Testőr (2018)

Bodyguard
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
  • zene: Ruth Barrett
  • kiadás éve: 2018
  • kiadó: Dubois Records
  • játékidő: 43:44
Megosztás:
A BBC Testőr című sorozatának épp a közepénél jártam, amikor Richard Madden a Golden Globe-gálán elvitte a legjobb férfi főszereplő díját a tévésorozat kategóriában. Erre már így félúton is csak helyeslően tudtam bólogatni, holott ekkor még relatív messze volt a széria hat részéből az elképesztően izgalmas utolsó, ahol Madden aztán tényleg szívét-lelkét beletette, hogy minél hitelesebben éreztesse karaktere emberpróbáló tortúráját. Az elsősorban a Trónok harcából ismert színész David Buddot, a poszttraumás stresszel küzdő egykori katonát játssza, aki civilben akadályozza meg annak a vonatnak a levegőbe repítését, amelynek ő is utasa. A sikeres terrorelhárító műveletnek köszönheti új feladatát: a vitatott indítványai miatt állandó veszélyben lévő belügyminisztert (Keeley Hawes) kell testőrként megvédenie, miközben magánéleti problémái is sújtják.
 
c barrett bodyguard 01
2018 egyik legjobb folyamáról van szó, melynek vonatos nyitánya pillanatok alatt berántja a nézőt, a záró epizód pedig megkoronázza az előtte lévő, magas színvonalú öt részt. Madden és Hawes tökéletes párost alkotnak, filmbeli kapcsolatuk változása ráadásul teljesen hihető módon zajlik le. A főként sorozatokra specializálódott rendezők, John Strickland és Thomas Vincent amellett, hogy akciófilmes szempontból kifogástalanul teljesítenek, nem mellőzik a színfalak mögötti mocskos politikai játszmák bemutatását sem, ahol senki sem tudhatja, ki és mikor támadja hátba. Ám a házon belülről érkező támadások mellett komoly szerep jut a kívülről várhatóra, azaz a férfira, nőre, gyerekre egyaránt válogatás nélkül lecsapni kész terrorizmusra is. A Testőr méltó vetélytársa legkitűnőbb tengerentúli rokonainak, ráadásul a londoni utcákon zajló cselekmény még életszerűbbnek, hozzánk közelebbinek hat.

A komponista, Ruth Barrett hazánkban inkább csak a Durrellék, valamint a Viktória című sorozatok, filmek terén pedig a Michael Caine főszereplésével készült Harry Brown stáblistájáról lehet a legjobb memóriával rendelkezők számára ismerős. Utóbbi kettőn Martin Phippsszel dolgozott együtt, és efféle duettnek köszönhetően született meg a Testőr score-ja is, csak ezúttal Ruskin Williamsonnal kooperált. Szokatlan viszont, hogy a borítón csak a zeneszerzőnő neve van feltüntetve, holott mindössze hét tracket jegyez egyedül, míg Williamsonnal közösen tízet. Bár bizonyára Barrett volt az, aki összefogta a feladatokat, az alapvetően hangmérnökként dolgozó, ez idáig csak egy 2007-es tévéfilm zenéjét – mellesleg Barrett társaságában – jegyző Williamsonra is szüksége volt a különféle jéghideg, experimentális technós, illetve drum and basses ütemeket is tartalmazó irány miatt.
 
c barrett bodyguard 02
Barrett a premier előtt így nyilatkozott: "A szokásos thrillerkliséken túlmutató score-t kívánok létrehozni, valahol a szintetikus és a hangszeres muzsika közt, hogy így mutassam meg, mi zajlik a testőr fejében. Kedvelem az olyan szintetikus zenét, amely organikusnak hangzik, és fordítva. Ahogy az olyan hangokat is, amelyekről nem tudod, valójában micsodák, csak megteremtenek egy érzést vagy atmoszférát. Szeretek inkább külön az adott projekthez zenét írni, nem pedig samplereket használni. Ez karakteressé teszi a sorozatot." A felhasznált hangszerek zöme ennek megfelelően rejtélyes marad, mert a bátor kísérletezésnek köszönhetően még az olyan szokványosnak tekinthető instrumentumok hangja is szinte felismerhetetlenné válik, mint a hegedű vagy a cselló, mindent beborít az aláfestés fojtogató, a főhős jogosnak bizonyuló paranoiáját szimbolizáló légköre, melybe néhol érzelmesebb megközelítés is keveredik.

A muzsika szinte mindvégig megfoghatatlan marad, és bár van jelenet, ahol akár hatásosnak is nevezhető (mint például az utcai támadás alatt), a minden rész végén felcsendülő főtémát leszámítva egy track hallatán sem fogunk később felkiáltani, hogy "aha, ez a Testőr zenéje!". Épp ezért inkább csak egy rendhagyósága okán érdekes, mintsem átütő erejű munkáról beszélhetünk. Aki szeretne a komponistától egy kifejezetten jól sikerült művet meghallgatni, az inkább indítsa el az Üvöltő szelek 2009-es, Tom Hardy főszereplésével készül változatának aláfestését.
 
 
Kiemelkedő trackek: Bodyguard, Attraction, The Trap, Despair, The Trick

 
Bíró Zsolt
2019. 02. 26.



 

Tracklista:
  1. Bodyguard (2:57) *
  2. Attraction (2:47)
  3. Meet the Terror (3:04) *
  4. Attack (3:32) *
  5. Fear and Loathing (3:36)
  6. Obsession (1:56)
  7. The Trap (3:22) *
  8. Despair (2:44)
  9. Renegade (2:21) *
  10. The Trick (3:39) *
  11. Conspiracy (1:31)
  12. Dark Night (1:45)
  13. Makarov (2:07) *
  14. Kompromat (2:00) *
  15. Dread (3:02) *
  16. Wired (1:45) *
  17. To Protect You (1:36)

 

* írta: Ruth Barrett, Ruskin Williamson

Az album a Spotify-on:

Megosztás:

További értékelések

Kulics László
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs

Kapcsolódó írások

Alias
Dirk Gently
A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató