FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider  Ant-Man and the Wasp  Adrift  The Mentalist  The Shape of Water  Red Sparrow
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Fifty Shades Freed (Danny Elfman)

    Filmzenékről röviden



       FIFTY SHADES FREED (2018)
       A szabadság ötven árnyalata


      

       zene: Danny Elfman
       vezényel: Pete Anthony
       kiadás éve: 2018
       kiadó: Back Lot Music
       játékidő: 43:04




         A kilencvenes években, kezdő filmzenerajongóként nem egy olyan alkotást láttam, amely cseppet sem érdekelt, de amikor egy-egy kedvenc zeneszerzőm nevét észrevettem a stáblistán, szinte kötelességemnek éreztem, hogy kiderítsem, mit alkotott, mielőtt még megvenném művét magnókazettán vagy - évekkel később - CD-n. Ma már persze abban a kényelmes helyzetben vagyok, hogy szükségtelen kizárólag a muzsika miatt végigunatkoznom számomra érdektelen produkciókat, így A szabadság ötven árnyalatát ugyanúgy kihagytam, mint az előző két részt. Épp ezért a filmről nem áll módomban nyilatkozni, s mivel a trilógiáról úgyis mindenki hallott, tartalomismertetés helyett ugorjunk is rögtön a zenére. Azon belül az instrumentálisra, mert a trilógia betétdalai (többek közt Beyoncé, John Legend, Rita Ora vagy Ellie Goulding előadásában) honlapunk szemszögéből nem igazán érdekesek.

         Danny Elfman mintha csak újra akarná magát mostanában pozicionálni, annyira más jellegű produkciókhoz szegődik, mint amilyeneket megszoktunk tőle korábban. "A gótika mestere" cím így a múlt ködébe veszik esetében, bár e titulus a gyakori alkotótársra, Tim Burtonre sem illik már. A művész napjainkban főleg olyan thrillerekhez komponált sejtelmes, a célnak megfelelő, de őhozzá mérten nem túl kiemelkedő score-t, mint A lány a vonaton vagy A kör. A klasszikusnak tekintett Elfman-stílus kedvelői a Bosszúállók - Ultron kora bemutatójakor bíztak valami igazán erősben tőle, amikor is csalódniuk kellett, mert a Brian Tyler szerzeményeinek kiegészítésére/pótlására felfogadott szerző valamiért nem ragyogott régi fényében. Ám 2017-ben egy újabb képregényfilm, Az Igazság Ligája jelenetei már sokkal jobban inspirálták, és egy monumentális, erőteljes mű született.
         2015-ben az Árnyalat-trilógia első epizódjának stáblistáján Elfman neve okozta a legnagyobb meglepetést, és akadtak, akik szerint ő vette egyedül igazán komolyan a feladatát. A score - elfenekelgetések ide vagy oda - kifejezetten harmonikus lett, amit még azoknak is el kellett ismerniük, akik hiába keresgélték az általuk igazinak tartott Elfmant a dallamok mögött. A következő körre még csak rosszindulatból sem lehetne elmarasztalót írni, bár meg kell említeni, hogy hiányzott onnan egy olyan briliáns téma, mint az első score "Variations on a Shade" címre hallgató szimfonikus trip-hopja, 2015 egyik legeredetibb tétele. A szabadság ötven árnyalata zeneileg a második rész szintjét hozza. Elfman feltűnően jól hidalta át a folytatások komponistáinak legnagyobb problémáját azzal, hogy ő nem a főtéma gyakori ismételgetésében látta a siker titkát. Noha többször is felcsendül a már ismerős, elsősorban zongorán előadott motívum a vonósok társaságában, melyet egyszer röviden még egy igen kellemes chill out köntösbe bújtatva is hallhatunk, nem kezdünk el ásítozni közben az unalomtól. Ezúttal elektronikus megoldásokból több van, mint korábban volt, de még mindig dicséretesen simulnak bele a nagyzenekar játékába, egy-két zajosabb tracket leszámítva, ahol kiemelt szerepet kapnak. A legelső aláfestésnél tapasztalt újdonságérzet mostanra megszűnt a modern Elfman-hangzás vonatkozásában, és semmi lehengerlővel nem találkozunk ebben a háromnegyed órában, így a fent említett kompozícióhoz hasonlóval sem, emellett a hangulat is ridegebbé vált. De még mindig olyan zene, amelyet a thrilleres momentumokkal feldúsított romantikus drámai filmzenék kedvelői hellyel-közzel érdekesnek találhatnak. A három könyvhöz és filmhez kapcsolt színt a score-ral csakis úgy lehet összefüggésbe hozni, hogy a művész ide vonatkozó trilógiája cseppet sem lett szürke. De valószínűleg azért már ő is értékeli a sorozat lezárultával előtte megnyílt szabadság árnyalatait, legyenek bármilyen színűek is.


         Kiemelkedő tételek: Freed, A Spat, Ransom, The Envelope


    Bíró Zsolt
    2018.02.23.




    Tracklista:

      1. Freed (2:10)
      2. Makeover (2:21)
      3. A Spat (1:35)
      4. Anna Wakes ((1:40)
      5. Blueprints (1:29)
      6. Car Fun (1:07)
      7. Trouble in Paradise (2:35)
      8. That's Not Hyde (2:25)
      9. Jack the Knife (1:15)
    10. Welcome Home (2:39)
    11. Hiking (1:09)
    12. Nightmare (1:55)
    13. Bail (3:05)
    14. Seeing Red (2:43)
    15. Going Gets Rough (2:34)
    16. Ransom (3:57)
    17. The Envelope (1:45)
    18. Rescue (6:40)





    További kritikáink
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft
  • In Love and War
  • Le Sens de la Féte
  • Black Panther
  • Henry V
  • Star Trek: Discovery - Season 1, Chapter 1
  • Hook

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam