-ben egyaránt remekül hozta Liam Neeson a tőle addig nem megszokott, dinamikusabb jelenlétet követelő karaktereket, vérbeli akciósztárrá azonban csak a 2008-as
t követően vált. Akkori szerepe, Bryan Mills mára éppúgy eggyé vált vele, ahogyan Bruce Willis John McClane-nel, s bár pályafutása első három évtizedében meglehetősen távol álltak tőle a rendíthetetlen igazságosztó szerepek, az elmúlt évek során egyre gyakrabban láthattuk így a vásznon. A trilógiává dagadó
A 2019-es
Dermesztő hajsza esetében a stílus ugyan megegyezik az imént felsoroltakéval, hangulata azonban némileg eltér ezektől, ami annak köszönhető, hogy a norvég-svéd-dán koprodukciós
Az eltűnés sorrendjében remake-jeként látott napvilágot úgy, hogy mindkét mozit Hans Petter Moland rendezte és Philip Øgaard fényképezte. Ennek köszönhetően a hangulat, bizonyos beállítások és vágások tökéletesen megegyeznek egymással, s ahogyan Stellan Skarsgårdnak, úgy Neesonnak is remekül áll a hókotrósként dolgozó, bosszúéhes apa szerepe. A
Dermesztő hajsza azonban az év elején nem jól sikerült remake-ként került rivaldafénybe, vagy azért, mert a színész korábban kijelentette, hogy ez lesz az utolsó akciószerepe, hanem egy balul sikerült interjúja miatt, melynek eredményeként a díszbemutatót törölték, az eset visszhangja pedig az érdeklődésre is rányomta bélyegét: az alig harmincmilliós büdzsét három hét alatt termelte vissza a tengerentúlon, de nálunk sem mutatkozott túlzottan élénk érdeklődés iránta.
A mozi score-járól George Fenton gondoskodott, akiről gyerekként az
Időtlen időkig, valamint a
Memphis Belle című háborús alkotás révén hallottam először, de a száznegyvennél is több score-t jegyző komponistának számtalan egyéb, ezeknél nagyobb figyelemben részesített muzsikája készült – elég példaként említeni a
Gandhit, a
Kiálts szabadságértet, a
Veszedelmes viszonyokat vagy
A halászkirály legendáját, az ezeknél végzett munkáiért ugyanis egyaránt Oscar-jelölésben részesült. Sikeressége ellenére a kétezres években egyre inkább kezdték elkerülni őt a nagyobb volumenű projektek, helyüket pedig olyan közkedvelt természetfilmek és -szériák vették át, mint a
Bolygónk, a Föld, a
Bolygónk jövője,
Az Élet vagy
A fagy birodalma. A rivaldafénybe került közönségfilmjei közül a 2008-as
Bolondok aranya és a nem sokkal későbbi
Exférj újratöltve számítanak a legismertebbeknek, s a
Dermesztő hajszáig nem is kapott hasonló mérvű megbízást. Éppen ezért nagyon kíváncsi voltam arra, hogy Fenton ezúttal milyen muzsikával áll elő, sokszínűsége és a klasszikus hangvételű szerzeményekben való jártassága okán ugyanis tudtam, hogy nem egy szokványos akcióthriller-vonalat hoz majd. A végeredmény hallatán azonban igencsak meglepődtem, de nem jó értelemben...
![](/media/com_acymailing/upload/c_fenton_cold_pursuit_02.jpg)
Nels Coxman (Neeson) békésen tengeti napjait családja (Laura Dern, Micheál Richardson) társaságában egy Denver közeli síközpontban, élete azonban gyökeres fordulatot vesz, amikor megtudja, hogy fia meghalt – az esetet a hatóságok először heroin-túladagolásnak vélik, majd kiderül, hogy annak beállított gyilkosság volt. Ez megváltoztatja "Az év polgára" címmel is kitüntetett családfőt: bosszút esküszik, és sorra kezdi levadászni a helyi drogkartell tagjait. Ezen alaptörténet Fentont nem egy tisztán szimfonikus muzsika elkészítésére ösztönözte, hanem olyanra, mely első hallásra Carter Burwell
Fargóhoz és Daniel Licht
Dexterhez írt aláfestését idézte fel bennem. A zenekarban olyan instrumentumok jutottak kiemelt szerephez, mint az akusztikus gitár, a balalajka és a marimba, továbbá elektronikus elemek is tarkítják a score-t, mely utóbbiak a brit zeneszerzőnek és zenei producernek, Dan Carey-nek tulajdoníthatók. A zenekarra támaszkodó dallamok a helyszínt és főhősünket hivatottak szimbolizálni, a film ismerete nélkül pedig ezek a nemegyszer könnyednek tűnő melódiák sokkal inkább egy kedves kisvárosban játszódó alkotást sugallnak, mintsem egy bosszúfilmet. Coxman két témát is kapott, ráadásul szerzőjük mindkettővel rendkívül ügyesen, ötletesen bánt: a főként balalajkára és gitárra komponált, dinamikusabb változat a "Snow Plough"-ban, a karakter merengősebb, sebezhetőbb oldalát mutató dallamsor pedig a "Citizen of the Year"-ben tárul elénk először. Fenton ezeket az adott jelenetek függvényében, változó tempókkal és egyéb körítésekkel használja ("News of Kyle", "To the Ravine", "It Just Did", "A Son for a Son", "It's About Your Son", "Doing My Job"), így a békés munkást éppoly hitelesen tudja velük tükrözni, ahogyan az áldozatokat szedő énjét.
![](/media/com_acymailing/upload/c_fenton_cold_pursuit_03.jpg)
A score pozitívumai közé sorolható még az indián őslakos drogbáró (Tom Jackson) hegedűszólóra épülő motívuma: az "Eye to Eye-ban", a "Lost Culture"-ben és a "The Aftermath"-ban felbukkanó melódiáról sok minden eszünkbe jut, csak az nem, hogy egy ilyen hátterű szereplő ihlette. A muzsika pozitívumai azonban itt véget is érnek. Úgy vélem, Fenton jobban tette volna, ha nem vonja be a munkálatokba Carey-t, a neki köszönhető elektronikus elemek ugyanis – amellett, hogy az elkeseredettséget, feszültséget hivatottak tükrözni, és egyfajta modern hangzást kölcsönöznek a hófedte tájon játszódó produkció aláfestésének – teljesen céltalanok, üresek. A "Speedo", valamint albumzáró változata ritmikája okán figyelemfelkeltő, a "Cold Pursuit – End Titles"-ben pedig a zenekari témák valamelyest ellensúlyozzák az elektronikát, ám a "The Funeral – Turning Away", a "The Plough & The Jeep – Extended", az "It Just Did" második fele, a "Scouting", a "Closing in", illetőleg a "Turf War at Nels" többszöri hallgatás után is katyvaszként ragadtak meg emlékeimben – Simon Franglentől hallottam hasonlót tavaly, a
Peppermint: A bosszú angyala kapcsán.
![](/media/com_acymailing/upload/c_fenton_cold_pursuit_04.jpg)
A
Dermesztő hajsza score-ja összességében véve átlagosnak mondható, ám ez az egymástól jól elkülöníthető kettősségének tudható be: George Fenton újfent bizonyította kreativitását, s a rábízott feladatot nem a műfaj szokványos medrében maradva oldotta meg, ám a Dan Carey-féle megoldások sajnos mindezt agyoncsapják. Ennek eredményeként a Varése Sarabande kiadványa többszöri hallgatást követően sem tudott igazán meggyőzni – igaz, az albumnyitó "Snow Plough" – " Citizen of the Year" páros minden alkalommal egyre jobban megfogott.