FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider  Ant-Man and the Wasp  Adrift  The Mentalist
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Mentalist (Blake Neely)    THE MENTALIST  (2008)
       A mentalista


      

       zene: Blake Neely
       vezényel: Blake Neely
       kiadás éve: 2010
       kiadó: WaterTower Music
       játékidő: 73:03




         A CBS égisze alatt útjára bocsájtott A mentalistát évekig kóstolgattam, kihagyásokkal, tetszőleges jelleggel néztem meg egy-egy epizódját, így nem igazán tudtam elmélyedni azon mozgatórugóiban, melyek révén végül magába szippantott: a karakterekben, valamint a fő cselekményszál alakulásában. Vérbeli koca sorozatnézőként számtalan olyan esetet tudnék még felsorolni, ahol csak nagy vonalakban ismerem a produkciót, 2017 folyamán azonban A mentalista néhány része olyannyira felkeltette az érdeklődésemet, hogy nekiültem az első évadnak, mely úgy megfogott, hogy rövidesen mind a hetet magam mögött tudtam. A címszereplőt alakító Simon Baker figurájának magatartása, valamint Robin Tunney kisugárzása éppúgy megfogott, mint a Red John-vonal epizódonként hullámzó hangsúllyal történő görgetése, de a CBI többi ügynöke, Cho (Tim Kang), Rigsby (Owain Yeoman), illetve Van Pelt (Amanda Righetti) is belopták magukat a szívembe. Így amikor a végéhez érkeztem, a Doktor House-hoz, az X-aktákhoz vagy a tiszavirág életű, Jeff Goldblum főszereplésével készült Áldott jó nyomozóhoz hasonlóan lett hiányérzetem a további fejlemények elmaradása miatt.
         A széria atyja Bruno Heller, akinek emellett az HBO saját gyártású Rómáját, valamint a Warner és a DC közös gyermekét, a Gothamet is köszönhetjük. Tény, hogy A mentalista százötvenegy epizódja közt bújnak meg laposabbak, és a bűncselekmények sem mindig vannak olyan alaposan kidolgozva, ahogyan azt napjaink bűnügyi folyamainak többségétől megszokhattuk, a karakterek szerethetősége és a produkció hangulata azonban éppoly könnyedén átvezetett ezeken, mint Blake Neely produceri nyomástól mentesen készült munkája. "A mentalista alkotógárdája mindvégig szabad kezet biztosított, és nagyon élveztem, hogy kiélhettem a kreativitásomat" - nyilatkozta a szerző, akihez olyan tévés projektek köthetőek, mint például a Flash - A Villám, a Supergirl, A zöld íjász, A holnap legendái, a Rejtjelek, az Eastwick vagy az Everwood, de Hans Zimmerrel és Geoff Zanellivel karöltve részt vehetett a The Pacific - A hős alakulat zenéjének elkészítésében is.

         "Meggyőződésem, hogy egy jól eltalált témának éppúgy kell működnie, mint egy fontos karakternek. Szükség van arra, hogy mindig feltűnjön, A mentalista esetében pedig a témák a főbb karakterekhez és Patrick Jane mellényéhez hasonlóan váltak védjeggyé" - mesélte Neely, aki az albumnyitó "Believe (Jane's Theme)"-ben foglalta össze a széria mozgatórugóját, illetve fontosabb zenei momentumait. A szerző bevallása szerint a valaha írt darabjainak egyik legkedvesebbike ez, melynek hangulata tökéletesen idomul Jane fájdalmához, a CBI tanácsadói posztjának elfogadása mögött megbúvó motivációjához. Míg a női vokállal, illetve zongorával felvértezett vonósok felesége és lánya iránti érzelmeit tükrözik, addig az elektronikus elemek az őket meggyilkoló Red Johnhoz kötik - s bár a sorozatgyilkos emellett önálló, mély vonósszólamra épülő motívumban is részesült, a legmeghatározóbbá az itt hallható, visszhangszerű megoldás vált, amely minden, vele kapcsolatba hozható helyszínelés, valamint emlékkép során elhangzik. Jane és Red John témáinak összefonódása az első két évad score-jából összeállított albumon a "Sorry Hurts" második felében, a "Reading Between the Lies" némely pillanatában, a "Your Worst Nightmare"-ben, a "Cat and Mouse"-ban, az "Off the Case"-ben, a "Face to Face"-ben és a "Redemption"-ben figyelhető meg.

         A folyam lazább oldala olyan tételekben köszön vissza, mint a jellegzetes főcímzene hosszabb verzióját rejtő "Main Title Theme (Extended Version)", a "Raise Your Hand If You're Guilty", a "Careless Clues", a "Restless and Annoyed", a "Closed-Case Donuts", a "Coins and Cards", a "Shapes", a "Cunning and Coy", illetőleg a "Tea Time". Az ezekben felcsendülő, döntően marimbára, dobokra, faütősökre, elektronikus effektekre, klarinétra, zongorafutamokra, hang drumra, vonósokra és elektromos gitárra támaszkodó megoldások hasonlóan jól kiegészítik az egyébként csavaros eszű, az embereket ügyesen manipulálni tudó Jane pimasz, fölényes és tolakodó módszereit, mint öltözéke, mimikája vagy éppen jellegzetes kocsija, a Citroen DS. "Vannak olyan instrumentumok, melyeket folyamatosan kerültem, úgy éreztem, nem tudnának ennek a hangulatnak a részesévé válni. Nem hallani például rezeseket, a fafúvósok közül is csak a "Believe (Jane's Theme)" esetében használtam fuvolát, néhány különleges eset kivételével pedig az akusztikus gitárt is mellőztem. De nem azért, mert nem szeretem ezeket, hanem azért, mert úgy vélem, akkor lehet bevonni egy adott hangszert, ha azt a történet vagy a karakter megengedi" - mesélte Neely, aki az effektek mellett időnként egy mosogatógép hangját is beleszőtte művébe.
         Az érzelmesebb pillanatokról a melankolikusan induló "Sorry Hurts", az "I Don't Need Saving", a Lisbon zongoratémáját bemutató "Lisbon Secrets", a játékosság és a vágyódás kombinációját rejtő "Graceful", az iméntivel szöges ellentétben, feszültséggel ötvözött "Your Worst Nightmare", a "Cat and Mouse" és az "Off the Case" gondoskodik. Ezek, valamint a könnyedebb dallamok az alkotás jellegéből adódóan sokkal meghatározóbb szerephez jutnak, mint az akció, így azon dinamikusabb momentumok, mint amilyen a "Bait and Switch" és a "Cat and Mouse" felvezetése, némiképp környezetidegennek hatnak.

         Blake Neely tömérdek órányi muzsikát szállított A mentalistához, mely anyag bár nem lett kimagaslóan ütős, atmoszférája révén mégis arra ösztönöz, hogy időről időre újból meghallgassam - majd elővegyem Jeff Beal Jesse Stone - The Ultimate Collectionjét, mely stílusát tekintve ugyan kifinomultabb, mégis mindig erre asszociálok Neely zenéjéről. A WaterTower Music korongja a szerző teljes munkájából csupán ízelítőt ad, mégis kellően tartalmas, ám csakis az első két évadra szorítkozik, aminél a szerző teljesítménye többet érdemelne. Véleményem szerint A mentalista a Jesse Stone-kalandokhoz hasonlóan részesülhetne egy olyan duplalemezes soundtrackben, melynek tartalma a sorozat egészére kiterjedne - s a jelenlegivel ellentétben hivatalos, gyári kiadás lenne, nem pedig az Amazon.com által rendelésre készített korong.


    Kulics László
    2018.07.27.




    Tracklista:

      1. Believe (Jane's Theme) (3:25)
      2. Main Title Theme (Extended Version) (1:08)
      3. Scene of A Crime (3:38)
      4. Raise Your Hand If You're Guilty (1:42)
      5. Sorry Hurts (2:40)
      6. Careless Clues (2:23)
      7. I Don't Need Saving (2:14)
      8. Lisbon Secrets (2:22)
      9. Restless and Annoyed (3:24)
    10. Reading Between the Lies (4:12)
    11. Closed-Case Donuts (1:12)
    12. Graceful (1:41)
    13. Your Worst Nightmare (2:38)
    14. Flowers, Bodies and Smiles (5:08)
    15. Coins and Cards (1:17)
    16. Mastermind (5:37)
    17. Bait and Switch (2:56)
    18. Shapes (2:07)
    19. Maybe Next Time (3:13)
    20. Cat and Mouse (2:11)
    21. Senses (2:38)
    22. Cunning and Coy (1:21)
    23. Off the Case (3:45)
    24. Face to Face (4:11)
    25. Tea Time (1:37)
    26. Redemption (2:44)
    27. Prelude in C (from Book 1 of The Well-Tempered
          Clavier, BWV 846) - Johann Sebastian Bach (1:39)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Arrow - Season 1

    The Flash - Season 1

    Jesse Stone - The Ultimate Collection

    Supergirl - Season 1

    További kritikáink
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft
  • In Love and War
  • Le Sens de la Féte
  • Black Panther

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam