„Úgy vélem, képes vagyok arra, hogy más szemszögből vagy más módon tekintsek egy filmre, de ugyanakkor szerintem bármit meg tudok csinálni, amit egy férfi.”
Amikor a női komponisták kerülnek szóba, Rachel Portman, Debbie Wiseman, Lisa Gerrard vagy Shirley Walker neve vetődik fel leggyakrabban. Ezen illusztris társasághoz kezd felzárkózni egy ifjú feltörekvő tehetség, a bostoni származású Deborah Lurie, aki az elmúlt pár év alatt több alkalommal is bizonyíthatta már sokoldalúságát: neve a zeneszerzői szerepkörön kívül hangszerelőként, zenei rendezőként, illetve kórusvezetőként is feltűnt már, mindezeken túl pedig olyan közismert művészekkel dolgozhatott együtt, mint John Ottman, Danny Elfman vagy egykori tanára, Christopher Young.
Lurie-t gyermekkorától kezdve foglalkoztatta a hangjegyek világa: „Nagyjából kétévesen kezdtem el zongorán játszani, hivatalosan pedig hatéves koromtól tanulom. Szinte mindent le tudtam játszani, amit hallottam, szüleim pedig hamar rájöttek arra, milyen fiatalon elsajátítottam ezt a különleges tudományt. Sok kórusban énekeltem, gyerekkoromat végig zenei színházakban töltöttem, és rengeteg showműsorban vettem részt, mint színésznő vagy énekes” – mesélte. Az ez idő alatt szerzett tapasztalatait, tudását később a University of South Carolina School of Musicban csiszolta tovább, ahova a mai napig visszajár, ugyanis több neves komponista mellett ő maga is részt vesz az intézmény filmzeneszerzési programjában.
Első önálló szerzeményei – a legtöbb pályakezdő komponistához hasonlóan – rövidfilmekhez fűződnek (mint amilyen például a The Promise, a George Lucas in Love vagy az Evil Hill is), melyeket még egyetemista évei során készített. Az iskolapadból kikerülvén természetesen ő is Hollywood felé vette az irányt, ahol eddig főként vígjátékokhoz (mint az Ottalvós buli és az Apa lettem, kisapám!), valamint drámákhoz (Hóbortos szerelem, Befejezetlen élet, Kedves John) szerződtették, ám nevét olyan nagyobb volumenű alkotásoknál is jegyzik már, mint az X-Men 2., amelyben kórusvezetőként dolgozhatott Ottman mellett, vagy a Pókember 3., illetve az Oscar-díjas zenés film, a Dreamgirls, amelyeknél kiegészítő komponistaként volt jelen.
Kulics László
2011.06.24.