FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Predator (Henry Jackman)    THE PREDATOR  (2018)
       Predator - A ragadozó


      

       zene: Henry Jackman
       vezényel: Gavin Greenaway, Edward Trybek
       kiadás éve: 2018
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 54:57




         A Robert Rodriguez és Antal Nimród fémjelezte Ragadozók kizárólag John Debney zenéje révén maradt emlékezetes számomra. Az első két Predator-mozi rajongójaként mindig is vártam egy vérbeli, nosztalgikus elemeket is villantó felvonásra, az Alien vs. Predatorokkal, valamint a Ragadozókkal kapcsolatos csalódásaimat követően pedig kezdtem lemondani arról, hogy épkézláb folytatás érkezhet. Az újabb reménysugarat akkor láttam felcsillanni, amikor kiderült, hogy a Predator - A ragadozóba a mára már klasszikusnak számító első fejezetben színészként felbukkanó Shane Black rendezőként és Fred Dekker forgatókönyvíró (Spionfióka, Mesék a kriptából) társaként egyaránt beszállt. A 20th Century Fox folyamatosan csepegtette az információkat arról, hogy a korábbiaknál véresebbet, komolyabbat akarnak, illetőleg hogy forgatókönyve az Antal-féle Ragadozókat figyelmen kívül hagyva, az első két filmhez kanyarodik majd vissza, ahhoz fog kapcsolódni. Mindezek bizakodásra adtak okot, ám miután arról kezdtek cikkezni, hogy mennyi módosításhoz kell folyamodnia a stábnak ahhoz, hogy a tesztvetítésen kapott negatív visszajelzéseken javítsanak, már sejteni lehetett, hogy a stúdió aktuális törekvése a Ragadozókhoz, valamint a két Alien vs. Predator-mozihoz hasonló fogadtatásban részesül majd - és ez sajnos így is történt. Bár felmerült annak a lehetősége, hogy egy trilógia első fejezeteként áll majd helyt, a bevételi adatok alapján úgy tűnik, ez nem valósul meg, a film az elmúlt öt hét során ugyanis a teljes költségvetés (a gyártásét és a marketingét egyaránt ide értve) alig több mint felét tudta visszatermelni.
         Pozitív élmény csak a zene kapcsán ért (holott attól vártam ezt a legkevésbé), a filmmel pedig úgy vagyok, mint az előző Predator-kalanddal: egyszer bőven elég volt. Blacknek mindig is hálás leszek azért, amiért olyan, a filmszeretetemet nagyban meghatározó alkotások forgatókönyvét vetette papírra, mint a Halálos fegyver 1-2., Az utolsó cserkész, Az utolsó akcióhős vagy az Utánunk a tűzözön, ám ugyanennyire vagyok rá mérges a Predator - A ragadozóért. A poénokkal nem volt problémám, és a karakterek sem lettek felszínesebbek vagy éppen mélyebbek a korábbiakhoz viszonyítva, ám utóbbiak vonatkozásában az annak idején látott színészek képesek voltak ellenpontozni ezt megjelenésükkel, kisugárzásukkal, a mostani gárda pedig e tekintetben meglehetősen vérszegény, így a szereplők kidolgozatlansága feltűnő lett. Olivia Munn (X-Men - Apokalipszis) még nagyjából helytáll tudósként, de az ad hoc verbuválódott csapat tagjait megformáló Boyd Holbrook (Logan - Farkas), Trevante Rhodes (Holdfény), Keegan Michael Key (Keanu: Macskaland), Thomas Jane (A megtorló) és Alfie Allen (Trónok harca) éppúgy nem győztek meg, mint a kormány alkalmazásában álló, mindenre elszánt Will Trager bőrébe bújó Sterling K. Brown (Fekete Párduc). Emellett a ragadozók univerzumával, illetve céljaikkal kapcsolatos elképzelések sem nyerték el a tetszésemet, így a film harmadától kezdve már sokkal inkább figyeltem a zenére, mint a látványra.

         Amikor bejelentették, hogy Black rendezi a Predator - A ragadozót, hozzám hasonlóan mások is hinni kezdtek abban, hogy Alan Silvestri visszatér a franchise-hoz: "Csak annyit mondhatok, hogy ha az ütemterv rendben lesz, és azt akarják, hogy én készítsem a zenét, akkor annak nagyon fogok örülni, hiszen az elsőkön is én dolgoztam" - nyilatkozta a felvetéssel kapcsolatban 2017 nyarán. E vízió azonban az elképzelések és a vágyak szintjén rekedt, 2018 márciusában ugyanis bejelentették, hogy a score-t Henry Jackmanre bízzák, aki olyan alkotások kíséretét jegyzi, mint például a Jumanji - Vár a dzsungel, az X-Men - Az elsők, a G.I. Joe: Megtorlás és az Amerika Kapitány: A tél katonája - utóbbi kettőnél Silvestritől vehette át a stafétát. Amikor ez kiderült, rögtön jeleztem szerkesztőtársaim felé, hogy erről a muzsikáról mindenképpen én szeretnék írni, amire megkaptam a feltételezést, hogy bármi történjen, én biztos lehúzom, ízekre szedem majd Jackman munkáját. Tény és való, nem állt tőlem távol ez a gondolat, hiszen a komponistától csak a The Man in the High Castle sorozathoz kapcsolódó, Dominic Lewisszal közösen készített muzsikáját hallgatom előszeretettel, a többi score-ja pedig teljes mértékben hidegen hagy. Előre körvonalazódni kezdett bennem a Predator - A ragadozóval kapcsolatos kritika, ám amikor a premier előtt ízelítőként elérhetővé vált az "Arrival" című track, éreztem, hogy sutba kell dobnom az előítéleteimet. "Tizennégy éves korom óta Alan Silvestri nagy rajongója vagyok. Amikor a Ragadozó zenéjét megismertem tőle, még klasszikus zenét tanultam, és nem igazán figyeltem a filmzenékre. Miközben néztem az alkotást, az járt a fejemben, hogy 'álljunk meg egy percre, ez egy koncertzenekarral előadott aláfestés, mi folyik itt?'. Különleges atmoszférával rendelkezett, és alig vártam, hogy a stáblistán megjelenjen, ki írta. Alan Silvestri - örökre megjegyeztem ezt a nevet" - nyilatkozta 2014-ben Jackman, aki a Predator - A ragadozóval tisztelgett is előtte. "Amikor megkérdezték tőlem, hogy szeretnék-e részt venni ebben a projektben, azonnal igent mondtam" - mesélte a zeneszerző, aki mindenképpen olyan megközelítést tartott előnyösnek, amelyben a klasszikussá vált Predator-dallamok saját elképzeléseivel ötvöződnek. Jackman a nyolcvanhárom fős Hollywood Studio Symphony közreműködésével hívta életre a score-t, melynek felvétele során az ütősökre és a kórusra vonatkozó részeket a szekció többi tagjától elkülönülve rögzítették. A végeredmény jól példázza, hogy Jackman töviről hegyire ismeri Silvestri művét, ugyanis a két főtéma mellett számos kisebb motívumot is felhasznált, illetve új ötleteinek alapjait ("Beautiful Specimen", "Apex Predator") szintén a jól ismert vezérmotívumok egy-egy részletére építette fel. A nyitó képsorokat kísérő "Arrival" és a "Discovery" remekül példázza mindezt, s a későbbi "Out of the Cage"-ben, az "On the Loose"-ban, az "Apex Predator"-ban, valamint a "The Hunt"-ban egyaránt a komponista elképzelésének ezen iránya dominál. A Silvestri-vonal mellett akadnak új dallamok is, melyek során Jackman ügyelt arra, hogy döntően ugyanolyan hangszerelésre, hangzásvilágra támaszkodjon, mint amilyeneket az átemelt részek megkívántak. Persze saját kézjegyeit, illetőleg a napjainkban elengedhetetlennek tűnő elektronikus textúrákat sem vágta sutba, mégis összkép szempontjából lényegesen egységesebb lett a score, mint például a Mission: Impossible - Utóhatás Lorne Balfe jegyezte muzsikája.

         Az újdonságok közül a fia védelmében az idegenekkel szembeszálló Quinn McKennát (Holbrook) és a nem teljesen százas katonákból verbuválódott csapatát szimbolizáló akciómotívum jutott a legnagyobb szerephez, amely a "The Loonies"-ban bukkan fel első ízben, igazán harcias, eltökélt változata pedig a "Team McKenná"-ban figyelhető meg. Ez, illetve a régi/új predator-témák olyan trackekben kerülnek szembe egymással, mint az "On the Loose", a "Rescue", a "Contact", a "The Sacrifice", valamint "The Last Stand", melyek dramaturgiai szempontból jól el lettek találva, kifogástalanul követik az akciójeleneteket. Hátrányuk azonban - és ez gyakorlatilag az album egészére vonatkozik -, hogy túl harsányak, tiszták, nincs meg bennük az a fajta mély hangzás, feszültségérzet, melyek Silvestri, illetve Debney műveiben egyaránt megfigyelhetőek.
         McKenna fia, Rory (Jacob Tremblay) szintén kapott egy önálló, zongoraszólóra, valamint fokozódó vonósszólamra épülő motívumot, melyet a karakter színrelépését nyomon kísérő "Rory"-ban ismerhetünk meg - ezen felül egyébként kizárólag a "The Good Soldier", valamint a "Remembrance" tartogat lágyabb dallamokat a hallgató számára. Minthogy az autizmussal küzdő gyerek megérti a ragadozók nyelvét, kulcsfontosságú szerep jut neki, ami a score-ban úgy jelenik meg, hogy dallamsora a "Playing with Fire"-ben, a rendkívül jól sikerült "Another World"-ben, a "The Ark Ship"-ben és a "The Predator's Gift"-ben szövődik össze hosszabb-rövidebb ideig a vadászok témáival.

         "Nagy megtiszteltetés volt számomra, hogy egy ilyen gazdag tematikus örökséggel rendelkező filmen dolgozhattam" - nyilatkozta Henry Jackman, aki az álcázott ragadozók ügyesen kivitelezett mozgásáért felelős trükkmesterek mellett a projekt kevés nyertese közé sorolható. A Predator - A ragadozó zenéje gyakorlatilag az egyetlen olyan eleme a filmnek, amely folyamatosan le tudott kötni. Az, hogy Arnold Schwarzenegger a tervezettel ellentétben nem tért vissza Dutch szerepében a franchise-hoz, a végeredmény ismeretében éppúgy nem probléma, ahogyan Alan Silvestri távolmaradása sem. Jackman remekül megoldotta a feladatot, legfőbb érdeme pedig az, hogy komolyan vette a rá háruló feladatot, így képes volt túlnőni a produkció egészén.


         Az ehhez kapcsolódó zenei összeállításunk a Klasszik Rádió október 14-én, 17:00-kor kezdődő Cinemusic műsorában hallható majd (illetve az október 20-i ismétlésben) 18:30 és 19:00 között.


    Kulics László
    2018.10.14.




    Tracklista:

      1. Arrival (2:59)
      2. Discovery (3:05)
      3. Rory (1:32)
      4. Project Stargazer (2:01)
      5. Beautiful Specimen (1:37)
      6. Playing with Fire (1:11)
      7. Out of the Cage (2:40)
      8. The Loonies (0:53)
      9. On the Loose (2:58)
    10. Another World (2:25)
    11. Rescue (1:55)
    12. Apex Predator (3:15)
    13. Damage Control (1:01)
    14. The Good Soldier (2:52)
    15. Team McKenna (1:31)
    16. The Ark Ship (2:18)
    17. Onslaught (1:22)
    18. Contact (2:07)
    19. The Hunt (3:36)
    20. The Sacrifice (1:35)
    21. Alien Abduction (1:27)
    22. The Last Stand (3:27)
    23. Man vs. Predator (2:19)
    24. Remembrance (1:36)
    25. The Predator's Gift (3:02)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    A Predator-filmek zenéje

    Captain America - The Winter Soldier

    G.I. Joe - Retaliation

    X-Men - First Class

    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam