Ray Charles, Bob Dylan, Johnny Cash, Elvis Presley olyan zenészek, akiknek életét az elmúlt években vitték filmre. Hálás téma ez mind a színészeknek, mind a rendezőnek, a stábnak, és nem utolsósorban a nézőnek is. Énekes megformálásáért tucatnyi díjat gyűjtött be például Jamie Foxx, Reese Witherspoon, Cate Blanchett, vagy Joaquin Phoenix. Most ebbe a rangos sorba állt be a francia Marion Cotillard is, aki drámai hitelességgel formálta meg a vásznon Edith Piafot, számos díjat nyerve el ezzel, köztük egy Golden Globe-ot és egy Oscart. A hazánkban
Piafra keresztelt
La vie en Rose-ban a fiatal Cotillard teljesen eltűnik, és ott látjuk helyette magát Edith Piafot. A színészet magasiskolája, amit Cotillard-tól kapunk. Példás hitelességgel mutatja be az énekesnő fiatal korszakát, majd életének egyre érettebb, de rendkívül önpusztító éveit, végül drámai haláltusáját. Cotillard-é az egyik legnagyobb alakítás, amit mozivásznon valaha láttam. Nem idegenkedem a szinkrontól, a hazai DVD kiadásra felkerült sem rossz, de ez a film szigorúan csak eredeti nyelven élvezhető. A cselekmény nem lineáris módon van megírva, gyakorlatilag csapong a művésznő életének egyes szakaszai között, mégis mindig érthető, hogy mi, mikor és miért is történik, ez pedig nagy szó, mivel sok rendező és forgatókönyvíró bukott már bele az ilyen történetvezetésbe. A
Piaf – a színészi alakítások mellett – pont ezért a jól megkoreografált filmnyelvi világért lesz az életrajzi mozik egyik legjobban kivitelezett darabja.
Marion Cotillard mellett a másik főszereplő egyértelműen a zene. A készítők tudatosan nemcsak azt akarták bemutatni, hogy miként lett Edith Piafból az ami, hanem zeneiségének, stílusának kialakulását, fejlődését is ábrázolni kívánták. Tehát Piaf viszontagságos élete mellett megismerhetjük azt is, hogy milyen hatások formálták az énekesnő zenei világát. Szinte minden jelenet alatt szól valamilyen, az adott cselekményhez igazított muzsika. Hol utcazenészek dallamai, hol népzene, vagy a cirkusz világának hangjai csendülnek fel, sokszor pedig a párizsi kocsmák énekesnőinek dalait hallhatjuk finom, visszafogott háttérzene formájában. Mindezzel jól szemlélteti a rendező, hogy Piaf életének egyes állomásai milyen tapasztalatokkal gazdagították kifejezésmódját. Nagyon komoly és dicséretet érdemlő a zenei rendező tevékenysége is, a film egyik legfontosabb pozitívuma az általa elvégzett munkában rejlik. A felvonultatott különböző szerzemények által a
Piaf több mint egy átlagos életrajzi film.
A sanzonok sohasem álltak túl közel hozzám. Nem igazán értem ugyanis, hogy mi az élvezetes abban, hogy életunt nők mély, dörmögő hangon, depressziós stílusban a lehető legfájdalmasabb dolgokról énekelnek. Edith Piaf művészetét is elkönyveltem ebbe a számomra nem túl kedvelhető kategóriába, azonban a mozi megtekintése után jelentősen megváltozott a véleményem, noha valószínű, hogy a jövőben sem fogok Piaf-albumokat hallgatni. A filmben azonban valami elementáris módon szólnak az említett stílusú dalok. Már az első másodpercekben feladtam az énekesnővel szemben fennálló előítéletemet, mert egy késői száma, a "Heaven Have a Mercy" hátborzongató erővel szólalt meg a nyitó képsorok alatt – olyan érzésem volt, mintha a Craig Armstrong által jegyzett
Moulin Rouge egyik kompozícióját hallanám. A legtöbb dalt már korábban is hallottam, de számomra csak így, képhez rendelve váltak igazán hatásossá.
A
Piaf zenéjének legnagyobb erénye a remek hangszerelésben, az ennél is jobb hangkeverésben, hangvágásban, továbbá a régi felvételek minőségi felújításában rejlik. A film ezek nélkül sokkal szerényebb élményt nyújtana. A régi slágerek újrafeljátszásában jelentős szerep hárult a score-t is jegyző Christopher Gunningra. A komponista főként angol televíziós filmekhez írt eddig zenét, legismertebb munkája a tizenöt éven át futó Poirot-sorozat aláfestése, melynek jazzes, swinges, francia sanzonokra emlékeztető stílusa jó alap volt egy Edith Piaf életét feldolgozó mozi hanganyagának elkészítéséhez. Gunning a filmzenéken kívül számos hangversenytermi művet is jegyez, munkásságát eddig négy BAFTA-díjjal is jutalmazták, ebből egyet idén nyert el ezért a zenéjéért. Sokan – köztük én is – kétkedve fogadták az elismerést, azt lehetett gondolni, hogy ez inkább az énekesnőnek szól, és nem a score-nak, azonban a film után egyértelmű, hogy Gunning nem érdemtelenül kapott BAFTA-t. A dalok újrahangszerelésében és a jelenetekhez történő igazításában, vágásában is nagyon komoly feladatot kapott a komponista, a hallottak alapján pedig igazán minőségi munkát végzett. Újrahangszerelte például a címadó dalt, vagy a már alaposan dicsért "Heaven Have a Mercy" emlékezetes megszólalása is az ő műve. Mindemellett egy drámai témákat is tartalmazó aláfestőzenét is komponált. A score tökéletesen idomul Edith Piaf életéhez, illetve a felhasznált nem eredeti zenék világához, egyúttal rendkívül megrendítő pillanatokat is tud okozni.
A film alatt emlékezetes, jó zenét kapunk, a kiadott album azonban korántsem ad okot dicséretre. A Christopher Gunning alkotásait tartalmazó résszel nincs is probléma, de a sanzonok így önmagukban, kép nélkül finoman szólva sem olyan hatásosak. Ezért inkább a film alatt élvezzük a zenét, ott ugyanis sokkal nagyobb élményt nyújt.