FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Split (West Dylan Thordson)

    Filmzenékről röviden



       SPLIT (2016)
       Széttörve


      

       zene: West Dylan Thordson
       kiadás éve: 2017
       kiadó: Back Lot Music
       játékidő: 59:34





         M. Night Shyamalan tündöklését és bukását talán nem is kell részletezni, hiszen a filmek terén járatos emberek számára közismert, hogy lett az új Hitchcocknak tartott indiai rendezőből az elmúlt évtized körberöhögött, partvonalra szorult direktora. Noha nemzetközi szinten mindig is jól teljesítettek alkotásai, így anyagi bukás egyik sem lett, de az USA-ban már a Lány a vízben langyos fogadtatása után kezdett megkopni hírneve, hogy aztán A Föld utánnal abszolút kiszoruljon az élvonalból. A nagy stúdiók és a pénzes producerek kihátrálása után kisebb volumenű munkákba fogott, ami kifejezetten jót is tett neki, hiszen a Wayward Pines című sorozattal, majd A látogatással megmutatta, hogy van még tehetség, kurázsi és ötlet benne a rejtélyek világában. A látogatás különösen fontos állomás, hiszen egy olyan fordítópont volt, mely a 2017-ben bemutatott Széttörve sikerében is szerepet játszik. Ez pedig nem más, mint az alacsony költségvetés. Csupán hétmillió dollár szükségeltetett Shyamalannak, hogy az elmúlt évek egyik legütősebb thrillerjét összehozza, ami - tekintve a totálisan elszálló hollywoodi költségvetéseket - egy kisebb fajta csoda. Maga a sztori nem nevezhető újszerűnek, hiszen hasadt személyiségű pszichopatákkal azért már jó pár mozi foglalkozott, ráadásul lányokat elrabló őrültek is szép számmal feltűntek már a vásznon. Az indiai rendező azonban valahogy mégis képes volt úgy keverni a történet menetén, hogy az érdeklődést mindvégig fenntartsa. Ebben nagy szerepe volt annak is, hogy a főszerepben lubickol James McAvoy, aki hihetetlen aránnyal találja el az egyes személyiségeket, alakítása sem ripacs, sem túlgondolt nem lett, pedig lássuk be, az efféle szerepeknek pont ez a hátulütője. A Széttörve így nem véletlenül lett az év első nagy dobása.
         Ha Shyamalan-moziról van szó, egy valamirevaló filmzenerajongó egyből rávágja James Newton Howard nevét, hiszen a rendező és a komponista eddig nyolc közös alkotással jelentkezett. A látogatás esetében zene nélkül képzelte el a filmet a direktor, a Széttörve büdzséjébe pedig feltehetően már nem fért bele Howard, így egy alig ismert zeneszerző, West Dylan Thordson gondoskodott a score-ról. Thordson eddigi pályafutásából ismert film csupán egy emelhető ki, a Joy, ahol zeneszerzőként azonban túl sok feladata nem volt. Azt, hogy mire képes, a Széttörve muzsikájával sem tudta megmutatni, hiszen kissé kusza, nehezen átlátható, pláne nem szerethető a munkája. A korábbi Shyamalan-produkciókkal való összevetésbe kár is belemenni, a probléma ugyanis nem a Howard-zenékkel való összehasonlításból fakad. A kiadott score töredékét használta csak fel Shyamalan, ráadásul volt egy kedvenc része, amelyet viszont lényegesen többet vágott be a filmbe, mint ahogy Thordson eredetileg tervezte. Ezzel még nem is lenne baj, csak ez a rész igencsak kísértetiesen hasonlít az Angyalok és démonok egyik közismert zenei elemére. Ennek felbukkanása egy filmzenerajongónak feltűnő, sőt zavaró, bár azt elismerem, hogy egy átlagos néző nem veszi észre a hasonlóságot. A score nagy része nyomasztó muzsika, egyfajta átmenet ambient, ipari zene és a sötét szimfonikus thrillermuzsika között. A rengeteg torzítás, az effektek bátor alkalmazása ugyan illik a bomlott elmét leképező aláfestéshez, de valahol elgondolkodtató, hogy Shyamalan nem véletlenül kukázta a score egy részét, és a zene terén eddig nem tévedő direktornak valahogy most is igaza volt.


         Kiemelkedő tételek: What's Wrong with Barry?, Dr. Fletcher in Philadelphia, A Way Out, The Beast Is on the Move, Rejoice


    Gregus Péter
    2017.02.12.




    Tracklista:

      1. Opening (1:33)
      2. What's Wrong with Barry? (2:52)
      3. Dr. Fletcher in Philadelphia (1:35)
      4. A Way Out (3:01)
      5. Dr. Fletcher and the World (2:00)
      6. What Are You Up To, Dennis? (1:14)
      7. Casey Tells the Truth (1:40)
      8. Somebody Save Us (2:00)
      9. Last Rites (3:20)
    10. I Know You Want to Tell Me Something (2:33)
    11. There Are Things That Are Hard to Believe (3:07)
    12. I'm Really Sad You Feel This Way (2:52)
    13. Arrival (2:08)
    14. Meeting the Others (3:38)
    15. The Beast Is on the Move (3:09)
    16. Dr. Fletcher's Death (1:42)
    17. Casey Meets the Beast (4:19)
    18. Kevin Wendell Crumb (2:41)
    19. The Standoff (3:24)
    20. The Rise of the Beast (3:38)
    21. Rejoice (3:18)
    22. The Beast (Bonus Track) (3:50)





    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam