Az utolsó léghajlító (2010)

The Last Airbender
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
  • zene: James Newton Howard
  • vezényel: Pete Anthony
  • kiadás éve: 2010
  • kiadó: Lakeshore Records
  • játékidő: 66:46
Megosztás:
Kevés olyan rendező van, aki akkora szorgalommal és gyorsasággal amortizálta magát, mint M. Night Shyamalan tette az elmúlt években. Egy évtizeddel ezelőtt még – a Hatodik érzék kapcsán – az Oscar-jelöltek között olvashattuk a nevét, eztán igazi sikergyárosként lett elkönyvelve, sőt az új Hitchcockként emlegették, viszont az utolsó három filmjével már csak Arany Málna-jelölésekre, sőt mi több, három díjra futotta. A Lány a vízben még megbocsátható kis félrelépésnek tűnt, mondván, a gyerekeinek írt mesét dolgozta fel filmként, és ez nem is lett volna egyedülálló eset, hiszen a szintén ünnepelt direktor, Robert Rodriguez is forgatott már bevallottan a csemetéi számára hajmeresztő mozikat (például a Kémkölykök-széria). Azonban a medencében élő titokzatos lány regéjével Shyamalan nem állt meg a lejtőn, mivel a növényhorroros Az eseményt már tényleg nehéz volt nem mosolyogva nézni, de a java csak ezután következett, hiszen a Nickelodeon népszerű animációs sorozatát, az Avatar: Az utolsó léghajlítót olyan alapanyagnak gondolta, amellyel visszatérhet a blockbuster-rendezők táborába. Igazából ebből a tervből akár még jó dolgok is kisülhettek volna, azonban a direktor egy óriási hibát követett el, mégpedig azt, hogy a forgatókönyv megírását is saját magára bízta. Sajnos az indiai rendezőnek az utóbbi filmjeiben nagyon komoly problémai akadtak az értelmes történetek kitalálásában, és a röhejességet elkerülő párbeszédek megírásában. Az utolsó léghajlító is leginkább mindezért lett nagyon gyermeteg alkotás – nyilván a korosztály is be volt határolva –, de ettől függetlenül, egy ennyire felületes és elnagyolt forgatókönyvvel nem lett volna szabad belekezdeni egy látványorientált, pénzigényes moziba.

c howard last airbender 01
A történet négy nép, a Tűz, a Víz, a Föld és a Levegő törzsének világában játszódik. Minden nép körében születnek úgynevezett hajlítók, akik a négy elem közül a saját törzsüknek megfelelővel tudnak bánni. Emellett pedig létezik egy olyan ember is, aki mind a négy elemet uralja, ő az Avatar, aki évezredek óta folyamatosan újjászületik, s mindig más törzshöz. A Tűz népe a másik három leigázására tör, ehhez pedig az Avatar elpusztítása is szükségeltetik, aki jelenleg a Levegő népéhez született. A fiatal Avatar azonban még azelőtt elszökik a törzsétől, mielőtt a Tűz népe megérkezik, így viszont a Levegő népét teljesen elpusztítják a támadók. Az Avatar – erről semmit sem sejtve – egy évszázad múlva ébred fel jégbe fagyasztott álmából, egy fiatal vízhajlítónak köszönhetően. A Tűz népe azonban megsejti, hogy az Avatar ismét előkerült, így hajtóvadászatot indítanak ellene. Egy maroknyi kis csapat viszont megpróbál a négy elemet uraló fiúnak segíteni abban, hogy megtanuljon uralkodni a képességén, és legyőzze a Tűz népének királyát.

Mint már említettem, a film rettentően gyermeteg lett, ebből kifolyólag viszont sikeres nem, igaz, bukás sem, de a kritikusok és a közönség azért nem tartózkodott attól, hogy ott rúgjon bele, ahol csak lehet. Emiatt nem volt meglepetés, hogy öt Arany Málnát is bezsebelt az alkotás. Felnőttként elég nagy fantasy-rajongás kell ahhoz, hogy ne mosolyodjon el az ember a röhejes hadonászós harci jeleneteken, a semmibe révedő, bárgyú tekinteteken, és a tőmondatos párbeszédeken. Biztos vagyok benne, hogy a nézők közül sokan találtak maguknak egy "kedvenc" negatív színészi teljesítményt, én azonban nem a főszereplő Noah Ringert vagy az Arany Málnával is díjazott Jackson Rathbone-t tartottam a legrosszabbnak, hanem a Gettómilliomosban már bizonyított Dev Patelt, aki ebben a moziban a szigorú nézést és harci kalimpálást fejlesztette mesterien nevetséges szintre. Azt viszont nem lehet elvitatni a filmtől, hogy bizonyos technikai megoldások a látvány, a jelmez és a díszlet terén igen színvonalasak lettek, csak sajnos mindezek nem egy jó filmet szolgálnak.

c howard last airbender 02
Shyamalan állandó zeneszerzője James Newton Howard, aki eddigi életművének legfontosabb alkotásai közül többet is az indiai direktor filmjeihez komponált. A falu vagy a Lány a vízben zenéje valószínűleg örök klasszikusok lesznek, de talán már napjainkban is azok. Feltehetően minden filmzenekedvelő, de főként Howard rajongói dörzsölték a kezüket örömükben, hogy a szerző Shyamalan révén egy látványos fantasy score-jának a megírására is lehetőséget kapott. A várakozásoknak megfelelően pedig remek zene született Az utolsó léghajlító alá, amit azonban elsőre sokan picit rossz szájízzel fogadtak, hiszen Howard, a korábbi munkáitól eltérően, nagyon összetett muzsikát írt. Témagazdagsága gyakorlatilag több filmre is elegendő lenne, hangszerelése is lényegesen gazdagabb, mint ahogy azt a szerző munkáinál általában megszokhattuk. Ugyanakkor pár meghallgatás, és a film megtekintése után a komponista elképzelése valószínűleg minden hallgatóban koherens egységgé áll össze. A szimfonikus zenekar mellett rengeteg távol-keleti ütős, fúvós hangszer is jelentős szereppel bír a score-ban, melyben a hatalmas, monumentális zenei megoldások éppúgy helyet kaptak, mint a szerzőre jellemző csendes, visszafogott, érzelmes pillanatok. A score tulajdonképpen a 2006-os Lány a vízben zenéjének grandiózusabb testvéreként fogható fel.

Noha korábban a hír bejárta a netet, és szinte minden filmzenekedvelőt meghökkentett, hogy a kiadó lehagyta az albumról a score kórusrészeit, azonban később mindez túlzásnak bizonyult, hiszen van kórus, ami meg hiányzik, az többnyire jelentéktelen, és nem vesz el annyit a kiadott zene értékéből, hogy mindezt felrójuk a Lakeshore Recordsnak.

c howard last airbender 03
A trackek nem a filmben való elhangzásuk sorrendjében kerültek az albumra, így bizonyos témák építését, fejlesztését a CD-n nem lehet úgy nyomon követni, mint a film alatt. Az első track a stáblista alatt hallható, nagyjából az összes zenei motívumot összefoglalja, sajnos ez pont azon tételek egyike, amiből valóban hiányzik a kórus. A score is megpróbálta követni a történetben szereplő négy elemet, így az egyes népek saját zenei körítést kaptak. A Víz népéhez a vonósok, a Tűzéhez a rézfúvósok, a Földéhez az ütősök, míg a Levegő népéhez a fafúvósok hangjai köthetők, noha mindezt nem kőbe vésett szabályként kezeli a szerző, de jól megfigyelhető ez a koncepció. Mindennek összefoglalójából alakult ki a nyitó tétel, vagyis az "Airbender Suite" – Howard kifejezetten mestere az ütős hangszereknek, ez ebben a munkájában is érezhető. Az "Earthbenders" és a "The Blue Spirit" a legjobb példák az ütősök pazar alkalmazásának, ezekben különösen hangsúlyosak a dobok, melyek közé távol-keletiek is bekerültek, így például brutális erővel szóló taiko dobok. A visszatérő ütős instrumentumok közé tartozik még a wood block, a fém- és fagongok, egyéb csilingelő hangszerek, illetve tibeti hangtálak és vallási harangok.

