Az utolsó gyémántrablás (2004)

After the Sunset
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
  • zene: különféle előadók, Lalo Schifrin
  • kiadás éve: 2004
  • kiadó: Atlantic Records
  • játékidő: 46:53
Megosztás:
Amíg nálunk Ragályi Elemér és baráti köre fogja magát, és a ki tudja, honnan összegyűjtött pénzből elmegy Görögországba nyaralni (és bukni – ha másképp nem, hát művészileg) egy hatalmasat (Csudafilm), addig Brett Ratner megteszi ugyanezt a Bahamákon. Nagy különbség persze, hogy bármennyire is szeretjük Kern Andrást, neki kevésbé bocsájtunk meg egy ilyen kiruccanást, mint korunk James Bondjának, pláne, ha nem hajléktalanokkal veszi magát körül, hanem az isteni Salma Hayekkel vagy a félőrült Woody Harrelsonnal. A könnyed kis rablásos történetek fénykorukat élik ismét (A szajré, Ocean's Eleven – Tripla vagy semmi), bár Az utolsó gyémántrablás egy jóval gyengécskébb darab az egyébként sem túlzottan nívós mezőnyben. Minden klisé adott és jelen is van, a képtelennek ható távirányítású limuzintól kezdve az őrizetlen szellőzőn át a bombabiztosan védett gyémántig – melyet persze simán el lehet rabolni. A történet nem is különösebben igyekszik szakmai mélységekbe merülni, jutalomjáték ez négy jól ismert színésznek, az egész stábnak, és tulajdonképpen egyetlenegy alkalommal minket is képes szórakoztatni egy olyan fülledt nyári estén, amikor a másnapi munkábamenetel helyett legszívesebben égszínkék tenger partján ülnénk, és mindenféle gyümölcsből kevert koktélt szürcsölgetve bámulnánk a csodaszép bikinis lányokat.
 
c schifrin after sunset 01
Jutalomjáték ez Lalo Schifrinnek is, bár a végeredményt illetően ismét méltánytalanul eltűnik a süllyesztőben, hiszen a hivatalosan kiadott album semmit nem tartalmaz a mester egyébként igen kellemes zenéjéből. Pedig a könnyed karibi hangulaton túlmenően bizony jócskán összeszedte a hetvenes-nyolcvanas években tökélyre fejlesztett akció- és kalandzenéit, a Piszkos Harry vagy a Mission: Impossible felejthetetlen zenei pillanatait megálmodó komponista mégis érthetetlen módon hanyagolva van, ami a kiadókat illeti. Egy klasszikus rablómeséhez illő remek aláfestést komponált, nyilván visszaemlékező jellegű kedvtelésből: kongák és jazzdobok, markáns hegedű, hamisítatlan aranykori hangszerelés és harmóniák – pazar bemutató a mai zeneszerzőknek, hogy így is lehet, és egyáltalán nem poros ez a fajta zenei gondolkodásmód. Nem árt egy kis retróhangulat, így csak remélni lehet, hogy a film igazán értékelhető eleme, maga a zene előbb-utóbb megjelenik score formájában is, és nem csak Kevin Lyttle és egyéb harmatgyenge tiszavirág-életű előadók felejthető produkcióiban merül ki. Akit ilyen dalok érdekelnek, az megtalálja az éppen aktuális nyári válogatásalbumon, nekünk, filmzenerajongóknak viszont leginkább Schifrin csodálatos munkáira van szükségünk, amíg még bírja erővel. Márpedig Az utolsó gyémántrablás zenéjével is jelezte: az égvilágon nincs semmi baja. (A kiadott album értékelhetetlen, a fenti pontszám kizárólag a score-ra vonatkozik.)

 
Tihanyi Attila
2005. 06. 29.



 

Tracklista:
  1. I Got It - Kevin Lyttle (3:31)
  2. Tempted to Touch - Rupee (3:42)
  3. Punkie - Sean Paul / Tego Calderon (3:49)
  4. Cobra Style - Teddybears STHLM (3:00)
  5. A Who Seh Me Dun - Cutty Ranks (3:29)
  6. Boombastic (Sting / Shaggy remix) - Shaggy (4:19)
  7. The Pineapple Song - Good Size (3:05)
  8. Drive My Crazy - Kevin Lyttle / Mr. Easy (3:48)
  9. Night and Day (Salaam Remi remix) - Dawn Penn (3:58)
  10. Police and Theives - Junior Murvin Penn (3:52)
  11. Agora So Falta Voce - Maria Rita (3:24)
  12. You Never Know - Rupee (6:56)
Megosztás:
A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató