FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Red Sparrow  Skyscraper  The Disaster Artist  Love, Simon  Jurassic World: Fallen Kingdom  Ready Player One  Solo: A Star Wars Story  Looney Tunes: Back In Action  Revenge of the Ninja  Charlie and the Chocolate Factory
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Ready Player One (Alan Silvestri)    READY PLAYER ONE  (2018)
       


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 2018
       kiadó: WaterTower Records
       játékidő: 84:27




         Steven Spielberg 1968-ban kapott először lehetőséget egy patinás stúdiótól arra, hogy amatőrből profi filmessé avanzsálódjon, a bizalmat pedig azóta mind az ezt lehetővé tevő Universalnak, mind a moziközönségnek sokszorosan meghálálta. A hetvenegy éves direktor az elmúlt öt évtized során szeretnivaló idegenről éppúgy mesélt nekünk, mint ellenséges szándékúakról, dinoszauruszokról, kalandos kedvű régészcsaládról, Pán Péterről, a második világháborúról, Lincolnról, a rabszolgasorsról, egy barátságos óriásról, a strandolókat rémisztgető cápáról és még sorolhatnánk. Alkotásaiban nemegyszer kereszteződött egymással a valóság és a fikció, ami alól pályafutásának aktuális állomása, az Ernest Cline azonos című regényéből készült Ready Player One sem kivétel.
         A Fanboys - Rajongók háborúja forgatókönyvírójaként is ismert Cline kötete elsősorban annak köszönheti a sikert, hogy szerzője ügyesen helyezte el a hetvenes-nyolcvanas évek legjellemzőbb geekmomentumait (legyen szó játékról, zenéről, filmről, képregényről és egyéb hasonló dolgokról) a lepukkant jövőben játszódó sztoriba. Dan Farah producer (Shannara: A jövő krónikája, A szállítmány) pedig - mintha csak előre érezte volna a siker szagát - időben meglebegtette a lehetőséget a Warner Bros.-nál, majd a társaság egy ügyes licit eredményeként a mű napvilágra kerülése előtt zsebében tudhatta a filmjogokat. Cline Zak Penn-nel az oldalán dolgozta ki a forgatókönyvet, 2016 júliusában pedig Tye Sheridannel (X-Men: Apokalipszis), Olivia Cooke-kal (Bates Motel: Psycho a kezdetektől), Ben Mendelsohnnal (Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet), T.J. Millerrel (Deadpool), Simon Pegg-gel (Star Trek), illetőleg a Spielberggel több ízben is együttműködő Mark Rylance-szel (A barátságos óriás) kezdetüket vették a forgatási munkálatok, két év múltán pedig következett a premier.

         A veterán direktor alkotásait a mozirajongók mellett a filmzenebarátok is kitüntetett figyelemmel, felfokozott várakozással szokták nyomon követni, ami nem csoda, hiszen munkássága egybeforrt Hollywood legnagyobb filmzeneszerzőjével, John Williams személyével. Williams az 1974-ben bemutatott Sugarlandi hajtóvadászat óta mindössze három Spielberg-produkciót hagyott ki (Bíborszín, Homályzóna, Kémek hídja), és bár eredetileg a Ready Player One esetében is úgy tűnt, kollaborációjuk újabb állomásaként ejthetünk majd róla szót, a Meryl Streep és Tom Hanks főszereplésével készült A Pentagon titkai, valamint a Star Wars: Az utolsó Jedik annyira lekötötték a komponistát, hogy kénytelen volt kihátrálni a kézenfekvőnek tűnő lehetőségből. Ennek következtében hárult a feladat Alan Silvestrire, akivel Spielberg producerként olyan klasszikusokat hozott tető alá, mint a Vissza a jövőbe-trilógia vagy a Roger nyúl a pácban. "Olyan, mintha egy öreg barátodat látnád viszont, ráadásul Stevennel mint direktorral dolgozni a hab a tortán" - kommentálta a szerző. E cserének és a párhuzamosan zajló munkálatoknak köszönhetően ráadásul az a helyzet is előállt, hogy Spielberg egyszerre két szerzővel dolgozott: míg Williamsszel A Pentagon titkai utómunkálatain ügyködött, addig Silvestri figyelmét a Ready Player One nyers vágású verziójával kötötte le, s az alapján próbáltak egyeztetni a születendő score-ról.

         A történet szerint 2044-ben járunk, s minthogy a valóság cseppet sem kecsegtető, sokan az OASIS-re keresztelt mesterséges, határtalan világba menekülnek, ahol avatárjaik révén szabadabban élhetnek. A virtuális hely atyja, James Halliday (Mark Rylance) halálát követően kiderül, hogy a program három húsvéti tojást rejt, s aki mindegyiket megtalálja, az örökli az OASIS-t. A tét tehát nem kicsi (megannyi játékos mellett még az OASIS társtulajdonosa is beszáll a versenybe), ugyanakkor a mozi ereje nem a cselekményben rejlik, hanem a látványban és a tömérdek utalásban. A régi idők gegként éppúgy visszaköszönnek, mint teljes valójukban: a DeLorean, King Kong, egy X-szárnyú, a Szupercsapat kocsija, a tévésorozatbeli Batmobil, Mel Gibson Mad Max-járgánya, Lara Croft, Freddy Krueger, Chucky, Küklopsz, Szuper haver vagy a Ragyogásból ismert Szépkilátás Hotel csak néhány kiragadott példa abból a rengeteg utalásból, melyek a filmek mellett a videojátékokat is érintik.
         De nemcsak a látnivalók tartogatnak számunkra klasszikusokat, hanem a hallgatnivalók is. A nyitányként alkalmazott "Jump" a Van Halentől éppúgy remek választás volt az alkotók részéről, mint például Prince "I Wanna Be Your Lover"-je, George Michael "Faith"-je, Bruce Springsteen "Stand on It"-je, a "Stayin' Alive" a Bee Geestől vagy az "I Heard It Through the Grapevine" Marvin Gaye-től. És bár az alkotás önálló score-ral rendelkezik, utalásoknak az sincs híján: a "Why Can't We Go Backwards?"-ra keresztelt trackben Max Steiner 1933-as, King Kong-beli dallamai csendülnek fel, a "Looking for a Truck" közepe Akira Ifukube Godzilla-témájára építkezik, a "Real World Consequences"-ben pedig a szerző saját maga előtt hajt fejet a Vissza a jövőbére történő kikacsintással. Említhetnénk továbbá az albumnyitó "The Oasis"-t is mint Carl Jenkins "Adiemus"-ának lenyomatát, vagy éppen az "An Orb Meeting"-et, melyben John Williams Meztelenek és bolondok ihlette hangjegyei köszönnek vissza. "Többször volt olyan, amikor Steven azt mondta, hogy 'Nem a Vissza a jövőbe zenéjéhez hasonlót szeretnék, hanem pontosan azt a score-t szeretném és azt a részletet. Úgy, ahogyan a filmben is szerepelt'. Steven sok ilyen dolgot kért a zenébe" - mesélte ezzel kapcsolatban Silvestri, s jellegzetes stílusjegyeinek köszönhetően olyan korábbi muzsikái is eszébe juthatnak a hallgatónak, mint a Dredd bíró, A mélység titka, a Ragadozó, a Forrest Gump, a Van Helsing vagy a Kapcsolat. A Ready Player One zenéje tehát éppúgy hemzseg a húsvéti tojásoktól, mint maga a film.

         Nem véletlenül kezdtem a score bemutatását a múlt előtti tisztelgéssel: az albummal történő ismerkedésem elején sokkal jobban figyeltem az elrejtett jelekre, mintsem a muzsika egészére, s Silvestri műve engem nem a témákon, hanem az ügyesen felvonultatott utalásokon keresztül fogott meg. Wade-hez (Sheridan) és avatárjához, Parzivalhoz köthető a Ready Player One legfontosabb témája, amely szereplőnk hősies mivoltát éppúgy többször kidomborítja (többek közt a "Main Title"-ben), mint érzelmesebb oldalát (a Bach "D-moll toccata és fúgá"-jával induló "Hello, I'm James Halliday" és a "Welcome to the Rebellion"). A másik gerincet Halliday motívuma adja, amely a "Why Can't We Go Backwards?" felvezetéseként bukkan fel először (de például a "What Are You?"-ban is visszatér), hangszerelése, valamint tempója révén pedig a komponista drámaközpontú kíséreteit idézi. Fontos szerep hárul még az OASIS-ben High Five csapatként ismert formációnak, amelynek motívuma először a "High 5 Assembles"-ben csendül fel, majd variációk sorával többször visszatér. A hataloméhes Sorrento (Mendelsohn) és a fejvadász i-R0k (Miller) a történet kulcsfontosságú negatív karaktereiként egyaránt részesültek zenében: hozzájuk köthető az "An Orb Meeting", illetve a "Sorrento Makes an Offer" - "Sorrento Punked" - " Get Me Out of This" trió, utóbbi három esetében ráadásul ábrázolásuk olyan szintetizátoros hangok kíséretében történik, melyek a nyolcvanas évek film-, illetve játékzenéit idézik.
         A muzsika a "High 5 Assembles"-t követően lendül be igazán, a cselekménnyel karöltve a zenészek is felpörögnek. A jellegzetes, Silvestri-féle akciómegoldások sorát vonultatja fel a "Sorrento Punked", a "Wade's Broadcast", az "Arty on the Inside", a "Looking for a Truck", a heroikussággal tűzdelt "She Never Left", a "Last Chance", a "Hold on to Something", valamint a "This Is Wrong" egyaránt. A Ready Player One olyan tételekkel tudott megfogni, mint a "The Oasis", a "Why Can't We Go Backwards?", a "Real World Consequences", a Tron: Örökség Daft Punk-féle aláfestésének hatásával bíró "Sorrento Makes an Offer", az "Orb of Osuvox", a "Wade's Broadcast", a "Looking for a Truck", a "She Never Left" és persze a "Main Title". A score korántsem tökéletes, ugyanakkor vitathatatlan, hogy a 2018-as esztendő első igazi varázsainak egyike, felhőtlen szórakozást biztosít, s emiatt hálás hallgatnivaló - ellentétben a Bosszúállók: Végtelen háború szintén a komponista által jegyzett kíséretével, amely hihetetlen csalódást okozott.

         Alan Silvestri Ready Player One-filmzenéje esetében inkább az ügyes megoldások dicsérete kerülhet előtérbe, mintsem az egyediségé - hiába vannak remek önálló témái és zárul az album figyelemre méltó összegzéssel ("End Credits"). Abban sokan egyetértenek, hogy könnyed kikapcsolódást nyújt, abban azonban már némiképp megoszlanak a vélemények, hogy mennyire is sikerült jóra a muzsika, s milyen mértékben tudott élni Silvestri a John Williams távozását követően neki felkínált lehetőséggel. Ennek eldöntésére a WaterTower Records kellő időt biztosított, a score ugyanis a napjainkban egyre jellemzőbb tendenciának megfelelően, kétlemezes változatban került kiadásra, akik pedig a felhasznált dalokon keresztül is nosztalgiáznának, azoknak az egy jobbféle Bravo Hitsként is definiálható Ready Player One - Songs from the Motion Picture-t ajánlom a figyelmébe.


    Kulics László
    2018.06.17.




    Tracklista:

    CD1:
      1. The Oasis (1:48)
      2. "Hello, I'm James Halliday" (2:02)
      3. "Why Can't We Go Backwards?" (4:19)
      4. An Orb Meeting (4:11)
      5. Real World Consequences (3:30)
      6. Sorrento Makes an Offer (3:33)
      7. Welcome to the Rebellion (3:14)
      8. High 5 Assembles (4:25)
      9. Orb of Osuvox (3:45)
    10. Sorrento Punked (3:57)
    11. Wade's Broadcast (5:51)

    CD2:
      1. Arty on the "Inside" (2:33)
      2. Looking for A Truck (5:36)
      3. She Never Left (2:41)
      4. Last Chance (3:20)
      5. "Get Me Out of This" (1:35)
      6. "Hold on to Something" (5:15)
      7. "This Is Wrong" (3:48)
      8. "What Are You?" (3:30)
      9. "There's Something I Need to Do" (5:00)
    10. Main Title (2:31)
    11. End Credits (8:03)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Back to the Future

    Close Encounters of the Third Kind

    Rendező-zeneszerző párosok:
    Steven Spielberg és John Williams - I. rész


    Tron

    További kritikáink
  • Backdraft
  • In Love and War
  • Le Sens de la Féte
  • Black Panther
  • Henry V
  • Star Trek: Discovery - Season 1, Chapter 1
  • Hook
  • Kincsem
  • Speed 2: Cruise Control
  • Wind River
  • Speed
  • The End of the f***ing World
  • Predator 2
  • 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
  • Anomalisa
  • Predator

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam