Brad Fiedel

  • születési név: Brad Ira Fiedel
  • született: 1951. március 10. New York, Egyesült Államok
  • iskola: The Barlow RC High School
Megosztás:

Brad Fiedel

„A legjobban azokat a munkákat szerettem, ahol nem volt temp zene. Élveztem, hogy tiszta lappal indulhattam, és az alkotók füle nyitott volt az ötleteim iránt, ahelyett, hogy előre kikötötték volna a zenét a különféle muzsikák beillesztésével. De ez a fajta munkakörülmény ma már ritka.”


Brad Fiedel több mint nyolcvan filmzenét jegyez, ám ennek ellenére nevének említésekor legtöbbször csupán a James Cameron-mozik kerülnek terítékre, illetve egy-két olyan további alkotás, mint a Kék acél, a Johnny Mnemonic – A jövő szökevénye, A kígyó és a szivárvány vagy a Frászkarika. Mindez annak köszönhető, hogy az elektronikus hangszereken, főleg szintetizátoron alapuló muzsikákat jegyző komponistát döntően tévéfilmekhez, illetve sorozatokhoz szerződtették, melyek révén ugyan tekintélyes filmográfiát tudhat magáénak, nevének fényesítéséhez azonban szinte alig járultak hozzá.

Fiedel 1951-ben látta meg a napvilágot, s már kiskorától fogva rálátott a showbizniszre, anyja ugyanis táncosnő volt, apja pedig zenészként és komponistaként tevékenykedett. Miután a New York-i The Barlow Schoolon megszerezte diplomáját, maga is a zenei pályán helyezkedett el, s a hetvenes években főként a Hall & Oates duó billentyűseként vált ismertté, ám emellett oktatófilmekhez, illetve néhány kis költségvetésű produkcióhoz is készített zenei kíséretet, dalokat. Hollywoodi pályafutása a nyolcvanas évek elejétől kezdett felfelé ívelni, amihez nagyban hozzájárult az 1994-es Terminátor – A halálosztó is, ehhez szerzett főtémája révén ugyanis egy csapásra népszerűvé vált, s legtöbben mai napig is emiatt emlékeznek nevére. Ezen évtizedben olyan filmekhez készített még muzsikákat, mint például Jonathan Kaplan A vádlottakja, Kathryn Bigelow akciófilmje, a Kék acél, Wes Craven A kígyó és a szivárványa (ahol Charles Bernstein helyét vette át) vagy a később folytatást és remake-et is megért Frászkarika. Emellett rengeteg tévés produkcióhoz is felkérték komponistaként, melyek közül a legkiemelkedőbb megbízásnak a Steven Spielberg által producerelt Amazing Stories, illetve a Walt Disney's Wonderful World of Color számított – mindkét esetben két epizód erejéig szerződtették. Tévés vonatkozásban később egy másik, mára már kultikusnak számító szériának a stáblistáján is találkozhattunk a nevével, ez pedig nem más volt, mint a Mesék a kriptákból

A kilencvenes években újból együtt dolgozott Cameronnal a Két tűz között, valamint a második Terminátor-mozi kapcsán, és pályafutása során egyedül ezek a produkciók vontak magukkal komolyabb szakmai elismerést egy-egy ASCAP-díj képében. Ugyanakkor ezen időszak már kevésbé volt termékeny a komponista számára, ugyanis bár a mozis felkéréseinek száma nem nagyon csökkent (ő jegyzi például a Bruce Willis főszereplésével készült Árral szembent, illetve a Kim Basinger-féle A tuti balhét is), a tévés megbízásai drasztikusan megcsappantak. A vele kapcsolatba hozható nagyobb költségvetésű alkotások között több olyan példa is van, amelynél vagy lecserélték, vagy ő került valakinek a helyére: a Johnny Mnemonic – A jövő szökevénye esetében például ő lépett Mychael Danna nyomdokába, egy évvel később pedig Alan Silvestri váltotta őt a Bilko főtörzs stábjában. Az ilyen jellegű cserék közül a legjelentősebbnek az 1992-es Gladiátor számít, ahol Jerry Goldsmith helyét vette át – hozzá hasonlóan nívós komponistát ezt megelőzően csak az 1981-es A bunker kapcsán váltottak, ahol először John Barry neve merült fel.

Fiedel az 1999-ben bemutatott Y2K – Végzetes visszaszámlálás című katasztrófafilm óta nem szállított aláfestő muzsikát Hollywood számára. A kilencvenes évek második felétől kezdve törekedett arra, hogy más területen is kipróbálja magát: musicaleket kezdett el írni, emellett pedig szörfösök számára hozott létre üdülőhelyet a mexikói Saladitában. Napjainkban a musicalek mellett tánc- és színházi darabokhoz is komponál, s igyekszik tisztes távolságot tartani a filmvilág forgatagától. 
 

Kulics László
2012.03.08.

 

 

Teljes filmográfia: 
 





  Kapcsolódó anyagok


A Terminátor-filmek zenéi
Moziszériák, tévésorozatok


Beszámolónk a 2nd Annual Fans of Film Music rendezvényről
Beszámolók

James Cameron filmjeinek zenéje
Kollaborációk, életutak
 
A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató