A filmzene eleve rétegműfaj, és ezen belül további réteget jelentenek a horrorok aláfestései. Ezeket albumként végighallgatni nemegyszer komoly erőpróba, bár a mozgóképes élmény felidézését maradéktalanul segíti, ha a hirtelen felcsattanásokkor később újra megijedünk, immár a soundtrackkel ismerkedve. Mindenesetre ilyesmit inkább ne is hallgassunk vezetés közben, mert még ha azt be is veszik, hogy egy váratlanul felbukkanó őz miatt rántottuk félre a kormányt, egy horrormuzsikára fogni a szalagkorlátra csavarodást már meglehetősen szerencsétlenül hangzik. A Dario Marianelli (
Vágy és vezeklés) mellett hangszerelőként és karmesterként feltűnt Benjamin Wallfisch score-ja a felcsavarodós kategóriára példa.
A csak sötétben felbukkanó rémalak elleni családi küzdelemről szóló mozi (mely révén David F. Sandberg az azonos című, háromperces rövidfilmjét húzhatta szét másfél órára) filmzenealbumára került darabokat két csoportba lehet osztani. A csendesebb, leginkább James Newton Howard stílusára emlékeztető, zongoraszóra épülő részek alapján egy tipikusan baljós filmes életképet képzelhetünk magunk elé: ősz van, a lehullott leveleket egy nyikorgó hinta felé fújja a feltámadó szél egy kihalt udvaron, meg-megszólaltatva a ház tornácán lévő szélcsengőt is. Már Wallfisch ide sorolható kompozíciói körében sem találunk túl érdekfeszítőt, ami hatványozottan igaz a rémisztőnek szántakra. Ilyen végeredmény hallatán persze nem mindig a komponistákat kell okolni, hiszen ha egy film nem hidegrázós hangulattal, hanem főként hirtelen ijesztgetéssel próbál hatni, ahhoz idomulnia kell a zeneszerzőnek is. Itt pedig aztán van idomulás bőven, lévén hogy sokszor váratlan, robbanások közbeni flexelésre emlékeztető hangorkán és sikító vonósok ugrasztják fel székéből a hallgatót a fenyegető atmoszférájú trackekben. A probléma az, hogy a minőségi horrorzene nem innen kezdődik, hiszen talán nincs is könnyebb dolog, mint váratlan hanghatásokkal – vélt – eredményt elérni. Wallfisch egyébként értékeset is képes alkotni, de eddigi filmzenei pályafutásának ellentmondásosságát jól jellemzi, hogy 2013-as évértékelésemben a legjobbak és a legrosszabbak kategóriájába is bekerült egy-egy zenéje. Míg az
Istenek kalapácsához írt score-ja szimplán hallgathatatlan, a
Nyár februárban aláfestésének minőségét tökéletesen jelzi, hogy egy klasszikus zeneművek megjelentetésében nagy múltra visszatekintő kiadó hozta ki.
Kiemelkedő track: Mulberry Hill
Bíró Zsolt
2016. 07. 30.
Tracklista:
- Keep the Lights Out (2:57)
- Rebecca's Theme (2:53)
- Goodnight Martin (1:20)
- Help Him or Hurt Her (1:35)
- Mulberry Hill (3:19)
- Diana (2:22)
- Three of Us (1:53)
- She's Real (2:57)
- Safeguards (1:43)
- Stay Away (1:04)
- Sophie's Mind (5:19)
- We Need to Find More Light (4:23)
- Basement (2:41)
- Final Attack (3:08)
- No You Without Me (2:04)
- Lights Out (1:51)
Az album a Spotify-on: