Csalétek (2012)

Bait 3D
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
  • zene: Joe Ng, Alex Oh
  • vezényel: Brett Kelly
  • kiadás éve: 2012
  • kiadó: Screamworks Records
  • játékidő: 45:42
Megosztás:
És azt ismered, hogy bemegy a cápa a szupermarketbe, és... na, várjunk csak, mi van? Hát igen, a történet elmesélésébe belekezdeni olyan, mintha valami vicc következne, csak épp a Csalétek majdnem teljesen komolyan veszi magát. Tehát ott tartottunk, hogy a többek közt a Mátrix – Újratöltvénél és az Én, a robotnál second unit direktori posztot betöltő Kimble Rendall produkciójában bemegy a cápa egy ausztrál tengerparti szupermarketbe, mindezt viszont nem kolumbuszi elhivatottság miatt teszi, hanem szó szerint az árral sodródva, amikor egy cunami következtében rengeteg víz lepi el az épületet. A polcok tetejére felkapaszkodott túlélők (akik közt akad többek közt kisstílű tolvaj, alkalmi rabló, a komplexum több dolgozója, egy zsaru, valamint a helyi David Hasselhoff is a Baywatchból) rémülten fedezik fel, hogy a hullákkal teli sorok közt egy négyméteres cápa barangol, és ennivalót nem a konzervek közül tervez választani magának...
 
c ng oh bait 01
Ennek az ausztrál filmnek a Julian McMahont (Kés alatt) leszámítva ismeretlen színészei, az Asylum stúdiót idéző sztorija, amelyet ötödmagával Russell Mulcahy, az első két Hegylakó rendezője pofozgatott, a szűkebb költségvetése és az önirónia-hiánya azt sugallná, hogy a vállalkozást gondolkozás nélkül a ZS-kategóriába lehetne berakni, közvetlenül a Sharktopus mellé. Ugyan az etalon, Steven Spielberg cápája persze lényegesen különb ligában úszik, az ábécében mégsem kell egészen a legvégéig menni a meghatározásig – persze az elejére is szükségtelen. Meglepő módon a komolyan vétel pozitívum (azért akad egy autóban rekedt párocska, akik feltehetően a humoros vonal szállítói lettek volna, de csak a fárasztó jött össze), mert épp emiatt működik úgy-ahogy az, amikor a lábak egyáltalán nem, vagy csak az utolsó pillanatban emelkednek ki a vízből az életveszélyes állkapcsok elől, ráadásul – a bevezető vízibalettjét leszámítva – a cápa kivitelezése is jobban sikerült, mint amire számítana a néző. Azonban a film a másfél órás játékidő ellenére is leül olykor, és bármennyire is szimpatikus az "alkonyatos" Xavier Samuel, illetve a nem tucatszépség Sharni Vinson duója, ha egyszer a szereplők közt ott van a fenti autós pár, illetve egy látványosan ripacs illető is – a hozzá fűződő fordulat ráadásul annyira kiszámítható, hogy az már egyenesen nevetséges.
 
c ng oh bait 02
Ami a zenét illeti, sok információ nem áll róla rendelkezésre. Örvendetes, hogy a kisebb moziknál megszokott szintetizátoros, sokszor borzasztó aláfestés helyett itt áldozott e célra a stúdió, és a Sydney Scoring Orchestra révén szimfonikus zenekar játszotta fel Joe Ng és Alex Oh dallamait. Az eddig csupa jelentéktelen produkciónál mozgolódó szerzőknek mintha már a neve is azt sugallná akaratlanul, hogy ennyi erővel bárki arra járónak kiadhatták volna a zeneszerzést, és a score-t hallva sem érzünk azonnali késztetést arra, hogy vitassuk: tényleg így is történt. Persze ha nem akarok ennyire rosszindulatú lenni, akkor csak finoman utalnék arra, hogy majdnem teljesen felesleges volt egy zenekart és egy kórust is a szingapúri komponistákra bízni, elég lett volna ide egy számítógép. Az aláfestés ugyanis sajnos annyira szürke, hogy ha – kis képzavarral élve – egy cápa mellé raknánk, talán el is tűnne. A főcím alá mindössze egy erőtlen hegedűnyikorgás jutott témaként, és még ha a film eleji érzelmesebb, valamint feszültebb motívumok tulajdonképpen elfogadhatóan is sikerültek, a zenekarban és a kórusban azért egyaránt több lehetőség volt annál, mint hogy egy olyan score részesei legyenek, amely ennyire szerényen bújik meg a háttérben.

 
Bíró Zsolt
2013. 01. 29.



 

Tracklista:
  1. Opening (2:12)
  2. Shark Bait (2:30)
  3. Secret World (2:07)
  4. Gunshots (1:42)
  5. Remembering Rory (2:00)
  6. Cluster (1:28)
  7. Get Out of the Water (3:05)
  8. Conflict (2:35)
  9. Shark Encounter (1:56)
  10. The Dead-Human Connection (2:33)
  11. Crabs (2:08)
  12. Chit Chat (3:00)
  13. Hammerhead (2:13)
  14. Fishing for Sharks (2:24)
  15. Back Upstairs (1:36)
  16. Go After Her (1:08)
  17. Shotgun and Electric Shark (3:04)
  18. Getting Out (2:45)
  19. Bait (3:05)
  20. Requiem (2:11)
Az album a Spotify-on:

Megosztás:
A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató