Az Autobotok és Álcák küzdelmét a nyolcvanas évek derekán rajzfilmsorozatként és egész estés rajzfilmként egyaránt nyomon követhettük, amiket Johnny Douglas, Robert J. Wals és Vince DiCola kísértek szerzeményeikkel. Bay nem ragaszkodott ahhoz, hogy újra hallja filmjében a korábbi témákat, inkább hagyta, hogy a szerző saját belátása szerint készítse el a score-ját. Követelménye mindössze annyi volt Jablonsky irányába, mint bármely más mozija esetén: a zene közvetítse az érzelmeket, és tartalmazzon jó sok dobot, amiért a rendező nem titkoltan rajong. S bár az alapvető instrukciók nem kötötték meg túlságosan a szerző kezét, volt egy olyan jellegű akadály, amellyel szinte minden pillanatban harcolnia kellett: az effektek. A
-mozik a robotok mozgását és alakváltását kísérő effektek révén lényegesen több speciális hangot tartalmaznak, mint egy hagyományos akciófilm, és ezeket, akárcsak egy robbanást vagy lövést, ízlésesen kell összehangolni a zenével, amely a hangmérnök mellett nagyrészt a komponistán is múlik.
Zenei vonatkozásban nem szabad figyelmen kívül hagyni a Linkin Parkot sem, amely formáció Jablonskyhoz hasonlóan forrt egybe az alakváltók világával. A harmadik részhez ezúttal az alternatívrock-csapat tavaly megjelent
albumán megtalálható "Iridescent" című dalát használták fel, s bár ez is egyfajta pluszt ad, a széria legmeghatározóbb felvétele továbbra is a második fejezet részére készült "New Divide" maradt. Az "Iridescent"-et Jablonsky (mint a zenekar nagy rajongója) javasolta Baynek, aki miután meghallgatta, egyből rábólintott, mert ő is úgy vélte, képes visszaadni a film lényegi vonalát.
Steve Jablonsky az első részhez szerzett muzsikájának hivatalos korongja igen nehézkesen látott napvilágot, ám annak sikerét követően a produkció döntéshozói számára egyértelmű volt, hogy a folytatások score és soundtrack verziói egyaránt megjelenjenek. Míg az első epizód aláfestését a kezdeti elutasítást követően lassan megkedveltem, a folytatásból az egyetlen értékelhető pluszt a Linkin Park dalának átültetése jelentette számomra, a score többi része pedig erőltetett továbbgondolásként maradt meg emlékezetemben. A
Transformers 3. esetében azonban újfent az első muzsikánál tapasztaltakhoz hasonló csapdában találtam magam, annak ellenére, hogy komponistánk ezúttal már nemcsak a Remote Control Production háza tájáról merített ötleteket, ahogy eddig. A játékos dallamokkal operáló "Impressed Me" című tétel hallgatása közben például könnyedén magam elé tudom képzelni a szerzőt, amint az utolsó takarító távozását követően igyekszik bejutni kollágái, Hans, Nick, Klaus, Harry, és társaik szobájába, hogy néhány oldalt lefénymásoljon az asztalon heverő skiccek közül. Ezen ironikus fikciómat támasztja alá például, hogy e muzsika hallgatása közben
Az utolsó szamuráj zenéjére hajazó részeket ("Sentinel Prime") éppúgy felfedezni véltem, mint
A Karib-tenger kalózai-éra vonatkozókat ("Shockwave's Revenge"). Persze a történethez az is hozzátartozik, hogy Jablonsky mindkét említett score-nál közreműködött, így az is előfordulhat, hogy csupán az ott is használt saját ötleteit vette elő újból a kalapjából. Az igazságra azonban, hogy mi miként és hogyan zajlik a Santa Monica-i varázsműhelyben, talán sosem derül fény...
Élcelődésem ellenére bevallottan a
Transformers 3. zenéje az egyik olyan korong az idei mezőnyből, melyet a legtöbbször hallottam. E bonyolult témáktól és zenei megoldásoktól mentes, könnyen emészthető, heroikus akciózene amellett, hogy a mozi egyetlen értékelhető eleme, háttérzeneként a mindennapos tevékenységek közepette is megállja a helyét. Kiemelkedően jó tételnek tartom a "There Is No Plan"-t, amely az eredeti főtéma gitáros felvezetéssel bíró újragondolását mutatja be, továbbá a hasonlóan érzelmes vonalon mozgó "No Prisoners, Only Trophies" – "I Promise" duót is. A "Dark Side of the Moon" hibátlanul követi nyomon a holdraszállást, s míg a "The World Needs You Now"-val buzdítva invitál minket a harcba, addig a "Lost Signal"-lal ügyesen lavíroz a szerző a feszültséget és heroikusságot elválasztó mezsgyén. Mindezek mellett persze ott van az "It's Our Fight", amely hangulatában erősen hajaz az
Eredet traileréhez felhasznált, Zack Hemsey-féle "Mind Heist"-re, illetve az albumzáró "Our Final Hope", mely számomra az abszolút mélypont: míg az első feléből az
X-akták főtémájának egy részletét hallom ki, addig a folytatásban
A rettenthetetlen vezérmotívumának szemelvénye tűnik fel.
Steve Jablonskynak a második rész zenéje révén szerzett csorbát sikerült kiküszöbölnie azzal a biztos recepttel, hogy összeszedte a legjobb motívumokat, hangzásokat, és némi újdonsággal eggyé gyúrva prezentálta számunkra, röviden tehát újfent egy kiváló iparosmunkának lehetünk fültanúi. És bármilyen viszonyban is álljanak a műfaj rajongói a
Transformers-aláfestésekkel, azzal mindenki egyetért, hogy Jablonsky bármennyire is az egyszerű sablonokon alapuló filmzenei vonal képviselője, ide vonatkozó kompozícióival olyan embereket hozott közel ehhez a világhoz, akik csak alkalmanként (például
A rettenthetetlen, a
Titanic, a
Harry Potter-széria vagy a
Gladiátor okán ) figyelnek fel erre az irányzatra. Így ha ő most úgy döntene, végleg leteszi a lantot, elégedetten dőlhetne hátra, hiszen ezek révén neve hosszú ideig fennmarad majd.