cím elsőre megtévesztő lehet a nézőknek, hiszen ebben a filmben bár szerepelnek titánok, csupán egy rövid kitérőt jelentenek abban a harcban, amit Perszeusznak (Harry Hamlin) kell megvívnia annak érdekében, hogy szerelmét megmenthesse. A görög hős története az északi félteke csillagképeiről lehet ismerős, ahogy a csillagos égbolton megvív a cethallal Andromédáért, miközben mellette állnak a lány szülei (Kassziopeia és Kepheusz), valamint a hűséges szárnyas-hátas, Pegazus is. A filmben is nagyjából ez történik, az ifjú hős megvív a titánokkal, az embereket kővé változtató Medúzával és végül a Krakennel is, aki teljesen véletlenül a skandináv mondavilágból tévedt ebbe az 1981-es brit filmbe.
A
Titánok harca felvonultatta az akkori brit színjátszás színe-javát Laurence Oliviertől Maggie Smith-ig, és még Héphaisztosz, a kovácsisten szerepében is olyan nagyságot láthatunk, mint a kaszkadőrlegenda Pat Roach. A film főszereplője mégis Ray Harryhausen effektmágus, aki már számos teremtményt keltett életre: tengeri szörnyeket, hárpiákat, dinoszauruszokat, óriáskeselyűket – és mindezt egymaga végezte el. A
Titánok harca volt az utolsó filmje, és egyben az egyetlen, melyben asszisztenciára volt szüksége, hogy elénk varázsolhassa a görög mitológia tucatnyi különleges teremtményét. A film nagy sikert aratott annak idején, de a hónapokon belül érkező
Az elveszett frigyláda fosztogatói hamarosan rámutattak a titánok hiányosságára. Hiába fektettek bele rengeteg munkát, effektjei az új Spielberg-mozi mellett amatőr bábozásnak tűntek. Ennek ellenére a film nekem is nosztalgikus kedvencem, mert pont abban a korban talált meg, mikor nagyon érdekeltek a görög mítoszok – valószínűleg a rajongótábor nagy része is ugyanígy van ezzel.
A zenéhez eredetileg John Barryt szerződtette Harryhausen, elsősorban azért, mert mozijához pont olyan megoldásokat képzelt el, mint amilyenek
Az oroszlán télen című filmben is hallhatóak a szerzőtől. Egy pár jelenethez elkészült aláfestés alapján azonban bebizonyosodott, hogy egyrészt ez a kórusokkal operáló mű anakronisztikusan hat az ókori Hellászban, másrészt Barry is sokat változott az évek folyamán – új, szentimentális, romantikába hajló hangvétele szintén nem működött a filmben. Új zeneszerzőnek Laurence Rosenthalt kérték fel, aki elsősorban intimebb drámákhoz írt zenéiről volt ismert, de épp ekkoriban készült el pár igazi bombasztikus zenéje (a
Dr. Moreau szigete és a
Meteor score-ja), melyek legnagyobb hátránya az volt, hogy újrahasznosíthatatlan celluloid hulladékokhoz készültek. A
Titánok harcában azonban újra megmutathatta, mire képes.
A Harryhausen-filmekhez már sok legendás zeneszerző készített kíséretet (Bernard Herrmann, David Buttolph, Jerome Morosse, Rózsa Miklós vagy Roy Budd), ezek közül Rosenthal műve Herrmann munkásságához áll legközelebb. Hozzá hasonló módon elsősorban a lényekre koncentrált, s elsősorban azzal volt elfoglalva, hogy nekik írjon témákat, illetve apró zenei jelzéseket. Az album szerencsére segít eligazodni a teremtmények között, így könnyedén megtalálhatjuk "Pegasus" szárnyaló zenéjét, a "Kraken" tipikusan gonosz témáját, a "Medusa" idegtépő vonósai viszont csak az erősebb idegzetűeknek ajánlottak. Ezek a témák a filmben és külön hallgatva is jól működnek, de sajnos a lemez lepörgése után csak a megoldások kreativitására emlékezünk, magára a zenére nem.
Kötelező kellék a főtéma is, ami ebben az esetben az epikus-etnikus vonal egyik iskolapéldája. A rézfúvósokra írt rövid motívumokból álló tétel legfőbb előnye, hogy könnyen bele lehet írni a többi szörny témájába, így lesz a trackek nagy része folyamatosan váltakozó és csapongó keveréke a szörnytémáknak és Perszeusz zenéjének. Személyes kedvenceim épp ezért a Pegazus-történet során hallható darabok, melyeket nem köti le annyira a képhez való ragaszkodás, így a zene valóban szabadon szállhat.
A lemez kétféle kiadásban látott napvilágot, mindkettő a Peg Recordings gondozásában jelent meg. Az eredeti bakelit és CD-lemezeken 14 szám található, míg az 1997-es újrakiadásra három bónusz darab is felkerült, összesen tíz perc hosszúságban. Az utolsó tétel mindkét esetben a "The Constellation / End Title", melyben Laurence Olivier monológja hallható, amint Zeuszként elmagyarázza, hogyan került az egész történet a csillagos égre. Bár egyeseket zavarhat ez az apróság, ez a zene külön Olivier hangja alá lett írva, így ennek elhagyása egy igenis fontos elem elvesztésével járna együtt. A score-t azoknak ajánlom, akik nem röhögik ki a kissé nehézkesen mozgó bábokat, hanem a technikai hiányosságok mögé látva értékelik a befektetett energiát olyan filmekbe, amilyenek már sosem fognak készülni.