A hatodik napon (2000)

The 6th Day
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
  • zene: Trevor Rabin
  • kiadás éve: 2000
  • kiadó: Varése Sarabande
  • játékidő: 39:27
Megosztás:
Bár fizikálisan nem tűnt el Trevor Rabin Hollywoodból, az elmúlt évtizedben alig lehetett hallani róla olyan jellegű blockbusterek kapcsán, mint amilyeneknek köszönhetően annak idején a Yes egykori tagja gyakorlatilag egyik pillanatról a másikra filmzeneszerzőként is ismert lett. Háttérbe kerüléséhez pedig egy olyan jelenség is párosult, miszerint a kisebb volumenű alkotásokhoz sem igazán szerzett maradandó muzsikát, így a kétezres évek második felétől jobbára egy-két tétel erejéig maradt meg emlékeimben. Mindezek eredményeként tehát, ha Rabin-zenét akarok hallgatni, kénytelen vagyok nosztalgiázni, amihez A hatodik napon című akciófilmhez készített munkája egyike a remek választásoknak.


Az Arnold Schwarzenegger főszereplésével készített sci-fi akciófilm, melyben a főhős hazatérve saját klónját találja a házában, jó néhány elismerést magáénak tudhat, ám ezeket nem a remek kivitelezésért ítélték oda, hanem ennek ellenkezőjéért, a gyatrának vélt minősége okán – az ezzel kapcsolatos egyetértésének aztán számos kritikus is hangot adott. Az adott évben az Arany Málna-díj legtöbbje Schwarzeneggernél landolt: ő lett a legrosszabb színész, a legrosszabb férfi mellékszereplő és a legrosszabb színészpáros is. Mindez előtt azonban értetlenül állok, hiszen az egykori testépítő sosem az agysebészettel egyenértékű bonyolultsággal bíró karaktereiről volt híres, s ezúttal is ugyanazt a formáját hozza, mint korábban. Az persze már más kérdés, hogy e produkció a kivitelezés, illetőleg a történet szempontjából jó-e vagy sem, de ennek függetlennek kellene lennie Arnie játékától, amit a színész levetkőzhetetlen akcentusa koronáz meg.

Az alkotással kapcsolatos kezdeti híresztelések arról szóltak, hogy a direktori széket Joe Dante foglalja majd el, ez esetben pedig az aláfestő muzsikát Jerry Goldsmith szolgáltatta volna, a rendező azonban végül visszalépett a projekttől, s helyére Roger Spottiswoode került. A filmes magával kívánta hozni a James Bond: A holnap markábannál is közreműködő David Arnoldot, aki azonban a megbeszéléseket követően mégsem akart belefolyni mélyebben a dolgokba, így a stáb komponista nélkül maradt. A Columbia Pictures illetékeseinek tehát gyorsan utód után kellett nézniük, választásuk pedig egy olyan személyre esett, aki felől biztosak lehettek arról, hogy hamar képes a kor trendjének megfelelő muzsikával előrukkolni: ő pedig nem más volt, mint Trevor Rabin.


A szerző nem kezdett el virtuózkodni, hanem a saját és a Hans Zimmer fémjelezte Remote Control Productions hangzásvilágának palettájáról gyúrta össze a zenei kíséretet, amely mind a film alatt, mind attól függetlenül vállalható lett. Minthogy azonban Rabin nem lépett ki a megszokott keretek közül, olyan megoldások köszönnek vissza itt, melyeket ezt megelőzően a nagy sikerű Armageddonból, továbbá A közellenségből, illetve a Háborgó mélységből már ismerhetünk, sőt, ha filmográfiájában továbbmegyünk, akkor néhány, A hatodik napon számára készült új elem később a Törvényen kívülben, valamint A nemzet aranyában egyaránt felbukkan. 

A komponistának a fent említett előélet okán csupán a végső stádiumban sikerült csatlakoznia a projekthez, így nem volt túl sok ideje a zene elkészítésére – összesen hat hetet kapott a szerződés aláírásától a zene képek alá illesztéséig. Nagy előnynek számított azonban, hogy Spottiswoode-ék kész tények elé tudták állítani Rabint, nem pedig akkor kezdték el vizsgálgatni, mi hol legyen és milyen stílusban, így a spotting session már úgy zajlott, hogy különféle zenékből származó muzsikákat illesztettek a kívánt helyekre. Amikor nekiült a zene elkészítésének, három-négy naponként találkozott az alkotókkal, és egyeztetett a születendő muzsikáról. 


Bár a zenekar fontos része a műnek, az elektronikus elemek és hangzások szintén kiemelt szerepet kaptak, melyek révén a szerző a cselekmény helyszínéül szolgáló, nem túl távoli jövőt kívánta szimbolizálni. Ezen hangszerelésen kívül a score-t két vezérmotívum is meghatározza: az egyik a klóntéma, mely főként szintetizátorra épül, s amelyet a klónozástörténelmet bemutató jelenetek ihlettek. Ez a Varése Sarabande kiadványán "In the Beginning..." címmel szerepel, később pedig olyan trackekben is visszaköszön, mint például a "Cloning". A másik az úgynevezett családtéma, amely érzelemgazdag verzióban és játékos formában egyaránt megjelenik (e kettősség eredményezte a "The Kiss"-t is), ám ezt a kezdeti elképzeléseivel ellentétben végül nemcsak a Schwarzenegger által alakított Adam családjához használta fel a komponista, hanem magára Adamre is. Utóbbit úgy igyekezett Rabin megírni, hogy apróbb változtatások is elegendőek legyenek ahhoz, hogy némi fokozással amolyan heroikus témának is felfogható legyen, amely elgondolás végeredményét az "Adam's Theme"-ben tárja elénk. A klónmotívum és a főszereplő vezérdallama többször is felcsendül, egy tracken belül azonban csak akkor jelenik meg mindkettő, amikor Adam klónjával egyetemben tűnik fel a vásznon. Ezek nem túl szerencsés frigyét az "Adam's Birthday"-ben figyelhetjük meg (ez ahhoz a jelenethez készült, amikor főhősünk először látja meg saját magát úgy, hogy nem néz tükörbe), ellenpéldájaként pedig az "Adam Goes Home" szolgál, melyből már a két hasonmás barátsága, illetve a rosszak feletti győzelmük mámora is kitűnik.

A korong tempósabb trackjei közé tartozik a "One for the Team", a "The Roof Top", valamint a "The Rescue", melyek a Rabin-féle kötelező ujjgyakorlatok alapján íródtak elektromos gitárra, zenekarra és szintetizátoros hangzásokra, s mint ilyenek, a bűnös élvezet kategóriájába sorolhatóak. A lassabb, drámaibbnak ható részek (mint amilyen mondjuk a "Playing God" – "Kill the Doctor" duó is) esetében pedig a Háborgó mélységből ismert üveghangszerű szólamok kerülnek előtérbe, amivel nekem mindössze annyi bajom van, hogy ilyenkor mindig a cápás film jut eszembe, nem pedig A hatodik napon.


Ugyan a Varése Sarabande-féle korong tracklistája nincs kronológiai sorrendben, a tételek ömlesztése (ami azért nem ölt olyan nagy méretet, ha összevetjük a cselekményszálat a címekkel) ezúttal nem okoz keserű szájízt, lévén az összeállítás során igyekeztek egyfajta tematikus logikát betartani. A teljes zenei anyag a DVD-n keresztül ismerhető meg úgy, hogy Rabin végigkommentálja a hallottakat, melyhez hasonlóra az ő filmográfiájából még az Armageddon és az Emlékezz a titánokra kapcsán lennék nagyon kíváncsi. 

 
Kulics László
2013.07.06.



 

Tracklista:
  1. The 6th Day (4:06)
  2. In The Beginning... (2:04)
  3. Cloning (2:25)
  4. Adam's Theme (3:33)
  5. One for the Team (2:25)
  6. The Rescue (3:50)
  7. Playing God (3:37)
  8. The Roof Top (4:50)
  9. Adam's Birthday (1:18)
  10. Kill the Doctor (1:58)
  11. The Hospital (1:42)
  12. Drucker Meets Drucker (3:32)
  13. Adam Goes Home (2:42)
  14. The Kiss (1:15)
Az album a Spotify-on:

Megosztás:

További értékelések

Bíró Zsolt
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató