FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Oscar  Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the VolcanoSix Days Seven Nights  
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Intent to Destroy (Serj Tankian)

    Filmzenékről röviden



       INTENT TO DESTROY (2017)
       


      

       zene: Serj Tankian
       kiadás éve: 2017
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 73:33





         A pop-rock vagy alternatív zenei színtéren sokan hitték már azt, hogy csak mert a saját műfajukban jól helytálltak, az már garancia arra, hogy filmzenei területen is képesek lesznek nagyot alkotni. 2017-ből Josh Homme, a Queens of the Stone Age frontembere egy elég jó negatív példa erre (Fatih Akin In the Fade-jének score-ja igencsak gyenge lett tőle), ellenpólusát pedig Serj Tankian, az örmény System of a Down énekese képviseli. Tankian politikailag meglehetősen aktív, így nem csoda, hogy első aláfestését az 1915 című dokumentumfilmhez írta, mely ugyanúgy az említett évtől kezdődő és 1917-ig tartó, örmények ellen elkövetett török népirtással foglalkozik, mint az Intent to Destroy. Vélhetően mindörökre a török-örmény megbékélés ledönthetetlen gátját fogja jelenteni a vérengzéssorozat, hiszen már a lemészároltak számának meghatározásában is nagy eltérés mutatkozik a felek között. Miközben az örmények másfél millió meggyilkoltról beszélnek, a török álláspont (amely még a népirtás kifejezés ellen is berzenkedik) szerint "csak" 200-300 ezer ember veszett oda, míg a történészek 600-800 ezret tartanak a valósághoz közel állónak. 2017-ben ezt a témát már érintette a Christian Bale főszereplésével forgatott Az ígéret, a Joe Berlinger (Blair Witch: Ideglelés 2.) rendezte Intent to Destroy viszont nem kizárólag játékfilmes eszközökhöz nyúl a rekonstruáláshoz, hanem archív felvételekkel és interjúkkal is igyekszik alátámasztani az események bemutatását. A megszólalók között ott találjuk Bale-t, Tankiant, illetve Atom Egoyan (Emlékezz!) és Terry George (Az ígéret) direktorokat is.

         Tankian eddig tehát két dokumentumfilm-muzsikával jelentkezett, írt játékzenét, kiegészítő darabokat a Hardcore Henryhez, valamint 2017-ben egy a 13. században játszódó orosz történelmi mozinál is felbukkant. Jelen score-jában hazája zenei jelképét, a dudukot tette meg vezérhangszernek, melyet a legtöbben a Gladiátorból ismerhetnek. A tradicionális örmény instrumentum használata gyakorlatilag fél siker, jellegzetes, szomorú hangja könnyen nagy hatással lehet a hallgatóságra. A szerző ugyan az előtérbe tolta, ezt azonban ízlésesen tette, ezzel elkerülve azt, hogy túlzásba vitt használat miatt egy bő egyórás siratódal legyen a végeredmény. Zongora, szintetizátor, női vokál, dobok, vibrafon, sőt még zenedoboz hangja is felcsendül a műben, sikeresen támogatva a dudukot. Olykor egy másik, de már nem kifejezetten Örményországhoz köthető közreműködő is felbukkan: ez nem más, mint az úd, más néven arab lant. Meg kell említeni még, hogy az is hatásos, amikor elektromos gitár lép be a kompozíciókba, és mivel ez csak kevésszer történik meg, e pontokon ütősebbé válik az aláfestés. Dokumentumfilmről beszélünk, amelyek ugye nem a zenéikről nevezetesek, elvégre a műfaj alkotói sokszor örülnek, ha egyáltalán a forgatásra összegyűlik a pénz. Épp ezért az Intent to Destroy kísérete esetében sem grandiózus megoldásokkal találkozunk, a nagyzenekari hangzás felé közelítéshez a cselló mellett vonósokat imitáló szintetizátor is segítséget nyújt. Ez a megoldás sokszor lehúzza egy score minőségét, ezúttal azonban nincs erről szó, nem lengi be a score-t az olcsóság szaga, még ha persze szükségtelen is monumentális hangszerelésre számítani.
         A score annyira megfogott az első hallgatáskor, hogy rögtön bele is kezdtem az ismertetésébe, azonban a harmadik alkalom során jobban letisztult a kép, és a pontszám kettővel kevesebb lett. A legtöbbet az nyomta a latban, hogy nem érzem úgy: el fogom még indítani valaha az aláfestést. Megállapítható, hogy amennyiben nem lenne jelen a témából automatikusan következő duduk, kevésbé volna hatásos ez a bő egy óra, mert az egzotikum levonásával kevesebb maradna. Nincs jelen semmilyen bonyolultabb motívum sem, inkább az egyszerűség - szebben írva: letisztultság - dominál. Az első lejátszáskor még izgalmasnak tűnik a score, utána hamar megunható, de biztató kezdetnek és érdekes színfoltnak egyaránt nyugodtan nevezhető, és a jelenetek alatt is hatásos lehet - ha megnéztem volna, amihez készült, biztos emelkedne a pontszám. Nem valószínű, hogy Tankianból komoly tényező válik a filmvilágban, de elképzelhető, hogy az efféle kisebb alkotások terén hozni fog egy megbízható minőséget - akár még a duduk nélkül is.


         Kiemelkedő tételek: Answer to Denialists, Turkish Generals, Railway, Death March, Opening Scene, Intent to Love, Turkish History Changed


    Bíró Zsolt
    2018.01.23.




    Tracklista:

      1. Massacre (Extended Length Bonus) (5:26)
      2. Answer to Denialists (2:31)
      3. Turkish Generals (5:36)
      4. Railway (2:59)
      5. Scout Tufenkian Scene (Bonus) (0:54)
      6. Death March (1:57)
      7. Table Read (1:15)
      8. 40 Days (1:54)
      9. Turkish & Armenian Histories (2:06)
    10. Opening Scene (3:54)
    11. Atom Egoyan Scene (1:19)
    12. Musa Dagh Climb (2:44)
    13. Ataturk Treaties and Strategy (2:23)
    14. Peter Balakian Scene (2:02)
    15. Canon Blast (1:08)
    16. Denialists (4:12)
    17. River Staging (2:39)
    18. Massacre (5:12)
    19. Hanging Village (2:47)
    20. Palace Balcony (3:45)
    21. Med School (1:12)
    22. End of Production (3:17)
    23. Intent to Live (2:01)
    24. Turkish History Changed (6:56)
    25. Hrant Dink (Extended Length Bonus) (3:24)





    További kritikáink
  • Bird Box
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam