FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider  Ant-Man and the Wasp  Adrift  The Mentalist
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Yo-Yo Ma Plays Ennio Morricone (Ennio Morricone)    YO-YO MA PLAYS ENNIO MORRICONE  (2004)
       


      

       zene: Ennio Morricone
       vezényel: Ennio Morricone
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Sony Classical
       játékidő: 55:41




         Yo-Yo Ma, a kínai felmenőkkel rendelkező, de már a francia fővárosban született világhírű csellista nemcsak a klasszikus zenék terén mozog otthonosan: crossoverjei révén számtalanszor bebizonyította már, hogy kedvenc instrumentumával egyéb műfajok formációihoz csatlakozva is maradandót tud alkotni. Filmzenei vonatkozásban szintén színes jelenlétről beszélhetünk, hiszen egyfelől a Hollywoodban tevékenykedő zenei rendezők megannyi klasszikus zenei felvételét felhasználták már, aminek eredményeként A tehetséges Mr. Ripleyben éppúgy hallhatjuk játékát, mint A suttogóban, A Grace klinika című sorozatban vagy éppen a Kapitány és katona: A világ túlsó oldalánban. Emellett olyan neves komponistákkal dolgozott már egy-egy score életre hívásakor, mint Tan Dun, Philip Glass és John Williams, utóbbi ráadásul nemcsak az Egy gésa emlékiratai, valamint a Hét év Tibetben kapcsán fordult Mához, hanem a Barack Obama beiktatási ceremóniájára íródott "Air and Simple Gifts" díszbemutatójakor is. Ezen illusztris társaságba tartozik még Ennio Morricone, az ő találkozásuk azonban nem önálló filmzenébe vagy koncertműbe, hanem a Yo-Yo Ma Plays Ennio Morricone című válogatásalbum megszületésébe, illetőleg az ezzel kapcsolatos, sajnálatos módon csupán egyalkalmasra tervezett római hangversenybe torkollott.

         E különleges élményt biztosító lemez múltja a 2001-es Oscar-gáláig tekint vissza, ahol Morricone a Maléna zeneszerzőjeként szállt ringbe a szoborért, Ma pedig a Tigris és sárkány muzsikájának szólistájaként volt jelen. "Úgy vélem, az együttműködésünkkel kapcsolatos elképzelés már a díjátadón megfogant, egyértelművé azonban csak később vált" - emlékezett vissza a csellista, aki saját bevallása szerint régóta tisztelője a szerző munkásságának. S bár ez volt az ötödik alkalom, hogy Morricone üres kézzel távozott a ceremóniáról, ezúttal egy érdekes lehetőség villant fel számára, melyet nem hagyott ki: tizenöt hónappal később már Rómában egyeztettek arról, milyen formában tudnának együttműködni egymással. Találkozásuk hírére az egyik legnagyobb lemezkiadó elő is állt egy ajánlattal: "Amikor azzal kerestek meg a Sony Classicaltól, hogy felvennék a nagyszerű csellista, Yo-Yo Ma szólóival tarkított zenéimet, nem hittem a fülemnek. Nagy örömömre szolgált és különös megtiszteltetésnek éreztem" - mesélte a Maestro. A Yo-Yo Ma Plays Ennio Morricone százöt hétig tartotta magát a Billboard klasszikus albumokat rangsoroló listájának élvonalában, ami cseppet sem meglepő, hiszen a világhírű művészek precíz és odaadó kollaborációjának, illetőleg a Roma Sinfonietta Orchestra és Gilda Buttà zongorista közreműködésének köszönhetően új köntösbe csomagolva ismerhettünk meg szemelvényeket a legnépszerűbb Morricone-darabokból.

         Arról, hogy előadás és átirat terén milyen magas szintet ütött meg a páros, már az albumnyitó "Gabriel's Oboe" révén megbizonyosodhatunk. A misszió szívfacsaró témája ezúttal nem oboaszólóval, hanem Ma csellójátékával kezdi el simogatni a lelkünket, a fafúvós becsatlakozását követően pedig e két hangszer hihetetlen harmóniájára hallhatunk iskolapéldát. Ezt az alig több mint három percet éppúgy a kiadvány egyik csúcspontjának tartom, ahogyan Az óceánjáró zongorista legendájából kiemelt "Playing Love"-ot, a Cinema Paradiso "Nostalgiá"-ját, a "Deborah's Theme"-et a Volt egyszer egy Amerikából, a Volt egyszer egy vadnyugat főtémáját (ahol az elképesztő vokált váltotta fel a cselló), valamint az "Ecstasy of Gold"-ot A jó, a rossz és a csúfból. Ezek - ahogyan tulajdonképpen az album egésze - azt mutatják számomra, hogy ha valaki annyira elhivatott és aprólékos saját munkásságát illetően, mint jelen esetben Morricone, akkor lehetőség van arra, hogy a több évtizedes múlttal büszkélkedő, ikonikussá emelkedett szerzemények színvonalát tovább fokozza, új szintre emelje. Ma és Morricone elképesztően zseniális duót alkotnak.
         Az album első fele a Maestro legismertebb munkáit tárja elénk A missziótól kezdve az olyan, pályafutását jelentősen meghatározó direktorokkal alkotott együttműködések gyümölcseivel, mint Giuseppe Tornatore (Az óceánjáró zongorista legendája, Cinema Paradiso, Maléna, Puszta formalitás), Sergio Leone (Volt egyszer egy Amerika, Volt egyszer egy vadnyugat), illetőleg Brian De Palma (A háború áldozatai, Aki legyőzte Al Caponét). Az ezen világszerte ismert alkotásokból származó kompozíciókat egy olyan trió követi, mellyel jelen kiadvány megismeréséig sem filmként, sem pedig zeneként nem találkoztam, ami utólag bevallva nagy hiba, mert mind az 1982-es Marco Polo, mind pedig az 1974-es Mózes, a törvényhozó minisorozatokhoz íródott muzsikái csodálatosak lettek. S ezek csak fokozódnak a The Lady Caliph című dráma ihlette "Dinner"-rel és "Nocturne"-val, mely rendkívül mély érzéseket közvetítő tételek annak idején, a kilencvenes évek második felében napvilágot látott, kétrészes Classic Italian Soundtrack Ennio Morricone: With Love korongon is helyet kaptak.

         Minthogy válogatásalbumról van szó, minden tétel más-más témát tartogat számunkra, ugyanakkor a hibátlan trackválasztásoknak, az átiratokból eredő hangszerelés-módosulásnak, illetve a helyenként beiktatott plusz dallamsoroknak köszönhetően olyan összképet kapunk, mintha egy önálló komolyzenei albummal állnánk szemben. "A legcsodálatosabb dolog a zseniális intellektusán túl az, hogy Yo-Yo Ma mennyire a zenekar részévé tudott válni. Művészeti és emberi aspektusból egyaránt különleges élmény volt ez, melyet sosem felejtek el" - nyilatkozta Ennio Morricone, aki a Yo-Yo Ma Plays Ennio Morriconéval egy újabb örök érvényű koronggal gazdagította a filmzene világát.


    Kulics László
    2018.02.13.




    Tracklista:

      1. The Mission: Gabriel's Oboe (3:11)
      2. The Mission: The Falls (2:27)
      3. The Legend of 1900: Playing Love (1:49)
      4. Cinema Paradiso: Nostalgia (1:58)
      5. Cinema Paradiso: Looking for You (1:43)
      6. Malena: Main Theme (4:22)
      7. A Pure Formality: Main Theme (3:49)
      8. Once Upon a Time in America: Deborah's
          Theme (3:32)
      9. Once Upon a Time in America: Cockeye's
          Song (2:13)
    10. Once Upon a Time in America: Main Theme (1:49)
    11. Once Upon a Time in the West: Main Theme (3:21)
    12. The Good, the Bad and the Ugly: Ecstasy of
          Gold (3:57)
    13. Casualties of War: Main Theme (3:54)
    14. The Untouchables: Death Theme (3:10)
    15. Moses: Journey (2:34)
    16. Moses: Main Theme (2:07)
    17. Marco Polo: Main Theme (3:21)
    18. The Lady Caliph: Dinner (3:51)
    19. The Lady Caliph: Nocturne (2:33)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Legend of 1900

    Memoirs of a Geisha

    The Mission

    Rendező-zeneszerző párosok:
    Sergio Leone és Ennio Morricone


    További kritikáink
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft
  • In Love and War
  • Le Sens de la Féte
  • Black Panther

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam