FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Spirit: Stallion of the Cimarron (Hans Zimmer, Bryan Adams)    SPIRIT: STALLION OF THE CIMARRON  (2002)
       Szilaj, a vad völgy paripája


      

       zene: Hans Zimmer
       dalszöveg: Bryan Adams
       vezényel: Gavin Greenaway
       kiadás éve: 2002
       kiadó: A&M Records
       játékidő: 59:52



         A jól eltalált filmzene hatalmasat tud dobni egy mozi hangulatán, összképén, az azonban ritkán adatik meg egy komponista számára, hogy mindezt úgy mutassa meg, hogy művével teljes mértékben uralja a látottakat, s szinte minden pillanatban befolyásolni tudja a nézők érzéseit. Ennek egyik példája a DreamWorks által 2002 májusában bemutatott Szilaj, a vad völgy paripája, mely esetében a Hans Zimmer által jegyzett score, nem mellékesen pedig a Bryan Adamsszel karöltve szerzett dalok (élükön a Billboard toplistáján anno előkelő helyen landoló "Here I Am"-mel) éppúgy az alkotás gerincét jelentik, mint a forgatókönyv. Ennek oka, hogy a vadnyugaton játszódó rajzfilmben csupán néhány esetben tűnnek fel, illetve szólalnak meg az emberek, s a főszereplőket megtestesítő állatok sem beszélnek, hanem valósághű mozdulatokkal, hangokkal fejezik ki érzéseiket - kivétel ez alól a címszereplő, akinek gondolatai időnként narráció formájában tűnnek fel.
         A mozi megszületésének első öles lépése az volt, amikor a stúdió felkérte A vadnyugat fiai első, illetve második részének íróját, John Fuscót, hogy a többnyire producerként tevékenykedő Jeffrey Katzenberg (Egyiptom hercege, Cápamese, Shrek 2.) ötletét formálja át egy egész estés rajzfilmet lehetővé tevő forgatókönyvvé. A történet annyira szimpatikus volt Fusco számára, hogy a gyártási folyamat során végig együttműködött megbízóival, így az időközben felmerülő módosításokat is ő hajtotta végre, nem pedig bevont társírók. A nyolcvanmillió dolláros költségvetéssel rendelkező alkotás direktorai Kelly Asbury és Lorna Cook voltak, akik bár rendezőként ezzel debütáltak, a mesevilág egyáltalán nem állt tőlük távol, korábban ugyanis animátorként, illetve vizuális munkatársként olyan projekteken dolgoztak, mint A szépség és a szörnyeteg, Az oroszlánkirály vagy éppen A kis hableány. A stáb a négy éven keresztül formálódó történet vászonra viteléhez a digitális technikát éppúgy segítségül hívta, mint a hagyományos kézi rajzolás módszerét, s e kombinációt aztán el is keresztelték tradigital animationre - a stúdió ugyanezen megoldást alkalmazta az egy évvel később moziba került Szindbád - A hét tenger legendája esetében is.

         A többek között a DreamWorks zenei divíziójának vezetői szerepét is betöltő komponista 1995 márciusának végén vehette át az Oscar-díjat élete első rajzfilmzenéjéért, Az oroszlánkirály kíséretéért, melyet aztán olyan további mesék követtek, mint a Muppet Kincses Sziget című, színészekkel kiegészült bábfilm, az Egyiptom hercege, a John Powell-lel közösen jegyzett Irány Eldorádó, valamint a Szilaj, a vad völgy paripája. Zimmer minden ilyen jellegű projekt esetében igyekezett egy-egy világhírű énekest is bevonni a feladatokba, amely szokásától a lovas kaland esetében sem tántorodott el, a countryénekes John Berryt, Elton Johnt, Whitney Houstont és Mariah Careyt követően azonban most Bryan Adamsre esett a választása. Kollaborációjuk viszont nem szokványos módon zajlott: ő Los Angelesben, Adams pedig Európában tartózkodott, ezért ötleteiket nem személyesen vitatták meg, hanem folyamatosan átküldték egymásnak, majd telefonon értekeztek róluk. E számok esetén a páros munkáját olyan további dalszövegírók, illetve muzsikusok segítették, mint Gretchen Peters (Majd elválik), Trevor Horn (Sakáltanya), Eliot Kennedy (Híd Terabithia földjére), Gavin Greenaway karmester, Steve Jablonsky, illetőleg a Robin Hood, a tolvajok fejedelme világhírű, Adams előadta betétdalánál, az "(Everything I Do) I Do It For You"-nál is közreműködő Robert John Lange.
         Bár a dalok és a score arányát tekintve az A&M Records albuma (amely kétféle borítóval látott napvilágot annak függvényében, hogy a kiadványt az Egyesült Államokban vagy Európában bocsájtották piacra) hasonlít a Disney-mesékhez kapcsolódó korongokra, abban viszont eltér, hogy a tételek nem a film kronológiájával megegyező sorrendben találhatóak meg rajta. A számok közül gyakorlatilag majd' mindegyik helyet kapott a lemezen: a Szilaj születését és a környezetével történő megismerkedését kísérő "Here I Am" (amely egyben főcímdalként is szolgál) például éppúgy felkerült, mint a vezérménséggel járó feladatait bemutató jeleneteket kísérő "This is Where I Belong", a betörésére tett kísérletet követő "Get Off My Back", a vonatozás ihlette "Sound the Bugle", a záró képsort alátámasztó "I Will Always Return (Finale)", valamint a főcímdal stáblista alatt elhangzó popos verziója, a "Here I Am (End Title)". A már említett, patinás nevű rajzfilmgyár dalaihoz hasonlóan, ezek a trackek is fontos mankói a sztorinak, ráadásul a rendkívül kevés párbeszéd, illetve monológ okán a szokásosnál jóval nagyobb szerep hárult a dalszövegek tartalmára, mondanivalójára. "A történetmesélés a dalszövegírás egy új formáját jelentette számomra. Folyamatosan lendületben kellett tartanunk a karaktereket" - mesélte ezzel kapcsolatban Adams, akit összesen kilenc dal köt a projekthez, ráadásul nemcsak angolul, hanem franciául is elénekelte azokat. E két verzión túl a spanyol szinkron esetén szerződtettek még világhírű előadót Ricky Martin személyében, a magyar változat vonatkozásában pedig a dalok a Bon-Bon zenekar tagjaként is ismert Szolnoki Péter tolmácsolásában hallhatóak - az énekes emellett többek között a Toy Story 2.-nél, a Mackótestvérnél, a Csodacsibénél, illetőleg a Hercegnő és a békánál is közreműködött.

         A filmzenealbum mindössze harmadát teszi ki az instrumentális kíséret - ebbe nem számoltam bele azt, hogy a "Here I Am" második fele is tisztán ilyen. Arról, hogy Zimmer miként fordította le a zene nyelvére a Szilajban elénk táruló kalandot, először a "Run Free" árulkodik, melynek előresorolása abból a szempontból hibátlannak nevezhető, hogy megvan benne minden, amit ettől a muzsikától kapni lehet: érzelem, dinamika, csodálatos dallamvezetés. Ezt követően jön a "Homeland (Main Title)“, mely a nyitó képsorok alatt felcsendülvén egy csapásra ráhangolja a nézőket Szilaj történetére, nem mellesleg pedig a később hallható "I Will Always Return (Finale)" dal zenei alapját is magában foglalja. Hasonló dallampárhuzam figyelhető meg még a "Brothers Under the Sun" szám, illetőleg a "The Long Road Back" között, mely utóbbi a könnyed, játékos "Raint" követően a főszereplő honvágy és szomorúság által egyaránt táplált belső világát érzékelteti. A score-ban nemcsak a komponista jellegzetes stílusa érhető tetten minden pillanatban, hanem az a fajta kalandvágy, szabadságérzés, honvágy, valamint az emberek mellett töltött időszakra jellemző félelem is, amelyeket Fusco is igyekezett a lehető legjobb módon kidomborítani forgatókönyvében. A zenekar és annak szintetizátoros alátámasztása mellett fontos szerep jut még a vadnyugatot szimbolizáló, Heitor Pereira szolgáltatta gitárjátéknak, ezen összképből pedig kiegészítő komponistaként Jablonsky, Mel Wesson, illetőleg James Dooley is kivehette a részét. "A Szilaj esetében boldogabb lettem volna, ha több párbeszéd marad a filmben. A tesztvetítést megelőzően ideges voltam, és biztosra vettem, hogy ki leszek rúgva, mivel úgy éreztem, hogy a zeném rosszul hat a képsorok alatt" - nyilatkozta Zimmer, akit félelme ellenére nemhogy nem rúgtak ki, hanem munkáját a Golden Globe bizottsága a "Here I Am"-ért adott - Adamsszel és Petersszel megosztott - jelöléssel, az ASCAP-é pedig a neki és Adamsnek megítélt szoborral ismerte el.

         A Szilaj, a vad völgy paripája nemcsak filmként biztosít remek élményt és kikapcsolódást, hanem zeneként is. Az A&M korongja minden percében képes lekötni a hallgatót, tehát nem tartalmaz semmilyen üresjáratot, így bármely közkedvelt Disney-albummal képes lépést tartani - számomra ez éppúgy alapértelmezett kiadványnak számít, mint A szépség és a szörnyeteg, az Aladdin vagy A Notre Dame-i toronyőr lemezei. Úgy vélem, Hans Zimmer rajzfilmzeneszerzői oldalát tekintve Az oroszlánkirály score-ja után ez a második legjobban sikerült munkája, emiatt pedig örömteli hír lenne számomra, ha egyszer valamelyik kiadó magára vállalná a teljes zenei anyag megjelentetését.


    Kulics László
    2017.02.19.




    Tracklista:

      1. Here I Am (End Title) (4:44) *
      2. I Will Always Return (3:58) *
      3. You Can't Take Me (2:56) *
      4. Get Off My Back (2:50) *
      5. Brothers Under the Sun (3:57) *
      6. Don't Let Go (4:02) **
      7. This is Where I Belong (2:21) *
      8. Here I Am (4:32) *
      9. Sound the Bugle (3:54) *
    10. Run Free (6:21)
    11. Homeland (Main Title) (3:41)
    12. Rain (2:50)
    13. The Long Road Back (7:11)
    14. Nothing I've Ever Known (3:52) *
    15. I Will Always Return (Finale) (2:46) *

    * előadja: Bryan Adams
    ** előadja: Bryan Adams, Sarah McLachlan





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Aladdin

    The Hunchback of Notre Dame

    Kung Fu Panda

    Robin Hood: Prince of Thieves

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam