„Nincs annál jobb érzés, mint amikor tudod, hogy bíznak benned, és minden ötlet csakis a tiéd. Ez inspirál engem.”
John Ottman igazán sokoldalú. Gyakorta alakul úgy, hogy egy komponista hangszerelőként vagy épp zenei producerként tűnik fel, esetleg egy-egy cameo erejéig kamera elé áll, ám nála ezen szerepkörök olyanokkal egészülnek ki, mint a rendezés, a producerkedés vagy a vágás. És hát azt sem sokan mondhatják el magukról, amit ő: zeneszerzőként vált ismertté, és bár rengeteg blockbusterhez járult hozzá dallamaival, vágóként szerezte meg első Oscar-jelölését, melyet rögvest díjra is váltott.
A San Joséban felnövő Ottman fiatalkorától kezdve élénk érdeklődést mutatott a média felé: különféle rádiójátékokat készített és rögzített magnójával barátai közreműködése mellett. Alkotásainak már ekkor fontos szereplője volt az aláfestő zene, melyet mindig gondosan választott ki kedvenc score-jai közül, illetve gyakorta vetett be saját maga által életre keltett hangokat, effekteket. Zenei alapképzettségét klarinéttudásával párhuzamosan sajátította el, ám emellett egyre inkább a filmkészítés egésze ragadta meg őt, elhivatottsága pedig odáig vezetett, hogy házuk garázsát egy többfunkciós, könnyedén variálható házi stúdióvá alakította át. Felvételt nyert a University of Southern California School of Cinematic Artsba, ahol oktatóitól számos dicséretben részesült a vágásokért, illetve a színészekkel való bánásmódjáért. Itt ismerkedett meg Bryan Singerrel, aki produkciós asszisztensként működött közre első közös vállalkozásuknál, a Summer Rainnél. A végeredményt Student Academy Awarddal jutalmazták, duójuk pedig ettől kezdve elválaszthatatlanná vált. Első nagyjátékfilmjük a Public Access volt, melyet a Közönséges bűnözők, illetve olyan továbbiak követtek, mint Az eminens, a Valkűr, Az óriásölő, a Superman visszatér, három X-Men-mozi, valamint a Singer részéről csúfos kudarcba fulladó, számára azonban vágóként Oscar-díjat hozó Bohém rapszódia.
Friss diplomásként Ottman igyekezett minden tudását kihasználni, s karrierjét a mai napig ez a változatosság jellemzi. Ebből a szempontból a Rémségek könyve 2.: A végső vágás számít a legösszetettebbnek, melynél a vágásért, a rendezésért, valamint a zenéért egyaránt ő felelt, de Singer mellett nemcsak komponistaként, hanem producerként és vágóként is gyakran feltűnik. Első megbízásait is barátjának köszönhette, ám a kilencvenes évek közepétől másoktól is sorra kezdtek érkezni a megkeresések: dolgozott már többek között Mathieu Kassovitz (Gothika), Ben Stiller (A kábelbarát), Steve Miner (A szörny), Tim Story (Fantasztikus négyes), Shane Black (Durr, durr és csók), Michael Cohn (Hófehérke – A terror meséje), David R. Ellis (Mobil), Oliver Hirschbiegel (Invázió), s a kétezres évek második felétől több alkalommal Jaume Collet-Serra (Viasztestek, Az árva, Ismeretlen férfi, Non-stop) mellett is. Megannyi stílusban kipróbálhatta már magát, független filmes munkáival pedig többször bizonyította, hogy nemcsak műfajtól, hanem a költségvetés mértékétől függetlenül is képes minőségi muzsikát szállítani. Score-jai közül a Kegyetlen játékoké, valamint a H20 – Halloween húsz évvel későbbé került visszautasításra, ám ezzel párhuzamosan azt is megtapasztalhatta, milyen ennek a helyzetnek a másik oldalán lenni: a Roland Joffé-féle Hazugságok labirintusánál John Barryt váltotta, a Bújócska stábjának eredeti kiszemeltje pedig Christopher Young volt, aki végül idő hiányában lépett ki a produkcióból.
Míg Ottman vágóként a legrangosabb filmes elismerés mellett egy BAFTA-díjat és egy Saturn-jelölést tudhat magáénak, addig komponistaként négyszeres BMI- (X-Men 2., Fantasztikus négyes, Valkűr, Az óriásölő), illetve kétszeres Saturn-nyertesnek (Közönséges bűnözők, Superman visszatér) mondhatja magát, első tévésorozatos kitekintésével, a Fantasy Island bevezető epizódjának zenéjével pedig rögtön Emmy-nominálásig vitte. Utóbbihoz hasonló projektnek számít filmográfiájában az egy évadot megélt Battle Creek (itt szintén egyetlen részt jegyez), valamint a 2017-ben útjára indított The Gifted – Kiválasztottak, ahol David Buckley-val osztoztak a zenén, akivel ezt megelőzően a Rendes fickók kíséretét hozták együttes erővel tető alá.
Kulics László
2020.06.19.