FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Jigsaw (Charlie Clouser)

    Filmzenékről röviden



       JIGSAW (2017)
       Fűrész - Újra játékban


      

       zene: Charlie Clouser
       kiadás éve: 2017
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 65:21





         A 2010-es Fűrész 3D-t hivatalosan a kétségtelenül kifulladó sorozat lezáró fejezetének szánták (mint ahogyan erre a külföldi plakát alcíme is utalt), ám hét év és megannyi, a régmúlt ködébe vesző mozi sikeres - vagy épp sikertelen - feltámasztását követően az illetékesek úgy gondolták, hogy érdemes az utolsó utáninak is adni egy esélyt. Így született meg a Fűrész - Újra játékban, melyet hiába azok a Spierig testvérek rendeztek, akik a Daybreakers - A vámpírok korával és az Időhurokkal két meglepően jó szórakozást nyújtó produkciót tettek le az asztalra, ezentúl hozzájuk fog kötődni a Fűrész-folyam valószínűleg végleges parkolópályára tétele is.
         Az olyan horrorszériák, mint a Halloween, a Péntek 13., illetve az újabbak közül a kategóriába némileg lazán besorolható Stranger Things között az is kapcsolódási pont, hogy olyan nagyszerű főtémák születtek hozzájuk, melyek részről részre működőképesek maradtak, sőt egyenesen az adott mű egyik védjegyévé váltak. Bár a Fűrész-sorozat főtémája is prímán illeszkedne a sorba, abból a szempontból kilóg, hogy ez az évek során egyre csak erodálódott. A folyamat ráadásul rögtön a második résznél kezdetét vette, már ekkor lehetett érezni, hogy a szerzemény mindössze utánlövésnek hat - és ekkor nem is sejtettük, hogy hátravan még hat ismétlés. Charlie Clouser kompozíciója 2004-ben azonban egészen elképesztő erejű volt. Jól emlékszem rá, hogy én mutattam meg a szerkesztőtársaimnak még a film ismertté válása előtt, és mindannyian igen hatásosnak találták, holott ekkor még azt sem látták, mennyire tökéletesen teljesít a történetet lezáró csavar alatt. A szerzeménnyel azonban épp az a gond, hogy míg a fentebb említett alkotásoknál a tényleges főtémák váltak méltán népszerűvé, a Fűrészek esetében mindig a nagy fordulat alatt halljuk. Ezért valójában nem is tekinthető klasszikus főtémának (nevezzük is inkább fordulat-témának), és mivel az adott film végén lévő, mindent átértelmező csavarra mindig számítottunk, jól tudtuk azt is, hogy mi fog alattuk szólni, így hamar hatástalanná vált. De van itt más gond is, ami az összes Fűrész-muzsikára illik.
         A Nine Inch Nailsből történt 2000-es kiválását követően, filmzenei értelemben, egyslágeres csodának bizonyult Clouser. Ha végignézek pályáján, talán a Halálos hallgatás és a Wayward Pines főtémáját tudnám még megemlíteni tőle, ez pedig igen karcsú - pláne, hogy még azok is hallhatóan ugyanarról az ágról fakadnak, mint a Fűrész-motívum. Más filmzeneszerzőknél is előfordult persze, hogy a debütálással ki is írtak magukból mindent, önismétlés vette kezdetét, szerzőnk esetében viszont még csak teljes remek score-ról sem beszélhettünk soha, mindössze egy-két jó témáról. Nem is lett agyonfoglalkoztatott művész, 2017-ben például csak ez az egy megmozdulása volt. További probléma, hogy gyakorlatilag a fordulat-téma az egyetlen, ami a sorozatból kiemelkedik, mert minden más esetben ugyanazt az elektroindusztriális effektzenét halljuk. Ez a leginkább acélgyári zajokhoz közel álló, néhol metálos zúzásba hajló digitális szöszmötölés persze illik a filmekhez, de nem éppen a hagyományos értelemben vett komponálás szó jut az eszünkbe róluk. Ráadásul annyira jellegtelenek, fogódzó nélküliek, hogy feltehetően nem is létezik ember, aki egy-egy track hallatán rávágja, milyen jelenet alatt szól, sőt még az adott epizódot is csak véletlenül találhatja el - és ezzel még talán maga a szerző is így lehet. A változatlanság igaz a Fűrész - Újra játékban aláfestésére is, és míg más széria sokadik score-jánál azért hallani a fejlődést, Clouser vélhetően utolsó, John Kramerhez kötődő művénél erről továbbra sincs szó, akár az első részhez is születhetett volna, azt meg azért mégiscsak tizenhárom éve mutatták be. Mindenesetre ezen kiadvány piacra dobásával nagyjából egy időben a Lakeshore Records előállt a Saw Anthology Vol. 2 elnevezésű válogatással is, amely nemcsak arra bizonyíték, hogy ezek szerint volt Vol. 1 is, hanem hogy a szériában hallható daraboknak azért vannak rajongói.


         Kiemelkedő tétel: Zepp Eight


    Bíró Zsolt
    2017.11.29.




    Tracklista:

      1. Chase Edgar (2:51)
      2. Bucket Room (2:00)
      3. Bucket Heads (2:36)
      4. Bullet Lodged (0:45)
      5. USB Stick (1:22)
      6. Tricycle (2:02)
      7. Confess (2:26)
      8. Chain Hangers (1:10)
      9. Carly Requiem (2:22)
    10. Barn Confess (2:02)
    11. Leg Wires (2:26)
    12. Exterior Autopsy (1:54)
    13. Silo Wires (3:54)
    14. Kinky Types (0:38)
    15. Question Logan (1:54)
    16. Results Are In (0:48)
    17. Grain Silo (1:24)
    18. Show Me (0:46)
    19. Replica Lair (2:26)
    20. Probable Cause (1:18)
    21. Mitch Tape (0:40)
    22. Cycle Trap (1:56)
    23. Swat Lair (2:50)
    24. And This (3:09)
    25. Anna Ryan (1:44)
    26. The Barn (4:02)
    27. Find Machine (1:20)
    28. Shotgun (1:30)
    29. Two Players (2:22)
    30. Laser Collars (0:58)
    31. Zepp Eight (5:50)
    32. End Credits (1:56)





    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam