Valószínűleg minden Wes Anderson-filmről szóló kritikában szó esik arról, hogy a direktor stílusáért vagy maximálisan rajongani szokás, vagy kisebb-nagyobb mértékben irtózni tőle, középút nem nagyon van. Én az első halmazba még véletlenül sem tartozom, inkább a másodikat érzem közelebb magamhoz. Azonban óriási ellentmondás az, hogy noha a neurotikus antihősökkel teli Anderson-univerzum összességében taszít, nem bírok szó nélkül elmenni amellett, hogy vizualitás terén micsoda zseniről van szó, hiszen kevés kollégája rendelkezik ennyire jellegzetes, könnyen beazonosítható képi világgal. Anderson valószínűleg a hozzám hasonló, az élő szereplős produkcióit nem éppen tűkön ülve váró renitensek megtörésére készítette el
t, melyből kiderül az, hogy mi történik akkor, amikor az ember a legjobb barátját a legnagyobb ellenségének kiáltja ki. Ez a helyzet áll elő ugyanis Megaszakiban, amelynek polgármestere a város összes kutyáját egy szemétlerakóként funkcionáló szigetre száműzi. Ám fia nem hagyja annyiban a dolgot, és a szintén elzavart családi kedvencük nyomába ered...
Amióta Anderson és korábbi állandó komponistája, a
Thor: Ragnarökkel 2017-ben szintet lépő Mark Mothersbaugh munkakapcsolata megszakadt, a filmzenei világ egy újabb működőképes rendező-zeneszerző párossal gazdagodott. Alexandre Desplat
A fantasztikus Róka úr, a
Holdfény királyság és a számára Oscar-díjat hozó
A Grand Hotel Budapest után negyedik alkalommal dolgozott együtt Andersonnal, és az említett három állomást a zeneszerző egyaránt emlékezetes aláfestéssel látta el. A
Kutyák szigetéhez is emlékezetes mű született, csak épp nem úgy, ahogy azt vártuk volna. A score-t leginkább egy egészen szokatlan hangulatú, Japán ihlette, tradicionális hatásokat felvonultató fricskaként lehet értelmezni. Megkedvelni gyakorlatilag lehetetlen, soundtrackként nem valami élvezetes, a komponistától megszokottakhoz képest rettenetesen egyszerű – és a jelenetek alatt tökéletes.
Desplat valószínűleg pályája legminimalistább aláfestését készítette el, mintaként részben szamurájfilmek zenéi lebeghettek előtte. Egy hat taikósból álló dobkör szinte csatába hívó ütemei alkotják a kíséret gerincét, a szinte mindvégig jelen lévő monoton dobolást pedig röfögő szaxofon és a London Voices tagjaiból álló férfikórus mogorva dalolászása egészíti ki. Olykor nagybőgő, fuvola, kürt, zongora és cseleszta, valamint ujjcintányér is csatlakozik hozzájuk a néhol bandukolós tempóra lelassuló műben, ám az egyhangúság ennek ellenére folyamatos marad. Megállapítható, hogy Desplat legtöbb zenéjével ellentétben ezúttal a filmtől különválaszthatatlan kompozíciók születtek, akik viszont rajonganak az olyan formációkért, mint például a Yamato, azok valószínűleg több örömet lelnek a lemez végighallgatásában. A próbálkozók zömét mindazonáltal a fárasztó dobolás okozta apátiából csak a más alkotásból – mint például két Kuroszava Akira-filmből,
A hét szamurájból és
A részeg angyalból – átemelt zenei részletek rángathatják ki. Azt azért le kell szögezni, hogy ezúttal nem egy blöffről van szó, mint például a
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) dobolós zajongása esetében, és nem is azért lett ilyen szimpla az egész aláfestés, mert a művész képtelen lett volna ennél jobbra, egyszerűen csak ez a film ilyen speciális, rétegzenei megközelítést igényelt, céljának tehát megfelelt.
Kiemelkedő trackek: Shinto Shrine, Kanbei & Katsushiro - Kikuchiyo's Mambo, I Won't Hurt You, Midnight Sleighride