Thomas Harris írónak lassacskán elfogyhatott minden pénze, amit kultfigurája, Hannibal Lecter trancsírozott össze számára az elmúlt húsz évben. Ezért hát elhatározta, hogy jóformán a fogantatásig visszamegy az időben, remélve, hogy a doktor felnőtt énjének alapos megismerése után még érdekel valakit a kis litván árva, Hannibalka sorsa is, aki felnőve bosszúhadjáratba kezd a második világháború idején húgát megölő és megevő katonák ellen. Harris partnerre is lelt a producerként az összes Lecter-mozit jegyző Dino De Laurentiisben, aztán körbenéztek egy teljesen új szereplőgárda után. A fő falatozót játszó Rhys Ifans sajnos nem mindig tudja feledtetni, hogy a
Sztárom a páromban ő volt Hugh Grant félbolond lakótársa, persze Gaspar Ulliel (
Hosszú jegyesség) sem egy Anthony Hopkins, inkább csak egy srác, aki tud gyűlölettel telve, szúrós szemmel nézni. Így tulajdonképpen alkalmas is volt abba a mítoszromboló moziba, amely mellett még
A vörös sárkány is kevésbé érzékelhető pénzhajhászónak. Ha minden ellenérzésünket félrerakva inkább egy önálló filmnek tekintjük az előzményfilmet, már azért nem olyan rossz a helyzet: egy dramaturgiai okokból kissé felgyorsított személyiségtorzulás véres krónikáját láthatjuk, ami végig nézhető, de vitatható sikerrel próbál felnőni két legnépszerűbb elődjéhez.
A film bemutatását megelőzően számos filmzenekedvelő figyelmét felkelthette az a tény, hogy a zenét a szépséges romantikus muzsikákban rendkívül erős Thomas Newman fogja szerezni, ám ez az információ nem bizonyult igaznak. Utána Peter Webber, a
Leány gyöngy fülbevalóval rendezőjének személye feltételezte, hogy esetleg a minden stílusban otthonosan mozgó Alexandre Desplat-t hozza magával ide is, ám végül Ilan Eshkeri és Shigeru Umebayashi lett a szerencsés befutó. Előbbiről annyit kell tudni, hogy ha nem történt volna egy rendezőcsere, pár tévéfilmje után ő lehetett volna az X-Menek harmadik kalandjának zeneszerzője (Matthew Vaughn direktor hullott ki, s talán mindannyiunk örömére az új szakember inkább John Powellt hívta a feladatra), ezenkívül nagy lehetőségének ígérkezik, hogy idén a mutánsok majdnem-direktorával együtt dolgozhat a
Csillagpor című Neil Gaiman-megfilmesítésen. Japán kollégája nemzetközi szinten elsősorban
A repülő tőrök klánja komponistájaként hívta fel a figyelmet magára, de eleve egy hazájában népszerű, nagyon keresett filmzeneszerzőről beszélhetünk. Kettejük párosa eléggé érdekesnek tűnik, és amit összedobtak, az úgyszintén az – bár ezzel senki nem értett egyet annyira, hogy kooperációjukat megjelentesse CD-n. A duó pontos feladatmegosztása nem ismeretes, ahogy az sem, hogy egyikük mellé miért kellett még valakit utólag odarakni, de az eredmény ismeretében ez nem róható fel senkinek sem.
Feltételezésem szerint Umebayashi a kínai Gong Li karaktere megkövetelte egzotikus zenei jegyekért felelhetett, míg társa hozhatta a hollywoodiasabb pillanatokat. Mivel a mindenki által ismert Hannibal itt még csak bontogatja szárnyait, többször szerepet kaphat olyan motívum, ami valamiféle csalóka nyugalmat sugall. Ebben feltűnik egy szép női vokál, amely időnkénti visszatérte egyaránt utal a nyitójelenet rövid békéjének időszakára, ugyanakkor zeneileg ellensúlyozni próbálja a címszereplő későbbi sötét cselekedeteit is. A különféle egzotikus hangszerek (melyek egyáltalán nem ismeretlenek Umebayashi számára) révén többször képbe kerül az ázsai vonal, mellette hallhatunk keringőszerű dallamot a kardos kiképzés alatt, de a játékidő jelentősebb részében robusztus, vészjósló szimfonikus motívumok csendülnek fel. Sem
A bárányok hallgatnak, sem a
Hannibal zenéjére nem történik konkrét utalás a szerzemények között (azt leszámítva, hogy itt is elhangzik az utóbbiban jelenlévő Bach-részlet, az "Aria Da Capo"), de ha meg kéne határozni, inkább utóbbi epizód Hans Zimmer-féle dallamaihoz közelebb állónak tekinteném. Ahhoz hasonlóan ez is megérdemelt volna egy kiadást.