A westernt szokás a mai látványorientált feldolgozáshullám közepette halottnak titulálni. Ez a megállapítás annyiban igaz, hogy Kevin Costner
Farkasokkal táncolója, valamint Clint Eastwood
Nincs bocsánatja óta nem volt igazi nagy dobás ebben a zsánerben. Viszont hála az olyan alkotóknak, mint James Mangold (
Börtönvonat Yumába), Tommy Lee Jones (
Melquaides Estrada három temetése), vagy az említett Costner (
Fegyvertársak), sikerült életben tartani, azonban ezek az alkotások jobbára megmaradtak a filmrajongóknak szánt ínyenc csemegék szintjén. Talán épp ezért reménykedett a Disney, és a szebb napokat látott producer, Jerry Bruckheimer abban, hogy előző közös sikerükhöz,
A Karib-tenger kalózai-szériához hasonlóan ismét életet lehelnek egy tetszhalott állapotban lévő műfajba, de ez mind kritikailag, mind anyagilag látványos kudarcba fulladt.
Pedig az előjelek nem voltak rosszak, hiszen a filmet az a Gore Verbinski vezényelte le, aki a kalózkaland első három felvonását, és aki
A magányos lovast megelőzően – az Oscar-díjat érdemlő
Rangóval – a westernek és az animációs filmek világába is belekóstolt, s az egyik főszerep mellé a már kabalaszínészének számító Johnny Depp producerként is beszállt. Utóbbi viszont az
Éjsötét árnyék után szintén rossz ómennek bizonyult a színész részéről, ugyanis a stúdió folyamatosan lejjebb próbálta szorítani a gigászi költségvetést, ami a forgatókönyv folyamatos átírásaival is együtt járt, de előbbi annak ellenére sem sikerült, hogy a film szempontjából kulcsfontosságú vonatok átépítését a rendező saját zsebből fizette. A bukás olyan irdatlan volt, hogy ahhoz foghatót utoljára
Az arany iránytű produkált, de ha műfaji meghatározásnál akarunk maradni, akkor Verbinski megcsinálta a maga
A mennyország kapujában című eposzát.
A
The Lone Ranger még 1933-ban, rádiójátékként kezdte meg hódító útját – ezért sem véletlen a film keretes szerkezetének a dátuma, amelyben egy álarcos lovas, a később nevén nevezett John Reid, valamint hű, indián társa, Tonto veszik fel a harcot a vadnyugat legádázabb banditáival szemben. 1949-ben a széria már átköltözött a televíziók képernyőjére, és utána is számtalan interpretációt megélt nemcsak filmként, hanem képregény formájában is, a legutóbb 2007-ben. Sőt, akkori sikeréből nőtt ki a hasonló felépítésű
The Green Hornet is, amely 2011-ben már megélt egy mozifilmes adaptációt (
Zöld darázs) Seth Rogennel és Christophe Waltzcal. A dolog érdekessége, hogy mindkét filmfeldolgozásban kulcsszerepet tölt be a veterán brit színész, Tom Wilkinson is. Verbinskiék adaptációja a furcsa páros ismerkedésének a kezdetét és összeszokását meséli el, egyfajta buddy movie-ként, ugyanakkor a westernek állandó toposzait – mint például a törvényenkívüliséget vagy a kényszerszövetséget – is felsorakoztatják és húzzák rá ügyesen a kalandfilm műfajára, nyakon öntve egy csipetnyi miszticizmussal és jó adag öniróniával. Az alapanyag amerikai kultuszát és a popkultúrára gyakorolt hatását figyelembe véve ezért különösen érthetetlen a közönség távolmaradása, pláne hogy matiné jellege semmivel sem rosszabb, mint a manapság a vásznakat ellepő szuperhőstörténeteké.
Noha a film nem tűnik többnek, mint egy "A Karib-tenger kalózai a vadnyugaton"-nak – amire a fél stáb rá is erősít – annál némileg komorabb. Johnny Depp a várakozásokkal ellentétben nem telepszik rá a produkcióra, ezzel elnyomva a címszereplő Armie Hammert – aki meglepően jó színészi és komikusi vénával van megáldva, kettősük a megfelelő motivációk mellett részben ezért is működik – és nem is Jack Sparrow utánzataként bohóckodik végig a vásznon, Tonto figurája a háttértörténete alapján pedig inkább mutat rokonságot Sweeney Todd-dal, miközben a színész extravagáns filmográfiájába is tökéletesen illeszkedik.
Ha megnézzük Verbinski eddigi rendezéseit, akkor a rumvedelő kalózok kalandjai óta rendre Hans Zimmerrel dolgozott együtt,
A magányos lovas esetében viszont megszakadni látszott ez a széria, első körben ugyanis az egykori White Stripes frontemberét, Jack White-ot kérték fel a score megírására. Bruckheimer elmondása szerint régóta kereste az alkalmat, hogy együtt dolgozhasson a zenésszel, aki kellő frissességgel dolgozta volna fel a lovas klasszikus témáját. White-nak ez lett volna az első önálló filmzenéje, ami egy több száz millió dolláros produkciónál elég merész húzás, a mozi körüli hercehurca következtében viszont White is lapátra került, "kreatív nézeteltérésekre" hivatkozva, és így ugrott be a helyére Zimmer, aki már régen szeretett volna egy ízig-vérig westernmuzsikát komponálni.
A magányos lovas aláfestésében viszont éppúgy tetten érhető az érdemi újdonság hiánya, mint a pár hónappal azt megelőző
Az acélemberében. A score tökéletes összefoglalója Zimmer olyan 2000-es évekbeli kalandzenéinek, mint a már sokszor emlegetett karibi kalandok vagy a két
Sherlock Holmes, amiben közrejátszanak az olyan, ezekben is közreműködő állandó munkatársak, mint Geoff Zanelli és Lorne Balfe. Ennek legjobb példája a Tonto pár hangos pánsípmotívumából kiinduló monstre "Absurdity", amelyben a fent említett filmek mellett még az
Angyalok és démonok jól ismert taktusai is felcsendülnek. Hogy mégsem bántó ez a hasonlóság, az annak köszönhető, hogy Zimmer az egészet nyakon öntötte egy jókora westernhangulattal, ami ugyan DNS-ében magán viseli az ilyen téren megkerülhetetlen Ennio Morricone kézjegyeit, még sincs egy cseppnyi kételyünk afelől, hogy ki követte el a muzsikát. Ezt a harmonika és a cimbalom mellett az elektromos gitár beemelésével éri el a szerző, például a "Ride" című tételben, amely a címéből adódóan egy anagramma, ugyanis John Reid bánatos témáját rejti magában. A vonósoknak – elsősorban a hegedűnek – kiemelt szerepe van a score-ban, ami a Tonto-téma teljesebb kifejtésében, a "Silver"-ben érvényesül leginkább. A tétel központi dallama viszont nem Zimmer nevéhez fűződik, ugyanis az egy ír népdal, az "After the Battle of Aughrim" feldolgozása.
Két, egyszerre az összképből kilógó, és a koncepcióba mégis tökéletesen illő track is helyet foglal az albumon. Az egyik a játékidő felénél felcsendülő, régi vágású, koszos mulatók hangulatát idéző "Red's Theater of the Absurd", amely még White elképzeléseit foglalja magában, ugyanakkor nem kevés rokonságot mutat Zimmer Holmes-zenéivel. A másik pedig a majd tízperces "Finale", amely Gioacchino Rossini híres
Tell Vilmos - Nyitányának Zimmer-, de még inkább a padawan, Zanelli-féle átirata, és amely már az 1933-ban induló rádiójáték óta összeforrt a lovas karakterével, ahogy azt számos paródia és popkulturális utalás is bizonyítja. Érezhetően az egész album erre az egy trackre lett kihegyezve, ugyanis a zenekar (különösen a vonós és az ütős szekció) a játékidő alatt folyamatosan imitálja játékával a (vas)paripák vágtatását olyan akciótételekben, mint a "The Railroad Waits for No One" vagy az indián kántálást is felvonultató "For God and for Country". A szerző pedig meglepő alázatról tesz tanúbizonyságot azzal, hogy ezt a klasszikust nem alakítja át egy grandiózus, Remote Control-szerű akciózenévé, hanem csak időközönként megszakítja azt az addig felvezetett motívumokkal, miközben az alapdallamok továbbra is megmaradnak a háttérben. Az ezután hallható, John Reid motívumát kiteljesítő, bánatos zárótétel, a "Home" ennek fényében már teljesen feleslegesnek tűnik. Ezzel nemcsak azt éri el Zimmer, hogy a muzsika olyan ritka összhanggal éljen együtt a látottakkal a fináléban, ami manapság ritkaságszámba megy, hanem azt is, hogy az ember szíve szerint végiggaloppozna a szobán, mint egy ötéves gyerek.
A leírtak alapján joggal lehet értetlenkedni a fenti pontszámon, ha a score-ban semmi eredeti vagy újszerű nincs, viszont Zimmer érezhetően nagyobb elánnal, kísérletezgető kedvvel dolgozott itt, mint Superman kezdeti megpróbáltatásainál, mindemellett az elmúlt évek egyik legélvezetesebb westernzenéje született meg, amiből – a műfajból is adódóan – hiátust szenvedünk. A film méretes bukásából kifolyólag viszont ebből nem lesz akkora sláger, mint a komponista egyéb, közelmúltban kiadott műveiből, viszont a netes reakciókat elnézve szép lassan, de biztosan a mozi is megtalálja a maga közönségét, egyfajta instant klasszikusként, és talán erre a sorsra jut majd a zenéje is.