéinek szelleme abszolút hidegen hagy.
10. Ramin Djawadi: A titánok harca A Ramin Djawadival szemben fennálló jelentős előítéletem már az első meghallgatás alkalmával elszállt. A Remote Control zenei világának egy teljességgel vállalható, néhol igen egyedi interpretációja született A titánok harca alá, egy olyan score, mely számomra először mutatta meg azt, hogy Djawadira a jövőben egyre inkább érdemes lesz odafigyelni.
Az év meglepetése:
Clint Mansell: Fekete hattyú Azt eddig is tudtuk, hogy Mansell kiváló zeneszerző, sőt már azt is bizonyította, hogy a nagyzenekarra történő komponálás se okoz számára problémát. Azt viszont most láthattuk először, hogy a zeneszerző képes ízig-vérig klasszikus zenét is komponálni. A Fekete hattyúban eljátszik ugyan Csajkovszkij "Hattyúk tava" című művének közismert dallamaival, de a score mégse a nagy előd témáinak használata miatt lett ennyire erős muzsika.
Az év legjobb trackjei:
1. John Powell: "This Is Berk" (Így neveld a sárkányodat) Zseniális, magával ragadó nyitány kórussal, valamint brutális hangerővel szóló nagyzenekarral, egyéni hangzásvilággal, jó és karakteres főtémával. A szerző valaha írt legjobb kompozícióinak egyike a "This Is Berk".
2. James Newton Howard: "Flow Like Water" (Az utolsó léghajlító) Megszokott dolog, hogy James Newton Howard egy Shyamalan-film lezárásához gyönyörű tételt komponál. Nem volt ez máshogy tavaly sem, mivel Az utolsó léghajlító fináléjához is olyan muzsika született, mely ugyanúgy elhozta a katarzist, mint a Lány a vízben vagy a Jelek esetében már korábban megtörtént.
3. Danny Elfman: "Alice's Theme" (Alice Csodaországban) Az egész album engem sajnos nem tudott annyira lenyűgözni, mint amennyire vártam. A főtéma előtt viszont le a kalappal, hiszen időtálló, emlékezetes és ezzel együtt jellegzetes dallam született Alice legújabb filmes kalandjához.
4. Hans Zimmer: "Time" (Eredet) Egy csodálatos album megkoronázása a "Time", mely valóban lúdbőröztető hatással bír. Megkapó zongoradallama és sejtelmesen elcsukló végjátéka a film leghatásosabb pillanatainak is tökéletes aláfestése.
5. Christopher Young: "Humility and Love" (Teremtés) Az album csúcspontja a főtéma utolsó nagy felcsendülése, melynek megkapó dallamai igazi érzelmi örvényt okozva arra veszik rá a hallgatót, hogy újra és újra lejátssza eme remek album fináléját.
6. Daft Punk: "Flynn Lives" (Tron: Örökség) Kissé féltettem a Tron: Örökséget, amikor megtudtam, hogy a zenéjét a Daft Punk jegyzi majd, noha a duó tehetsége az elektronikus zenék terén megkérdőjelezhetetlen. Azonban ami egy önálló albumon jól hangzik, az nem feltétlenül illik egy nagyszabású mozifilmbe. Viszont a Daft Punk megkapta azt a segítséget, amivel igazi minőségi filmzenét írhattak. Bizonyítja ezt ez a track is, mely az album legjobbja, noha, stílusban szinte semmi köze a páros korábbi munkáihoz. Bár az igazság az, hogy az album legjobbjaira kivétel nélkül illik ez a kitétel, vagyis ezek esetében a Daft Punk közreműködése bizonyára szerényebb volt.
7. Randy Edelman: "Hymn to a Faery King" (Szökőhév) Randy Edelman az év legjobb vígjátékzenéjével rukkolt elő 2010 elején. Fantáziadús és a kiszámítható kliséket mellőző score-ja több igen remek trackkel is rendelkezik, de ezek közül is kiemelkedik ez a tétel, mely csendes zongoraszólóval indít, ami aztán átadja a helyét egy keltás, dudás hangzásnak.
8. David Arnold: "Into Battle" (Narnia Krónikái 3. – A Hajnalvándor útja) Az egész albumnak talán még érnie kell nálam, és a film ismeretére is szükségem lenne, hogy a helyén kezeljem a David Arnold által jegyzett új Narnia-zenét. Azonban ez a track már önmagában is lélegzetelállító hatással bír. Nagyszabású szimfonikus jellege és kórusai elsöprő erejűek.
9. Gustavo Santaolalla: "Where the Mountains Meet the Sky" (Nanga Parbat) A szerző első olyan zenéje, melyet maradéktalanul kedvelni tudtam. Egyéni stílusát megtartó, de mégis jóval fogyaszthatóbb világzenei alapokon nyugvó score-jának fináléja volt számomra a legmeggyőzőbb. A szinte már dalnak is minősülő különleges hangzású, kissé őrült gitáros tételben az alpesi rock fenegyereke, Hubert von Goisern volt Gustavo Santaolalla alkotótársa.
10. Alexandre Desplat: "The Truth About Ruth" (Szellemíró) Alexandre Desplat tavalyi második legjobb zenéje volt ez a Roman Polanski filmjéhez írt score. Komorság és rejtélyesség uralta muzsika ez, melyben a szerző védjegyének számító, karakteres lüktető megoldás több track esetében is különleges atmoszférát teremt. A főtéma egyik legjobb variációja ez a tétel, melyben egy fafúvós hangszeren hallhatjuk a vezérmotívumot, egy izgalmas nagyzenekari körítéssel nyakon öntve.
Az év legjobb kiadványai:
Marc Shaiman: Hallgass velem Shaiman játékos, romantikus vígjátékzenéjéhez a La-La Land jóvoltából juthattunk hozzá. A kiadó több, eddig ki nem adott score megjelentetésével, és több bővített változat piacra dobásával a 2010-es év legszorgalmasabb és legjobban teljesítő kiadója volt. A filmek terén mostanában nem igazán mozgó Shaimantől így egy igazi kincset kaptunk tavaly. A néhol bámulatosan pazar nagyzenekari megoldásokkal tarkított score-ja helyre teszi korunk olcsó vígjátékzenéit.
Miles Goodman: A Riviéra vadorzói A szerző eme hangulatos zenéjének megjelenése igencsak sokat váratott magára. Játékos dallamai bizonyítják, hogy Goodman korai halálával igen sokat vesztett a filmzeneirodalom is, ezen zenéje pedig remek fricska a napjaink komédiái alatt hallhatóknak.
The Reds, Michel Rubini: Az embervadász A klasszikus Hannibal Lecter-mozi zenéjének méltó megjelenésére elég sokat kellett várni. A dalokkal és a score-részekkel fűszerezett CD nem kifejezetten a csendes esti zenehallgatásra lett összeállítva, sőt a score kifejezetten rémisztő is néha, de az album hangulata nagyon el lett találva.
Alex North: Spartacus A Varése Sarabande kiadó eddigi legnagyobb dobása ez a hat CD-s pazar kiadvány. A kiadó vezérének kedvenc komponistáját méltóképp ünnepli meg ez a párját ritkító megjelenés, melyen az eredeti teljes zene mellett, hallhatjuk azt is, hogy a szerelmi témát miként variálják napjaink ismert zeneszerzői. Alexandre Desplat, Mark Isham, Patrick Doyle vagy John Debney is jeleskedik a variációt író zeneszerzők között, akik közül többen is igencsak jól sikerült darabot komponáltak a nagy előd tiszteletére.
Danny Elfman: Batman Egy nagy klasszikus új köntösben. Elfman Batmanjét 1989 óta nem adták ki újra, így a lemezt minden egyes év elteltével egyre nehezebb volt megszerezni. Ezen változtatott idén a La-La Land Records azzal, hogy kétlemezes gyűjtemény keretén belül dobta piacra a mozi teljes zenei anyagát.
Az év legjobb játékzenéje:
Jesper Kyd: Assassin's Creed Brotherhood Az előző Assassin's Creed-zenék közül a második részhez íródott muzsika viszi nálam a pálmát, de Kyd a Brotherhood esetében is csodás hangulatot teremtett. A mediterrán tájakat megidéző zenei légkör néhol Vangelis stílusára is hajaz ugyan, de a zene összhatása az, ami a leginkább megnyerő ebben a játékaláfestésben.
Az év legrosszabb zenéi:
1. Steve Jablonsky: Rémálom az Elm utcában A legrosszabbak között már-már kötelező jelleggel feltűnő horrorremake-ekhez készült score-ok idei képviselőjét Steve Jablonsky követte el. Zenéje ugyan javarészt nem az engem végtelenül idegesítő ijesztgetős zenekari ricsajból tevődik össze, ehelyett többnyire csendesebb, feszültségkeltő részek dominálnak, de ezeket se lehet túl sokra értékelni, hiszen se egyediségük, se élvezeti értékük nincsen. Ami meg úgy ahogy elviselhető, az pedig nem a szerző javára írható megoldás.
2. Marco Beltrami: Vedd a lelkem Jellegtelen horrorzene, egy sok port nem kavaró filmhez. A szerző kisujjából kirázhatta a score nagy részét, hiszen munkássága során jó néhány horrorhoz komponált már. Feltételezhetően ennek is tudható be, hogy ezen munkájára nem sok kreatív energiát pazarolt el.
3. Clint Eastwood: Azután Minden tiszteletem Clint Eastwoodé. Hollywood egyik legnagyobb filmes ikonjának tartom, aki rendezőként és színészként rengeteget letett az asztalra. Zeneszerzőként azonban csak nagy ritkán tud értékelhetőt alkotni, ebbe a körbe sorolható például a Millió dolláros bébi vagy az Elcserélt életek score-ja. Viszont az Azután esetében már korántsem volt elég a zeneszerzői tudása, mivel a katasztrófa-jelenetekkel megspékelt lélektani krimi alá gyötrelmesen egyszerű muzsikát írt. Sajnos olyat, mely esetében nemcsak rosszindulatú megjegyzés az, hogy nagy része egyujjas zongora- vagy gitárelőadást takar. Jellegtelen, üres alkotás ez, ami sajnos nem a zeneszerző koncepciója miatt lett ennyire puritán.
4. Christopher Lennertz: A horda Elképesztően furcsa atmoszférikus dübörgés és sejtelmes hangulat, de semmi jónak nevezhető megoldás nincs Lennertz művében. A francia, alacsony költségvetésű zombihorror ugyan nem is nagyon igényel ennél jobb muzsikát, de ez a zene megítélésén nem sokat változtat, ugyanis ez élvezhetetlen.
5. Elliot Goldenthal: The Tempest Megfoghatatlan, meghatározhatatlan muzsika ez, egy elkeserítő útkeresés, aminek eredményeként leginkább a tévút és a zsákút az, amire rálépett Elliot Goldenthal. A szerzőről tudjuk, hogy szereti a stílusokat vegyíteni, szereti a disszonáns elképzeléseket és a szürreális zenei kifejezésmódot is. Azonban a The Tempest score-ja végeredményben egy reménytelen vergődés a zenei stílusok között.
Egyéb említésre érdemes albumok:
Marcelo Zarvos: Emlékezz rám A szerző már jó ideje évente minimum egy ilyen muzsikát mindig szállít, és tavaly sem volt ez másként. Az Emlékezz rám score-ját kissé elhalványítja a tavalyelőtti A lélek útja, melyre stílusban nagyon hasonlít. Néhány track azonban így is kiemelkedő, így ezek miatt ez az album is emlékezetes marad.
Atticus Ross: Éli könyve Az év egyik legkülönlegesebb zenéje a Nine Inch Nails egyik tagjától érkezett. A kopár apokaliptikus tájhoz tökéletesen passzoló gyászos elektronikus muzsika kifogástalanul illeszkedik a film képi világához. A nagyzenekarból, az elektromos gitárból és a néhol egzotikus jelleget is öltő elektronikus hangokból felépülő disszonáns score gyengébb évek alkalmával simán az év legjobb elektronikus filmzenéje címére is pályázhatott volna, csak idén volt egy Eredet és egy Tron: Örökség is.
Harry Gregson-Williams: Shrek a vége, fuss el véle Nem gondoltam volna, hogy Harry Gregson-Williams egy Shrek-zenével még tud újat mutatni, de a zöld ogre kalandjait (egyelőre) lezáró utolsó filmhez bizony pazar muzsika született. Gregson-Williams újra fantáziadús és játékos zenét tett le az asztalra, ami igencsak régen fordult vele elő.
Harry Gregson-Williams: Perzsia hercege – Az idő homokja Az év másik jó zenéje Harry Gregson-Williamstől, bár eredetiségben ebben az esetben már komoly hiányosságokat lehet felfedezni. Viszont, ha ezt az apróságot (azaz a Remote Control elmúlt öt-hat évi munkásságát) nem vesszük figyelembe, akkor a Perzsia hercege – Az idő homokja alá az év egyik legizgalmasabb muzsikája született meg.
Carter Burwell: A félszemű Carter Burwellnek sosincs szerencséje. Írt egy nagyon jó zenét egy Oscar-esélyes filmhez, és már-már úgy tűnt, hogy ezzel a munkájával végre egy jelölés össze is jön neki, azonban a sors (az Akadémia döntéshozói képében) közbeszólt, és a score-ban felhasznált rövidke, XIX. századi zenerészlet miatt kizárásra került. Ennek ellenére a filmzenekedvelők számára érdekes hallgatnivaló marad ez a westernkliséktől mentesen vadnyugatias Burwell-mű.
Christophe Beck: Villámtolvaj – Percy Jackson és az olimposziak A komponista első igazán nagyobb volumenű filmes munkája volt Percy Jackson első filmes kalandja, éppen ezért ki is tett magáért. A stílusát tekintve leginkább John Williams nyomdokain haladó muzsika élvezetes témacentrikussága és nagyzenekari megoldásai az év egyik legjobb kalandfilmzenéjét eredményezték.
Jan A.P. Kaczmarek: A szabadság választása A lengyel komponista neve az Oscar-díja ellenére se sokat szerepel az amerikai filmek stáblistáján, azonban a Távol-Keleten igényt tartanak a munkájára. Tavaly a Hacsi – A leghűségesebb barát, idén pedig A szabadság választása megható muzsikájával andalítja a hallgatóságot.
Michael Giacchino: Lost: The Last Episodes Az évtized legnépszerűbb sorozatainak egyike volt a Lost – Eltűntek. A széria első évada alatt Michael Giacchino még a feltörekvő komponisták népes táborát gyarapította, a hatodik és egyben záró évad idején pedig már Oscar-díjasként lett Hollywood egyik legkeresettebb zeneszerzője. A rejtélyes sziget és a túlélők kalandjainak utolsó felvonásához olyan muzsikát írt, melynek külön filmzenealbumot is szenteltek, ami egyedülálló, hiszen nincs olyan hasonló kiadvány, mely csak egy filmsorozat pár epizódjának a zenéjére koncentrálna. Giacchino ezen albumon található muzsikája tényleg kiemelkedő, hiszen az egyes évadokon át épülő zenei témák végső lezárása igen élvezetesre sikerült.
Murray Gold: Ki vagy, doki? (5. évad) A szerző a negyedik évadnál szerintem elérte a csúcsot, ahonnan elvileg már csak lefelé vezethet út. Az ötödik széria albumát emiatt kissé nehéz is megítélni, hiszen az előző szintjét nem éri el, de rosszabbnak se lehet nevezni. A kedvező fogadtatást az sem segítette, hogy elég hosszú lett a kiadvány játékideje, kicsit felesleges volt a két CD-nyi hanganyag, bár a hatalmas rajongói tábort ki kell szolgálni. Viszont a néhol kissé laposabb percek ellenére is ez az év egyik legjobb nagyzenekari kalandzenéje. Példaértékű sorozatmuzsika.
Trevor Morris: Tudorok (3. évad) Látszólag nem hozott sok újat a Tudorok harmadik évadának zenéje, azonban Morris a korábbi szériák alá kigondolt remek zenei megoldásait ebben az évadban alkalmazta a legkiválóbban. Emellett pedig egy másik tévés produkcióhoz, A katedrálishoz is igényes muzsikát írt.
Rachel Portman: Ne engedj el! A lassú, megható dallamok királynője visszatért, és a legjobb formáját hozta a Ne engedj el!-hez komponált aláfestésével. A néhol szinte minimalista, csendes lírai muzsika az év legszebb drámai zenéje lett a Teremtés után.
Kulics László összesítése
2010-et úgy kezdtem, hogy a mozipremierek alapján összeírtam, mely filmek zenéire leszek különösen kíváncsi. Volt benne olyan, aminél már tudni lehetett, ki írja a zenét, és volt, aminél még nem. A tervem az volt, hogy az év végi listámmal összevetem, mennyire vált be a várakozás, illetve az, hogy amikben bíztam, mennyire nyerték el tetszésemet. Most, hogy eltelt az év, elővehettem volna a listámat – már ha megtaláltam volna. Arra azért emlékszem, hogy a nagyobb projektek közül miket jegyeztem fel, de a közel harminc címet magában foglaló lista egészére már nem, így ez a fajta visszaemlékezés idénre marad. Ami biztos, hogy az új Narnia-mozi, Az utolsó léghajlító, a Vasember 2., és A titánok harca közös pontok lettek abból a szempontból, hogy mindkét listára felkerültek – persze végül nem mind ugyanabból az aspektusból.
Mindent összevetve 2010 is olyan volt számomra, mint az előtte lévő év: az új zenék kevés igazán kimagasló kompozíciót találtam, ám több olyan régi muzsika került ilyen-olyan formában kiadásra, melynek köszönhetően a mérleg kiegyenlítődik, ergo pont annyi negatívumot tudok felhozni, mint amennyi pozitívumot. Viszont ezúttal némileg átalakítottam az évértékelős kategorizálásomat. Vettem is el, adtam is hozzá, s neveztem is át kategóriákat, illetőleg nem állítottam fel csoportosításokon belüli rangsort, hanem ABC-sorrendbe rendeztem őket. Tettem mindezt annak okán, hogy egy-két kivétellel ugyanúgy vélekedem a muzsikákról, így ugyanannyi pontot adnék rájuk.
Legkedveltebb hallgatnivalók:
1. Brian Tyler: The Expendables – A feláldozhatók A bűnös élvezetek kategória maximális kimerítője Tyler kompozíciója, mely leginkább a Sasszemhez, illetőleg az Annapolis – Ahol a hősök születnekhez hasonlítható: végletekig kiszámítható zene a tőle ismert receptek felvonultatásával, mindenféle újdonság mellőzése mellett. Bár ilyen esetekben szoktam morcos lenni egy-egy szerzőre – pláne rá, mert szerintem ennél jóval több potenciál van benne –, de valahogy mégis újra és újra bekerült e korong a lejátszómba, és nem tudom megunni.
2. Christopher Young: Teremtés Az egyetlen olyan score, melyre 2010-ben különösebb gondolkodás nélkül adtam maximális pontszámot. A horrormágus egy csodálatos világba kalauzolja képzeletem ezzel az ötvenpercnyi hanganyaggal, ahol az ír jellegű muzsika éppúgy megfér, mint a zongoraszóló vagy a drámai, lírikus zenekari játék. Young a minőségi vérfagyasztás révén lett nagy kedvencem, ám az elmúlt évek során egyre inkább azért szurkolok neki, hogy ilyen hangvételű, továbbá akciózenéket tehessen le az asztalra.
3. David Arnold: Narnia Krónikái 3. – A Hajnalvándor útja Az első Narnia-muzsika nehezen érett be nálam, a második elvérzett, a harmadik meg elsőre megtetszett, holott a rajongók többsége szerint ez a széria eddigi leggyengébb score-ja, s Arnoldtól lényegesen többre számítottak. Mindenki várt már a szerzőtől egy, a régi énjére visszautaló kalandmuzsikát, azonban a manapság a Bond-zenék révén ismert szerző nem egy markáns, dinamikus művel rukkolt elő, hanem egy visszafogottabbal. Én sem ilyenre számítottam, azonban nincs ellenemre a végeredmény.
4. George S. Clinton: Fogtündér Nos igen, kakukktojás a javából, hiszen ez egy abszolút tingli-tangli muzsika, melyről kijelenthetjük, hogy mivel szinte egyetlen fórumon sem nagyon került szóba, említésre sem érdemes kompozícióként kezelhető. Az első hallgatás után még nekem sem jött be annyira, ám egy-két tétel megragadta figyelmemet, és újbóli hallgatásokra ösztönzött, melynek eredményeként végül különösebb hezitálás nélkül került fel a listámra. Mindenképpen érdemes megismerkedni e szerzeménnyel – nem úgy a filmmel...
5. John Debney: Vasember 2. Kíváncsian vártam, hogy Debney mivel rukkol elő ehhez, illetve az új Predator-mozihoz. Míg utóbbinál tiszteletadás volt, addig itt új témák születtek, s csupán a hangszerelés szintjén maradt hű az első mozi aláfestéséhez. A film és a zene is jobban tetszett az első résznél, és örülnék, ha a jövőre mozikba kerülő folytatás is inkább ezt a vonalat követné majd. Debney mellett a Vasember 2. másik plusz pontját Mickey Rourke érdemli, aki ugyanazon külsővel jelenik meg a The Expendables – A feláldozhatókban is.
Többször elővett témák kevésbé hallgatott albumokról:
1. Craig Armstrong: "Money" (Tőzsdecápák – A pénz nem alszik) Kiváló zongora és szimfonikus zenekar párosítást mutat be ez a téma, amely a megszokott Armstrong-féle minőség elsőrangú példája is lehetne. Jómagam még csak ismerkedem a szerző munkásságával, így ez a fajta muzsika még kellő mértékben fel tud villanyozni ahhoz, hogy egy éves összesítésbe gond nélkül belekerüljön. Persze aki már régebb óta követi nyomon a komponista munkásságát, bizonyára másként vélekedik erről a tételről, én azonban megunhatatlannak tartom.
2. Danny Elfman: "Alice's Theme" (Alice Csodaországban) Ismerkedésem az Alice Csodaországban albumával először csúfos kudarcba fulladt: néhány tételt követően mindenféle lelkiismeret-furdalás nélkül kapcsoltam ki Elfman muzsikáját – az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem sok Elfman-Burton kollaboráció aláfestését kedvelem. Néhány hónappal később azonban megnéztem a filmet, és utána újból nekiveselkedtem a score-nak, amely jelentős mértékben nőtt a szememben, köszönhetően jelen főtémának, amely először bizony igencsak idegesített...
3. James Newton Howard: "Flow Like Water" (Az utolsó léghajlító) Ez volt az első olyan Shyamalan-film, melyet nem vártam különösebben, és a mai napig halogatom megtekintését. A zenével kapcsolatban azonban nem ez történt, mivel Newton Howard mindegyik muzsikáját kedvelem, melyet a rendező filmjéhez készített. Az utolsó léghajlító lett az első olyan a Shyamalan-Newton Howard kollaborációból, amelyik többszöri hallgatást követően is csalódást okozott számomra. A "Flow Like Water" tétel előtt azonban emelem kalapom: úgy tökéletes, ahogy van.
4. Ramin Djawadi: "The Summit" (Medal of Honor) Van, amikor egy zene nem azzal fogja meg hallgatóját, hogy újdonságot mutat, vagy egyediséget szimbolizál, hanem azzal, hogy illeszkedik az ember aktuális hangulatához. Nos, a "The Summit"-tal pont így vagyok: tiszta sor, hogy egyszerűen csak egy újabb lehúzott bőr a Remote Controlos hangzásvilágról. Azonban mikor meghallgattam, tökéletesen idomult az aktuális hangulatomhoz, ezáltal pedig elérte az egyik olyan dolgot, amit én egy zenétől várok: minden pillanatával képes volt magával ragadni.
Az év kiadványa:
The Danny Elfman & Tim Burton 25th Anniversary Music Box Huszonöt év munkája tizenhat CD-n, melyhez többek között egy 250 oldalas könyv, egy DVD és egy rendkívül igényes díszdoboz jár. Ezzel ünnepelte idén a Tim Burton-Danny Elfman páros immáron negyed évszázada tartó közös munkásságuk sikerét. Az ezerdarabos, sorszámozott kiadás borsos áráért egy olyan kuriózumot tudhatunk magunkénak, melyhez foghatóra eddig még nem volt példa. Külön dicséret az összeállításért felelő stábnak, mind tartalmilag, mind formavilágilag, mind grafikailag.
Az év kiadója:
La-La Land Records A 2002-ben alakult cég évről évre egyre erősebb, ezáltal pedig egyre több meglepetéssel tud előállni. Az idei évben nálam ők az abszolút befutók, mivel három, általam igencsak várt score-t jelentettek meg (a Féktelenül 2.: Teljes gőzzel score-ját, valamint A függetlenség napja és az Alien 4.: Feltámad a Halál complete-eket), emellett pedig számos olyan további csemegével álltak elő, mint Danny Elfman Batman-muzsikáinak, Alan Silvestri Végképp eltörölnijének, valamint John Williams Reszkessetek, betörők!-jének bővített változatai. Csak így tovább!
Több is lehetett volna...
1. Fimucité 2: Closing Night Gala 2008 A Varése Sarabande üdvözlendő ötlete révén DVD-n és CD-n egyaránt élvezhetjük a 2008-as Fimucité konferencia záró-estjének hangversenyét. Bár tudom, hogy már annak örülhetünk, ha egy-egy ilyen esemény CD-n kerül kiadásra, de az ilyen kombók szolgáltatják az igazi csemegét egy rajongó számára. Sajnos azonban hiba is csúszott ebbe a CD Club-os kiadásba: a DVD-re felkerült anyag ugyanolyan sztereó hangsávot kapott, mint a CD, ami eléggé kínos, pláne egy olyan cégtől, mint a Varése.
2. Hans Zimmer: Esőember Több mint húsz évet kellett várni arra, hogy Zimmer első sikermuzsikája kiadásra kerüljön. A feladatot a Perseverance munkatársai vállalták magukra, ám a kiadvány hangminősége majdnem ugyanolyan silány, mint a neten keringő bootlegé. Az információban gazdag kiadványhoz egy olyan lemez párosul, melyhez hasonlóval előállni a mai kor technikai fejlettsége ismeretében nem éppen dicsőítő – persze az megérne egy misét, hogy vajon a szerző mennyire akarta segíteni ezen megjelenést. Mindenesetre reménykedem egy újrakiadásban...
3. Marc Streitenfeld: Robin Hood Értem én, hogy Ridley Scott eddig elégedett volt Streitenfelddel, de szívesen megkérdezném, mi az őszinte véleménye a Robin Hood score-járól. A film alatt néhol egész jól megállta a helyét, összességében véve azonban erőtlennek, alulhangszereltnek tűnt. Amikor pörögni kellett volna, vagy diadalittasan alátámasztani az eseményeket, végig azt éreztem, hogy keresgéli magát a szerző, igyekszik megtalálni, mire lenne szükség, azonban nincs még felnőve az ilyen kaliberű feladatokhoz.
Az év vesztesei:
Danny Elfman: Farkasember Kidobjuk, ne dobjuk, kidobjuk, ne dobjuk? Nagyjából úgy bántak Elfman score-jával, mintha valamiféle újrahasznosítható dolog lett volna. Először kidobják, aztán miután a helyére lépő Paul Haslinger teljes mértékben megbukott, az alkotók ismét elővették Elfmant, akinek persze az aktuálisan futó projektje fontosabb volt, mint ez a csiki-csuki játék, így felfogadtak néhány kiegészítő zeneszerzőt, akik nekiálltak toldozni-foltozni az eredeti score-t, hogy illeszkedjen a huszonháromezredjére újravágott filmhez.
Craig Armstrong: A titánok harca Az idei év legjobban várt muzsikái közé tartozott ez a kompozíció, mígnem február magasságában bejelentették, hogy Armstrong nem dolgozik többet A titánok harca remake-en. Az, hogy a félig megkomponált muzsika milyen kifogások eredményeként került a szemetesbe, nem ismeretes, ám állítólag egy témát Ramin Djawadi átvett belőle. A hihetetlen Hulk után ez lett volna az újabb alkalom, hogy a szerző ismét bizonyíthassa sokszínűségét, ami így továbbra is várat magára.
Gabriel Yared: Az utazó Yared lassan már nem fogja elhinni, hogy ha kap egy nagyobb kaliberű filmre szóló megbízást, és ahhoz megírja, illetve feljátszatja a zenét, akkor azt valóban felhasználják majd. A Trója után hat évvel, Az utazó kapcsán ismét át kellett élnie munkájának sutba dobását. A készítők a klasszikus stílusú muzsikát nem találták elég jónak a film számára, ezért a "jól bevált módszer" szerint előcitáltak valakit – aki jelen esetben James Newton Howard volt –, hogy záros időn belül tegyen csodát.
Tihanyi Attila összesítése
2010 legemlékezetesebb pillanatai
Amióta elkötelezett híve lettem a filmzenéknek, ilyen nehéz helyzetben még sosem voltam, mert egy olyan évet kell valamilyen formában összegeznem, ahol minden egyéb, életemet befolyásoló körülményre sokkal nagyobb figyelmet fordítottam. A sivatagi viharok közt fel-felbukkanó oázisokhoz hasonlóan valahányszor felcsendült egy muzsika a lakásban, ezen pillanatok ritkaságában muszáj voltam biztosra menni, így nem a várakozásra és kísérletezésre helyeztem a hangsúlyt – ezáltal apránként el is folyt mellettem a Duna. Számos, nagy várakozásokkal megelőzött mű esetében telt el több hét is a megjelenést követően, mire valamilyen formában eljutott hozzám, s az esetek többségében ha nem volt meg a kellő türelmem az objektív befogadásához, rendszerint az album feléig már el sem jutottam. Azt már szinte le sem merem írni, hogy hány zenéhez tudok filmes élményt is kapcsolni, mert arcpirítóan csekély százalékát láttam a 2010-es felhozatalnak.
Így értelemszerűen adódik, hogy más szempontok szerint válogattam ki azokat az albumokat, amelyek végül évértékelő esszémbe bekerültek. Mivel bődületes mennyiséget csak az utolsó pár hétben pótoltam, a mezőny jelentős részét olyan versenyzők alkotják, amelyeket már korábban, egy próbahallgatást követően azonnal meg is vettem. Nem tudok ettől függetlenül teljesen szubjektív maradni, és egyértelműen az idei év legjobbjaiként fogom számon tartani a végre valahára díjesélyesnek kimondható Így neveld a sárkányodatot John Powelltől, s hasonlóképpen erős, kifejezetten karakteres score-nak gondolom Hans Zimmer Eredetét – még akkor is, ha most már jó ideje úgy vélem, hogy a drámai szerzemények, illetve a fantáziadús horrorzenék kivételével az újdonságok már egyáltalán nem tudnak lekötni.
Ugyanakkor feltűnik egy olyan tendencia is a hollywoodi zeneszerzésben, amely felett viszonylag értetlenül állok – bár a bizonytalan a legjobb kifejezés erre. 10-15 évvel ezelőtt nem volt különösebb nehézség A-listás zeneszerzőket felsorolni, azonban ma komoly gondban lennénk egy ilyen rangsor összeállításakor. Zimmer egyértelműen korunk legnépszerűbb zeneszerzője, nevét több laikus ismeri, mint egy-két generációval ezelőtt John Williamsét vagy Jerry Goldsmith-ét. Talán a klasszikus (értem ez alatt: időtálló) blockbusterek számának csökkenése is tehet róla, de maximum a szakmában eltöltött évek száma alapján tekinthetünk A-listás zeneszerzőként James Hornerre, Alan Silvestrire, Howard Shore-ra vagy James Newton Howardra, de ha őszinte akarok lenni, zenéje iránti elkötelezett rajongásomon túl sem gondolnám, hogy felsorolásom utolsó tagján kívül bárki is képes lesz az elkövetkezendő években újbóli reneszánszát élni. Sajnos az általam még ismert mesterek már elhunytak (köztük nemrégiben John Barry is), és olyan emberekre sem számíthatok, akiknek zenéi igazából a műfajjal való szoros kapcsolatomat előidézték (John Williams, Thomas Newman, Mark Isham). Igazi várakozás részemről már szinte alig előz meg egy új megjelenést, egyedül Newton Howard és Christopher Young művei iránt van még mindig töretlen lelkesedésem, az ő zenei világuk áll legközelebb az ízlésemhez – ehhez képest 2010-ben ők sem ragadtattak el különösebben (noha Young Derült égből szerelem című albuma végül felkerült a polcra, ettől függetlenül nem gondolnám, hogy ki kellene emelnem, mint az év egyik legjobb zenéje).
Mivel egy érezhető generációváltás kellős közepén vagyunk, még egyelőre nehéz egyértelműen megmondani, kik a hosszú évek óta kiemelkedő produkciót nyújtó komponisták. John Powell és Alexandre Desplat mindenképpen az A-listások táborába tartanak, és noha nem feltétlenül okoz nagy meglepetéseket, folyamatosan aktív és minőségi munkákkal rukkol elő Danny Elfman is. Ellenben Harry Gregson-Williams, Marco Beltrami és Brian Tyler valószínűleg már sosem kerülnek vissza pozitív magaslatokba, s emellett sajnos Patrick Doyle és Trevor Jones műveit is évek óta nélkülöznünk kell. Pont ezek miatt érzek egyre erősebb késztetést arra, hogy az ismeretlen zeneszerzőket vegyem inkább górcső alá, és merjek sokkal bátrabban kísérletezni az új érkezőkkel, mert nem kizárt, hogy mostanság kerülnek ki az új Hornerek, Goldsmith-ek, Silvestrik.
Ezek után lássuk, mely albumokra fogok emlékezni 2010-ből:
Az oázisok:
Mychael Danna: Chloe – A kísértés iskolája Technikailag ugyan 2009-es műről beszélünk, de az iTunes után 2010-ben rendes kiadás formájában is megjelent Danna és Egoyan aktuális kollaborációjának legújabb remeke. Pontosan annyira üt el a komponista korábbi műveitől, mint az alapjául szolgáló film a kanadai-örmény direktor eddigi munkásságától, de talán pont ezért éreztem igazán közel magamhoz. Egy drámai mű, Cliff Martinez lelket nyugtató pillanatainak nyomdokán. Nálam az év legtöbbet hallgatott albuma.
Victor Reyes: Élve eltemetve Annyira sosem fogom elkerülni a pályát, hogy a horrorzenékbe ne kóstoljak bele. Sajnos az intelligens aláfestések száma igen csekély, épp ezért rendkívüli meglepetésként szolgált a spanyol zeneszerző muzsikája. Korunk hanyatló lemezkiadási tendenciája folytán ez a mű csak letölthető változatban érhető el egyelőre, de tekintettel nívójára ez talán nem marad így örökké. Műfajában simán betölti a nagyok inaktivitása miatt évek óta tátongó űrt.
Daft Punk: Tron: Örökség Nyilvánvaló érdeklődésem az album iránt még a "Da Funk" és az "Around the World" idejéről fakad, hiszen a francia elektronikus csapat munkásságát a kezdetektől fogva figyelem. Nem gondoltam volna, hogy valaha is bekukkantanak majd a filmzenék világába, első próbálkozásuk alapján azonban csak remélni tudom, hogy nem utoljára tették ezt. A saját házuk tájáról tökéletes biztonsággal hozták át a még épp nyugodtan fogyasztható technikai megoldásokat, ezeket pedig korrekt szimfonikus szerzeményekkel egészítették ki, melyek nem feltétlenül lesznek majd húsz év múlva is klasszikus, visszaidézendő tételek, mégis az utóbbi évek egy igazán különleges hangvételű darabja lett ez az album.
Alexandre Desplat: A király beszéde A francia zeneszerző egyértelműen napjaink legfoglalkoztatottabb művésze, de a töménytelen mennyiség ellenére is mindig akad egy-egy olyan albuma, amely szinte teljes egészében el tud varázsolni. A szóban forgó lemez pontosan ezt a hatást érte el: egyszerű, de csodaszép drámaisága nem akarja a túlkomponált művek érzését kelteni, és épp ettől gondolnám, hogy talán ez született meg a legkönnyebben. Rengeteget hallgattam, s ha az egész évet tekintve ki kellene emelnem egy tételt, a "Queen Elizabeth" lenne az.
A végtelen történetek:
Michael Giacchino: Engedj be! A szerzőt nem titkoltan azon, teljesen különálló halmazba tettem már évekkel ezelőtt, ahol azon kevesek említhetők, kik szerzeményeikkel leginkább emlékeztetnek az aranykori komponistákra. Bár szeret behódolni az egyszerű pénzkeresési formuláknak is, az Engedj be! már csak témáját, valamint svéd eredetijét tekintve sem engedte meg, hogy szerzője félvállról kezelje. Ünnepélyességében meg sem közelíti Johan Söderqvist művét, hangulata azonban a hatvanas évek csendes, fojtott, klausztrofób műveit idézi; számos Bernard Herrmann- és Jerry Goldsmith-zene jutott eszembe, míg hallgattam. A nyolcvan perc azonban kiábrándítóan sok, ennek a fele bőven elég lett volna, hogy egy karakteres, minden ízében kiváló, s a mai elfantáziátlanodás egyik ellenpéldájaként kerüljön ki Hollywoodból (ha máshogy nem is, furcsa jelzőm már csak a feldolgozás ténye miatt is megállja helyét).
Danny Elfman: A következő három nap Egy november végi megjelenés, egyszersmind egy remek drámai szerzemény a határozottan megkomolyodott komponistától. Leginkább a Dolores Claiborne második részeként tekintek rá, bár gyomorgörcsöt vagy szívfacsarást idéző megoldásait tekintve visszafogottabb, ezt ellensúlyozva pedig lényegesen modernebb, és lényegesen akciódúsabb felfogású lemez, amely egyébként kötelező vételnek is tekinthető, ha túltesszük magunkat a hetven percet is meghaladó játékidő töménységén. Hasonlóképp a Giacchino-kiadványhoz, itt is bőven elég lett volna egy jól összeválogatott háromnegyed óra, de így sem kizárt, hogy emlékezetes Elfman-zeneként marad meg a jövőben.
A savanyú szőlőszemek:
James Newton Howard: Az utazó Akár egyéb albumait is idesorolhatnám, hiszen Az utolsó léghajlító grandiózussága meg sem közelíti korábbi, hasonló megszólalású darabjait (mely betudható az ingerszegény környezetnek), a Salt ügynök pedig egy erős akciózene, de ami az egyikből hiányzik, az fojtogató töménységgel benne van a másikban. Ezek egészséges egyvelegéből létrejött két önálló mű éreztetné leginkább az igazi Newton Howard jelenlétét. Az általam kiemelt lemez pedig azért óriási csalódás, mert egyrészről az örök vesztes Gabriel Yared egyetlen felbukkanó tétele köröket ver a fennmaradó egészre, másrészről egy ilyen projektet nem kedvenc komponistámnak kellene elvállalnia, mert pont az ilyen helyzetekre lehetne előkapni Rupert Gregson-Williamst vagy Aaron Zigmant.
Craig Armstrong: Tőzsdecápák – A pénz nem alszik Az év legirritálóbb albuma számomra kétségtelenül ez a darab, melynél kénytelen vagyok végleg elsüllyeszteni a skót komponistát, akinek a lemezen hallható hétpercnyi (!) kompozíciója mindössze karrierje kezdetén szerzett zenéinek kimaradt pillanataiból állhatnak csupán. A kiegészítő zeneszerzőként tevékenykedő David Byrne és Brian Eno nyomokban sem emlékeztetnek korábbi önmagukra, és őszintén nem érdekel az eredetileg is Byrne által jegyzett "Lazy" közel tízperces változata. Valódi kínszenvedés volt végighallgatni.
Harry Gregson-Williams: Száguldó bomba A szerző David Buckleyval közösen előállított Tolvajok városa score kapcsán többször is majdnem elérzékenyültem, mondván, végre sikerült egy igényes Tony Scott-zenét az asztalra tennie. Majd jött a menetrend szerinti, megállíthatatlan Scott-vonat, s hozzá a százharminckettedik totál jelentéktelen zenei aláfestés, amit abban a pillanatban megbocsájtanék a komponistának, ha a Perzsia hercege – Az idő homokja egy valóban erőtől duzzadó, bombasztikus zenével rendelkezne. De sajnos nem így van, így egyelőre úgy tűnik, őt is elvesztettük, és pillanatnyilag halvány reményét sem látom annak, hogy az elkövetkezendő években újból méltán elismert tagja legyen a hollywoodi filmzeneszerzésnek.
A végre megcsiszolt gyémántok:
Dave Grusin: Aranyoskám (Film Score Monthly) Eredetileg a Warner Bros. Records égisze alatt jelent meg bakeliten, CD formájában pedig egy japán kiadást élt meg csupán, ezért csak horribilis összegekért lehetett volna hozzájutni ehhez a pazar, könnyed muzsikához. Évek óta vártam egy szélesebb körű megjelenésre, míg végül az FSM 2010-ben csodaszép köntösbe bújtatta Dave Grusin jazzes, popos munkáját, s a negyvenpercnyi eredetit szinte ugyanennyi extrával egészítette ki. A remek fő-, valamint a csodaszép romantikus téma mind elválaszthatatlan része a mára méltán klasszikussá vált Dustin Hoffmann-filmnek, az album pedig hasonló jelzőkkel lett végre gyűjteményem része.
Alan Silvestri: Ragadozó (Intrada) A feldolgozást eleve beárnyékolta a tény, hogy Silvestri sajnos egy másik projektben tevékenykedik (emlékszik bárki is A szupercsapat zenéjére?), s bár John Debney a maga részéről megoldotta a feladatot, az elvitathatatlan, hogy a klasszikus érvényű témákon és hangzáson túl ő maga nem sok mindent tett hozzá a végeredményhez. Az eredeti mű a Varése Club gondozásában jelent meg annak idején, és az a háromezer darab nagyon gyorsan gazdára talált, nemzetközi aukciós portálokon 150 dollár körül lehetett hozzájutni egy-egy használt példányhoz. Az Intrada azonban az új film megjelenése kapcsán újabb háromezer darabbal töltötte fel a készletet, de egyelőre úgy néz ki, ez sem elegendő, lévén az újrakiadás is napok alatt elfogyott. Óriási szerencsémre időben lecsaptam egy példányra, így egy újabb ékes trófeát tudhatok magaménak.