Az Eastwood Scoring Stage története


Az Egyesült Államokban a nagyobb filmgyárak szinte mindegyike rendelkezik saját, a zenei felvételek és utómunkálatok számára helyet biztosító kisebb-nagyobb épületkomplexummal. A Warner Bros. két ilyen létesítménnyel is büszkélkedhet: az egyik a hollywoodi Goldwyn Sound Facility, a másik pedig a cég burbanki telephelyén található Eastwood Scoring Stage, mely utóbbi a legismertebb intézmények sorába tartozik. 

Az Eastwood Scoring Stage épületét 1929-ben emelték, amelyet az 1999-ben bekövetkezett felújításáig egyszerűen csak Scoring Stage-nek neveztek. Az intézmény kiváló akusztikájának köszönhetően hamar a komponisták egyik kedvelt helyévé vált: Franz Waxmannak, Erich Wolfgang Korngoldnak és Alfred Newmannek éppúgy csendültek már fel művei e falak között, mint Alex North-nak, Lennie Niehausnak, Jerry Goldsmith-nek, James Newton Howardnak vagy John Williamsnek. Fennállása óta több száz zenét játszottak már fel, illetve kevertek ki itt, melynek köszönhetően az épület szépen lassan elhasználódott, a kilencvenes évek végére pedig már igencsak megérett a felújításra. A rekonstrukció egyik legfontosabb szempontja az volt, hogy a hely szíve, az akár százhúsz fős zenekarnak is könnyedén helyet biztosító négyszázötven négyzetméteres terem akusztikája ne szenvedjen csorbát, így a munkálatok során gondosan ügyeltek annak faborítására. A nemcsak külsőleg, hanem technikai tartalmát tekintve is megújult épületet (amelyet tulajdonképpen innentől kezdve hívnak Eastwood Scoring Stage-nek) 1999. április 16-án adták át ismét a komponisták, a zenészek és technikusaik számára. A névadás során azért esett a Warner Bros. vezetőnek választása Clint Eastwoodra, mert ő egyike azon művészeknek, akik az elmúlt évtizedek során a leggyakrabban dolgoztak együtt a filmgyárral, s vették igénybe az intézmény szolgáltatásait. Eastwood színészként és rendezőként egyaránt felbukkant itt, ahol többek között a Nincs bocsánat és A törvényen kívüli Josey Wales westernek aláfestései, valamint a Piszkos Harry és A Magnum ereje muzsikái is készültek.

A zenekar számára teret biztosító központi helyiséghez hasonlóan a hozzá tartozó, a hangmérnökök által birtokolt fülke berendezései is a jelen kor és az élőzenei felvételek elvárásainak megfelelően lettek kialakítva (többek között egy olyan 74 sávos pult is elhelyezésre került itt, amelynek egyik legnagyobb előnye, hogy igény esetén további huszonnégy csatornával bővíthető, ezáltal szinte nincs olyan elvárás, aminek ne lenne képes megfelelni). Mindehhez további harmincnégy kisebb-nagyobb, a hangot érintő utómunkálatoknak helyet biztosító szoba tartozik, melyek berendezései segítségével lehetőség nyílik többek között a Dolby Digital és a DTS sávok létrehozására is. Ugyan a scoring stage technikai berendezései nyolc évvel ezelőtt kerültek beépítésre, a szakemberek véleménye szerint üzemeltetőinek még pár évig nem kell egy, az 1999-eshez hasonló, nagyszabású beruházáson törniük a fejüket, ugyanis az akkori stáb olyannyira előrelátó volt, hogy (a műszaki fejlődés tempója miatt sajnos elkerülhetetlen kisebb volumenű befektetések mellett) a technikai versengésben még biztos, hogy jóideig az élvonalba tartozik majd a komplexum.

Íme néhány példa azon produkciók közül, melyek zenéjét itt játszották fel vagy keverték ki: Casablanca, A máltai sólyom, Szörnyecskék, Batman, Végső állomás 2., Halálos fegyver, Szabadítsátok ki Willy-t!, Annapolis – Ahol a hősök születnek, Hulk, A cápa, A nemzet aranya, továbbá a Men of Valor című számítógépes játék, valamint a Yankee Doodle Dandy és a Chicago musicalek.

Az Eastwood Scoring Stageről bővebben a Warner Bros. hivatalos oldalán tájékozódhatnak az érdeklődők.

 
Kulics László
2007.10.07. 


 






 

A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató