FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Swarm  The Fly II  The Fly  Mission: Impossible - Fallout  Beverly Hills Cop II  The Last Samurai  Terminator: Dark Fate  A Quiet Place  Beverly Hills Cop  Bad Boys for Life
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Mark Knopfler a Budapest Sportarénában
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Last Samurai (Hans Zimmer)    THE LAST SAMURAI  (2003)
       Az utolsó szamuráj


      

       zene: Hans Zimmer
       vezényel: Blake Neely
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Elektra / Warner
       játékidő: 59:45




         Műfajok tekintetében Hans Zimmer kezdettől fogva széles skálán mozog, népszerűsége mégis elsősorban akciózenéinek tudható be, így bár a történelmi eseményekre és/vagy ikonikusabb személyekre épülő alkotások a nyolcvanas évek óta vannak jelen munkásságában (Elválasztott világ, Egyedül a ringben, A szabadság ösvényein), e tekintetben a siker az 1998-as Az őrület határánig váratott magára. Az ezzel elért újabb Oscar-jelölését követően olyan alkotások találták meg, mint a Gladiátor, a Pearl Harbor - Égi háború, A Sólyom végveszélyben, A Nap könnyei, az Artúr király, valamint Az utolsó szamuráj, mely utóbbi nemcsak amiatt érdekes, mert Zimmer ritkábban alkalmazott instrumentumokra támaszkodott, hanem azért is, mert ez volt a századik filmzene, amivel hallathatott magáról.

         A Tom Cruise főszereplésével készült Az utolsó szamuráj forgatókönyvét valós események inspirálták, ám mivel a történelmi tényekre az alkotók csupán egyfajta fűszerként tekintettek, az eredeti történet számos helyen változott - az egyik leglényegesebb módosítás, hogy a valóságban a japánok sógunseregét egy éven át képző francia Jules Brunet tisztből az amerikai Nathan Algren vált. A Cruise-féle Gladiátornak is tekinthető produkció alapjait John Logan (Aviátor, 007 - Skyfall) fektette le, a projektet pedig Vincent Ward karolta fel, aki bár íróként (A végső megoldás: Halál) és direktorként (Csodás álmok jönnek) egyaránt tevékenykedik, ezúttal vezető producerként vette ki részét a megvalósításból. A közel négy évig tartó előkészületet követően a rendezői széket Francis Ford Coppolának éppúgy felajánlották, mint Peter Weirnek, a stáb élére azonban végül Edward Zwick került. "A film konklúziója az a tézis, miszerint akkor élvezhetjük igazán az életet, akkor teljesedhetünk ki leginkább, ha a halál tényét is elfogadjuk" - nyilatkozta Zwick, aki szerint alkotása egy másik lényeges üzenetet is hordoz: "Az amerikaiaknak és más országok lakóinak szintúgy figyelembe kell venniük, el kell fogadniuk, hogy sajátjukon kívül is léteznek összetett, gazdag és értékes kultúrák".

         A gyakori alkotótársával, Marshall Herskovitzcal egyetemben a sztoriba is belepiszkáló rendező a kétezres évekig bezárólag hat produkciót hozott tető alá, melyeknél négy komponista volt jelen: Miles Goodman a Mi történt az éjjel?-nél, Graeme Revell a Szükségállapotnál, W.G. Snuffy Walden az Országúti amazonoknál, James Horner pedig Az 54. hadtestnél, a Szenvedélyek viharábannál és A bátrak igazságánál. Mivel legnagyobb sikereihez Horner szállította a muzsikát, kézenfekvőnek tűnt, hogy ezúttal is őt kéri majd fel, a helyzet azonban másként alakult. A filmes a 2001-es Oscar-jelöltek számára rendezett ünnepi ebéd során elegyedett beszélgetésbe Zimmerrel, melyre ő az általa producerként jegyzett Traffic, a komponista pedig a Gladiátor kapcsán volt hivatalos. Egyebek mellett az ekkor még igencsak kezdeti fázisban lévő Az utolsó szamuráj is szóba került, amelyet a zeneszerző nemcsak a téma okán talált érdekesnek, hanem Cruise miatt is, akivel korábban az Esőember, a Mint a villám, valamint a Mission: Impossible 2. kapcsán egyaránt dolgozott. "Kértem, hogy küldje el a forgatókönyvet, amit meg is tett, ám ezt követően hosszú ideig nem hallottam felőle, azt hittem elfelejtett. Abba bele sem gondoltam, milyen nehéz manapság egy ilyen témájú filmet összehozni" - mesélte Zimmer, akivel az alkotók a tesztvetítést követően vették fel újból a kapcsolatot. A százötven perces mozihoz majdnem kétórányi muzsika íródott, melyből egy rendkívül hatásos filmzenealbum született, ahol némely trackek egymástól független tételek egyvelegét rejtik, mások pedig hosszabb lélegzetvételű kíséretek rövidített változatai.
         A score alapjait tekintve ezúttal is a jól ismert Zimmer-megoldásokról beszélhetünk, hiszen a heroikus és pátoszos hangulat egyszerű harmóniákból álló, fülbemászó, hatásos dallamok segítségével kel életre, ám műve így is önálló egyéniséggel bír, ami nagyrészt annak eredménye, hogy a kétezres évekre tökélyre fejlesztett eszköztárát a népcsoportra jellemző hangszerekkel vértezte fel. A Hollywood Studio Symphony zenészeinek előadását olyan tradicionális instrumentumok szólamai színesítik, mint a citerához hasonló koto, a taiko dobok, valamint a sakuhacsira keresztelt bambuszfuvola. "A nyugati fül számára szokatlannak, idegennek találtam a japán zenék hangzásvilágát, ezért sokáig tartott, mire kitaláltam, mit is kellene tennem. Arra jutottam, hogy a nyugati stílust veszem alapul, amit aztán a japánok által alkalmazott megoldásokkal elegyítek, ami addig tűnt jónak, amíg fel nem tettem magamnak a kérdést, hogy valójában mit is szeretnék elérni a zenémmel? Úgy éreztem, nem szabad túldíszítenem a score-t, ezért a giccsesség elkerülése érdekében mértani pontossággal kezdtem elhelyezni az utalásokat" - mesélte Zimmer, aki remek egyensúlyt teremtett kelet és nyugat között, ami már az albumnyitó "A Way of Life"-ban is megmutatkozik. Ugyanakkor - a Gladiátor esetéhez hasonlóan - megközelítését néhányan bírálták is, egyes vélemények szerint ugyanis nem helyezett kellő mérvű hangsúlyt a keleti kultúrára. Ez azonban ízlés dolga: én úgy gondolom, egy nyersebb (amilyen például Jerry Goldsmith Tora! Tora! Tora!-hoz írt muzsikája), tradicionálisabb megközelítés nem illett volna ehhez a szamuráj életforma előtt ugyan tisztelgő, ámde a nyugati kultúra előnyeit is folyamatosan hangsúlyozó mozihoz.

         A zene elkészítése során szerzője (aki olyanokat vett maga mellé kiegészítő komponistaként, mint Geoff Zanelli, Blake Neely, valamint Trevor Morris) a több csatát megélt Nathan Algren elénk táruló útját, jellemalakulását tekintette vezérfonalnak. Cruise karaktere kezdetben alkoholproblémával, démonjaival küzdő, meggyötört katonaként van jelen a vásznon, a szamurájok között töltött időszaka azonban megbékélést hoz számára, lassan ráébred az élet szépségeire, valódi értékeire. Ennek megfelelően a muzsika egyik pillérévé a belső vívódásokat, érzelmi hullámzásokat szimbolizáló dallamok váltak, melyek a cue-kból összeolvasztott "A Way of Life"-ban nemcsak ezt hivatottak kifejezni, hanem egyfajta előfutárai lettek annak az elszántságot, a padlóról történő felállást tükröző himnikus megoldásnak, mely aztán kiemelt szerepet tölt be a "Spectres in the Fog"-ban, a "Safe Passage"-ben, a "Red Warrior"-ban és a "The Way of the Sword"-ben. A score alapjának harmadik eleme a szamurájok életvitele, kultúrája ihlette lágy, már-már romantikus jelleget öltő téma, mely éppoly precíz, kiegyensúlyozott, mint az érzékeltetni kívánt harcosok ("Taken", "A Hard Teacher", "To Know My Enemy", "Idyll's End", "A Small Measure of Peace"). E trió a harcias kórussal felvértezett "Red Warrior"-ban, a "The Way of the Sword"-ben, illetőleg az elmúlás fájdalmát és a megbékélés érzését egyformán tolmácsoló vonós- és kotoszólamokon nyugvó "A Small Measure of Peace"-ben fonódik eggyé, s az általuk kitett közel húsz perc Az utolsó szamuráj filmzenealbumának koronája is.
         Az akciódúsabb megoldások olyan trackekben kaptak nagyobb teret, mint a "Spectres in the Fog", a "Red Warrior", illetőleg a film végi csatajelenetek alatt hallhatóak zanzásításával létrejött "The Way of the Sword", ám néhány másodperc erejéig a "To Know My Enemy"-be, az "Idyll's End"-be és a "Ronin"-ba is bele lett csempészve a dinamika. Az Elektra és a Warner közös gyermekeként napvilágot látott korongon ugyan kevésbé szembetűnő, a film alatt azonban jobban megmutatkozik, hogy Zimmer ezen trackeknél milyen mértékben merített a Pearl Harbor - Égi háború akciózenéiből (főleg az utolsó összecsapás alatt, ahol az egyik részlet majdhogynem hangjegyről hangjegyre egyezik a Michael Bay által dirigált mozi kíséretével), így bármennyire is kedvelem, emiatt nem vagyok képes maximális pontszámot adni erre a score-ra.

         Az utolsó szamuráj esetében sok idő állt Hans Zimmer rendelkezésére, s ez minden bizonnyal nagyban hozzájárult ahhoz a végeredményhez, mely a rajongói elismerések mellett Golden Globe-jelölést és ASCAP-díjat is hozott számára - ráadásul bónuszként egy, a forgatásnál használt szamurájsisakot is sikerült megszereznie. Bár témái a bevált harmóniákra, egyszerű dallamokra támaszkodva elevenednek meg, a képsorok alatt és azoktól függetlenül egyaránt hatásosak, csodálatosak, a score összképe pedig ennyi év elteltével sem fakult meg, nem veszített értékéből. Zimmer heroikus, himnikus megoldásai terén nálam Az őrület határán számít etalonnak (nemcsak a komponista életművét, hanem a filmzenevilág egészét tekintve is hibátlannak tartom), s bár ezen megközelítést azóta rengetegszer előhúzta már fiókjából, kevés alkalommal sikerült neki olyan ünnepélyes, magával ragadó módon újragondolni, mint ebben az esetben.



    Kulics László
    2020.03.20.




    Tracklista:

      1. A Way of Life (8:03)
      2. Spectres in the Fog (4:07)
      3. Taken (3:35)
      4. A Hard Teacher (5:44)
      5. To Know My Enemy (4:48)
      6. Idyll's End (6:40)
      7. Safe Passage (4:56)
      8. Ronin (1:53)
      9. Red Warrior (3:56)
    10. The Way of the Sword (7:59)
    11. A Small Measure of Peace (7:59)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Memoirs of a Geisha

    The Thin Red Line

    Tora! Tora! Tora!

    További kritikáink
  • The Final Countdown
  • Mandy
  • The Aeronauts
  • Star Wars: Episode VIII - The Rise of Skywalker
  • Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
  • Bosch
  • Jerry's Recall
  • Home Alone
  • The Dark Crystal: Age of Resistance - Vol. 1
  • Robocop
  • Charlies Angels
  • Dick Tracy
  • Rambo: Last Blood
  • Attila
  • The Beyond (L'Aldila)

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam