Luc Besson viszonylag merészet lépett, amikor annak idején az általa producerként és forgatókönyvíróként jegyzett
Elrabolva főszereplőjének azt a Liam Neesont tette meg, akit addig nem igazán akcióhősként ismertünk. Bár korábban is akadt néhány olyan mozija, amelyek arra utaltak, hogy a mozgalmasabb játékot kívánó szerepek is jól állnak neki (
Star Wars I. rész: Baljós árnyak,
Batman: Kezdődik!), kifejezetten száguldó üzemmódba csak 2008-ban kapcsolt. Az
Elrabolva aztán trilógiává fejlődött, s míg Amerikában egyre kevesebbet termelt vissza a mozipénztáraknál, a világ többi részén épp ellenkezőleg történt. Neesont közben egyre többször láttuk viszont kemény öklű igazságosztóként, példáján felbuzdulva pedig megjelentek más középkorú magányos farkasok is a vásznon, mint Sean Penn (
Gunman), Kevin Costner (
3 nap a halálig) vagy Ethan Hawke (Versenyfutás az idővel), akikben közös, hogy nekik nem igazán jött össze, ami kollégájuknak igen. Neeson a hatvanadik életéve felé közeledve lett egy számára új műfajban ikon, és ugyan már pedzegeti egy ideje, hogy lassan elég lesz neki a rohangálásból, 2018-at mégis egy akciófilmmel indította. Mégpedig ismét azzal a direktorral, nevezetesen Jaume Collet-Serrával, akivel az
Ismeretlen férfit, a Non-stopot és az Éjszakai hajszát is összehozta. A
The Commuter – Nincs kiszállásban egy vonattal ingázó biztosítási ügynököt alakít, akit egy alkalommal megszólít egy ismeretlen nő (Vera Farmiga), felkínálva neki egy komolyabb összeget arra az esetre, ha megtalál neki az utasok közt egy bizonyos személyt. Amikor azonban a férfi belemegy az alkuba, kiderül, hogy ezzel csak saját magát sodorta veszélybe.
Az eleinte még John Ottmannel dolgozó, ám a 2015-ös
Éjszakai hajszával kezdődően feltűnő komponistaváltogatásba fogó Collet-Serra ezúttal Roque Bañosszal (
Gonosz halott,
Vaksötét) próbálkozott. Amit nagyon jól is tett, mert amióta Ottmannel elváltak útjaik, ez az első eset, hogy alkotása emlékezetes aláfestést kapott. Baños munkásságát nem csupán azért követem figyelemmel, mert 2013 végén interjút adott honlapunknak (bár e tény azért kifejezetten szimpatikussá teszi), hanem mert úgy gondolom, hogy aki olyan szerzemények megalkotására képes, mint
A tenger szívében soundtrackjén hallható "The White Whale Chant" című csoda, vagy a komor "The Pendant / Evil Tango" a
Gonosz halottból, attól még sok izgalmas pillanatra lehet számítani. Itt is van nekünk rögtön a
The Commuter score-ja, melyben pont jelen van mindvégig egyfajta zenei izgalom. Thrillerhez képest visszafogottan nyit az album fénypontjának tekinthető főtéma, mely lassú, elmélázó zongoradallammal kezdődik (ekkor még akár egy romantikus drámában is elférne), majd lüktető vonósaival egy feszült, mégis mindvégig fülbemászó motívummá erősödik. E szerzemény annyira tökéletes lett, hogy valószínűleg sok filmzenerajongó egyik kedvenc tételévé válhat 2018-ban, de szerencsére a művész ezt követően sem viszi lejjebb a színvonalat. A főtéma később még felbukkan, amikor is örömmel üdvözölheti a hallgatóság, azonban a nyitásra jellemző viszonylagos nyugalmat a score tetemes részében felváltja a zaklatottság. A szimfonikus zenekar, amelyet maga a komponista vezényel, a játékidő nagy részében szigorú dallamokat játszik, a vonósok és a rézfúvósok mellett pedig szerepet kapnak a különféle elektronikus neszezések, fémes nyikorgások és csikorgások. Olykor zongora, illetve a háttérben elektromos gitár is tiszteletét teszi, emellett pedig a szerző többször is trükkösen éreztet zeneileg egy mellettünk zajosan elszáguldó vonatot. Roque Baños már szinte minden műfajban megmutatta magát, a legtöbbször korrekt végeredménnyel, s ezúttal műve több mint korrekt lett.
Kiemelkedő trackek: A Commuter's Trip, Back Home Down, A Beautiful Family, The Train Wreck, The End of the Line