Nick Glennie-Smith

  • születési név: Nick Glennie-Smith
  • feltűnik még: Nick Glenny Smith
  • született: 1951. október 03. London, Anglia
  • iskola: Trinity College London
Megosztás:

Nick Glennie-Smith

„A legnehezebb dolog a zeneszerzésben a megfelelő vezérmotívum megtalálása.”


Nick Glennie-Smith a kilencvenes évek közepén futott be filmzeneszerzőként, és bár ebben a szerepkörben mindössze tíz évet töltött el aktívan, a mai napig a Remote Control Productions egyik legfoglalkoztatottabb tagjának számít: házon belül nincs olyan pályatársa, akinek ne segítene kiegészítő komponistaként, karmesterként, hangszerelőként, zenei rendezőként vagy épp előadóként. Ha e feladatköröket összevetjük, akkor némi túlzással azt lehet mondani, hogy amennyiben egy blockbusterhez Hans Zimmer vagy társulatának valamely tagja írt score-t, ő is biztosan jelen van.
 
A londoni származású művész nyolcévesen vált az Oxfordban kóristává, zenészként pedig első állomásának a brit rockbanda, a Wally számított, ahol két éven át játszott billentyűsként, majd hosszú kihagyást követően 2008-ban tért vissza hozzájuk egy koncertanyag és két album elkészítésének erejéig. A nyolcvanas évektől olyan előadók mellett tűnt fel szintetizátorosként, mint Cliff Richard, Paul McCartney, Phil Collins, Tina Turner, Duane Eddy és Roger Waters, napjaink sztárjai közül pedig többek között Pharrell Williamsszel dolgozott együtt. Neve akkor is felmerült, amikor annak idején a Yes zenekar billentyűst keresett, ám ő inkább a filmek irányába fordult.
 
Az egykori Pink Floyd-ossal, Watersszel nemcsak a Radio K.A.O.S. albumon tevékenykedett, hanem az Amikor fúj a szél című 1986-os animációs alkotáson is. Néhány évvel később Stanley Myers mellett kötött ki, akinek a Rosencrantz és Guildenstern halotthoz, az Acéllabirintushoz, illetve a Rideg mennyországhoz kapcsolódó score-jainál volt jelen. Ez idő alatt kötött barátságot Zimmerrel, valamint Harry Gregson-Williamsszel, s mivel a filmipar az ő számára is csábítónak tűnt, nem volt kérdéses, hogy együtt induljanak meghódítani Hollywoodot. Glennie-Smith eleinte hangszerelőként, kiegészítő komponistaként, zongoristaként, továbbá a kórusrészek felelőseként vette ki a részét az akkor még Media Ventures néven futó társulat munkáiból: olyan mozikban vett részt, mint például A bérgyilkosnő, a Jég veled!, Az utolsó esély, a Bad Boys – Mire jók a rosszfiúk? vagy Az oroszlánkirály.
 
Önálló komponistaként 1996-ban léphetett színre: az évet a Képtelen képrablással indította, majd következett A szikla, melyet eredetileg Zimmernek ajánlottak fel, ám ő inkább a kisegítő szerepet választotta, helyére pedig Glennie-Smith-t ajánlotta be. Bár e score nem teljes egészében volt az ő érdeme, neve berobbant a köztudatba, ám valahogy mégsem sorakoztak ajtaja előtt a producerek és a rendezők élvonalbeli projektekkel a hónuk alatt. A vasálarcos és a Katonák voltunk ugyan még nagy költségvetésű alkotásoknak számítottak, ám mellettük főként tévék számára komponált vagy erősen másodvonalbeli mozik szerződései találták meg: Reszkessetek betörők 3., Az oroszlánkirály 2.: Simba büszkesége, Hegylakó 4.: A játszma vége, Mennydörgő robaj, Elátkozott Ella, A paripa, az Attila, Isten ostora című minisorozat és hasonlók. Ahogyan azt a kiragadott példák mutatják, számtalan műfajban kipróbálhatta magát, ám bármennyire is igyekezett kitenni magáért, ebben a szerepkörben nem sikerült előtérben maradnia. Állandó kollégájának Randall Wallace író-rendező számított, aki első rendezését, A vasálarcost követően mindegyik olyan filmjét rábízta, amelynek direktora volt. A zeneszerző a 2006-os, magyar Szabadság, szerelem után egy ír krimit, az A Belfast Storyt leszámítva is többnyire Wallace invitálására vállal filmzeneírást.
 
Bár a zeneszerzés iránya nem jött be neki, egyéb téren rendkívül keresett, folyamatosan jelen van a szakmában. Míg a kilencvenes években elsősorban Zimmer, Gregson-Williams és Mark Mancina oldalán dolgozott, addig manapság Steve Jablonsky (Transformers-mozik), Henry Jackman (X-Men-filmek), Geoff Zanelli (Demóna: A sötétség úrnője), Rupert Gregson-Williams (Aquaman), Atli Örvarsson (Nyolc tanú), Tom Holkenborg (300: A birodalom hajnala) és társaik mellett tevékenykedik. Természetesen rajtuk kívül régi barátjának, Zimmernek is besegít, sőt, a Hans Zimmer – Live on Tourból is kivette a részét zenei rendezőként, illetve előadóként.
 

Kulics László
2020.06.15.

 

 

Teljes filmográfia: 
 





  Kapcsolódó anyagok


A három testőr
Zenék egy témára


Beszámolónk a madridi Soncinemad filmzenei fesztiválról
Beszámolók

Hans Zimmer Magyarországon
Beszámolók


Karácsonyi filmzenék
Kollaborációk, életutak

Michael Bay filmjeinek zenéje
Kollaborációk, életutak
 
A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató