„Minden olyasmi érdekel, ami egy picit is különbözik az átlagostól, legyen az a Kolumbusz előtti időkből való, vagy akár kelta hangszeren előadott zene. Szeretem ezeket úgy keverni a szimfonikus zenekarral, hogy valami másmilyen eredmény szülessen, és segítsen a film saját egyéni hangzásvilágát kialakítani.”
Jeff a Danna fivérek fiatalabbik tagja, aki két évvel később követte bátyját a filmzenék világába, és bár kezdettől fogva törekedett arra, hogy önállóan karriert építsen, szívesen vállal testvérével közösen is megbízásokat. Mychaelhez hasonlóan ő is számtalan műfajban mutatta már meg tehetségét, melyet szakmai oldalról egyebek mellett BMI-díjak (Gólyák, Dínó tesó, Addams Family – A galád család, Előre) és Emmy-jelölések (Camelot, Tyrant – A vér kötelez, Alias Grace) támasztanak alá.
A szabadidejében az építészetnek hódoló Jeff már gyermekkorától kezdve érdeklődött a zene iránt, s bár pályatársaihoz hasonlóan zongorán kezdte meg tanulmányait, tizenegy évesen átnyergelt a gitárra. Profi előadó vált belőle, váratlan kézsérülése miatt azonban kénytelen volt felhagyni ezzel a pályával, ám ez nem jelentette azt, hogy végleg elszakadt volna a húroktól, hiszen a Káma Szútra score-jánál mandolinosaként volt bátyja segítségére, az Antwone Fisher története, a Sarki fény és a Pi élete esetében pedig gitárosként támogatta. S ha már együttműködések: a testvérpár zeneszerzőként történő kollaborációit olyan alkotások tették lehetővé, mint például a Tideland, A nagy fogás, a Zöld sárkány, a Törés, a Dínó tesó, a Gólyák vagy a Camelot című tévésorozat, ugyanakkor az A Celtic Romance – The Legend of Liadain and Curithir és az A Celtic Tale – The Legend of Deirdre szólóalbumokat is együttes erővel hozták tető alá. „Általában összegyűjtjük a témákat, és egyikünk azt mondja: ’Enyém az A-téma!’ Mire a másikunk: ’Oké, akkor enyém a B-téma!’, aztán jön a C, és így tovább. Könnyedén tudunk ugrálni előre-hátra az alkotói folyamat során, mivel mindketten ugyanazt a zeneszerkesztő programot használjuk” – mesélte.
Az eleinte Mychael oldalán dolgozó Jeff első önálló munkáját a Trópusi hőségre keresztelt sorozat jelentette, amelyet olyan egyéb tévés lehetőségek követtek, mint a Kung-fu: Egy legenda újjászületik, az abból Kung-fu: A legenda folytatódik címmel kinövő széria, a Beverly Hills 90210 néhány epizódja és Az én országom, melynek muzsikáját Andrew Rollinsszal közösen jegyzi. Az, hogy a tradicionális elemeket milyen szinten képes szerzeményei hatásának fokozására használni, nemcsak a testvérével közös műveiben mutatkozik meg, hanem a Kung fu: A legenda folytatódik, a János evangéliuma és a Richard Attenborough rendezte A szerelem gyűrűjében aláfestésénél is. Bár rá is jellemző a különleges hangszerekkel fűszerezett, minimalista, letisztult stílusjegyekkel történő operálás, a mozinézők csodálatos dallamokkal, harmóniákkal történő elvarázsolása éppúgy nem jelent számára akadályt (O – Othello), mint az erőteljes, zúzós zene létrehozása (Kaptár 2. – Apokalipszis) vagy a vérfagyasztó, feszült dallamok (Silent Hill – A halott város, Silent Hill: Kinyilatkoztatás 3D, Az elárult sziget) életre keltése.
Danna az ezredfordulót követő pár évben még vállalt ugyan tévéfilmeket (Miss Spider és Napsugár-rét gyermekei, Az idő rabjai, Jövevény), de szépen lassan sikerült maga mögött tudnia ezt a világot, így ma már csak sorozatok (Varázslók: Arcadia meséi, Alias Grace, Babar és Badou kalandjai, Camelot, Tyrant – A vér kötelez) erejéig tér vissza ebbe a közegbe. Karrierjének sokszínűségét az is fokozta, hogy 2003-tól az élő szereplős alkotások mellett egyre gyakrabban keresték meg animációs produkciókkal, ráadásul a műfaj jelenlegi uralkodója, a Pixar Animation Studios két alkalommal is szerződtette őt fivérével: először a Dínó tesó, majd pedig az Előre apropójából.
Kulics László
2020.08.17.