A kilencvenes években, kezdő filmzenerajongóként nem egy olyan alkotást láttam, amely cseppet sem érdekelt, de amikor egy-egy kedvenc zeneszerzőm nevét észrevettem a stáblistán, szinte kötelességemnek éreztem, hogy kiderítsem, mit alkotott, mielőtt még megvenném művét magnókazettán vagy – évekkel később – CD-n. Ma már persze abban a kényelmes helyzetben vagyok, hogy szükségtelen kizárólag a muzsika miatt végigunatkoznom számomra érdektelen produkciókat, így
A szabadság ötven árnyalatát ugyanúgy kihagytam, mint az előző két részt. Épp ezért a filmről nem áll módomban nyilatkozni, s mivel a trilógiáról úgyis mindenki hallott, tartalomismertetés helyett ugorjunk is rögtön a zenére. Azon belül az instrumentálisra, mert a trilógia betétdalai (többek közt Beyoncé, John Legend, Rita Ora vagy Ellie Goulding előadásában) honlapunk szemszögéből nem igazán érdekesek.
Danny Elfman mintha csak újra akarná magát mostanában pozicionálni, annyira más jellegű produkciókhoz szegődik, mint amilyeneket megszoktunk tőle korábban. "A gótika mestere" cím így a múlt ködébe veszik esetében, bár e titulus a gyakori alkotótársra, Tim Burtonre sem illik már. A művész napjainkban főleg olyan thrillerekhez komponált sejtelmes, a célnak megfelelő, de őhozzá mérten nem túl kiemelkedő score-t, mint
A lány a vonaton vagy
A kör. A klasszikusnak tekintett Elfman-stílus kedvelői a
Bosszúállók: Ultron kora bemutatójakor bíztak valami igazán erősben tőle, amikor is csalódniuk kellett, mert a Brian Tyler szerzeményeinek kiegészítésére/pótlására felfogadott szerző valamiért nem ragyogott régi fényében. Ám 2017-ben egy újabb képregényfilm,
Az Igazság Ligája jelenetei már sokkal jobban inspirálták, és egy monumentális, erőteljes mű született.
2015-ben az Árnyalat-trilógia első epizódjának stáblistáján Elfman neve okozta a legnagyobb meglepetést, és akadtak, akik szerint ő vette egyedül igazán komolyan a feladatát. A score – elfenekelgetések ide vagy oda – kifejezetten harmonikus lett, amit még azoknak is el kellett ismerniük, akik hiába keresgélték az általuk igazinak tartott Elfmant a dallamok mögött. A következő körre még csak rosszindulatból sem lehetne elmarasztalót írni, bár meg kell említeni, hogy hiányzott onnan egy olyan briliáns téma, mint az első score "Variations on a Shade" címre hallgató szimfonikus trip-hopja, 2015 egyik legeredetibb tétele.
A szabadság ötven árnyalata zeneileg a második rész szintjét hozza. Elfman feltűnően jól hidalta át a folytatások komponistáinak legnagyobb problémáját azzal, hogy ő nem a főtéma gyakori ismételgetésében látta a siker titkát. Noha többször is felcsendül a már ismerős, elsősorban zongorán előadott motívum a vonósok társaságában, melyet egyszer röviden még egy igen kellemes chill out köntösbe bújtatva is hallhatunk, nem kezdünk el ásítozni közben az unalomtól. Ezúttal elektronikus megoldásokból több van, mint korábban volt, de még mindig dicséretesen simulnak bele a nagyzenekar játékába, egy-két zajosabb tracket leszámítva, ahol kiemelt szerepet kapnak. A legelső aláfestésnél tapasztalt újdonságérzet mostanra megszűnt a modern Elfman-hangzás vonatkozásában, és semmi lehengerlővel nem találkozunk ebben a háromnegyed órában, így a fent említett kompozícióhoz hasonlóval sem, emellett a hangulat is ridegebbé vált. De még mindig olyan zene, amelyet a thrilleres momentumokkal feldúsított romantikus drámai filmzenék kedvelői hellyel-közzel érdekesnek találhatnak. A három könyvhöz és filmhez kapcsolt színt a score-ral csakis úgy lehet összefüggésbe hozni, hogy a művész ide vonatkozó trilógiája cseppet sem lett szürke. De valószínűleg azért már ő is értékeli a sorozat lezárultával előtte megnyílt szabadság árnyalatait, legyenek bármilyen színűek is.
Kiemelkedő trackek: Freed, A Spat, Ransom, The Envelope