"Isten megteremté a dinoszauruszt. Isten elpusztítá a dinoszauruszt. Isten megteremté az embert. Az ember elpusztítá Istent. Az ember megteremté a dinoszauruszt". Ezen idézet a Jurassic Park egyik szereplőjétől, a Jeff Goldblum által alakított Ian Malcolmtól származik, mellyel az alábbi pesszimista reakciót váltja ki Sam Neill karakteréből, Dr. Grantből: "A dinoszaurusz megeszi az embert." S bár ez csak egy filmes idézet, az eddigi régészeti tanulmányok, illetve leletek alapján elmondható, hogy ez akár meg is valósulhatna bizonyos dinoszauruszfajok esetében akkor, ha ma is köztünk élnének, s nem haltak volna ki 65 millió évvel ezelőtt.
A dinoszauruszok 165 millió évig uralták bolygónkat, termetük pedig fajtájuktól függően a csirkékkel megegyező nagyságtól egészen a harmincméteresig terjedt. Az embereket – azon belül is elsősorban a gyerekeket – mindig is foglalkoztatták ezek az őshüllők, melyek termetük vagy éppen ragadozó életmódjuk okán egyszerre voltak csodálatosak és fenyegetőek. Különféle szobrok és játékok készültek mintáikra, múzeumi tárlatok nyíltak a leletekből, mindezek mellett pedig fantasy könyvek sokasága is íródott. S természetesen Hollywood sem hagyta ki az általuk biztosított ziccert, így számtalan filmben láthattuk már őket fő-, illetve mellékszereplőkként egyaránt. A hüllők első színrelépése az 1912-es Gertie, a dinoszauruszban történt meg, s ugyanezen évben jelent meg Sir Arthur Conan Doyle Az elveszett világ című regénye is, amely az ilyen témájú írások közül a legtöbbször feldolgozott kötet címét is birtokolja.
1993-ban pedig jött Steven Spielberg, és Michael Crichton Őslénypark című könyvén alapulva szabályosan elkápráztatta a nézőket a Jurassic Park című filmjével, amelyben először elevenedtek meg valósághűen a dinoszauruszok – egy-két faj ábrázolásáról persze aztán kiderült, hogy pontatlan, de realisztikus megjelenítésükkel így is mindenkit lenyűgöztek. A direktor 1989 végén hallott először az írótól arról, hogy egy olyan művön dolgozik, amelyben klónozással keltik életre e kihaltnak tekintett teremtményeket azért, hogy aztán egy látványpark keretén belül John Hammond (Richard Attenborough) a publikum elé tárja őket. Spielbergnek olyannyira megtetszett az ötlet, hogy már a mű polcra kerülése előtt, 1990-ben megvásárolta a filmes jogokat, a kötet megjelenését követően pedig megbízta David Koepp forgatókönyvírót, hogy dolgozza át egy kicsit a történetet. A több évig tartó megfeszített munka eredményeként aztán létrejött egy olyan produkció, amely mai napig egyaránt képes elvarázsolni a felnőtteket és a gyermekeket.
Jurassic Park (1993)
zene: John Williams
"John és én A cápa óta nem csináltunk közösen olyan jellegű mozit, mint ez" – nyilatkozta Spielberg, aki az 1974-es Sugarlandi hajtóvadászat óta minden alkalommal John Williamst szerződteti filmjeihez, így nem is volt kérdés számára, hogy kihez forduljon majd e dinós kaland aláfestésével kapcsolatban. A komponista amellett, hogy remek hangulatot teremtett a film számára, a kilencvenes évek legismertebb s legmeghatározóbb filmzenéinek egyikét tette le az asztalra, melynek főtémája számtalan hangverseny repertoárjában szerepelt már. Dallamaival valóságos utazásra, egyfajta szigettúrára invitál bennünket, amely természetesen nem mentes a veszélyektől sem. "A Jurassic Parkhoz kilencvenöt percnyi zene készült, amely majdnem végig pörög, alig vannak benne lassabb részek. Hatalmas erőfeszítéseket igényel az olyan jellegű, meseszerű alkotások aláfestésének megkomponálása, mint ez. Művem tempóját ezúttal nemcsak az eseményekkel, hanem a dinoszauruszok mozgásának ritmusával is össze kellett hangolnom, amely törekvésem helyenként vicces, balettszerű összhatást eredményezett" – mesélte egy interjú alkalmával a komponista. E balettos hasonlat leginkább a "Theme from Jurassic Park" címet viselő tételre érvényes, amely nemcsak a csodálatos vidéket birtokba vevő dinoszauruszok látványát erősíti hibátlanul, hanem a lenyűgöző látványt és a történet kalandosságát is. A kezdeti lágyságot azonban idővel a viszonylag agresszív zenekari előadásmód, illetve az ebből következő kemény témák sora váltja fel, amivel Williams megmutatja e kellemes kirándulásnak induló hétvége árnyoldalát is, vagyis azt, hogy mi történik akkor, ha a dínók elszabadulnak. A score-ból egy hetvenperces filmzenealbumot állítottak össze az MCA Records munkatársai, a Geffen Records illetékesei pedig mindezt a premier huszadik évfordulója alkalmából, 2013 áprilisában egy negyed órával hosszabb verzióval fejelték meg.
Az elveszett világ – Jurassic Park 2. (1997)
The Lost World: Jurassic Park
zene: John Williams
"Az egyik leghátborzongatóbb kérdés, amit az emberek az elmúlt néhány év során nekem szegeztek, arra irányult, hogy mikor folytatom már a Jurassic Parkot" – mesélte annak idején Steven Spielberg Az elveszett világ – Jurassic Park 2. egyik sajtótájékoztatóján. Ezen a kérdésen persze senki sem csodálkozott, hiszen az 1993-as mozi világsikere után mindenki arra várt, hogy a méltán neves rendező mikor nyűgözi le ismét közönségét. Ehhez azonban szükség volt arra, hogy Crichton továbbvigye a fonalat, amiben nagy szerepet játszott Spielberg elvárása is, melynek eredményeként 1995-ben megszületett a Szörnyek szigete - The Lost World, amit újfent Koepp dolgozott át mozis adaptációvá, két évre rá pedig ismét a dinoszauruszok uralhatták a vásznakat az Elveszett világ: Jurassic Park 2. révén. Természetesen a zenei aláfestés elkészítésének feladata ezúttal is John Williamsre hárult, aki egy újabb bravúros művel gazdagította diszkográfiáját. Az első rész score-jához képest két lényeges eltérést észlelhetünk a mű hallgatása során: az egyik, hogy alig használta fel a népszerűvé vált főtémát – s így elkerülte annak klisévé válását –, a másik, hogy most nagyobb szerep jutott az ütősszekció tagjainak, lévén a szereplők szinte végig egy rendezetlen, hátrahagyott szigeten futnak az életükért Spielberg lényei elől. "Steven azt javasolta, hogy mivel ez egy, a karibi térségben lévő szigeten játszódó történet, lehetne a zene motorja a dob. Ezzel szeretett volna valamiféle etnikai színt belevinni a muzsikába, amely aztán egyfajta textúraként is szolgált, s új színt vitt a zenébe" – nyilatkozta az utóbb említett módosítással kapcsolatban Williams. Minthogy Jeff Goldblumon kívül gyakorlatilag minden főszereplő más lett, és a történet is egy másik helyen, az úgynevezett B-szigeten játszódik, a komponista számos új vezér-, illetve altémát (melyek az első részben megismertekhez képest sötétebb tónussal bírnak) készített az alkotás számára.
Jurassic Park 3. (2001)
Jurassic Park III
zene: Don Davis
A Universal nem sokkal később egy újabb folytatásnak is zöld utat adott – sőt, a tervek szerint 2014-ben jön a Jurassic Park IV is, amelyet az eddigi hírek szerint Colin Trevorrow rendez majd –, ahol azonban már Spielberg és Williams egyaránt háttérmunkásként voltak jelen, ők ugyanis ekkor az A.I. – Mesterséges értelem című akció-sci-fin dolgoztak. A direktori széket Joe Johnston foglalhatta el, aki Spielberggel egykoron Az elveszett frigyláda fosztogatói kapcsán munkálkodott együtt, a korábbi szereplők közül pedig a második résztől távolmaradt Sam Neill és Laura Dern bukkannak fel ismét, akik mellett William H. Macy és Téa Leoni láthatóak még a főbb szerepekben. Minthogy Williams nem tudta elvállalni a muzsika elkészítését, a stúdiónak olyan utód után kellett néznie, aki képes hűen továbbvinni eme stafétabotot. A szerző és a The Gorfaine / Schwartz Agency egyik alapítója, Michael Gorfaine egyeztetései során Don Davis neve is felmerült, aki akkoriban vált ismertté a Mátrix révén. Javaslatukat természetesen Spielberggel és a film egyik producerével, Kathleen Kennedyvel is megvitatták, s csupán ezt követően keresték fel Davist, aki annak ellenére, hogy tudta, előre meghatározott korlátok között kell majd mozognia, örömmel vállalta a megbízást. "A score megírása előtt elmerültem az első két rész aláfestésében. John Williams készséggel bocsátotta rendelkezésemre az azokhoz készült zenei vázlatait, így lehetőségem volt arra, hogy igen gondosan tanulmányozzam őket" – mesélte egy interjú során Davis. Miután a szerző átrágta magát a kapott anyagokon, nekiült a harmadik rész hangjegyeinek papírra vetésének: a két hónapig tartó folyamat során a már meglévő témák használata mellett a szükséges, úgymond átkötő részeken kívül új motívumokat is készített a Kirby házaspár (akiket Macy és Leoni alakít), valamint a T-Rex helyébe lépő főragadozó, a szpinoszaurus számára.
Jurassic World (2015)
zene: Michael Giacchino
A Jurassic World kapcsán azonban az alkotók majdnem mindent új alapokra helyeztek: mindössze a park helyszíne, valamint az azt benépesítő őshüllők egy része maradt változatlan. A majmok bolygója: Lázadás, illetve A majmok bolygója: Forradalom forgatókönyveit is jegyző Rick Jaffa-Amanda Silver páros (kiknek munkájába Trevorrow is besegített) történetvezetésének köszönhetően e franchise olyan főbb karakterekkel gazdagodott, mint a velociraptorokkal foglalkozó Owen (Chris Pratt), a park ügyvezetője, Claire (Bryce Dallas Howard), illetve annak unokaöccsei, Zach (Nick Robinson) és az őslényekért rajongó Gary (Ty Simpkins). Arról, hogy a zeneszerzői posztot ki tölti be, 2014 májusában határoztak a stúdió illetékesei, döntésüknek pedig a rajongók és a kritikusok egyaránt örültek. Giacchinónak azonban erről kezdetben más volt a véleménye: "Eleinte rémült voltam és megkérdőjeleztem magamat, illetve képességeimet. Ám mindvégig remekül össze tudtunk dolgozni Colinnal, a kezdeti félelmemet pedig előnyömre fordítottam". A score rögzítésére 2015 áprilisában került sor a Sony Streisand Scoring Stage-én, ahova nem sokkal a Holnapoliszhoz kapcsolódó felvételeit követően tért vissza a szerző. A dallamok életre keltéséből a százkét fős Hollywood Studio Symphony mellett egy hetventagú kórus is kivette a részét, mely párosítás gyakran igen csodálatos momentumokat eredményezett, sajnálatos módon azonban ezek egy része a filmben többször is háttérbe szorul, így a score a mozi alatt némileg gyengébb teljesítményről árulkodik, mint önállóan hallgatva.
Jurassic World: Bukott birodalom (2018)
Jurassic World: Fallen Kingdom
zene: Michael Giacchino
A Jurassic World sikerét követően a folytatás éppúgy nem volt kérdés, mint az, hogy a folyamba újból életet lehelő direktor, Colin Trevorrow ebből kizárólag társíróként veszi majd ki a részét - a 2021 nyarára prognosztizált újabb felvonás munkálatait azonban az eddigi információk szerint ismét ő irányíthatja. A gyeplő végül a spanyol filmes, J.A. Bayona kezébe került, akinek olyan alkotásokat köszönhetünk, mint az Árvaház, A lehetetlen vagy a Szólít a szörny. "Kedvelem J.A.-t, régóta ismerjük egymást, barátokká váltunk, és mindig reméltük, hogy egyszer majd közösen dolgozhatunk, úgyhogy nagyon szórakoztató munka lesz. Szeretem a történetmesélést, ráadásul mindig izgatott vagyok, amikor egy franchise-on úgy dolgozhatok, hogy sötétebb, izgalmasabb elemeket vihetek bele" – nyilatkozta 2017 szeptemberében Giacchino, aki ekkor még óvatosan fogalmazott, így nem mesélt arról, mivel járul majd hozzá a Bukott birodalomhoz. "Amikor első ízben, zene nélkül néztük meg a mozit, izgalmasnak tartottuk, hiszen voltak dinoszauruszaink és vulkánunk. Minden olyanunk megvolt, amikért annak idején, a gyerekként látott filmekben rajongtunk. Ray Harryhausen alkotásait juttatták eszünkbe. Emiatt kértem azt Michaeltől, hogy egy minden eddigitől eltérő hangulatot teremtsen. Olyan zenére volt szükségünk, amilyet más nem ír" – mesélte a direktor, aki ezzel olyan hatvanas-hetvenes évekbeli produkciókra utalt, mint például a Gulliver utazásai, Az aranygyapjú legendája, a Szindbád arany utazása, illetve a Titánok harca. Bayona egyediségre vonatkozó elvárása bizonyos mértékben teljesült, hiszen Giacchinónak jól felismerhető stílusjegyei vannak, melyeknek e projekt megfelelő teret biztosított, ugyanakkor – a Jurassic Park 3.-hoz, valamint a Jurassic Worldhöz hasonlóan – elkerülhetetlen volt, hogy a score ne idézze fel John Williams ide kapcsolódó munkáját, mely a közkedvelt főtéma visszahozása mellett időnként a zenekarhasználatban is tetten érhető.
Kulics László
2018.06.28.
2018.06.28.