Túl a sövényen (2006)

Over the Hedge
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
  • zene: Rupert Gregson-Williams
  • vezényel: Rupert Gregson-Williams, Alastair King
  • kiadás éve: 2006
  • kiadó: Sony Classical
  • játékidő: 48:45
Megosztás:
Az éhség néha olyan meggondolatlan cselekedet végrehajtásához is vezethet, mint például ellopni egy téli álmát alvó medve összegyűjtött élelmiszerkészletét. A Túl a sövényen kalandjai akkor kezdődnek, amikor Stikli, a ravasz mosómedve megkísérli a lehetetlent, ám a csordultig pakolt kiskocsi a barlang szájától véletlenül egyenesen az autópályára gördül, ahol egy száguldó kamion ripityára zúzza. Stikli, a nagy verést elkerülendő, kénytelen megígérni az idejekorán felébredt morcos medvének, hogy egy héten belül visszaszerez mindent. Ebben váratlanul segítségére lesz egy kifejezetten eleséggyűjtögetésre szakosodott állatcsalád, élén Verne-nel, a megfontolt teknősbékával. Számukra nem csupán az a tény tűnik eleinte feldolgozhatatlannak, hogy a nagy álom előtti zöld erdőt tavaszra egy hatalmas sövénnyel elválasztott takaros lakópark váltotta fel, de az ezernyi trükköt ismerő mosómedve élelemszerzési technikája is kellően kizökkenti őket normális életvitelükből. Végül persze a sünökből, oposszumokból, felvágott nyelvű borzlányból és egy cizellált lelkületű, de annál inkább felpörgött mókusból álló bájos sereg felveszi a civilizáció ritmusát, s megtalálják a módját, miként töltsék fel saját éléskamrájukat, egyszersmind helyrehozva ezzel Stikli kétes üzelméből fakadó tartozását.

c folds gregson williams over hedge 01
A két rendező, Karey Kirkpatrick és Tim Johnson korábban olyan animációs filmeknél dolgozott már, mint a Z, a hangya, a Csibefutam, a Szinbád – A hét tenger legendája vagy a Madagaszkár, úgyhogy kellő tapasztalattal rendelkeztek ahhoz, hogy a Túl a sövényen az utóbbi idők egyik legbájosabb családi filmjévé váljon. Története és figurái épp egyenlő arányban szórakoztathatják a legkisebbet és a legnagyobbat, arról nem is beszélve, hogy Hami, a mókus két olyan jelenetet is produkál, amely méltán nevezhet az év poénja kitüntetésre.

Az animációs filmekhez írt zenék tekintetében viszonylag nehéz újat alkotni, de ha jobban belegondolunk, a régi időkben sem volt igazán őrületes különbség az egyes Disney-rajzfilmek zenéi között. A bizonyos szabályoknak megfelelő szimfonikus zenekari aláfestés mellé annak idején nagyszabású, táncdalszerű nóták párosultak, és ezek a betétdalok ugyanúgy megmaradtak a kor előrehaladtával is, csak épp igazodtak az aktuális könnyűzenei elvárásokhoz. Mivel mostanában már több rajzfilmstúdió is versenyben van, megnőtt az ezekhez a produkciókhoz kapcsolódó zenei anyagok megjelenése. Ez sok esetben csak dalokból álló verziót jelent csupán (néha ezekhez csapódik egy vagy két zenekari tétel), de a nagyobb és komolyabb filmeknél szerencsére a score is eljut a hallgatósághoz. A Túl a sövényen korongja az olyan, úgynevezett kevert kiadványok sorát gyarapítja, ahol nem csak egy-két tételre korlátozódik a filmzenei rész, ráadásul a számok kivételesen egyetlen előadótól származnak. Pont ezért egy sokkal barátságosabb, egységesebb albumról beszélhetünk, hiszen az egész gyakorlatilag két zeneszerző kooperációja.

c folds gregson williams over hedge 02
A dalokért az a Ben Folds a felelős, akinek egyáltalán nem újdonság a filmes szakma. Olyan produkciókban bukkant fel egy-egy szerzeménye, mint A Grincs, a Nevem Sam, az Örök lányok vagy az Édes kis semmiség, de legutóbb épp egy rajzfilm, a PiROSSZka – A jó, a rossz, a farkas, MEGAnagyi esetében hallhattunk felőle. A Túl a sövényenben elhangzó hat felvétel persze nem korszakalkotó, és rádiósláger sem nagyon lesz (lett) belőlük, viszont a jellegzetesen amerikai akusztikus hangzásuk ellenére is jól működnek, film alatt és külön hallgatva egyaránt. Az albumot indító "Family of Me" rövidke melankóliáját a "Heist" némiképp "jóbarátokos" beütése azonnal feledteti, a The Clash-feldolgozás ("Lost in the Supermarket") pedig ezen a vidám vonalon halad tovább (szerencsésen egyébként a két szám egymás után következik). A "Still" a történet középrészének dramaturgiailag kötelező szomorkás hangulatát fokozza, míg a "Rockin' the Suburbs" Folds 2001-es debütáló albumának sikerszáma, ami itt egy speciális verzióban hallható William Shatnerrel, mint a hősi tetszhalott oposszum eredeti hangjával.

A lemez közel félórás score-ja jelen esetben is a Hans Zimmer (kinek neve itt sem maradt le) irányítása alatt működő filmzenegyár, a Remote Control egy munkatársának keze alól került ki. Míg a fentebb említett animációs filmek zenéiért elsősorban John Powell és Harry Gregson-Williams volt felelős, a Túl a sövényen szimfonikus betéteit utóbbi komponista öccse, Rupert szerezte, kinek számos besegítő munka mellett ez a második önálló műve. Bemutatkozása a rajzfilmzenék műfaján belül teljesen elfogadhatónak mondható, hiszen egyetlen olyan pont sincs a zenében, ami akár nagyon zavaró, akár valami más filmzenéből túlzottan ismerős lenne. Színtiszta szimfonikus muzsika, ami kerüli az elektronika használatát, és hangszerelését tekintve is kifogástalan.

c folds gregson williams over hedge 03
Az "RJ Enters the Cave" megismerteti velünk az egyszerű főtémát, melynek könnyed játékosságáért mintha Thomas Newman érkezett volna segítségként. Ez a vidámság csak a medve felbukkanásáig tart, azt viszont nagyon hangsúlyos kontrafagott fejezi ki, s ez a hangszer bármilyen stílusú zene hallgatásakor hátborzongató. A "The Family Awakes" valamelyest a "Rockin' the Suburbs" melódiavilágát idézi, hangsúlyosan a bájos állatkákat és a családi békét kifejezve, a fuvola és a romantikusan megszólaló hegedű adta téma minden idilli vígjáték alapja. A "Lets Call it Steve" női énekhanggal és hárfával, valamint háttérből trillázó fuvolával a rejtélyes ismeretlent érzékelteti, ahol azért legbelül a félelem is ott lappang az olykor erősen felmorduló bőgők révén. A tétel második része az óvatos teknős lakóparkbeli első kalandjának gyors tempójú, minden szólamra kiterjedő zenei kísérete, amelynek jó megvalósítása lassan alapkövetelmény az ilyen vígjátékok esetében. Figyelemreméltó a "Hammy Time", mint a rajzfilm egyik legmókásabb jelenetének aláfestése, mely rövid szerzemény swinges-jazzes stílusban indul, aztán a dobbal és basszussal kiegészülve a '70-es évek akciózenéit idézi fel. A "Play"-ben folytatódik az őrült szólamkergetőzés (leginkább Danny Elfman korai "mackótáncoltatós" zenéire emlékeztetve), a leghosszabb "The Inside Heist" pedig az utolsó nagy élelemszerzési akció egy feszültebb hangulatú aláfestése. Gyakorlatilag lehetetlen pontosan kiemelni egyetlen vezérszólamot is, hol a zongora képezi a visszafogottabb akciózene alapját, hol a gitár, de előfordul, hogy egész mélyen megszólaló fúvósok vagy hegedű pizzicato.

c folds gregson williams over hedge 04
A "Still" hosszabb visszatérése előtt (hogy mégiscsak egy dal zárja az albumot) a bajba jutott családért indított viszontagságos, de végül sikeresen kivitelezett mentőakció zenéje harsog végig az "RJ Rescues His Family"-ben, nagyjából az előző kalandzenéknek a nyomvonalán haladva. Harsogó rézfúvósok, pergődob, tempósan hullámzó vonósjáték, melynek végén azért visszatér a család témája, s klasszikus tussal zárul. Tulajdonképpen nem is baj, hogy a már korábbról ismert Folds-nóta egy kibontott, örömzeneszerű változatával fejeződik be a Túl a sövényen zenéje, mert Rupert Gregson-Williams számára igazából nem nyílt lehetőség tökéletes nagyzenekari lezárásra, viszont a maga részéről mindent megtett, hogy egyrészről megfelelő művet komponáljon a mese mellé, másrészről kellemes szórakozást nyújtson a hallgatóknak. Munkája semmiképp sem összecsapott, s ha nem is hoz semmi kiemelkedő újdonságot az animációs filmzenék palettáján, az aprólékos részletességgel meghangszerelt Túl a sövényen score garantált siker lehet a műfaj szerelmesei körében.

 
Tihanyi Attila
2007. 01. 10.



 

Tracklista:
  1. Family of Me - Ben Folds (1:28)
  2. RJ Enters the Cave (4:37)
  3. The Family Awakes (2:33)
  4. Heist - Ben Folds (3:02)
  5. Lost in the Supermarket - Ben Folds (3:30)
  6. Lets Call it Steve (3:40)
  7. Hammy Time (2:28)
  8. Still - Ben Folds (2:38)
  9. Play? (1:49)
  10. Rockin' the Suburbs (Over the Hedge Version) - Ben Folds, William Shatner (4:57)
  11. The Inside Heist (7:38)
  12. RJ Rescues His Family (4:18)
  13. Still (Reprise) - Ben Folds (6:07)
Az album a Spotify-on:

Megosztás:

További értékelések

Bíró Zsolt
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
Kulics László
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató