M. Night Shyamalan tündöklését és bukását talán nem is kell részletezni, hiszen a filmek terén járatos emberek számára közismert, hogy lett az új Hitchcocknak tartott indiai rendezőből az elmúlt évtized körberöhögött, partvonalra szorult direktora. Noha nemzetközi szinten mindig is jól teljesítettek alkotásai, így anyagi bukás egyik sem lett, de az USA-ban már a
Lány a vízben langyos fogadtatása után kezdett megkopni hírneve, hogy aztán
A Föld utánnal abszolút kiszoruljon az élvonalból. A nagy stúdiók és a pénzes producerek kihátrálása után kisebb volumenű munkákba fogott, ami kifejezetten jót is tett neki, hiszen a
Wayward Pines című sorozattal, majd
A látogatással megmutatta, hogy van még tehetség, kurázsi és ötlet benne a rejtélyek világában.
A látogatás különösen fontos állomás, hiszen egy olyan fordítópont volt, mely a 2017-ben bemutatott
Széttörve sikerében is szerepet játszik. Ez pedig nem más, mint az alacsony költségvetés. Csupán hétmillió dollár szükségeltetett Shyamalannak, hogy az elmúlt évek egyik legütősebb thrillerjét összehozza, ami – tekintve a totálisan elszálló hollywoodi költségvetéseket – egy kisebb fajta csoda. Maga a sztori nem nevezhető újszerűnek, hiszen hasadt személyiségű pszichopatákkal azért már jó pár mozi foglalkozott, ráadásul lányokat elrabló őrültek is szép számmal feltűntek már a vásznon. Az indiai rendező azonban valahogy mégis képes volt úgy keverni a történet menetén, hogy az érdeklődést mindvégig fenntartsa. Ebben nagy szerepe volt annak is, hogy a főszerepben lubickol James McAvoy, aki hihetetlen aránnyal találja el az egyes személyiségeket, alakítása sem ripacs, sem túlgondolt nem lett, pedig lássuk be, az efféle szerepeknek pont ez a hátulütője. A
Széttörve így nem véletlenül lett az év első nagy dobása.
Ha Shyamalan-moziról van szó, egy valamirevaló filmzenerajongó egyből rávágja James Newton Howard nevét, hiszen a rendező és a komponista eddig nyolc közös alkotással jelentkezett.
A látogatás esetében zene nélkül képzelte el a filmet a direktor, a
Széttörve büdzséjébe pedig feltehetően már nem fért bele Howard, így egy alig ismert zeneszerző, West Thordson gondoskodott a score-ról. Thordson eddigi pályafutásából ismert film csupán egy emelhető ki, a
Joy, ahol zeneszerzőként azonban túl sok feladata nem volt. Azt, hogy mire képes, a Széttörve muzsikájával sem tudta megmutatni, hiszen kissé kusza, nehezen átlátható, pláne nem szerethető a munkája. A korábbi Shyamalan-produkciókkal való összevetésbe kár is belemenni, a probléma ugyanis nem a Howard-zenékkel való összehasonlításból fakad. A kiadott score töredékét használta csak fel Shyamalan, ráadásul volt egy kedvenc része, amelyet viszont lényegesen többet vágott be a filmbe, mint ahogy Thordson eredetileg tervezte. Ezzel még nem is lenne baj, csak ez a rész igencsak kísértetiesen hasonlít az
Angyalok és démonok egyik közismert zenei elemére. Ennek felbukkanása egy filmzenerajongónak feltűnő, sőt zavaró, bár azt elismerem, hogy egy átlagos néző nem veszi észre a hasonlóságot. A score nagy része nyomasztó muzsika, egyfajta átmenet ambient, ipari zene és a sötét szimfonikus thrillermuzsika között. A rengeteg torzítás, az effektek bátor alkalmazása ugyan illik a bomlott elmét leképező aláfestéshez, de valahol elgondolkodtató, hogy Shyamalan nem véletlenül kukázta a score egy részét, és a zene terén eddig nem tévedő direktornak valahogy most is igaza volt.
Kiemelkedő trackek: What's Wrong with Barry?, Dr. Fletcher in Philadelphia, A Way Out, The Beast Is on the Move, Rejoice