FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Once Upon a Time in the West  The Swarm  The Fly II  The Fly  Mission: Impossible - Fallout  Beverly Hills Cop II  The Last Samurai  Terminator: Dark Fate  A Quiet Place  Beverly Hills Cop
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten









Beszámolók
  • Mark Knopfler a Budapest Sportarénában
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Terminator: Dark Fate (Tom Holkenborg )    TERMINATOR: DARK FATE  (2019)
       Terminátor: Sötét végzet


      

       zene: Tom Holkenborg (Junkie XL)
       vezényel: Conrad Pope, Edward Trybek
       kiadás éve: 2019
       kiadó: La-La Land Records
       játékidő: 57:59




         "Nincs végzet, csak ha bevégzed." Sarah Connor mondása jó ideje túlmutat az emberek és a Skynet háborúján, Hollywoodban azonban a megannyi intő jel ellenére igyekeznek újabb bőrt lehúzni erről a franchise-ról, s nem képesek elfogadni a tényt: a Terminátor-filmeknek bevégeztetett. A Terminator: Genisys alkotói annak idején nemcsak a széria első két felvonásához méltó folytatásra törekedtek (legalábbis elméletben), hanem egy új irányt nyitó trilógia alapjait is le kívánták fektetni, ám a negatív visszajelzések, valamint a csüggesztő bevételi adatok miatt e tervük meghiúsult. A Paramount Pictures és a Skydance Media illetékeseinek szemében azonban a fék behúzása nem jelentett egyet a halálosztók zúzdába küldésével: koncepcióváltásban és a manapság oly divatos retróhullám meglovagolásában kezdtek gondolkodni, ami újfent bukáshoz vezetett.
         Én a Terminátor-folyamot a második résszel tekintem lezártnak, azon felül ugyanis csak olyan produkciókat látok, amelyek jobbára címük és karaktereik révén állíthatóak párhuzamba James Cameron klasszikusaival. Ezen a rajongók többsége által is megfogalmazott állapoton próbáltak változtatni a Sötét végzettel, amely kecsegtetően indult, hiszen a rendezői székét Tim Miller (Deadpool) foglalhatta el, producerként, illetőleg a sztori kidolgozásának egyik felelőseként pedig Az ítélet napja óta a folytatásoktól következetesen elzárkózó Cameron is csatlakozott a stábhoz: "Nyilvánvaló volt számunkra, hogy vissza kell térnünk az alapokhoz, és kerülnünk kell a bonyolultságot. Nem ugrálhatunk összevissza az időben. A sztori egészének harminchat vagy negyvennyolc óra alatt ki kell futnia. Az első két filmben kevesebb mint két nap alatt zajlódtak le az események, ami lendületről, dinamikáról gondoskodott" - nyilatkozta. A hatodik film Az ítélet napja egyenes folytatása lett (A gépek lázadását éppúgy figyelmen kívül hagyja, mint a Megváltást, a Genisyst és a Sarah Connor krónikái tévésorozatot), melyet úgy próbáltak tető alá hozni, hogy napjaink elvárásai mellett a rajongók igényeinek is megfeleljen. Utóbbi eredményeként nemcsak Arnold Schwarzenegger tért vissza ikonikus karakteréhez, hanem Linda Hamilton is, a nyitójelenet kedvéért pedig Edward Furlong állt még kamera elé, igaz, nem csekély CGI-kiigazítás kíséretében. A gyökerekhez történő visszatérés dicséretes előjelnek számított, s a sajtóvetítéseket követő visszhangok is bizakodásra adtak okot, mivel számos platformon fogalmaztak úgy, hogy kezd magához térni a franchise. A közönség azonban másként látta a dolgot, így a pozitív prognózis az eddigi legnagyobb bukásba torkollott: ez lett a széria leggyalázatosabban teljesítő felvonása.

         Amellett, hogy szemtanúi lehetünk néhány jó ötletnek, kivitelezésnek, összességében véve nem beszélhetünk többről egy átlagos iparosmunkánál, és ezen megállapítás a film mellett a kíséretre is érvényes. Utóbbit azért sajnálom, mert némiképp fellélegeztem, mikor kiderült, hogy Tom Holkenborgot szerződtették erre a posztra, mert stílusát az emberek és a gépek csatájához közelinek éreztem. Gondoltam mindezt amellett, hogy bár a valódi és a művésznevét projektjeinek jellege fényében gyakorta váltogató holland zenész számos művéről vallják úgy, hogy hatásossá varázsolják a látottakat, nekem még nem sikerült szívembe zárni őt, nem feltétlenül rajongok munkásságáért - igaz, legutóbbi vállalásainak, az Alita: A harc angyalának, valamint a Ragadozó városoknak egyes tételeit tetszetősnek vélem. A Terminátor: Sötét végzet albumát 2019 legjobban várt kiadványai között tartottam számon, mivel úgy véltem, ha valaki, ő képes érdemben hozzátenni valamit a szériához. Holkenborg felkérése elsősorban Miller közbenjárásának volt köszönhető, aki a Deadpool kapcsán dolgozott vele először, s a különc Marvel-hőst, valamint a halálosztót követően egy másik emblematikus karakter, Sonic vászonra vitelét (Sonic, a sündisznó) is együttes erővel oldották meg - bár utóbbit producer-zeneszerző felállásban tették.

         "Ez a film időrend szempontjából a harmadik helyen áll a sorozat életében. Ennek megfelelően tanulmányoztam az eredeti zenéket, és kerestem, miket használhatnék fel, dolgozhatnék át belőlük. Ám mivel Linda és Arnold idősebbek, a zenének is fejlődnie kellett. Vajon milyen lenne az eredeti ötlet jelenkori változata? Fontosnak éreztem tisztelettel adózni az első két rész score-ja és szerzőjük, Brad Fiedel személye előtt" - nyilatkozta a komponista, aki a guatemalai nyitójelenethez készített "Terminated" trackkel pontosan olyan hangulatot teremt, amilyet elképzeltem. Külön öröm számomra, hogy Holkenborg nemcsak az ikonikus főtémát emelte át, hanem a második rész azon fenyegető, két hangjegyből álló megoldását is, mely anno a Robert Patrick által megformált T-1000-est szimbolizálta, alkalmazta a T-800-as jelenlétét érzékeltető, négy, illetve két hangból álló ötleteket, továbbá feldogozta Fiedel "Desert Suit" trackjét is (bár utóbbi nem kapott helyet a lemezen). A "REV 9"-ban ezek ötletes felhasználásaival éppúgy találkozhatunk, mint az "Enter Sarah"-ban, a "Terminator"-ban, a "For John"-ban, az "Epilogue"-ban vagy a "Dark Fate"-ben. A nem Fiedel jegyezte muzsikák közül továbbra is úgy vélem, hogy hangulat vonatkozásában Bear McCreary viszi a prímet a Sarah Connor krónikáival, ám főtéma-feldolgozás szempontjából az időnként Junkie XL-ként is felbukkanó művészt és Marco Beltramit (A gépek lázadása score-jának "The Terminator"-ja révén) illeti az érdem. S minthogy a szerző egyszerre kívánt tisztelegni a klasszikus filmek előtt, illetve szerette volna érzékeltetni, hogy Az ítélet napja cselekménye óta huszonöt év telt el, s ez idő során rengeteg változáson estek át a karakterek, e motívumok a nyitányt és a záró jelenetet leszámítva rövid változatokban, utalások formájában bukkannak fel.
         Holkenborg azonban nemcsak a gépek vonatkozásában támaszkodott a Terminátor-dallamra, hanem akkor is, amikor a Natalia Reyes (Az átkelés madarai) által alakított Dani Ramos karaktertémáján dolgozott, és mivel a jövőből visszaküldött REV-9-es (melyet A S.H.I.E.L.D. ügynökeiből ismert Gabriel Luna személyesít meg) célpontja Mexikóvárosban él, a szerző ennek megfelelően választotta meg a hangszerelést is. Az akusztikus és a fémrezonátorral rendelkező dobro gitárra támaszkodó motívum a "My Name Is Dani"-ben bukkan fel először, de a "Grace"-ben éppúgy felcsendül, mint a "Coyote"-ban és a stáblistához szánt "Dark Fate"-ben. Az imént említettek közül leghalványabban, szinte érintőlegesen a "Grace"-ben figyelhető meg, ám szerepe kitüntetett, hiszen a jövőből visszaküldött Grace (Mackenzie Davis) története itt fonódik össze zeneileg a későbbi ellenállás parancsnokáéval, Daniével.

         A mozi érdekes megoldások alkalmazására sarkallta a komponistát, az említett gitárok mellett ugyanis Dani származása okán a mariachi zenészek által is használt trombitákat is bevonta a muzsikába - igaz, nem pattogós dallamok előadására, hanem a fenyegetettség érzékeltetése céljából álltak csatasorba. Mindezek mellett Holkenborg a stúdiójában található dobok mellett olajoshordón, elektromos gitár húrján, üllőn, fémszéken, mosogatón és mosógépen egyaránt verte az ütemet: "Sokféle hangmintát hoztunk létre, miközben olyan dolgokat is kipróbáltunk, amelyek hétköznapjaink részei. Lenyűgöző élmény, amikor nyolcvan-száz ember adja elő azt, amit kitalálsz, majd leírsz, ráadásul ezek most spanyol gitárral, dobokkal, üllő- és mosógéphanggal egészültek ki, melyek különlegesebbé teszik a hangzást" - kommentálta a szerző. A komponista tehát nem szabott határt fantáziájának (az ezzel kapcsolatos Studio Time-anyagai is remekül tükrözik ezt a YouTube-on), és bár érdekesek, különleges színt visznek a score-ba, ezek, illetőleg a régi témák ügyes adaptálásai csupán egy szeletét alkotják annak az összképnek, ami helyenként a Mad Max - A harag útja, a Tomb Raider, a Batman Superman ellen - Az igazság hajnala vagy épp a Ragadozó városok aláfestéseit juttatják eszembe.
         Ezen megoldásokon alapul a REV-9-es zenei ábrázolása is. A hozzá kapcsolódó, hajlított rezesszólamokból, zaklatott vonósokból, szintetizátoron életre keltett basszusokból, valamint fokozódó hangokból álló motívum a "REV 9"-ban jelenik meg első ízben, s a mozi egészén végigkíséri a halálosztó felbukkanását. Hasonló atmoszférát teremtett Holkenborg az "Iron Spike"-ban, a "Drones Coming"-ban, a vészjelző sziréna hangjával tarkított "The Wall"-ban, a "HUMV"-ben, valamint a "Screaming Turbines"-ben, melyeknél több ízben is visszaköszön, hogy ezen részek atmoszférájának érzékeltetésekor Miller a Mad Max - A harag útja score-jára hivatkozott követendő mintaként.

         A Terminátor-zenék kapcsán könnyű vitába szállni velem, hiszen olyan darabokat tekintek alapműnek, melyeknek csupán főtémái szivárogtak be a popkultúrába, játékidejük fennmaradó részében pedig mindössze a magamfajta fanatikusok találnak élvezetet. Ennek fényében jogos a kérdés, hogy ha azok tetszenek, akkor a folytatásokban miért találok kivetnivalót? A válasz egyszerű: az első két filmhez hasonlóan a zenéknek is megvolt a maguk bája, ami a mostaniakból éppúgy hiányzik, mint a hozzájuk kapcsolódó történetekből. Őszintén reméltem, hogy Tom Holkenborg meglep a Sötét végzettel, kicsit kilép a komfortzónájából, ám nem ez történt. Írásom készítése folyamán rengetegszer újrahallgattam a korongot, és bár találtam rajta érdekes ötleteket, kevesek voltak ahhoz, hogy az összkép magával ragadjon. A jól sikerült témaadaptációk, illetőleg Dani és Grace motívumai egyaránt pozitívumok, de ezek abba a már jól ismert Holkenborg-világba lettek beágyazva, amit ennyi év elteltével sem tudtam megszeretni.



    Kulics László
    2020.03.12.




    Tracklista:

      1. Terminated (1:29)
      2. My Name Is Dani (3:39)
      3. REV 9 (3:10)
      4. Iron Spike (2:52)
      5. Enter Sarah (0:59)
      6. Grace (4:24)
      7. Drones Coming (1:46)
      8. The Wall (4:12)
      9. Terminator (2:57)
    10. Coyote (2:18)
    11. The Picture on the Fridge (0:42)
    12. C5 (4:10)
    13. HUMV (1:59)
    14. You Saved Me (5:41)
    15. Screaming Turbines (4:13)
    16. For John (7:59)
    17. Epilogue (1:10)
    18. Dark Fate (4:19)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    A Terminátor filmek zenéi

    Angel Has Fallen

    Mad Max: Fury Road

    Tomb Raider

    További kritikáink
  • Bad Boys for Life
  • The Final Countdown
  • Mandy
  • The Aeronauts
  • Star Wars: Episode VIII - The Rise of Skywalker
  • Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
  • Bosch
  • Jerry's Recall
  • Home Alone
  • The Dark Crystal: Age of Resistance - Vol. 1
  • Robocop
  • Charlies Angels
  • Dick Tracy
  • Rambo: Last Blood
  • Attila

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam