FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Dora and the Lost City of Gold  Watchmen  Angel Has Fallen  Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw  True Lies  Shaft (1971)  Shaft (2019)  Alien: Resurrection  Alien 3  Aliens
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Mark Knopfler a Budapest Sportarénában
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Krypton (Pinar Toprak)    KRYPTON  (2018)
       


      

       zene: Pinar Toprak
       kiadás éve: 2019
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 41:49





         Pinar Toprak néhány rövidfilmet követően a 2006-os Ellenséges terület 2.: Az ördög tengelye révén léphetett ki az egész estés alkotások színterére, s bár azóta önálló művészként és kiegészítő komponistaként egyaránt számos projekthez szerződtették (mindezeken túl pedig olyanok mellett látott el különféle feladatköröket, mint William Ross vagy Hans Zimmer), akkor került a figyelem középpontjába, amikor kiderült: ő szerezheti a Marvel Kapitány zenéjét. Ennek apropójából a különféle oldalak sorra kezdtek cikkezni arról, hogy ő az első női zeneszerző, akire blockbustert bíztak, ám azt már kevés helyen említették, hogy ezt megelőzően, a Kryptonnak köszönhetően egy másik, szintén emblematikusnak tekinthető esemény is bekövetkezett az isztambuli származású művész életében. A SyFy égisze alatt 2018-ban útjára bocsájtott projekt hosszú idő után ismét egy olyan, élő szereplős szuperhősfolyam lett, amelynek kíséretét nő jegyzi: bár az animációs szériák vonatkozásában Lolita Ritmanis (Az igazság ifjú ligája, Batman: Gyilkos tréfa) például folyamatosan kapja a megbízásokat, a Kryptonnal rokonítható vállalkozások vonatkozásában az 1990-es A Villám esetében fordult elő utoljára ilyen a néhai Shirley Walkerrel.

        Számtalanszor kitértünk már a hasonló témájú írásainkban arra, hogy a képregénymogulok az elmúlt évtized folyamán igencsak kivették részüket a filmgyártásból, ráadásul azt is többször bebizonyították, hogy mára már nincs szükségük Batman, Superman vagy Pókember bevetésére a célközönség érdeklődésének felkeltéséhez: kevésbé ismert karakterekkel is kiemelkedően magas bevételi eredményeket tudnak produkálni. Univerzumuk bővülése mozis vonatkozásban éppúgy megfigyelhető, ahogyan a tévésorozatok esetében, mely utóbbiaknál már sem a Marvel, sem pedig a DC nem riad meg attól, hogy olyan eredettörténetekbe vágjanak bele, melyek szálai a megszokottnál jóval messzebbre nyúlnak vissza. E törekvés eredményeként vette kezdetét a Gotham, vagy indult útjára a Krypton, amely úgy kapcsolódik Supermanhez, hogy nagyapjára, Seg-Elre (Cameron Cuffe), illetve a szülőbolygója, a Krypton pusztulásához vezető útra helyezi a hangsúlyt. A forgatókönyvírók emellett természetesen magáról Supermanről sem feledkeztek meg, ám bevonását a sztori idősíkja okán párbeszédekben történő említéssel, továbbá egy olyan megoldással vitték véghez, miszerint a Shaun Sipos által alakított Adam Strange az Acélember köpenyével a kezében, időutazóként érkezik a jövőbeli Földről. A folyam atyjai Damian Kindler és a többek között a Batman: Kezdődik!-et, valamint a Batman Superman ellen - Az igazság hajnalát forgatókönyvíróként jegyző David S. Goyer voltak, akik nagyon merészen közelítettek az ikonhoz azzal, hogy ilyen távolról veselkedtek neki a történetmesélésnek, ám számításuk bevált, így a második szezon is zöld utat kapott.

        "Nagy rajongója vagyok Supermannek, de nemcsak a Richard Donner-mozi, hanem a képregények miatt is, így valahányszor bementem a stúdiómba, hogy az újabb jeleneteken dolgozzak, nem hittem el, hogy én is részese lehetek ennek a csodálatos legendának" - mesélte Toprak, aki röviddel Az Igazság Ligájának munkálatait (melyből Danny Elfman kiegészítő zeneszerzőjeként vette ki a részét) követően vált a stáb tagjává. "Az egyik pénteken azzal hívott fel az ügynököm, hogy volna-e kedvem egy hétvégi kihíváshoz. Azt mondtam, hogy persze, mire ő közölte, hogy a Kryptonról lenne szó. Átküldte a pilot epizódot, szombaton pedig leültem beszélgetni Cameron Welsh producerrel, majd aznap este és egész vasárnap a jeleneteken dolgoztam. Elküldtem nekik az anyagot, és hétfőn vagy kedden már fel is kértek; minden olyan gyorsan történt" - emlékezett vissza a szerző.
        Superman mozihősként nemcsak Christopher Reeve okán örvend nagy kultusznak, hanem a film score-ja miatt is, hiszen John Williams olyan főtémával vértezte fel a karaktert, mely méltán vált népszerűvé, ráadásul a veterán szerző Krypton számára is készített egy, elsősorban rezesekre támaszkodó, jellegzetes motívumot. Mindezek kellő kötöttséget jelentenek egy-egy Superman-projekt esetén, ám azáltal, hogy a sorozat nagyjából kétszáz évvel az Acélember születése előtt játszódik, ráadásul ő csak utalás szintjén van jelen, a klasszikus dallamok nem lebegtek béklyóként Toprak szemei előtt. "Nem szerettünk volna tradicionális megközelítést, mivel egy teljesen más helyre kalauzoljuk el a nézőket. Ugyanakkor azt sem akartuk, hogy feltűnően zavaró, ismeretlen legyen a score. Ennek eredményeként Pinar zenéje egyszerre hat egyedinek és cseng ismerősen" - nyilatkozta Welsh.

        A komponista számtalan témát vonultat fel művében: a bolygó ("Seeing Kandor for the First Time") mellett Seg-Elhez éppúgy köthető motívum, mint Lyta-Zodhoz (Georgina Campbell) vagy a főellenséghez, Braniachez (aki hazánkban Agykeselyűként köszönt vissza a képregények lapjairól), s bár ezek egy része jól felismerhető, kialakításuk okán nehezen befogadhatóak. A score nagy része elektronikus hangzások elegyítésére, kollázsára épül, mely megközelítésre remek példa Braniac zenei ábrázolása, ami először a "Brainiac’s Peeking Through Rhom"-ban figyelhető meg, azt követően pedig a "Jayna Shoots the Voice"-ban és a "Bye Bye Brainiac"-ban köszön vissza.
        A hangminták, effektek felvonultatásával, valamint a The Nashville Scoring Orchestra közreműködésével megszületett score összképe számomra a Marvel Kapitány aláfestéséhez hasonlóan felemás: ahogyan utóbbinál, úgy most is inkább a lassú folyású trackek ragadták meg a figyelmemet. Az olyan színtiszta gépzenét, mint a "Bar Fight", illetőleg a vészjósló és az akciódarabokat ("Brainiac’s Peeking Through Rhom", "Seg Escapes", "Jayna Shoots the Voice", "Bye Bye Brainiac") többszöri hallgatást követően sem éreztem közelebb magamhoz. Ellenben a "Kem Sweet Talks Ona", a Lisa Gerrardnak köszönhetően népszerűvé vált, éteri énektechnikával színesített "Lyta Meditates", a "Sigil Means Hope", valamint a "Meant to Save Superman"-re és "Dev Awakes"-re keresztelt szösszenetek rendkívül kellemes meglepetést okoztak. Akik az utóbb felsoroltakról hasonló véleménnyel vannak, azoknak ezúton ajánlom figyelmébe Toprak egy korábbi munkáját, a 2015-ös The Challenger című sportfilm ihlette művet, mely az itt hallottakhoz hasonló stílust képvisel.
        A szerző nemcsak a visszafogottabb trackek hangulatát igyekezett megalkotni úgy, hogy időnként visszanyúljon velük Superman filmes gyökereihez, hanem bizonyos esetekben a dallamokat is. Ám míg a klasszikus Williams-témát több ízben is egy az egyben adaptálta (ezen alkalmak közül a "Welcome to the Fortress", a "Your Grandson’s Cape" és a "Bye Bye Brainiac" került fel a korongra), addig Az acélember Hans Zimmer jegyezte kíséretére inkább csak hangzásszinten, valamint a hajókürtszólam alkalmazásával tett utalásokat.

        Pinar Toprak rengeteg muzsikát szállított a Krypton tíz részből álló első évadjához, melyből a Varése Sarabande 2019 márciusára állított össze egy közel háromnegyed órás albumot. A szerző sokat dolgozott a score-on (egy interjú alkalmával tért ki arra, hogy az epizódok öt-hat napot igényeltek tőle), a végeredmény azonban a jelenetek alatt éppúgy többször is hangsúlytalanná válik, ahogyan a korongon. Számtalan szuperhősszéria (A S.H.I.E.L.D. ügynökei, Supergirl, A zöld íjász, Flash - A Villám, A holnap legendái) születik manapság megannyi kísérettel, a Krypton zenéje pedig - néhány tételt leszámítva - könnyűszerrel veszik bele ezek sokaságába.


      



    Kulics László
    2019.03.24.




    Tracklista:

      1. Seeing Kandor for the First Time (0:50)
      2. The Death of Val El (1:34)
      3. Bar Fight (2:41)
      4. Welcome to the Fortress (2:18)
      5. Your Grandson's Cape (3:41)
      6. Brainiac's Peeking Through Rhom (2:26)
      7. Kem Sweet Talks Ona (1:35)
      8. Street People (1:15)
      9. Seg Escapes (1:23)
    10.Ona Says A Prayer (2:48)
    11.Seg In the Wastelands (0:39)
    12. Lyta Meditates (1:13)
    13. A Test of Sibling (2:12)
    14. Let the Trial Begin (4:34)
    15. Meant to Save Superman (0:44)
    16. Jayna Shoots the Voice (1:43)
    17. Dev Awakes (0:45)
    18. Sigil Means Hope (1:45)
    19. Bye Bye Brainiac (7:43)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Captain Marvel

    Man of Steel

    Supergirl - Season 1

    Superman

    További kritikáink
  • Alien
  • Godzilla: King of the Monsters
  • Outland
  • Children of Dune
  • Only the Brave
  • Under Siege 2: Dark Territory
  • Under Siege
  • Pet Sematary (2019)
  • Stepmom
  • Pet Sematary
  • Witness
  • Oscar
  • Captain Power and the Soldiers of the Future
  • Mary Shelley
  • Battlefield Earth

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam