Tom Tykwert
A lé meg a Lolával ölelte keblére a filmes szakma, elismertségét
A harcos és a hercegnővel még meg is erősítette, így aztán nem is volt olyan meglepő, hogy az óriási népszerűségnek örvendő regény,
A parfüm filmes adaptációja is remekül sikerült munkája lett. Előző alkotásai alapján joggal vártuk, hogy a nemzetközi bűnüldözés mélységeibe betekintést kínáló
A bűn árfolyama is magas szintű mozi lesz. Sajnos nem lett az. Nem könnyű filmes műfaj a politikai krimi, mert egyrészt nehéz olyan történetet találni, melyben a cselekmény sem annyira követhetetlen, hogy a nézők figyelmét ne tudná lekötni, másrészt meg túlságosan nem is engedheti szabadjára a fantáziáját az író, mert ezeknél a moziknál a realitásnak nagyon fontos szerepe van.
A bűn árfolyama ebből a szempontból tökéletesen is vizsgázik, mivel a földtől elrugaszkodottság bélyegét nem lehet rásütni. Azonban a film mégsem jó, egyszerűen túl sótlan, unalmas, érdektelen, kusza és álmosító. Mindezt jelzi, hogy pár nappal a megtekintése után nehezemre esik a látottak visszaidézése, csak bizonyos karakteresebb helyszínek derengenek, de a történetet összefüggéseit biz' isten nem tudom feleleveníteni. Rémlik, hogy Clive Owen egy Interpol-ügynököt alakít, aki egy nemzetközi pénzintézet piszkos ügyeinek felderítésén fáradozik. Ebben akad pár segítője is, például egy – talán amerikai – ügyésznő (Naomi Watts), illetve egyéb interpolos emberek, továbbá CIA-s ügynökök. A bank persze mindent megtesz, hogy a tények ne derüljenek ki, és ezért bármeddig hajlandók is elmenni, például a merénylettől kezdve a világ egyik leghíresebb múzeumának rommá lövéséig. Ahogy halad előre a film, úgy rajzolódik ki előttünk egy mindenre elszánt polipszerű nemzetközi vállalat, aminek csápjai végén egy-egy befolyásos nagykutya található. Azonban mire mindennek értelme kerekedik, a néző már úgy elvesztette a fonalat, hogy azt se tűnne fel, ha Dagobert bácsi lenne a bank pénzéhes főgonosza.
Mindehhez a nagy fejetlenséghez pedig a rendező két állandó zenésztársával (Johnny Klimek, Reinhold Heil) együtt írt aláfestést. A hármas először a
Téli alvók című Tykwer-mozi zenéjének megkomponálásához állt össze, formációjuk neve pedig a Pale 3 lett, majd az együttműködésük a direktor későbbi filmjére is kiterjedt. Elmondható, hogy a Klimek-Heil duó hollywoodi filmzenés karrierje is Tykwer későbbi filmjeihez szerzett score-oknak volt köszönhető. Az első amerikai munkájuk (
Sötétkamra) még bizakodásra is adott okot, de ezt a továbbiakban olyan (főként) horrorzenék követték, melyek néha már túlmentek a vállalhatóság határain. Azonban érdekes mód amikor hárman alkottak közösen, akkor abból mindig valami jó sült ki. Ilyen volt
A parfüm is, amelyhez olyan csodás aláfestést szállítottak, hogy emiatt joggal lehetett várni, hogy az újra összeállt triumvirátus ismét jó muzsikát szállít majd. Ez azonban nem így történt, mivel sajnos a film alaposan rányomta bélyegét a zenére is.
Az óriási összeesküvés kilátástalanságba hajló felgöngyölítése rejtélyes hangulatot várt el a zenétől. Ez meg is kapjuk, ebből a szempontból tökéletesen vizsgázik a trió műve. Kellően borús, sejtelmes és titokzatos a score, harmóniáit tekintve borzasztó depresszív alkotás. Azonban az önmagában is már-már követhetetlen filmen mindez, ha nem is ront, de javítani se javít, egyszerűen érdektelen marad. A zene a képekhez igazodva lassan csordogál, szinte ugyanazon alapokra épül az elejétől a végéig. Lehetne akár ambient muzsikának is titulálni, de mégsem mondanám annak, legfeljebb hasonlít ezen stílusra. A vonósok szólamai az ambientnél megszokott hangokhoz hasonlóan itt is folydogálnak, monotonitásuk jól is igazodik a történet titokzatosságához, azonban valami mégse működik. Néha szinte horrorhoz illő disszonáns zenei elemek jelennek meg a score-ban, és ezeket gyakorlatilag a látvány egyáltalán nem indokolja. Érdekesen játszadoznak a különböző gerjesztett hangokkal, recsegésekkel és effektekkel is a szerzők, de többségükben ezek se megnyerőek – más ezt lényegesen jobban csinálja. Valami olyasmi hatást szerettek volna elérni a szerzők, mint amit James Newton Howard a
Michael Claytonban, ez azonban nem sikerült. A film végére magához tér az aláfestés, egészen kellemes zenét hallunk a zárójelenet környékén. A stáblista alatt pedig különösen tetszetős muzsika szól, azonban mindez már nem segít a score-on. A zárásként hallható tételbe a Muse frontembere, Matthew Bellamy is besegített, ellenben ahhoz, hogy egy zene jó legyen, négy komponista már kissé túlzás.