Jelen írás keretei között nem vállalkozhatok arra, hogy minden kiegészítő témát felvázoljak az olvasónak, hiszen a score dallamgazdagsága szinte páratlan, de a három vezérmotívum mindenképpen említésre érdemes. A párhangos főtéma a filmben rögtön a nyitóképek alatt hallható, az albumon mindezt a "Prologue" rejti. A témát szinte mindig egy visszafogott rézfúvós morajlás vezeti fel, hogy aztán ebből bontakozzon ki a többnyire trombitán és harsonán megszólaló hősies, méltóságteljes vezérmotívum, mely a legdiadalittasabban a "The Four Elements Test"-ben hallható, a legjobb variációját pedig a "Journey to the Northern Water Tribe" rejti. Ez a track egyébként a legjobbak egyike, noha szerencsére majd’ minden tételről elmondható ez. A főtéma legkiemelkedőbb prezentálása az album legjobb tételéhez, vagyis a "Flow Like Water"-hez köthető. Howard alkotásaiban óriási muzikális katarzist tud varázsolni, Az utolsó léghajlítóban a végső összecsapás lezárásához írt egy elementáris erővel megszólaló zenét. A "Flow Like Water" csendes, lassan folydogáló vonósok és csengettyűk hangjaiból építkezik, majd a témák újrázásával és a főtéma átütő erejű felcsendülésével ér olyan magasságokba, hogy ezt a tétel nyugodtan nevezhetjük a komponista egyik legjobb szerzeményének. A második fontos motívum az Avatar-téma, mely először a "Hall of Avatars"-ban csendül fel. A track elején még elég visszafogottan halljuk, majd a szerző a hegedűsök és a csellósok játékával méltóságteljes variációban is elénk tárja. A dallam másik fontos elhangzása a már említett "Flow Like Water" elejéhez köthető, tulajdonképpen ez vezeti fel a katarzist.

c howard last airbender 04
A Tűz népének vezérhangszerei a rézfúvósok, dinamikus játékukat hallhatjuk például a "We Could Be Friends" esetében, dobbal és kórussal is kiegészülve ("The Blue Spirit") a score legharciasabb, legdinamikusabb pillanatai is hozzájuk köthetők. Néhány tétel olyan témát tartalmaz, melyet csak egy esetben hallhatunk, ezekről feltételezhető, hogy egy lehetséges folytatás előkészítésére rakta bele Howard – hasonló módon lőtt el feleslegesen sok jó dallamot Alexandre Desplat is, a szintén nem folytatott Az arany iránytűhöz. Ilyen jó, de igazából nem részletezett témát rejt a "We Are Now the Gods", de valószínűleg az "Airbender Suite" első felének remek nagyzenekari része is egy efféle hamvába holt jövőbeni téma lehet.

c howard last airbender 05
Elsőre, de talán még másodjára sem könnyű befogadni Howard ezen zenéjét, hiszen annyira összetett és gazdag. Azonban ez a score a szerző egyik legkiemelkedőbb muzsikája lett, a Waterworld – Vízivilág, a Dínó vagy a többi Shyamalan-alkotás zenéjének méltó társa. Sajnos olyan filmhez íródott, mely a legkevésbé sem méltó arra, hogy ilyen nagyszerű muzsikája legyen, jelzi mindezt az is, hogy a mozi nézése közben az ember (talán a filmzenéket nem figyelők is) elcsodálkozhatnak azon, hogy egy rossz film vicces – bár nem annak szánt – jelenetei alatt miként is szólhat ennyire hibátlan, varázslatos muzsika.

 
Gregus Péter
2011. 03. 30.



 

Tracklista:
  1. Airbender Suite (11:16)
  2. Earthbenders (5:53)
  3. The Avatar Has Returned (4:42)
  4. The Four Elements Test (5:30)
  5. Journey to the Northern Water Tribe (4:01)
  6. Hall of Avatars (3:40)
  7. Prologue (2:43)
  8. The Blue Spirit (7:17)
  9. The Spirit World (5:18)
  10. We Could Be Friends (4:08)
  11. We Are Now the Gods (5:46)
  12. Flow Like Water (6:32)
Az album a Spotify-on:

Megosztás:

További értékelések

Bíró Zsolt
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
Kulics László
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
Selley Csaba
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
Szabó Csaba
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
Tihanyi Attila
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató