Így készült a Vasember 2. score-ja


A Vasember a 2008-as év egyik legnagyobb kasszasikere volt, s mint ilyen, nem kerülhette el a folytatást, sőt mára már az is tudvalevő, hogy egyik legújabb adaptált szuperhősünk története trilógiává fog bővülni. 2010 áprilisának végére a hazai mozikba is eljutott a folytatás, melyben Robert Downey Jr. újfent brillírozik Tony Stark szerepében, ellenfelét pedig Mickey Rourke alakítja, egy hasonlóan látványos szerelésben. 

Mikor annak idején bejelentették, hogy John Favreau viszi vászonra a képregényt, többen John Debneyre számítottak, mint lehetséges zeneszerzőre, akivel a rendezőnek a Mi a manó? és a Zathura – Az űrfogócska című filmek révén már volt közös múltja. A posztra azonban Harry Gregson-Williams lett felkérve, aki az ezzel párhuzamosan készült Narnia Krónikái – Caspian herceg miatt nem vállalta el a projektet, így a feladat végül a szintén a Media Ventures berkein belül tevékenykedő Ramin Djawadira hárult. Mivel Djawadi műve kellően jól idomult a filmhez, kézenfekvőnek tűnt, hogy a jövőben is ő fogja dallamaival kísérni a Vasember kalandjait. 2009 júniusára azonban egyre több helyen lehetett olvasni azon híreszteléseket, miszerint Debney fogja átvenni a stafétabotot. Ezt nem sokkal később a stúdió hivatalosan is megerősítette, innentől kezdve pedig a rajongók nem kis elvárást kezdtek támasztani a születendő score iránt – ennek egyik fő mozgatója az volt, hogy a szerző végre meglépte azt, ami már egy ideje érett tőle: félretolta a komikus-kutyasétáltatós produkciókról szóló szerződéseket. 
 

A kérdésre, hogy vajon Debney el fog-e térni, s ha igen, akkor milyen mértékben a Djawadi által bevezetett szimfonikus-rockos hangzásvilágtól, tavaly év vége felé kaphattunk némi választ a világhálóra felkerült rövidfilmek révén, ahol Tina Guo (akiről többek között a Sherlock Holmes kapcsán is hallhattunk már) próbálta elektromos csellóján az egyik témát. A két szerző kompozíciói a stílusjegyeken túl egy másik ponton is rokoníthatók egymással, mégpedig a gitárszólókat feljátszó Tom Morello személyével, aki az első részben egy röpke szerep erejéig a vásznon is feltűnt. A Rage Against the Machine gitárosának közreműködését maga Favreau kezdeményezte, ugyanis szerette volna, hogy játékával ezúttal is hozzájáruljon Downey Jr. karakterének nyomatékosításához. 

Debney közel százhúsz percnyi zenét írt a filmhez, s miután elkészült vele, Morellóval együtt nekilátott a gitárszólók kidolgozásának, s azok nagyzenekari műbe történő beillesztésének. "Érdekes volt figyelemmel kísérni John és Tom együttműködését, két, a zenei világ különböző szegmensét képviselő ember munkáját" – meséli a rendező. A végeredményről eképpen vall a szerző: "Több okból kifolyólag is más lett ez a zene, mint az előző. Az új score több gitáros részt és kortárs elemet foglal magában, színesebb és sötétebb hangvételű lett elődjéhez képest." Ez utóbbi leginkább a vegyes kórus férfi tagjainak köszönhető, akiknek feladata elsősorban a gonosz karakter szimbolizálása volt, s hogy még inkább tükrözzék Ivan Vanko sötét lelkét, érzékeltessék származását, helyenként oroszul is énekeltek.

A score 2010 februárjában kelt életre az Abbey Road stúdióban, ahol az első négy napot a nagyzenekari felvételek töltötték ki, majd ezt követően külön-külön került sor Morello és Guo szólóinak előadására. A végeredménybe azonban – némileg szokatlan módon – még jelenleg is csak a film hivatalos honlapján keresztül nyerhetünk betekintést néhány tracknek köszönhetően.
 

A score mellett jelen esetben elengedhetetlen a betétdalok megemlítése is, melyek mindegyike az AC/DC-hez köthető, akikkel a Marvel egy olyan különleges szerződést kötött, melynek eredményeként nemcsak egyik közismert számukhoz, a "Shoot to Thrill"-hez készült újabb klip a film jeleneteivel kombinálva, hanem Iron Man 2 címen egy válogatásalbum is napvilágot látott. Az instrumentális aláfestéssel azonban ezen dalok nem keveredtek úgy, ahogyan az például egy hasonló franchise, a Transformers második részének esetében történt. "A dalok és a score két különböző szerepet tölt be a filmben. S bár magam is nagy AC/DC-rajongó vagyok, a dalok nem befolyásoltak a komponálás során" – meséli Debney.

A filmhez kapcsolható AC/DC-dalok már megjelentek a Columbia Records gondozásában, amely cég rögtön három különböző változattal kedveskedett a rajongóknak: a hagyományos album mellett egy DVD-vel kiegészülő, valamint egy, a gyűjtőket megcélzó komplett, poszterrel, könyvvel és több más, a filmhez, illetve a zenekarhoz köthető körítéssel ellátott verzióval. John Debney művének kiadására pedig az eddigi információk alapján július 20-ig még várnunk kell.

 
Kulics László
2010.06.22.


 











 

A képeket készítette: Benjamin Ealovega
Külön köszönet Melissa McNeilnek és Ray Costának a közreműködésért.

 
Címkék: #john debney, #robert downey jr, #mickey rourke, #gwyneth paltrow, #jon favreau
A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató