Jerry Goldsmith munkásságára a filmzenék iránti rajongásom hajnala óta nagy figyelmet fordítok, ennek folyományaként pedig idővel műveinek többségével megismerkedtem. 2014 nyarán, a
Jerry Goldsmith életútja írásom apropójából úgy döntöttem, amolyan újrakezdés gyanánt, filmográfiáján szisztematikusan haladva hallgatom meg életművét. Amikor nekivágtam, önbizalomtól túlfűtve azt gondoltam, sok meglepetés nem érhet, ám korai műveiből, valamint a horror és thriller vonalon akadt pár muzsika, amire felkaptam a fejemet. Olyan addig egyáltalán nem, vagy különféle válogatásalbumokra (mint például a
Jerry's Recall, a
Film Music of Jerry Goldsmith, a
Free As the Wind – Tribute to Jerry Goldsmith vagy a
Jerry Goldsmith at 20th Century Fox) felkerült ízelítők révén csupán egy-két tétel erejéig ismert művei ragadták meg a figyelmem, mint a
Stagecoach, a
Száz puska, a
Rio Canchos,
A bandita, a
Pokoli találmány, a
Psycho 2. vagy a
Gyilkos bolygó aláfestése. Míg az első négy a szerző westernvilágának kiemelkedő darabja, addig az utolsó három befogadásához szükség van a nem kifejezetten dallamcentrikus hallgatnivalókkal szembeni toleranciára.
Elsősorban a
Star Wars IV. rész: Egy új remény sikerének köszönhető, hogy a hetvenes évek végétől a sci-fiknek sikerült szakítaniuk addigi beskatulyázottságukkal, s már nemcsak a B kategóriás mozikkal, illetve másodvonalbeli tévéfilmekkel voltak egyenértékűek: a stúdiók és a producerek egyre bátrabban mertek nagyobb összegeket fordítani rájuk. Ezen tendencia eredményeként született meg a forgatókönyv struktúrája és egyes beállításai okán űrwesternként is definiált
Gyilkos bolygó. Az akció- és thrillerelemekkel egyaránt átjárt sci-fi főszereplőjét Sean Connery alakítja, aki mellett olyan, döntően karakterszínészként ismert kollégái álltak még kamera elé, mint Frances Sternhagen (
Cheers), Peter Boyle (
Poszeidon kaland), James Sikking (
A Pelikán ügyirat), Clarke Peters (
Három óriásplakát Ebbing határában) vagy Steven Berkoff (
Beverly Hills-i zsaru). A cselekmény a Jupiter vulkanikus holdján, az Ión létesült titánércbányászattal foglalkozó telepen játszódik, ahol a munkások egy része különös módon vet véget életének. Ennek hátterét szeretné kideríteni a Connery által megformált, a kolónia tagjaihoz nemrég csatlakozott William T. O'Niel marsall, akinek nincs könnyű dolga, ugyanis minél mélyebbre ás az ügyben, annál nyilvánvalóbbá válik számára, hogy a háttérben a legfelsőbb körök érdekei húzódnak.
A rendező, Peter Hyams a score elkészítésével a már a
Földi űrutazásnál is vele dolgozó Jerry Goldsmitht bízta meg, aki számára 1981 meglehetősen zsúfolt esztendő volt, hiszen ekkor mutatták be a
Masada című minisorozatot, az
Ómen 3. – Végső leszámolást,
A gyilkos szalamandrát,
Az utolsó telefonhívást, valamint az
Inchonra keresztelt háborús drámát, melyek mindegyikéhez ő szállította a kíséretet. Mindezeken túl pedig korábbi alkotótársai, Michael Crichton, valamint Franklin J. Schaffner szintén felkínáltak számára egy-egy projektet, Goldsmith azonban szoros időbeosztása okán kénytelen volt visszautasítani őket. Míg a
Szfinxet az
Ómen 3. miatt nem tudta vállalni, addig Crichton
Szupermodelljének ütemterve a
Gyilkos bolygóét keresztezte, így végül utóbbi aláfestéséért Barry De Vorzon (
Ördögűző 3.) felelt, előbbihez pedig Michael J. Lewis (
Átjáró) szolgáltatta a kíséretet.
A Hyams által rendezett és írt történet alappillérei tökéletes táptalajt nyújtottak Goldsmith számára ahhoz, hogy továbbvigye
A nyolcadik utas: a Halálnál kitaposott ösvényt: az ismeretlen világűr atmoszférája, a szokatlan halálesetek, illetőleg a nem éppen erkölcsösségükről és embertársaik tiszteléséről híres tagokkal tűzdelt különös cég mind ezt a vonalat erősítették. A direktor ráadásul többek között e mozi fényében fordult Goldsmithhez, s az oda, valamint
A majmok bolygójához és a
Földi űrutazáshoz készült dallamaiból válogatva igyekezett demonstrálni a komponistának azt, hogy milyen zenei hangulatot képzelt el képsoraihoz.
"Úgy vélem, minden zeneszerző rendelkezik rá jellemző jegyekkel, akárcsak a rendezők. Ha nem ismersz példákat tőle, vagy az általad kiszemelt komponista negyven év feletti, de nem rendelkezik impozáns művekkel, akkor nem ő lesz a legjobb döntés a filmedhez" – mesélte Hyams, aki – mivel e poszton gyakorta váltogatta az embereket – pályája során olyanokkal dolgozott együtt, mint John Barry, Bruce Broughton, David Shire, Mark Isham, David Arnold, John Debney, Michael Small vagy Nick Glennie-Smith.
"A Gyilkos bolygó
esetében nehéz volt a zenében megjeleníteni a szereplőket. Nagy kihívás volt, mert nem nyílik alkalom a karakterek emberi oldalának megismerésére. Amikor a forgatókönyvet olvastam, minden rendben volt ezzel kapcsolatban, de a kész filmből hiányoztak ezek a részek, ami egyáltalán nem tetszett nekem" – nyilatkozta Goldsmith. A művész a végeredmény megismerésekor azzal találta szemben magát, hogy az emberi drámák jobbára az egyes szereplők haláleseteiben merülnek ki, és a főhősnél is csak érintőlegesen van jelen a lelki, magánéleti háttér, holott a mozi fő témája okán (azaz hogy a vezetőség a szabályokat áthágva bármit megengedhet magának a termelés fokozása érdekében) ennél többre lett volna szükség. Bár az atmoszférán kívül néhány megoldás és dallamsor révén e darab rokonítható Ridley Scott fent említett alkotásának muzsikájával, a vérfagyasztó dallamok mellett (amelyek főként a morgó rezeseknek, a síró hangon megszólaló hegedűknek, illetőleg az elektronikus textúráknak köszönhetők) ezúttal olyan trackek is születtek, melyek képesek néhány perc erejéig oldani a feszültséget ("The Message", "Final Message").
A Film Score Monthly albuma a John Williams jegyezte, rezesekre épülő stúdiólogó-zenével ("Ladd Company Logo") indít, melyet a "Main Title" követ, ami a "The Mine"-nal egyetemben tökéletesen előrevetíti a score fő csapásirányát. A bázison dolgozó bányászok mindennapjainak sivársága, s az általuk használt, illetőleg nemegyszer halálesethez vezető drogok útja olyan trackekben rajzolódik ki, mint a "Spiders", a "The Buy", a "The Airlock" vagy a "The Fix". Az elektronikus megoldásokkal tarkított darabok két, nem olyan markáns, ugyanakkor mégis jellegzetes témát tartalmaznak: a két hangjegyes megoldás szimbolizálja a kolónia tagjait, a nyolcból álló, kicsit az
Ómen zenéjét idéző pedig O'Niel jelenlétét tükrözi. S mivel csupán utóbbi esetében van lehetősége a nézőnek a karakterek emberi oldalát megismerni (ez ihlette a "The Message"-et és a "Final Message"-et, ahol a marsall dallamai nem agresszíven, hanem érzelmesen, fuvolán és hegedűn köszönnek vissza), a score egésze a bázis sötét, komor hangulatára és az állomásvezetők lélektelen üzleti látásmódjára támaszkodik, azt erősíti.
A thrilleresebb, feszültebb hangulatról többek között a "The Hostage", a "Blood Test", a "Stiffed", a "The Bags", a "Hot Wire", a "The Bug", az "After Hours / The Loading Bay / Hidden Weapons" és a "The Showdown" gondoskodnak (nem tudom megunni Goldsmith ezen oldalát), a könnyebben befogadható részek azonban nem ezek, hanem az akciódarabok. A dinamikusabb megoldások közül a Niel és Spota (Marc Boyle) kergetőzését kísérő "Hot Water"-t illik elsőként megemlíteni, amely nemcsak a művész akkori akcióstílusának tökéletes példája, hanem a
Gyilkos bolygó score-jának legjobb pontja is. Ezen túlmenően az "Early Estimate / Early Arrival" és a "The Last Battle (Broken Hose)" tartogat hasonló megoldásokat a hallgató számára.
A projekt érdekessége, hogy miután Goldsmith elkészült a score-ral, annak rendje és módja szerint nekilátott soron következő munkájának, az
Inchonnak, ám közben Hyams néhány helyen utólagos módosításokat kért tőle, amit a szerző időszűke miatt már nem tudott vállalni. Ennek eredményeként csatlakozott a projekthez Morton Stevens, aki – a
Masadához hasonlóan – Goldsmith dallamait adaptálva segítette ki a rendezőt. Nemcsak az volt a feladata, hogy némely jelenet esetében kiigazítsa a meglévő zenét (akadt, amelyet például rövidíteni kellett, mert úgy vélték, a beállítások atmoszférája és az effektek jobban működnek kíséret nélkül), hanem az is, hogy a film végi akcióhoz készült "Released" helyett teljesen újat írjon.
"Nem tetszett a végső összecsapáshoz készült zene. Egyszerűen nem működött. Nem minden múlik mindig a rendezőn vagy a forgatókönyvírón. Próbáltuk Jerryt felkérni erre, de nem tudott visszajönni, nagyon elfoglalt volt" – mesélte a direktor, aki a Stevens által készített "The Last Battle (Broken Hose)"-szal már elégedett volt. Stevens mellett az elektronikus zenék világából ismert Michael Boddicker is bevonásra került source music felelősként: neki tulajdoníthatóak a bárban zajló eseményeket követő elektronikus darabok, a "Source I (Source 192)" és a "Source II (Source 193)", melyek Goldsmith "The Rec Room" – "The Rec Room II" duóját váltották fel – ezek szintén Hyams nemtetszése miatt kerültek ki a filmből.
Peter Hyams és Jerry Goldsmith pályafutása ezt követően soha többet nem keresztezte egymást, s a mozi felemás megítélése okán zenéjére sem hárult olyan figyelem, mint előző vállalkozásuk, a
Földi űrutazás esetében, holott a
Gyilkos bolygónál pont a score az alkotás egyik erénye. Ezt négyféle kiadvány támasztja alá: az első a premierrel párhuzamosan megjelent, bő félórás bakelit, melynek tartalma később önállóan és a
Földi űrutazás kíséretét egyaránt magában foglaló CD-n is kiadásra került. A Film Score Monthly 2010-ben fejelte meg ezeket azzal, hogy az addigra már jól ismert hanganyagot a teljes score-ral kombinálva, duplalemezes gyűjteményt kínált fel a rajongók számára – az első korongra a komplett zenei anyag került néhány alternatívával, a másodikra pedig a scoring session során anno kifejezetten a filmzenealbum kedvéért pluszban rögzített trackek. Míg ehhez az ötezer darabos, limitált kiadványhoz a mai napig hozzájuthatunk a különféle webáruházak által, addig a régebbiek már kifutottak, így csupán másodkézből érhetőek el.