A rítus (2017)

The Ritual
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
  • zene: Ben Lovett
  • vezényel: Robert Ames
  • kiadás éve: 2018
  • kiadó: Lakeshore Records
  • játékidő: 40:38
Megosztás:
Ma már elég nehéz horrorfilmben újat mutatni, ám ha egy adott darab nézése közben cseppet sem jár azon az agyunk, hogy melyik összetevőt hol láthattuk korábban, akkor a rendező sikerrel járt. Az eddig csak horrorantológiák egyes szegmenseit levezénylő David Bruckner első filmjével, A rítussal kétségtelenül ez a helyzet. A Svédország elhagyatott hegyvidékén túrázni induló, majd egy erdőben eltévedő baráti társaság (közülük csak Rafe Spall a Jurassic World: Bukott birodalomból, illetve a Downton Abbey-s Robert James Collier lehet arcról ismerős) történetének háromnegyed része egy a zsáner megmosolyogtatóan ismerős fordulatait a nézőt mosolygásra ingerlés nélkül átvevő túlélőmozi lett, míg a nem mindenki számára befogadható utolsó negyede misztikusabb köntösbe bújik, igénybe véve a skandináv mitológiát. Majdnem minden horrorfilm átka itt is megjelenik, hiszen amikor kiderül, hogy mi elől igyekszik kétségbeesetten kikeveredni a rengetegből a csapat, a feszültség kissé visszaesik. Azonban én mégis egy nyomasztó, nem váratlan ijesztgetésekkel, hanem atmoszférateremtéssel ható, pár érdekes vizuális játékot is felmutató alkotásként fogok A rítusra emlékezni. Mely ráadásul – Andrew Shulkind pazar operatőri munkájának is köszönhetően – végre úgy használja ki a zord erdő adta lehetőségeket, ahogy azt minden ott játszódó horrornak illene.
 
c lovett ritual 01
A rendező és a független produkciók dallamfelelőseként mozgolódó Ben Lovett főiskolás koruk óta barátok, így kézenfekvő volt együttműködésük. Noha alacsony költségvetésű műről beszélünk, ennek ellenére a komponista lehetőséget kapott egy nagyzenekar mintegy harminc tagjának alkalmazására: a London Contemporary Orchestra olyan alkotások score-jának elkészítéséből vette ki eddig a részét, mint például a Fantomszál, az Alien: Covenant vagy épp az Assassin's Creed, mellettük pedig két vokalista kapott még szerepet. A csapat múltbeli tragédiájához kapcsolódó érzelmesebb pillanatokat Lovett szerette volna jól elkülöníteni, ezért itt szintetizátorokat használt. E pontokon atmoszférikusabb a stílus, ugyanakkor a megközelítés alapvetően szimfonikus. Markáns a vonósjelenlét: a fel-felsikoltó vagy épp harcias hegedűk mellett a néhol a húrokra vágó pengetővel megszólaltatott csellók vészjósló hangja jelzi az egyre erősödő fenyegetést. A meglehetősen sötét zene erősségének a dobok keltette nyugtalanító ütemek és a különféle csattanások, koppanások számítanak, melyek folyamatosan azt sugallják, hogy valami veszélyes közelít. A szerző belefolyt kompozíciói előadásába is: "Mindenen, ami nem vonós vagy fúvós hangszer, én játszom". Az ütőhangszereken túl a score-ban két olyan jellegzetesség van, amely hozzá köthető. Egyfelől egy kisebb, százéves orgonát is felhasznált az ideális hangzás kialakításához (persze ne a templomokat betöltő masszív dallamok jussanak senki eszébe), másfelől fém fürdőkádját egy kalapáccsal ütötte, amit telefonnal rögzített, majd a hangot beolvasztotta művébe.

Nem tudom, hogy a lejjebb felsorolásra kerülő tételek meghallgatása mit vált ki azokból, akik nem látták a filmet, mivel hangsúlyozom, hogy horrormuzsikáról van szó, így itt nem a lírai motívumoké a terep, hanem a hatáskeltés művészetéé. Lovett ebben kiemelkedően teljesített, amire az is utal, hogy több kritikát is olvastam, ahol dicsérik a score-t, azaz nem csak a hozzám hasonló filmzene-fanatikusoknak tűnt fel hatása. Már a jelenetek alatt is jól működik többnyire, néhol még félelmetesnek is nevezhető, és amikor albumként meghallgattam, az első pillanatban visszakerültem hatására a filmbeli erdőbe.
 
 
Kiemelkedő trackek: The Ritual, Mates, Stalker, King's Trail, Search for Hutch, I Can See the End, To Hell with This, Fear God, Monsters

 
Bíró Zsolt
2018. 11. 17.



 

Tracklista:
  1. Four Tents (1:17)
  2. The Ritual (2:08)
  3. Mates (1:40)
  4. Stalker (1:42)
  5. King's Trail (2:58)
  6. Through the Trees (3:53)
  7. Search for Hutch (2:25)
  8. Dread (2:00)
  9. Piggyback (1:28)
  10. I Can See the End (2:21)
  11. Effigy (1:57)
  12. Malevolent Presence (3:27)
  13. To Hell with This (3:08)
  14. We Worship It (2:26)
  15. Wrong Turns (2:31)
  16. Burning House (1:06)
  17. Fear God (2:31)
  18. Monsters (1:42)
Az album a Spotify-on:

Megosztás:

További értékelések

Kulics László
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató