Az emberek főként az érzelmek végett, szerelemből házasodnak, ugyanakkor persze a kezdetektől fogva találni számtalan példát az érdekfrigyek valamelyik válfajára (eredjen az anyagi okból vagy éppen a felső tízezer részéről történő elvárásból) is. Peter Weir – akinek többek között a
című romantikus vígjátékának alapja az érdekházasság, mely Bronté (Andie MacDowell) és a francia származású George (Gerard Depardieu) között köttetik. Míg előbbi egy tetőtéri, üvegházzal rendelkező lakás miatt dönt emellett, utóbbi az Államokban való letelepedés megkönnyítésének érdekében választja ezen utat. A bevándorlási hivatal azonban mindenkinek a körmére néz, így az egymás számára gyakorlatilag teljesen ismeretlen párnak két napja marad arra, hogy mindent megtanuljanak a másikról, s hitelesen adják elő a hatóság általi meghallgatáson, hogy frigyük nem érdekből, hanem szerelemből jött létre.
Weir
Zöld kártyája mai szemmel talán már kissé kopottasnak tűnhet, aki azonban szereti az ezen időszakból származó romantikus vígjátékokat, s ez eddig valamiért kimaradt, azoknak mindenképpen ajánlom figyelmébe. Bár a kritikusokat és a nézőket egyaránt megosztja e produkció, a forgatókönyvnek köszönhetően az Oscar-jelölésig is eljutott, Depardieu pedig (akinek egyébként ez volt az első amerikai filmje) Golden Globe-ot kapott alakításáért, s ugyanezen szobrot a legjobb musical/vígjáték kategóriában is ennek a mozinak ítélte a szervezet.
Egyike vagyok azon filmzenerajongóknak, akik nem kifejezetten örülnek a kilencvenes évek Varése-kiadványainak abból a szempontból, hogy általában alig bírnak harminc-negyven percnél hosszabb játékidővel. Jelen esetben, ha az album score részének hosszát nézzük, akkor szintén alig kapunk többet fél óránál, ezúttal azonban ez mégsem róható fel negatívumként, mert gyakorlatilag a teljes zenei anyag sem tesz ki sokkal többet. Hans Zimmernek ugyanis egyenrangú félként kellett jelen lennie a különféle dalok és komolyzenei darabok mellett, melyek nemcsak szokásos zenei töltetként szolgálnak, hanem egyes kulcsfontosságú jelenetek erősítésére is. Erre tökéletes példaként hozhatóak fel többek között a Bronté által hallgatott Mozart-darabok, valamint a nagy sikerű Enya-dalok – utóbbiak közül a "Watermark" zseniálisan tükrözi George egyre mélyülő érzelmeit, a "Storms In Africa" pedig a meghallgatásra történő rohanásukat színesíti úgy, mintha kimondottan erre a célra íródott volna. Nem lehet továbbá szó nélkül hagyni a produkció nyitányaként szolgáló, hallgatni és nézni egyaránt elképesztő Larry Wright-ütősszólót, a "Subway Drums"-t sem, melyet az utcazenész saját maga ad elő a filmben (a műanyag hordókon és vödrökön doboló művész egyébként annak ellenére, hogy világszerte ismert, a mai napig feltűnik egyes New York-i metróállomásokon.
Többek között ezek közé ékelődnek be Zimmer szerzeményei, melyek főként az
Esőemberből, valamint a
Miss Daisy sofőrjéből is ismert muzsikáihoz hasonló szintetizátoros hangzásvilággal bírnak, annyi különbséggel, hogy ezúttal valamelyest hangsúlyosabban képviseltetik magukat a ritmikus szekció tagjai – igaz, a szűk költségvetés okán ezekről is az Akai és a Yamaha révén gondoskodott. Egyedüli élő hangszerként az Ian Lees által megszólaltatott basszusgitár volt jelen a felvételek során, illetve hallható még Depardieu is, aki dúdolásával járult hozzá az aláfestéshez. Utóbbi egyfajta kapocsként is szolgál a film és a score között, az általa alakított karakter ugyanis eredeti foglalkozását tekintve zeneszerző. George többször is dúdolja ugyanazon rövid dallamot, mely a film zárójelenete alatt felcsendülő "Restless Elephants"-ban fonódik egybe Zimmer muzsikájával – hasonló összekötést alkalmazott később a komponista a
Holiday esetében is, ahol az egyik szereplő filmzeneszerző, és az alkotásban neki tulajdonított részletet a score egyik főtémájává emelte. A másik kapcsot a Depardieu által előadott zongoraszóló jelenti, mely a hozzá tartozó ének nélkül "9am Central Park" címen található meg az albumon, a vonóshangokkal kiegészített verzióját pedig az "Asking You" révén ismerhetjük meg. A melankóliáról az "Instinct II" című track, valamint a "Pour Bonté" egyes momentumai gondoskodnak, a pattogós, játékos dallamokat pedig az olyan trackek gyűjtik csokorba, mint a "Greenhouse" – mely végül az albumon található verziótól eltérően került bele a filmbe –, valamint a "Silence".
Minthogy Zimmernek nem jutott sok idő ötleteinek boncolgatására, híján vagyunk a lassan kibontakozó motívumhalmazoknak, helyettük inkább néhány vissza-visszatérő dallamsorral operáló hangulatdarabokkal találkozunk, melyek önmagukban véve nem rosszak, ám a film ismeretében kerülnek igazán helyükre. A komponista ezen szerzeménye számomra ugyanolyan, mint a
Miss Daisy sofőrjéhez íródott aláfestése: a film hangulatát jól eltalálja, és dallamai időnként eszembe jutnak, ugyanakkor valamilyen oknál fogva mégis ritkán ösztönöz arra, hogy végigpörgessem. A
Zöld kártya score-ja inkább egy kedves, nosztalgikus élménynek számít nekem, mintsem olyan karakteres, örökérvényű muzsikának, mint a szintén ezen érából származó
Esőemberhez vagy az
Elválasztott világhoz készült kíséretei.