Afféle fehér hollóként futott be hozzánk 2016 őszén (eredeti bemutatójához képest három évvel később) Pavel Parkhomenko alkotása, mely az egykori Szovjetunió nemzeti hősének, Jurij Alekszejevics Gagarinnak az életét mutatja be. Noha akadt korszak, amikor a magyar mozikat bizonyára megtöltötték volna a filmre kivezényelt pajtások és a munkásosztály tagjai, ám változnak az idők, ezért hazánkban a
már csak a realitás talaján mozgó, limitált vetítésszámú bemutatót kapott, de legalább a nézők a mozivászon előtt élhették át az űrkutatás egyik legfontosabb napját: 1961. április 12-ét. A film mindazonáltal szinte másodlagosan kezeli a világűr meghódítását, mert miközben a kozmonauta oda tart, ahol előtte még nem járt más ember, flashbackek formájában megelevenedik gyerek- és fiatalkora, szerelmi élete, valamint a felkészülés viszontagságai is.
2013-ban az év egyik legnagyobb meglepetéseként könyveltem el George Kallis score-ját, elvégre a szerző a semmiből előtörve (az egyetlen ismertebb projektjét, a
Hegylakó 5.: A forrást ugyanis nyugodtan nevezhetjük semminek) szállított magas minőséget. Mivel Magyarországra igen kevés orosz mozi jut el, zenéjüket tekintve sok összehasonlítási alapom igazából nincs, de az biztos, hogy a filmzene-történelem nem dúskál a közismert orosz score-okban, pláne nem a kiugró színvonalúakban. A ciprusi származású Kallis műve egy nagyszabású, hollywoodi megközelítésű zene, abból a fajtából, melynek befogadásához nincs szükség a jelenetekre is. A szerző nem a kesergős, balalajkás irányzat mellett tette le a voksát, hanem az érzékelhető elektronikától mentes, pozitív értelemben régimódi, ünnepélyes stílusra szavazott, de a merengősebb, zongoracentrikus kompozícióknak is jutott egy kis hely. Az esemény horderejének megfelelően, a nagyzenekar grandiózus szerzeményeket ad elő, melyek közt a kilövés feszültségét éreztető éppúgy akad, mint méltóságteljes és himnikus. A szimfonikusok mellett néhol felcsendül egy szoprán hangja, illetve oroszos hangzású vegyes kórusé is, azonban a komponista ezt annyira ízlésesen, nem tolakodóan valósította meg, hogy egy pillanatra sem érezzük azt: mindjárt felbukkan lelki szemeink előtt a
Támadás a Vörös Október ellen tengeralattjárója. E soundtrack ismét bebizonyította azt, hogy érdemes odafigyelni a kevésbé ismert komponistákra is.
Kiemelkedő track: Vostok, Goodbye Brothers, The Launch of Vostok, Levity, Cosmos, Goodbyes, Remember Me in Prayer, Orange Parachute, Glory