Mission: Impossible 2. (2000)

Mission: Impossible 2
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
  • zene: Hans Zimmer
  • kiadás éve: 2000
  • kiadó: Hollywood Records
  • játékidő: 45:52
Megosztás:
A Mission: Impossible című, a hatvanas évek második felében útjára indított sorozat a legnépszerűbb tévés produkciók sorát gyarapítja. A lehetetlen küldetéseket megoldó csapat történetei először 1966 és 1973 között futottak a képernyőkön, ezt követően pedig 1988-ban élesztették fel őket újra, ám két évvel később leállították a forgatást. Az IMF-titkosügynökökből álló team mozifilmes debütálása már az első széria után szóba került, ám végül a projekt egészen addig hevert a Paramount Pictures egyik fiókjának mélyén, míg Tom Cruise meg nem vásárolta a jogokat. A Brian De Palma rendezésében készült mozit több támadás is érte: egyrészt azért, mert a csapat vezetőjét, Jim Phelpst árulónak állították be (emiatt a karaktert a sorozatban megformáló Peter Graves is nemtetszését fejezte ki), másfelől pedig azért, mert nem egy csapatról szólt a film, hanem a magányos ügynökről, akit Cruise alakított.
 
c zimmer mission impossible2 02
A 2000-ben mozikba került folytatás azonban az iménti kritikák ellenére alig változott valamit: bár a Cruise által megformált Ethan Hunt ügynöknek ezúttal vannak segítői, összességében véve inkább statiszták érzését keltik, mintsem egyenrangú felekét. A John Woo által rendezett produkció a bevételi adatokat tekintve sikeresnek mondható, azonban egy teljesen egyszerű, csavarmentes történettel rendelkező, középszerű mozi került ki a hongkongi akciómágus kezei közül, akit ez előtt olyan filmek révén ünnepeltünk, mint a Rés a pajzson vagy az Ál/Arc.

Miután fény derült arra, ki ül majd a rendezői székbe, nagyjából sejteni lehetett, hogy az aláfestésért egy Media Ventures-közeli emberke lesz majd a felelős. Amikor bejelentették, hogy Hans Zimmer fogja elkészíteni a score-t, elégedetten dőltem hátra, és vártam az újabb remek akciómuzsikát kedvenc komponistám tollából. A mozipremiert követően azonban igencsak meglepődtem azon, hogy a szimfonikus muzsika helyett egy rockos mű készült a produkcióhoz, mely stílusban a komponista későbbi bevallása szerint már régóta szeretett volna alkotni valamit (e vágy egy Trent Reznor-szerzeményt követően ébredt benne, amelynél producerként működött közre), csupán a megfelelő projektre várt.

Zimmer természetesen megtartotta a Lalo Schifrin által jegyzett, méltán népszerű témát, ám ezen kívül sem más korábbi motívum felbukkanása, sem pedig a hangszerelés nem emlékeztet minket arra, hogy M:I-zenével van dolgunk. A szerző már az első perctől kezdve tisztában volt azzal, hogy egy ilyen blockbusterhez mindenki nagyzenekarral előadott muzsikát vár majd tőle, ám ő más irányba indult el: összeállította a tizenegy főből álló The Mission: Impossible II Bandet, akikkel úgy készítette el művét, ahogyan egy zenekar dolgozik az új dalán. A tagok természetesen a saját háza tájáról kerültek ki, így többek között Jeff Rona, Nick Glennie-Smith, Klaus Badelt, Heitor Pereira és Lisa Gerrard is kivette a részét a munkálatokból.
 
c zimmer mission impossible2 03
A végeredmény tehát egy zúzásokkal tűzdelt akcióscore lett, melyet az albumnyitó "Hijack" remekül vezet fel. Az elektronikus elemekkel támogatott tételt aztán az "Iko-Iko" című dal követi a Zap Mama előadásában, amely a filmben hallotthoz képest eltérő változatban került fel a korongra (ugyanezen dallal Zimmer korábban már egy másik Cruise-os mozi, az Esőember kapcsán szintén találkozott). A "Hijack" és a hozzá hasonló darabok hivatottak alátámasztani Hunt küldetését, aki ezúttal a halálos kiméra vírus elszabadulását próbálja megakadályozni. A kompozíció változatosságáról egyrészt a "Seville" című tétel gondoskodik, amely a spanyol helyszínen zajló cselekményt követi a helybéliekre jellemző, temperamentumos zenei megoldások alkalmazásával, másrészt egy szerelmi motívum, hiszen a forgatókönyvnek köszönhetően a legyőzhetetlen IMF-titkosügynök érzelmes oldaláról is lehull a lepel. A filmben a veszélyes vírus mellett Nyah (akit a brit származású Thandie Newton alakít) is a középpontba került, aki ennek megfelelően önálló témát kapott, amit Zimmer csapata a "Nyah" és a "Nyah and Ethan" trackekben mutat meg nekünk. A kellemes gitárjátékra épülő muzsika kifogástalanul illik az egzotikus szépségű színésznő karakteréhez.

A lazább zenét takaró "The Heist"-et követően előkerülnek a mélyebb hangzások, a kórus (melynek tagjai többnyire a tipikus "zimmeri szöveget" skandálják), valamint a túlpörgetett akciótételek (ilyen például a "Bio-Techno", valamint a "Bare Island"), s kezdetét veszi a jó és a rossz közötti küzdelem. A muzsika számomra legértékesebb része e blokkban található: bármennyire is hatásvadásszá és kiszámíthatóan zimmeresre sikerült az "Injection", tökéletesen passzol minden egyes képkockához – fényéhez pedig nagyban hozzájárul Lisa Gerrard csodálatos, ugyanakkor fájdalmat, szomorúságot tükröző énekhangja. Ez a dallamsor később a "Mano a Mano"-ban bukkan fel újból, ám ekkor már nem az elválást, hanem a végső összecsapást követi nyomon különféle dobszólók kíséretében.
 
c zimmer mission impossible2 04
Összességében véve nem ez a kedvenc darabom a germán komponistától, és mint Mission: Impossible-zene sem sikerült túl kiemelkedőre, ám az kétségtelen, hogy a film alatt működik, s bár tőlem ugyan kissé távol állnak az ilyen jellegű aláfestések, mégis jólesik időnként elővenni és meghallgatni ezt az albumot. A score (amely egyébiránt enyhén szólva is vérszegény és igénytelen borítóval rendelkezik) mellett egy betétdalos változat is napvilágot látott, melyen szintén megtalálható a "Nyah", valamint az "Injection". Utóbbi kiadvány érdekessége, hogy tracklistája attól függően változik, hogy mely országban került forgalomba, így összesen hét különböző változattal találkozhatunk – ezek között egy-két számnyi eltérés figyelhető meg.

 
Kulics László
2011. 12. 21.



 

Tracklista:
  1. Hijack (4:09)
  2. Iko-Iko (3:23) *
  3. Seville (4:32)
  4. Nyah (film version) (2:20)
  5. Mission: Impossible Theme (0:39) **
  6. The Heist (2:22)
  7. Ambrose (2:37)
  8. Bio-Techno (1:42)
  9. Injection (4:49)
  10. Bare Island (5:30) **
  11. Chimera (1:42)
  12. The Bait (1:00) **
  13. Mano a Mano (4:22)
  14. Mission: Accomplished (1:44)
  15. Nyah and Ethan (5:05)

 

* előadja: Zap Mama
** eredeti főtéma: Lalo Schifrin

Az album a Spotify-on:

Megosztás:

További értékelések

Bíró Zsolt
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
Dobrosi Tamás
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
Szabó Csaba
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
Tihanyi Attila
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató