FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Lego Batman Movie (Lorne Balfe)    THE LEGO BATMAN MOVIE  (2017)
       Lego Batman - A film


      

       zene: Lorne Balfe
       vezényel: Christopher Gordon
       kiadás éve: 2017
       kiadó: WaterTower Music
       játékidő: 94:31




         Könnyedén lehetett volna a 2014-es A Lego kaland egy kétórás lélektelen reklám a világ leghíresebb játékához, de a Derült égből fasírttal, valamint a két Jump Streettel bizonyító Phil Lord és Chris Miller túlburjánzó vizualitással és egy nagyon okosan csomagolt üzenettel világított rá, hogy miért hajlamosak felnőttek a mai napig félrelökni gyerekeiket, ha egy készlet a kezükbe akad, és annak összerakásával vacakolni. Emellett a brand magával vont temérdek popkulturális utalást és vendégszereplő felbukkanását, s utóbbiak közül magasan kiemelkedett Batman, aki egyszerre maradt önmaga, és tartott hatalmas görbe tükröt a 75 éves karakter elé. Ezt a Kingsman - A titkos szolgálatból is ismert - de ott értelemszerűen véresebb - koncepciót A Lego kaland vágója, valamint a Robot Chicken animációs sorozat rendezője, Chris McKay nyújtotta egész estés filmmé, amely már kizárólag a kockahasú sötét lovagot állította a középpontba. Az eredmény egy az előző részhez hasonlóan tömény audiovizuális filmélmény lett (némileg didaktikusabb mondanivalóval), amely mélyen tiszteleg és figurázza ki a legendárium minden fontosabb fejezetét egyszerre, beleértve a film- és a rajzfilmsorozatokat is.

         Mindennek az "idézet-tsunaminak" pedig a zenében is meg kellett jelennie. A Lego kalandnak még Wes Anderson egykori állandó munkatársa, Mark Mothersbaugh látta el a zeneszerzői teendőit, akit Miller és Lord hozott magával korábbi munkáiból, a score-nak mégsem jutott érdemben kiemelt szerep, ellentétben az idegesítően fülbemászó slágerekkel, mint az "Everything is Awesome", vagy Batman metál zúzása, a "Darkness". Így a helyére a Hans Zimmer közeli Lorne Balfe került, aki Zimmerrel olyan filmek score-ján dolgozott együtt kiemelt zeneszerzőként, mint a Sherlock Holmes, a Megaagy vagy éppen A sötét lovag-trilógia, de önállóan is kipróbálta már magát a félresikerült Terminator: Genisys, valamint az animációs A Madagaszkár pingvinjei című filmeken. Utóbbi szédült big band dallamai jó ajánlólevélnek minősültek Batmanhez: amikor McKay felvázolta a mozi koncepcióját Balfe-nak, úgy írta körül A Lego Batman - A filmet, mintha a Hugh Grant nevével fémjelzett Egy fiúrólt Michael Bay rendezte volna, ebből pedig a komponista - elmondása szerint - egyáltalán nem akart kimaradni. Ugyan a frakkos pingvinek zeneileg más megközelítést igényeltek, stílusában mégis nagyon hasonló ahhoz Balfe jelenlegi munkája, mely rögtön egy kétlemezes verzió formájában látott napvilágot.
         Az első lemez a filmben is hallható betétdalokat tartalmazza, de gyakorlatilag ez az album felesleges része. Pozitívum, hogy egész kellemes popdalok kerültek fel rá, valamint a legtöbb hasonló kiadvánnyal ellentétben nem kell külön megvásárolni a válogatás és a score részt, így aki előbbi miatt veszi meg, az jó eséllyel belehallgathat az utóbbiba, és igaz ez fordítva is. A probléma, hogy az alig negyvenperces válogatás jó része teljesen felesleges, termékcsatolt dalokat tartalmaz, amelyek egy része el sem hangzik a filmben. Ezeknek a töredékét elég lett volna hozzácsapni az ötvenperces score-hoz, mint például a nyitó metál őrületet, a "Who's the (Bat)Man?"-t, amely az Adam West-féle sorozat főcímét használja alapul, vagy a Balfe Robinhoz írt csilingelő témáját felhasználó "I Found You"-t.

         A szerző a könnyed hangvétel ellenére sem akart paródiazenét írni, hanem sokkalta inkább egy olyan akciómuzsikát, amelynek van szíve. Az pedig kijelenthető, hogy abszolút sikerült neki, már csak a temérdek tisztelgés miatt is. A komponista munkáját megnyitó, hét és fél perces "Black"-en tisztán érződik Zimmer és a Christopher Nolan féle Batman-filmek hatása, ami nem véletlen, hiszen a mozi már a nyitó képsorokban alaposan rájátszik ezekre. Ugyanakkor Balfe a többi nagy Batman-komponista előtt is lerója a tiszteletét: Danny Elfman és Shirley Walker klasszikus motívumai olykor-olykor pár hangjegy erejéig felbukkannak, de mire észbe kapnánk, már el is viszi a zenét egy teljesen más irányba, ahogy azt például a "Your Greatest Enemy"-ben is teszi. Már utóbbiban kiütközik a rockos dinamizmus, ami az album akciótételeinek a sajátja (mint például a monstre, hétperces "Lava Attack"-ben is), s ehhez nagyban hozzájárult Chad Smith, a Red Hot Chili Peppers dobosának a játéka. Elliot Goldenthal szelleme is megidéződik a Mindörökké Batmanből az olyan, kisebb zenei káoszba fulladó tételeknél, mint amilyen az elektromos orgonára nagyban támaszkodó "Open for Business" - "Chaos in Gotham" kettős, vagy a kórussal megtámogatott "The Phantom Zone" is.

         A fentiek mellett rengeteg kis motívum akad még Balfe repertoárjában: Robin már említett, ártatlanul csilingelő kis témája egyik pillanatról a másikra tud például átcsapni Joker szitárt, csembalót és férfikántálást is alkalmazó motívumába, ahogy ezt a "The Arrival of Robin" is példázza. Utóbbi már-már egyenesen westernzenébe csap át, mint ahogy az például a "Joker Manor"-ban is hallható. Azonban a folyamatos zenei idézgetések miatt pont a főhősnek nem jutott egy igazán határozott téma, a legmarkánsabban az Adam West-sorozat főcímének a felhasználása sikerült, amit Balfe zseniálisan vegyít Robin motívumával és kellő mennyiségű dinamizmussal az olyan remek trackekben, mint a "No Seat Belts Required", a "Batman's in the Zone" vagy a "Battle Royale", amelyek kiemelkednek az elmúlt évek szuperhősös akciótételei közül. Ebből fakad azonban az album legnagyobb hibája: a rengeteg utalás és egyéb kis motívum miatt nincs igazán önálló karaktere az egésznek, így hiába kellemes hallgatnivaló, és hiába érdemes figyelni az aláfestésre a folyamatos zenei idézetek miatt, képtelen igazán maradandóvá válni.
         Mindezek ellenére bebizonyosodott ebben a néhol már John Powell játékosságát és kreativitását idéző score-ban, hogy Balfe-nak nagyon jól állnak az animációs filmek, és hogy érdemes lesz a későbbiekben is odafigyelni a hasonló munkáira. Ha máskor nem is, akkor a Lego Batman - A film egy esetleges folytatásában, ugyanis a szintén 2017-ben érkező Lego Ninjago - A film zenéjét már ismét Mothersbaugh jegyzi.


    Pavlics Tamás
    2017.03.08.




    Tracklista:

    CD1:
      1. Who's the (Bat)Man - Patrick Stump (3:03)
      2. Forever - DNCE (3:48)
      3. (I Just) Died in Your Arms - Cutting Crew (4:35)
      4. Invincible - Kirsten Arian (2:59)
      5. One - Harry Nilsson (2:22)
      6. Heroes (We Could Be) (Hard Rock Sofa and Skidka
          Remix) - Alesso feat. Tove Lo (6:35)
      7. Man in the Mirror - Alex Aiono (2:23)
      8. Friends Are Family - Oh, Hush! feat. Will Arnett, Jeff
          Lewis (3:49)
      9. I Found You - Fraser Murray (3:34)
    10. Forever - Justin Tranter (3:49)
    11. Man in the Mirror - Richard Cheese & Lounge Against
          the Machine (1:49)
    12. Everything Is Awesome - Richard Cheese & Lounge
          Against the Machine (2:02)

    CD2:
      1. Black (7:32)
      2. Your Greatest Enemy (2:42)
      3. The Arrival of Robin (2:52)
      4. Joker Crashes the Party (1:33)
      5. No Seat Belts Required (2:17)
      6. To Cage the Joker (1:59)
      7. The Phantom Zone (3:37)
      8. Open For Business (1:09)
      9. Chaos In Gotham (3:20)
    10. Lava Attack (7:40)
    11. For Your Own Good (1:45)
    12. Joker Manor (2:29)
    13. Batman's In the Zone (4:40)
    14. The Babs Signal (2:25)
    15. Battle Royale (4:54)
    16. A Long Farewell (2:49)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman

    Batman Forever

    The Dark Knight

    Kingsman - The Secret Service

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam