sel nemcsak a kritikusok, hanem a nézők körében is óriási sikert ért el az akkor még csak 29 éves rendező, Damien Chazelle. Az igencsak jó kritikai és közönségfogadtatástól azonban talán fontosabb volt, hogy a szakma is felfigyelt a fiatal direktorra. A
diadala után a Summit Entertainment csapott le elsőként rá, méghozzá egy 2010-es forgatókönyvét karolták fel. Ez a korábban még elutasított filmterv végül az elmúlt évek egyik legizgalmasabb filmes vállalkozásává nőtte ki magát, s nem mellesleg 2016 egyik legjövedelmezőbb mozija lett. A
alapötlete tulajdonképpen annyira adta magát, hogy csak idő kérdése volt, mikor fog valaki egy huszonegyedik századi Ének az esőbent forgatni. A Kaliforniai álom ugyanis a negyvenes-ötvenes években divatos táncos, zenés, musicalszerű mozik zsánerét eleveníti fel, s ülteti a mai korba típusjegyeiket. Ezek az alkotások nem véletlenül voltak népszerűek akkoriban, s ugyan a nézői igények azóta sokat változtak, de a romantika, a szépen fényképezett jelenetek, a férfi és a női főszereplő közt vibráló levegő, valamint a kiváló zene és dalok azóta sem mentek ki a divatból. Mindezek felelevenítése és egy filmben való vegyítése ettől függetlenül hatalmas rizikót jelentett, s igen jó arány- és esztétikai érzék szükségeltetett hozzá, hogy mindez ne forduljon át giccsbe.
A film amellett, hogy egy szerelmi történetet mesél el, a cselekmény helyszínéről, Los Angelesről is szól, s maga a város legalább olyan fontos főszereplő, mint a két szerelmes főhős. A nagy kaliforniai metropolisszal ugyan gyakran találkozunk filmeken, de olyan módon, mint ahogyan Párizst, Londont vagy New Yorkot megéneklik a rendezők, Los Angelesszel nem szoktak foglalkozni. Ezt a hiányt is próbálta pótolni Chazelle, s minden olyat bevitt a
Kaliforniai álomba, melyet Los Angeles jellemzőjének látott. Így a sokszor könnyekkel teli hollywoodi csillogást, az álmokat, a bukott, megfeneklett karriereket, a város varázslatos miliőjét, illetve a csillagos égboltot. Ebbe a környezetbe pedig tökéletesen simul bele a pultosként dolgozó, de színésznői álmokat kergető Mia (Emma Stone) és a tehetséges jazz-zongorista és dalszerző Sebastian (Ryan Gosling) véletlenül elinduló keserédes románca, melynek hullámvölgyein beutazzuk a város fizikai valóját, és ezen keresztül mindazt, ami a felszín mögött van. Így láthatjuk a tönkrement karriereket, a képmutatást, a meghasonlást, a felemelkedést és bukást, a kisember és a nagy sztár életét, s mindezt nagyon realistán, ám a zenés és táncos betéteknek köszönhetően kicsit stilizált, meseszerű formában. A mozi, nyugodtan kijelenthetjük, filmtörténelmi jelentőségű lett, mindezt jól bizonyítja, hogy a díjátadókon szinte mindent vitt. A Golden Globe-on rekordot ért el a megnyert hét szoborral, emellé öt BAFTA-díjat is besöpört, az Amerikai Filmakadémiánál pedig beállította a
Mindent Éváról és a
Titanic tizennégy Oscar-jelöléses rekordját.
Chazelle egyetemi évei alatt ismerkedett meg Justin Hurwitz komponistával, akivel azóta is töretlen barátságot ápol. Már első filmes próbálkozásaihoz is Hurwitzot kérte fel zenét komponálni, s első nagyobb volumenű mozija, a
Whiplash esetében sem történt másként. A
Kaliforniai álommal kapcsolatosan a legnagyobb rizikó a zenéje volt, ugyanis a direktor semennyit sem kívánt engedni abból, hogy a férfi főszereplő jazz-zenész legyen. Akadt stúdió, amely konkrétan halott műfajként jellemezte a jazzt, és ilyen zenével nem kívánta finanszírozni a produkciót, ám Chazelle koncepciója, a fél évszázados musicalek világának felelevenítése kizárta, hogy más stílust vessenek be, így ezen megkereséseket el sem fogadta. Végül a film egyik legfőbb kuriózuma lett a zseniális zenéje, mely megmutatta, hogy a jazzt temetni hatalmas botorság lenne. A legjobb visszaigazolás pedig talán az volt arra, hogy nem egy letűnt, hanem inkább egy széles közönséget érdeklő műfajról van szó, hogy a soundtrack album a Billboard listáján a második helyig jutott, Angliában pedig vezette is a slágerlistákat, s ezalatt nem a jazzt összesítő lajstromokat kell érteni, hanem a nagy mainstream előadók lemezeit is magukban foglalókat.
A
Kaliforniai álomban a nézők minden bizonnyal a dalokat értékelik jobban, ám az is biztos, hogy az instrumentális aláfestés is legalább annyira ott marad bennük a moziból kijövet. Figyelemre méltó egységet alkot a film ezen a téren, a dalok és a score témái ugyanazok, és ezzel ügyesen játszik is a szerző: egy témát hol egy dal formájában ismerünk meg előbb, hol pedig az aláfestés részeként, hogy aztán egy énekes részben is fontos szerepet kapjon. A produkció közepén így a néző már szinte fejből dúdolhatja is a nótákat és a motívumokat. A dalok megalkotásában két tapasztalt színházi komponista, Benj Pasek és Justin Paul működött közre mint szövegíró. A zenét két formában adták ki, az egyik albumon a dalokkal keveredik az aláfestés, míg a második album kizárólag a hangszeres aláfestést tartalmazza. Valójában a két CD közül a dalos változatnak nagyobb az élvezeti értéke, jobban átadja a mozi hangulatát, de ennek megismerése után a score kiadvánnyal is érdemes megismerkedni.
Az aláfestés és a dalok öt téma köré csoportosulnak. A két főszereplő külön-külön zenei megjelenítést kapott, emellett kapcsolatuknak is szentelt két témát Hurwitz, s maga a város, Los Angeles is önálló motívummal rendelkezik. Ez utóbbi szédületes bemutatásával indul a film és az album is. A lehengerlően megkoreografált jelenet és a fülbemászó dallamú "Another Day of Sun" a film két nagyszabású, sokszereplős, kórusra építő dala közül az egyik. Ütemes ritmusa és a város témája garantáltan ottmarad az ember lábában és fülében, még jóval a film megnézése után is. A minden idők legjobb musicalnyitányai közé nyugodt szívvel besorolható számot Mia és lakótársainak négyesben előadott dala, a "Someone in the Crowd" követi, melyben szintén Los Angeles témája bukkan fel. A sok énekest felvonultató kompozíciók második képviselője ugyan már nem annyira szenzációs dal, de stílusában sok tekintetben a nyitó szám hangulatát hozza. Az egész zene jellemzője, hogy táncos betéteket is kiszolgál, az első kettőként felcsendülő nótára ez pedig különösen igaz. A pergődob, a cintányér és a basszusgitár által megjelenő latinos ritmusok mellett klasszikus jazzhangszerek (trombita, zongora, bendzsó) és a szimfonikus zenekar bizonyos szekciói (hegedű, fafúvósok) jelennek még meg. Ezzel a témával a score albumon is találkozhatunk, ott pár hangszeres és vérbeli jazzverzióival is szolgál a szerző.
Sebastian témája a "City of Stars" dal motívuma. Maga a dal több verzióban is hallható az albumon, először a "City of Stars (Pier)" formájában találkozunk vele, melyben Gosling szomorkás, melankolikus előadásában hallható. Itt a színészt szinte végig csak zongora kíséri, a dal végén belépő vonósok pedig annyira a háttérben maradnak, hogy szinte észrevétlenek. A "City of Stars" énekstílusban is eltérő, ám itt Gosling mellé már belép Stone is, aki partnere melankolikus előadásmódját egy csapásra édesbús tónusúvá varázsolja, a végére pedig a komorság helyét teljesen át is veszi a derű és a boldogság, bár sem a dallam, sem a hangszerek nem változnak, a váltás a kiváló előadásmódnak köszönhető. Az album végén a dalt Stone egyedül is előadja, ez a "City of Stars (Humming)", mely egy szöveg nélküli énekes verzió, ahol a színésznő jobbára hümmögéssel tolmácsolja az ének szólamát. Mia témájának legszebb verziója az egyszemélyes színdarabja alatt felcsendülő "Audition (The Fools Who Dream)" című dal, mely szívbemarkolóan festi alá a zseniálisan megalkotott jelenetet. Stone kiváló énekesi adottságainak legjobb tanúbizonysága ez a dal, itt érződik, hogy nemcsak énekelni tud, de parádésan is képes előadni és tolmácsolni a mondanivalót. Sebastian és Mia témáinak instrumentális változataival a score album szolgál még több érdekes és ízléses elrendezésű verzióban.
Az utolsó két főmotívum Mia és Sebastian szerelmi témái. A score albumon mindkettőre több, eltérő hangszerelésű és tónusú példa is akad, külön érdekes a kettejük első találkozása alatt felcsendülő melankolikus változata, mely szintén beleég a néző hallójárataiba. A betétdalosalbum-verzióban a "Planetarium" az, ahol a legösszetettebb verziójával találkozhatunk az egyik szerelmi témának - ez a tétel egyébként az instrumentális kompozíciók egyik legjobbja. A motívum szomorkásan szóló zongorás verziójával pedig az "Engagement Party" szolgál. Dalként az "A Lovely Night" prezentálja az első szerelmi témát, igaz, a tétel második fele már nem énekes formában. Ebben érezni igazán a nagy klasszikus hollywoodi musicalek hatását, a zene itt tökéletes kiszolgálója a régi mozivilág nagy évtizedeit idéző táncos betéteknek. A tánc, az égen ragyogó csillagok, a város fényei és a tökéletes zenei aláfestés együttesen eredményezik, hogy a film egyik legmaradandóbb jelenetévé válnak ezek a táncos, sétálós percek. A második szerelmi téma tulajdonképpen az első variációja, ezzel jobbára csak a betétdalos albumon találkozhatunk, egy szenzációs, szélvész sebességű zongorás verziója azonban a betétdalos albumra is felfért, ez a "Summer Montage / Madeline" című trackben hallható.
A score album a sok rövidke tételével a témákra több verziót is bemutat, a betétdalos változatra azonban már csak egy fért fel, az "Epilogue" című finálézene, mely a nagy zárójelenet aláfestőjeként szinte az összes főtémát felvonultatva összegzi a film zenéjét. Az albumra felkerült John Legend előadásában egy poposabb, funkys, diszkós stílusú nóta is, a "Start a Fire", mely Sebastian könnyűzenei karrierjének fontos állomásaként kapott helyet a filmben. S bár az egész alkotás zenei stílusától ennyire elütő dalok nem szoktak jól sikerülni, itt még ez is összejött a dalszerzőknek, akik Legend és Hurwitz mellett Marius De Vries és Angelique Cinelu voltak.
A
Kaliforniai álom nemcsak filmként, de zeneként is üde színfoltja lett az elmúlt pár év mozis felhozatalának. Egy csupaszív, érzelmes, derűs, ám a sziruposságot a precíz, megfontolt rendezésnek és zeneszerzői képességnek köszönhetően messziről elkerülő mozi formájában született újjá a klasszikus hollywoodi musical zsánere. Ráadásul azt is nyugodtan kijelenthetjük, hogy a jazz műfajában sem nagyon találunk hasonlóan élvezetes aláfestést az elmúlt évek mozis filmzenei felhozatalában. Chazelle már most kimondottan körülrajongott rendező, karrierje minden bizonnyal jó ideig töretlenül ível majd felfelé, s ha kitart a zeneszerzői poszton Hurwitz mellett, akkor egy igencsak gyümölcsöző és minőségi munkákat jelentő kollaboráció alakulhat ki közöttük.