A bálna (2022)

The Whale
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
  • zene: Rob Simonsen
  • vezényel: Hugh Brunt
  • kiadás éve: 2022
  • kiadó: A24 Music
  • játékidő: 36:39
Megosztás:
Brendan Fraser 2023-at művészi beteljesedése esztendejének tarthatja. Az évtizedeken át jelentéktelen produkciókban szereplő, vígjátékok közreműködőjeként elkönyvelt színészre (akit korábban olyan nem túl értékes produkciókban láthattunk, mint a Kőbunkó, Az őserdő hőse, a Talpig majom vagy A bájkeverő) 1999-ben köszöntött rá a szerencse, amikor őt választották A múmia főszereplőjévé. Bár a moziszéria két folytatásában még részt vett, továbbá olyan filmekben vállalt szerepet, mint A csendes amerikai vagy az Ütközések, ám a rivaldafény mellé szinte törvényszerűen párosuló testi és lelki sérülések nemcsak őt, de karrierjét is meggyötörték – ebben pedig, mondhatni, némi hasonlóságot mutat a Samuel D. Hunter színdarabjából készült A bálna antihősével.

c simonsen the whale 01
Már egy évtizede, hogy a 270 kilós Charlie (Fraser) szerelmes lett egy férfiba, akiért elhagyta feleségét és lányát, ám szerelme meghalt, ő pedig azóta remeteként él, bánatát kalóriákba fojtva. Tetemes túlsúlya miatt saját háza foglya, de hogy megélhetését biztosítsa, online oktat irodalmat. A külvilággal való kapcsolatát mindössze önzetlen gondozója és barátja (Hong Chau – A menü) jelenti, aki közli vele, hogy állapota életveszélyessé vált, s ha nem megy haladéktalanul kórházba, napokon belül meghal. A férfi azonban hajthatatlan, rég elfogadta sorsát, ám amikor váratlanul beállít hozzá nyolc éve nem látott tinédzser lánya (Sadie Sink – Stranger Things), Charlie a rendelkezésére álló csekély idő alatt szeretné helyrehozni vele a kapcsolatát.

Ahogy az már csak a rendező, Darren Aronofsky munkáival történni szokott, A bálna alaposan megosztotta a nézőket és a kritikusokat, ám Fraser tehetségében és a szerep iránti elhivatottságában nem sokan kételkedtek. Több mint hatvan, kisebb-nagyobb díjra jelölték érte, sokat meg is kapott, köztük az Oscar-díjat. A bálna megterhelő film, a napok kiírásával egyfajta visszaszámlálást folytató felépítése nem hagy sok kétséget a lezárásáról. Elsőre azt gondolhatnánk, hogy falánk főszereplőjével épp annyira tudunk együttérezni, mint azokkal az önpusztító emberhegyekkel, akiknek sokszor teljesen reménytelen fogyási próbálkozásairól külön tévéműsorok szólnak – azaz sehogy. A cselekmény nem kíméli meg a nézőt a viszolygást okozó pillanatoktól: Charlie nyomorultként él, átizzadt pólóban ücsörög, disznóként zabál, minden megmozdulása nagy erőfeszítést kíván, s láthatjuk zuhanyzás közben is. Nem nagyon lehetne vitatni azok véleményét, akik mindezt szemléletesen a nyomorpornó kifejezéssel illetik. Ám a kiváló maszkmesteri munkával jelentős hájréteg alá bújtatott Fraser képes rá, hogy megmutassa: a látszatra minden méltóságát rég elvesztő férfi hatalmas testében hatalmas szív dobog. Neki, valamint a házban felbukkanókat játszó színészeknek (Chau és Sink mellett Samantha Mortont mint az exfeleséget, és Ty Simpkinst mint házaló hittérítőt láthatjuk) köszönhető, hogy mégiscsak többről beszélhetünk egy díjakra ácsingózó hatásvadász produkciónál.

c simonsen the whale 02
Aronofsky rendezéseinek score-jait rengetegen tartják kiemelkedőnek, korábban a filmzenerajongók a premierek közeledtével már jó előre dörzsölhették a tenyerüket. A Rekviem egy álomért főtémája a különféle feldolgozásoknak köszönhetően szinte önálló életre kelt, A Gyűrűk Ura: A két torony egyik előzetesében hallva ráadásul milliónyi néző ismerte meg. A forrásnak a Mogwai és a Kronos Quartet közreműködésével rögzített aláfestését rengetegen sorolják minden idők legjobbjai közé, a Fekete hattyúban Csajkovszkij A hattyúk tava című mesterműve méltó módon került átformálásra, és bár a Noé a direktor legmegosztóbb mozijai közé tartozik, azt kevesen vitatják, hogy monumentális zenéje a kiemelkedő elemei közé sorolható. Az említettek kíséretét egyaránt Clint Mansell komponálta, akivel Aronofsky sokáig pontosan olyan megbízható rendező-zeneszerző párost alkotott, mint amilyet Steven Spielberg is John Williamsszel. Ám aztán valami történt, mert a 2017-es anyám!-hoz a direktor váratlanul Jóhann Jóhannssont kérte fel, azonban hogy A mindenség elméletéért Oscar-jelölt szerzőt milyen zenére sarkallta a film, sosem derülhetett ki, mert végül egyetértettek abban, hogy az score nélkül is megállja a helyét.

Mivel Jóhannsson 2018-ban elhunyt, sokakban felmerülhetett, hogy Aronofsky és Mansell esetleg ismét együttműködik, ám lehűtötte a kedélyeket, amikor bejelentették, hogy A bálna komponistája Rob Simonsen lett, aki pályáját Mychael Danna (Pi élete) munkatársaként kezdte, önálló filmográfiájában pedig olyan címeket találunk, mint az Adaline varázslatos élete, az Idegpálya, a Kszi, Simon vagy a Szellemirtók: Örökség. Jelen megkeresését annak köszönhette, hogy utóbbi direktora, Jason Reitman felhívta rá Aronofsky figyelmét. A bálna ideiglenes zenéi közé Simonsen egyes szerzeményei is bekerültek a Foxcatcherből, melyek olyannyira megfogták a rendezőt, hogy további darabokat is meghallgatott tőle, s ekkor már tudta: megtalálta, akit keresett. 

c simonsen the whale 03
Simonsen egy interjúban elárulta, hogy mindig is kedvelte Aronofsky mozijainak zenéit, így megtiszteltetésnek érezte a felkérést. A bálnához írt műve jól illeszkedik a Mansell jellemezte színvonalas sorba, de érdekes módon Jóhannsson munkásságába még inkább. Ha semmit nem tudnék a szépségesen komor score-ról, nagy eséllyel izlandi zeneszerzőnek, például Ólafur Arnaldsnak (Broadchurch) vagy a tiszteletbeli izlandinak számító Ben Frostnak (Dark) tulajdonítanám, mindenekelőtt pedig Jóhannssonnak, egyes pillanatait el tudnám képzelni például a Fogságban jelenetei alatt. Azt viszont le kell szögezni, hogy a felsorolt művészek stílusa csak a hangulat vonatkozásában hozható párhuzamba Simonsen kompozícióival, hiszen a szerző egyénit alkotott. Bevallottan olyan klasszikusok inspirálták ebben, mint Henryk Górecki és Samuel Barber, míg a szólóhegedűs megközelítéseket Ralph Vaughan Williams kompozíciói ihlették.

Egy vászonra vitt színdarabról van szó, a történet pedig intim légkört követelt, s ennek megteremtése a London Contemporary Orchestra 28 tagjára hárult, akik egy lassú, sokszor meditatív aláfestést adnak elő. A vonósok mellett harmónium, rézfúvósok (köztük franciakürttel, illetve a tubaszerű eufóniummal) és egy 1800-as évekbeli orgona hangja is felcsendül, ezek alkalmazását Charlie légzési problémáinak zenei szemléltetése kívánta meg, hiszen mindegyik hangszer megszólaltatása a levegővel áll összefüggésben. Olyan trackekben figyelhető meg a „fújtatós” megközelítés, mint a „Life Boat”, a „Deep Water” és a „Full Sail”. De akadt még egy fontos összetevő is: Simonsen a Youtube-on akadt rá a fúvóshangszer-specialista Winne Clementre, akivel elkészíttette a világ valószínűleg leghosszabb overtone – azaz felhangos – fuvoláit (az önmagában nem hallható felhang az alaphangot színezi annak megszólalásakor), átmenetet képezve a hagyományos fuvolák és az ausztrál didzseridu között. A közel hétméteres instrumentumok hangját éjszaka, egy templomban rögzítette készítőjük, megszólaltatásukkal pedig a zene kísérteties, szuggesztív színezetet kapott. Simonsen nem kizárólag egy az egyben használta a hangjukat, hanem lelassítva és torzítva is. A méretrekord fuvolákat számos alkalommal hallhatjuk, így az „Overture”-ben, a „Dartling Distance”-ben vagy a „Rigging”-ben is – utóbbiban emlékeztetnek leginkább a didzseridura, bár attól valamivel horrorisztikusabb hangúak.

c simonsen the whale 04
A film címe szándékosan kétértelmű, elvégre értelmezhető a hústorony Charlie-ra, emellett Herman Melville irodalmi utalásként megjelenő klasszikusára, a Moby Dickre is. Az aláfestés fojtott hangulata ehhez is alkalmazkodik, hallgatásakor könnyen megjelenhet lelki szemeink előtt a sötétlő, végtelen, zöldeskék tenger – emiatt is telitalálat a nem a filmplakátot alapul vevő borítócímlap. A tengeri analógiát szemlélteti némely track elnevezése is: például vihar felkorbácsolta, hatalmas hullámokat szemléltet Simonsen a zene nyelvén a „Midnight  Storm”-mal is. Ez a legkavargóbb szerzemény, és akár egy irányíthatatlanul sodródó hajó képe is megjelenhet előttünk hallatán, miközben a valóságban Charlie-t látjuk, amint zabálási roham tör rá.

A soundtrack csúcspontja az utolsó két szerzemény: az ötperces, ezáltal leghosszabb „Gods Ray” lassú hegedűi nagyon hatásosak, a főszereplő méltóságát visszaadó, szívfacsaró „Safe Return”-ben pedig kiteljesednek a vonósok, elhozva a nézőnek a katarzist. Utóbbiról így vélekedik a művész: „Ez nem egy meglepő végkifejlet. Tudod, hogy a fickó az utolsó napjait éli, ezért nincs helye a finomkodásnak. Elkísérhetjük utolsó útjára e csodálatos embert, aki annyi sötétséggel kellett szembenézzen. Megérted, miért alakult így a sorsa, együtt tudsz érezni vele. Fontos volt számomra megtalálni az egyensúlyt, hogy bár látod a reménysugarat, mégis tudod, hogy egy gödör mélyén vagy. A zenében mindez a saját érzelmi tapasztalataimon alapul.

c simonsen the whale 05
Bevallása szerint Simonsen a score-ral egy a saját érzelmeinek tengerén elveszve hánykolódó emberben végbemenő folyamatot kívánt tükrözni, akit a néző utolsó utazására kísér el. Művét már a film megnézése előtt meghallgattam, és rögtön éreztem, hogy valami igazán különleges született, később pedig kiderült, hogy a jelenetek hatását is milyen mértékben képes emelni. Bár a zömében rövid trackek és a félórát alig meghaladó játékidő gátját képezi annak, hogy egy igazán jelentős filmzenéről beszélhessünk, kétségtelenül a szerző pályafutásának eddigi csúcspontja valósult meg. Azóta már Aronofskyval történő együttműködésének következő állomását is bemutatták: az ötvenperces, több kontinensen forgatott, bolygónk szépségeit különleges perspektívából bemutató Postcards from Earth a nemrég felavatott Las Vegas-i óriásgömb, a Sphere négy focipályányi felületére készült. A nem szokványos projekt zenéjét a művész ugyan hetedmagával írta (valószínűleg nem összedolgozásról van szó, hanem mindegyik komponista külön szegmenst kapott), de az, hogy Aronofsky újra bizalmat szavazott neki, azt jelentheti, hogy megtalálta következő állandó komponistáját. A bálna muzsikáját követően pedig bízhatunk abban, hogy Rob Simonsentől még hallhatunk emlékezetes score-t a rendező filmjei alatt.

 
Bíró Zsolt
2023. 12. 10.



 

Tracklista:
  1. Cloudless Skies (1:11)
  2. Overture (1:48)
  3. Life Boat (2:07)
  4. Deep Water (3:01)
  5. Gentle Waves (1:41)
  6. Rigging (1:54)
  7. Darting Distance (1:37)
  8. Flare Gun (1:05)
  9. Full Sail (2:40)
  10. Storm Approaching (4:17)
  11. Midnight Storm (2:51)
  12. Harpoon (3:25)
  13. God’s Rays (5:10)
  14. Safe Return (3:52)
Az album a Spotify-on:

Megosztás:

További értékelések

Kulics László
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
Selley Csaba
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
Tihanyi Attila
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató