Kíváncsi vagyok, vajon Steve Jablonsky tisztában van-e azzal, hogy a filmzenékkel komolyabban foglalkozó réteg főleg az ő nevét helyezi tetszőleges szitkozódásába, pedig a kialakult helyzethez valószínűleg neki van a legkevesebb köze? Miért is kellene szidni valakit, ha egyszer csúcskategóriájú produkcióhoz írt zenéje lett hivatalosan is out-of-print? Miért kellene bármiért is szégyenkeznie, amikor olyan emberek vettek művének hatására filmzenei lemezt, akik annak előtte egyáltalán nem is foglalkoztak ilyesmivel? És visszafordítva magam felé a kérdéseket, mint önjelölt filmzenei szakértőhöz: van-e bármi okom ilyen tények mellett bántani Jablonskyt? A válasz egyértelmű: csak azért, mert valami egyszer bejött, azt egy kicsit arcátlanság (ha finomítani akarok: unalmas) évtizedes távlatokig újra és újra megismételni az egyéniség, a bármilyen plusz hangulati, hangszerelési elem teljes hiányában. Szerencsétlen James Hornert állandóan kikezdi a kritikus tömeg, ha egy korábban megírt motívumát valami új score alatt véli újra felfedezni, és az ő esetében szokás leginkább használni az "önismétlés" szót, pedig oldalakon keresztül lehetne sorolni, micsoda zseniális muzsikái vannak egyébként a kétszeres Oscar-díjas zeneszerzőnek. Ha ő a lényegesen komplexebb művei ellenére is kereszttűzbe kerül a filmzenebarátok által, akkor ilyen megközelítésben Jablonsky jelen műve egész egyszerűen semmilyen formában nem állja meg a helyét. Imént éltem egy hasonlattal, mint hogy könnyűzenébe oltott nagyzenekari mű: kevés pop-, vagy rockzenekart tudnék mondani, akik pontosan ugyanazokból a sémákból, ugyanazokból a harmóniákból és váltásokból írják tizenakárhanyadik új albumukat, mint amelyekkel körülbelül az előző évtizedben rivaldafénybe kerültek.
Jóval összetettebb tehát az egész Transformers-dolog, illetve a változni nem akaró zimmeri hangzás elemzése, ez az előbbi bekezdésből talán kiderül, nem véletlen tehát, hogy végeláthatatlan vitaforrás. Az első rész zenéje kapcsán nem tudom nem elismerni, hogy az Autobotok zseniális főtémát kaptak; filmhez tökéletes, ezáltal filmzenei céljának megfelelő aláfestés. Kár, hogy a hangjegyek apró variálgatásával pillanatok alatt összerakhatunk legalább öt ismert Remote Control-témát a közelmúltból, amelyek persze egész más filmhez íródtak. És itt nem az a kifogás alapja, hogy általában egy zeneszerzőt fel lehet ismerni a stílusa alapján (John Williams, a huszadik és huszonegyedik század legtöbb emlékezetes főtémájának szerzője esetében is visszaismétlődnek egyéni megoldásai), hanem az, hogy e tárgyalt zenék szinte pontosan ugyanolyanok, és ez azzal egyenértékű, mint ha mondjuk Williams az Indiana Jones-témát használta volna fel összes későbbi kalandfilmjének főmotívumához.
Ennyi bőven elég a háttér megismeréséhez (egy általánosságban ezeket a zenéket már jószerével csak ellenző elemző szemszögéből), valószínűleg nem az utolsó alkalom, hogy ezen gondolatok valamilyen formában napvilágot látnak; ameddig az efféle muzsikák ismétlik önmagukat, addig ez a vélemény legalább ugyanígy előkerül majd. Ráadásul a
Transformers: A bukottak bosszúja hivatalosan kiadott score-albuma a filmmel egyenértékű bosszú még a zenebarátok táborába újonnan belépők felé is. A százötven percnyi mozi alatt szinte végig szól zene, ezt mégis képesek voltak háromnegyed óránál is kevesebb játékidőbe kiszelektálgatni, ráadásul Jablonsky elegánsan a tizedik tételig elő sem szedi az Autobotok témáját (jóllehet, ez akár Bay számlájára is felírható, mert hát ő sem erőltette különösebben, hogy épp melyik robot kihez is tartozik), az új témák közül pedig egyik sem okoz akkora meglepetést, amely miatt nem inkább a
Gladiátort vagy valamelyik Karib-tengeres muzsikát rántanánk elő. Az első track például ezen felsoroltak közül bármelyikbe elfér: főleg dobok, ismétlődő rövid motívumsorral kísérő vonósok mellé rézfúvósok adják elő a témát, az apránként egyre erősebbé váló kompozícióba pedig csúcspont előtt a kórus is belép. Akárcsak egy filmzenei szintetizátor demóanyaga: így kell heroikus témát szerkeszteni. Az "Einstein's Wrong" kicsit kilóg a sorból, mert egyszerre közelít Jablonsky mentorának legjobb zenéihez (tán csak nem kihagyott a germán valamit az
Angyalok és démonok aláfestéséből?), illetve idézi fel például James Newton Howard score-jait a korábbi Shyamalan-filmekből. A "NEST"-et szokták fórumokon kiemelten gyűlölni, mert egyébként is elég kevesen barátkoznak meg a gondolattal, hogy vajon a Linkin Parknak mi köze lehetett a szimfonikus aláfestéshez. Pedig ez a legegyértelműbb közös halmaza a könnyű-, és a filmzenéknek, és ha végig kísérné dob és ének, simán a rockbanda egyik legerősebb zenéje lehetne (mint ahogy a "New Divide" pont a nagyzenekari betétek hiánya miatt kihagyott ziccer maradt). Ez a téma filmben jóval gyakrabban visszatér, mint a kiadott score során, és ha ennek egyszerűen csak jogi okai vannak, akkor aztán tényleg semmi értelme nem volt ennek a kooperációnak.
Az album igazi problémái a "The Shard"-nál kezdődnek: az efféle szimpla akciódús kíséreteknek se szeri, se száma az elmúlt évekből, motívumok híján ez egyszerű töltelék, amely semmit nem tesz hozzá az alaphangulathoz. A John Carpenter egyszerű basszusait, illetve David Arnold kórusait követő "Heed Our Warning", a
Gladiátort idéző "The Fallen's Arrival", valamint az Autobot-téma első felbukkanása ellenére sem meggyőző "Forest Battle" ugyanezen elv szerint született, és mivel a felcsendülő, jobbára kórus által előadott motívumok között nagyon nehéz felfedezni olyan, viszonylag eredetibb kompozíciót, amely mondjuk az Autobot-témáról elmondható, ezért nagyon nem is lehet ezekkel a kiegészítőzenékkel mit kezdeni. A Bukott témája ("The Fallen"), annak elnyújtott, agyoneffektezett szintetikus kórushangjával viszonylag hangulatos, bár például ha ezt hallanám a szintén Jablonsky által megalkotott
Péntek 13.-remake főtémájaként, egy szavam sem lenne, mert minimalistább hangzása oda talán jobban passzolna. Szép női vokállal megsegített drámaibb kompozíció az "Infinite White", ahol John Travolta, Nicolas Cage és Tom Cruise magasba tartott öngyújtóval dülöngél jobbról balra a meghatottságtól (
Ál/Arc,
Az utolsó szamuráj), viszont a "Matrix of Leadership" már tagadhatatlanul Lisa Gerrard a
Gladiátorban előadott énekére épít kínos hasonlósággal – meg sem lepődöm, hogy a robotos téma illeszkedik ehhez is, egy tőről fakad az összes muzsika szinte.
A sok feldübörgő dobbal megsegített fináléban is van minden, amit eddig megismerhettünk (mind világviszonylatban, mind ezen az albumon), ám az egésznek változatlanul vizsgamunka-szaga van. Ha lenne egy picit egyénibb megszólalása az egésznek (Öt kiegészítő zeneszerző? Hogy micsoda, kérem?), vagy csak egy megnyugtató rutin, mint ami például Danny Elfman
Terminátor-zenéjét jellemzi ugyanebben a műfajban; esetleg nagyobb arányban kapnak helyet a hangsúlyosabb tételek; netán lett volna a szerzőnek lehetősége elégszer visszahozni az Autobot-témát (esetleg azoknak, akik lemaradtak az első rész zenéjéről); mindezek mellett talán vállalhatóbb végeredmény született volna. Csak azt tudom hangsúlyozni, hogy amíg a polcról bármikor előkapható ezen akciózenei megközelítés számos jobban sikerült elődje, illetve amíg Williams, Elfman, Horner, Young, Newton Howard, Marianelli, Hisaishi, Broughton vagy Desplat aktív (és illedelemből idesorolható Zimmer is, minduntalan megadván neki egy utolsó esélyt), addig az égvilágon semmi értelme végighallgatni egy teljesen sablonos
Transformers: A bukottak bosszúja score-t.