FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - xXx: Return of Xander Cage (Brian Tyler, Robert Lydecker)    XXX: RETURN OF XANDER CAGE  (2017)
       xXx: Újra akcióban


      

       zene: Brian Tyler, Robert Lydecker
       vezényel: Brian Tyler
       kiadás éve: 2017
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 70:47




         Vin Diesel a kilencvenes évek során tűnt fel a vásznon (legismertebb alkotása a Ryan közlegény megmentése volt, de ő kölcsönözte a hangját a Szuper haver címszereplőjének is), rajongótábora azonban csak a kétezres évek elejétől kezdett ugrásszerűen nőni a Pitch Black - 22 évente sötétség, a Halálos iramban, valamint a xXx premierjének köszönhetően. Később e trió mindegyik darabjából készült folytatás, ám a Halálos iramban-széria egy ideig éppúgy az általa megformált Dominic Toretto nélkül száguldott tovább, ahogyan a xXx is Xander Cage hiányában igyekezett folyammá dagadni - csakhogy a színész minden esetben visszatérhetett. A producerként, hébe-hóba pedig rendezőként is tevékenykedő Diesel eddig mintegy negyven moziban volt látható (például: Gorilla bácsi, Babylon A.D., Az utolsó boszorkányvadász, Túl mindenen), munkásságának legnagyobb szeletét azonban a xXx-, a Riddick- és a Halálos iramban-folyamok teszik ki, ami jól mutatja, mennyire nehéz kilépnie abból a skatulyából, amellyel meghódította Hollywoodot.
         A xXx: Újra akcióban nem dúskált a pozitív kritikákban, s eleinte úgy tűnt, hogy még az igen gyászosan teljesítő második felvonás bevételi adatait sem lesz képes produkálni, ám szépen lassan feljött, mostanra pedig a széria legjövedelmezőbb vállalkozásának tekinthető. A negatív visszhangot nagyrészt olyan vélemények tették ki, miszerint Diesel karaktere túlontúl laza, a rosszfiúk nem eléggé gonoszak, s a forgatókönyv egésze sem igyekszik magát komolyan venni. Ezekkel mind egyetértek, ugyanakkor a produkció irányvonala kezdettől fogva ismert volt, hiszen az előző mozik sem voltak különbek (az Ice Cube főszereplésével készült xXx 2: A következő fokozat lett a mélypont), éppen ezért nem érzem maradéktalanul helyénvalónak a támadásokat. Az Újra akcióbanhoz hasonlóképpen álltam, mint előző évben a Támadás a Fehér Ház ellen 2. - London ostromához: egy rövid időre a valóságból kiszakító, James Bond bevetéseit megszégyenítő blődséget vártam, amit a film gond nélkül hozott.

         A rendezői széket D.J. Caruso foglalhatta el, a vele történő szerződéskötést megelőzően azonban az első részt jegyző Rob Cohen visszatérése éppúgy felmerült, mint a leginkább operatőrként tevékenykedő Ericson Core színre lépése. Caruso a 2008-as Sasszem kapcsán találkozott először Brian Tylerrel, s azóta, amikor csak teheti, vele dolgozik. Törekvésének eredményeként az elmúlt évtized során olyan produkciókat hoztak tető alá, mint a figyelemfelkeltő beharangozók híján ismeretlenül maradó Különc kalandorok, a Relativity Studios körül kialakult viszontagságok következtében egy ideig parkolópályán heverő, majd látványosan elhasaló thriller, az Elzárva a világ elől, és a pilot epizódnál megfeneklő Inside. "Jó pár filmen dolgoztunk már közösen, de eddig mindegyik különbözött a másiktól. Mindig klassz vele dolgozni" - kommentálta Tyler, aki (ahogyan az iménti felsorolás is mutatja) azt is elmondhatja erről a kollaborációról, hogy a produktumok nemegyszer elkerülték az álomgyár fősodrát. Az ellen pedig, hogy közös pályafutásuk aktuális állomása az Újra akcióban legyen, a producerként is jelen lévő Dieselnek - aki egyúttal a Paramount Pictures és a Revolution Studios mellett jelen lévő One Race Films alapítója - sem volt kifogása, hiszen a Halálos irambanok révén már ismerte Tyler stílusát, munkáját.
         A komponista ezúttal Robert Lydecker bevonásával birkózott meg a rá bízott feladattal, aki amellett, hogy gyakorta dolgozik az oldalán, olyan pályatársaknak segített már be, mint Mark Isham (A tébolyultak és a The Factory esetében), Sean Callery (a Designated Survivor-folyam társzeneszerzőjeként) vagy Trevor Morris, akinek a Támadás a Fehér Ház ellenhez írt score-ját toldotta meg néhány részlettel. Tyler azonban nemcsak az instrumentális kíséret felelőseként, hanem Madsonikként is részt vett a produkcióban: a "Divebomb"-ra keresztelt dalt köszönhetjük neki, melyet a DJ-ként tevékenykedő Kill The Noise-szal, valamint a Rage Against the Machine egykori gitárosával, Tom Morellóval hozott tető alá. A Cage színre lépését követő "Divebomb" mellett egy másik Madsonik-szám, a "TakeIttothe Top" is bekerült a filmbe, de nemcsak ott, hanem a Paramount Music gondozásában megjelent, elsősorban a hip-hop, a reggae és a rap világában mozgó művészek számai alkotta soundtracken is megtalálhatóak. És ha már dalok: a moziban olyan előadók számai hangoznak el, mint például Barry White, French Montana, K.Flay, Nicky Jam, Post Malone vagy éppen Ice Cube, aki emellett a második rész tripla X-eként, Darius Stone-ként is felbukkan - ráadásul mindezt a 2008-as Raw Footage lemeze óta ismert "Thank God" kíséretében tette, ami egész hatásos összképet alkotott a vásznon.

         A xXx-trilógiáról elmondható, hogy annyi rendezőt, illetve komponistát emésztett fel, ahány rész alkotja - a széria közös nevezőjének mindössze a Revolution Studios, a One Race Films, valamint a Gibbons ügynököt alakító Samuel L. Jackson tekinthető. A Nemzetbiztonsági Ügynökség zászlaja alatt futó bevetéseket először Randy Edelman dallamai kísérték, akit Marco Beltrami követett, majd érkezett a Tyler-Lydecker duó, akik saját stílusuknak megfelelően alakították művük hangulatát, s minthogy elődeik is ugyanígy jártak el, a kíséretek között szemernyi kapcsolat sem figyelhető meg. "Úgy éreztük, a score-nak egyszerre kell epikusnak, dinamikusnak és szórakoztatónak lennie" - foglalta össze elképzelésüket Tyler, majd hozzátette: "A xXx: Újra akcióban kellően féktelen mozi, így a score-nak egyaránt érzékeltetnie kellett Xander Cage-nek, illetve csapatának a hozzáállását, szakértelmét, s az időnként öniróniától sem mentes humorát. A muzsika alapvetően nagyzenekarra épül, amellyel az érzelmeket és a hősiességet jelenítettük meg, ugyanakkor rockos elemek is bevonásra kerültek a csapat keménysége végett". A végeredmény azonban a film alatt gyakorta még akkor is elnyomásban részesült, amikor a legnagyobb zenekari csörtékre került sor, az effektek és a kiabálások ugyanis teljes mértékben felülemelkedtek a kíséreten. S minthogy a muzsikával először a film alatt találkoztam, a hangkeverésnek köszönhetően nem tartottam többre egy szimpla iparosmunkánál, ám megítélésem a Varése Sarabande albumának ismeretében pozitív irányba mozdult el.
         Cage akciómotívuma a rockos és elektronikus megoldásokkal egyaránt tarkított "xXx The Return of Xander Cage"-ből ismerhető meg, később pedig olyan tételekben köszön vissza, mint a "Xander Cage... Live and In Concert", a "Windfall", a "Rock, Paper, Scissors, Grenade Launcher", a "Wave Riders", a "Not So Special Forces", a "xXx Incorporated", illetőleg a záró képsorokat kísérő "Brotherhood". Az ügynök szerepkörben színre lépő, a világ számára azonban az őrült mutatványokról készült videóiról emlegetett hős ezúttal az általa verbuvált csapattal igyekszik visszaszerezni Pandora szelencéjét, amely eszköz Lydeckeréket egy önálló téma elkészítésére sarkalta. A "Pandora's Box" olyannyira kémesre sikerült, hogy a tétel első felét akár egy újraértelmezett Bond-témaként is definiálhatnánk, és bár a filmbéli konfliktusok mindegyike e köré a szerkezet köré összpontosul, a dallamsor korántsem lett agyonhasználva: csupán a "Read Between the Lines" végén tér vissza.
         A xXx: Újra akcióban score-ját leghatározottabban egy üzembiztosan érkező Tyler-akciózeneként lehetne jellemezni, és bár nem egyedül követte el, összhatása olyan, hogy nem tudom kivenni belőle, melyik ötlet származik tőle, és melyik Lydeckertől - ugyanaz a helyzet, mint a Keith Powerrel készített Hawaii Five-0 és a Beépített tudat esetében. A folyamatos csúcsra járatásból a "Xander Cage... Live and In Concert", a "Windfall", valamint a "Brotherhood" felvezetése lóg ki lazább vagy éppen érzelmesebb pillanataival, ami a hetvenperces játékidő fényében igen kevés pihenőt jelent, s emiatt az album első hallgatáskor kissé hosszúnak tűnhet. Nekem másodjára kezdett összeállni a kép, eközben pedig olyan trackek váltak kedvenccé, mint az "I Live for This $#!%", a "Windfall", a "The Last Great Adventure", az "A New Ride", a "Wave Riders", a "Battle of the X's", a "Read Between the Lines", a "Besting the Best of the Best", valamint a "Xero Gravity".

         Két-három hasonló műfajú Brian Tyler-zene ismerete elég ahhoz, hogy a xXx: Újra akcióban aláfestésének stílusát be tudja lőni valaki, emiatt túlontúl sok érdekességet nem is találhatunk benne, én azonban kedvelem ezt a fajta muzsikát, ezért még nem untam bele az ilyesfajta hentelésekbe. Ráadásul ehhez hasonlóval 2017-ben még biztosan találkozhatunk tőle, hiszen érkezik a Halálos iramban 8. és a Power Rangers, melyek esetében szintén borítékolható ez a szisztéma, kitérőre pedig csak a Tom Cruise főszereplésével mozikba kerülő A múmia fog teret biztosítani a szerző számára.


    Kulics László
    2017.03.11.




    Tracklista:

      1. xXx The Return of Xander Cage (4:05)
      2. Xander Cage... Live and In Concert (1:55)
      3. I Live for This $#!% (4:15)
      4. Windfall (2:22)
      5. Carte Blanche (3:01)
      6. Launched (4:08)
      7. The Last Great Adventure (5:38)
      8. Pandora's Box (2:58)
      9. Rock, Paper, Scissors, Grenade Launcher (2:19)
    10. A New Ride (2:42)
    11. Tattoos and Triangulation (3:34)
    12. Evolution (5:42)
    13. Wave Riders (3:45)
    14. Twenty Two and a Half (3:05)
    15. Battle of the X's (5:33)
    16. Not So Special Forces (2:42)
    17. Read Between the Lines (3:51)
    18. Besting the Best of the Best (2:28)
    19. xXx Incorporated (2:40)
    20. Xero Gravity (2:38)
    21. Brotherhood (1:35)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Chronicles of Riddick

    Fast Five

    Iron Man 3

    Spectre

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam