FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider  Ant-Man and the Wasp  Adrift  The Mentalist  The Shape of Water  Red Sparrow
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Equalizer 2 (Harry Gregson-Williams)    THE EQUALIZER 2  (2018)
       A védelmező 2.


      

       zene: Harry Gregson-Williams
       vezényel: Harry Gregson-Williams
       kiadás éve: 2018
       kiadó: Sony Classical
       játékidő: 42:29





         Ahogyan azt a Sony Classical albuma nyitótételének címe is jelzi: McCall visszatért. Bár a folytatások cseppet sem szokatlanok Hollywoodban, ez esetben a tény amiatt érdekes, hogy a direktor, Antoine Fuqua, valamint a címszereplőt alakító Denzel Washington egyaránt olyan karriert tudhat maga mögött, amelyben idáig egyetlen folytatást sem találhattunk. További különlegességnek számít, hogy a páros egy olyan projekt kapcsán változtatott eddigi szokásán, melynek első része, az 1985-ben útjára indult, azonos című tévésorozaton alapuló A védelmező finoman szólva is mérsékelt sikerű fogadtatásban részesült.
         A rögeszmés McCallról az első felvonás során csak sejteni lehetett, hogy egykoron valamilyen elit egység sorát gyarapította. Ezzel kapcsolatosan A védelmező 2. révén bővebb információk birtokába juthatunk, egykori bajtársai is felbukkannak, ám mindent összevetve, ahogyan anno, úgy most sem beszélhetünk mélyreható múltábrázolásról. Washington mellett Melissa Leo (The Fighter - A harcos) és Bill Pullman (A függetlenség napja) tértek vissza, akik mellett a Trónok harca- és A mentalista-folyamokból is ismert Pedro Pascalra, valamint a Holdfényben is látható Ashton Sandersre osztottak fontos szerepet az alkotók. Az újabb igazságosztás gyújtópontját McCall régi barátjának, Susannak (Leo) a halála váltja ki: a könyvolvasás mellett sofőrködéssel foglalkozó egykori elit harcos mindent megtesz annak érdekében, hogy felgöngyölítse az ügyet, és saját szabályai szerint járva bosszulja meg a tettet.

         A visszatérők között volt a zenefelelős Harry Gregson-Williams is, aki ezt megelőzően egy teljesen más jellegű mozin, a Meg - Az őscápán dolgozott: "Ezek nagyon eltérőek voltak. Most pedig egy Disney-természetfilm van soron, a 2019 elején mozikba kerülő Penguins. Az efféle változatosság mindig is érdekelt" - nyilatkozta a szerző, akinek A védelmező 2. immáron a hatodik, Washington főszereplésével készült megbízatása (Az utolsó esélyt nem ide véve, hiszen ott csupán a kórusrészek felvezénylésében volt Hans Zimmer segítségére). A score készítése során ezúttal is McCall jellemének, cselekedeteinek, illetve érzéseinek tükrözése volt az elsődleges szempont, így a korábban megismert, lassú folyású, valamint az elektromosgitár-szólóval érzékeltetett keménységét szimbolizáló megoldások mindegyike visszaköszön - ezek a "McCall's Return"-ben lettek csokorba szedve. A karakter érzelmesebb oldala olyan trackekben bukkan fel, mint a "Boston by Day" - "Boston by Night" duó (ezek remekül illeszkednek azon képsorokhoz, melyekben McCall sofőrként rója Boston utcáit, s közben kénytelen hallgatni a megannyi problémával küzdő utasait), a "McCall Mourns Susan", valamint a "Who Are You?". A címszereplő eltökéltséget, rendíthetetlenséget közvetítő akciótémája pedig a "McCall's Return" vége mellett a Jason Bourne-zenék hangulatával induló "Top of the Tower" második felében tér vissza. Az elektronikus elemek és a zenekar visszafogott játéka ezúttal is remekül illeszkedik a mozihoz, ugyanakkor a muzsikáról az is elmondható, hogy készítője ezúttal sem lépett ki a komfortzónájából, nem tért el attól a hangulatvilágtól, amely az elmúlt évtizedek során, elsősorban Tony Scott produkcióinak hatására alakult ki, majd vált a névjegyévé.
         A bosszúéhség, illetőleg a főhős mindennapjainak pillanatai mellett a Sanders által megformált Miles kapcsán egy új elem is felbukkan a történetben, és ennek köszönhetően kidomborodik a szabályok alapján élő, rendíthetetlen McCall szociálisan érzékeny oldala. "A védelmező 2. sokkal bensőségesebb lett. Van egy olyan jelenet, amelyben Washington karaktere megpróbálja kiszakítani a fiút a bűnözők közül, a kábítószerek világából. Ez nem központi eleme a filmnek, de fontos része a karakter humánus oldalának. Tényleg foglalkozik azzal, ami körülötte történik. Denzel kiabál a fiúval, megpróbálja megértetni vele, hogy van választása, nem kell rálépnie a kábítószerek és a fegyverek szegélyezte útra. Fuqua elmondta nekem, hogy ez a jelenet nagyban közrejátszott abban, hogy Denzel elvállalta a szerepet" - mesélte Gregson-Williams, akitől azt kérte a direktor, hogy a két szereplő kapcsolatát szentimentalitás nélkül igyekezzen érzékeltetni. Az említett képsorokat a "Five Pounds of Pressure" című tétel kíséri, melyben fontos szerep hárul a csellóra: "Úgy éreztem, hogy erre a helyzetre a cselló hangja a legmegfelelőbb, ezért arra helyeztem a hangsúlyt, az előadáshoz pedig egy olyan csellistát kértem fel, akivel még sosem dolgoztam, a londoni Peter Gregsont" - kommentálta a szerző. McCall és Miles kapcsolata a filmhez hasonlóan a muzsikának is fontos eleme (ennek ellenére az albumon csak a "Five Pounds of Pressure"-ben és a "Stories of Sorrow"-ban bukkan fel), hovatovább ez az a dallamsor, amely lényegi különbséget mutat a két A védelmező-score között.

         A cselekményhez hasonlóan a zene is lassan indul be: a mozi elején ugyan két akcióban is láthatjuk, hogy McCall jó formában van (ezeket a "McCall's Return" és a "Five Stars for Amy" kíséri), a fő szál csak a sztori harmadánál veszi kezdetét, ez a fajta fokozatosság és visszafogott tempó pedig a muzsikán is érződik. Az aláfestés a gyászt ("McCall Mourns Susan") követően nem zenekari csinnadrattában, hanem a vonósokkal, illetve morgó rezesekkel kombinált elektronikus effektek és dobhangok egyvelegében csúcsosodik ki. Ugyan az ilyen jellegű, elsősorban nem dallamokkal, hanem inkább a feszültség különböző fokozatainak érzékeltetésével operáló trackek ("The Confession", "Behind the Bookcase", "The Bridge", "Storm Hunt") önmagukban nem feltétlenül hallgatóbarátok, a vihar sújtotta üres utcákon, illetve épületekben zajló macska-egér játékhoz azonban remekül idomulnak.

         Az első rész score-jához hasonlóan ezúttal sem lehet kiemelkedő zeneszerzői teljesítményről beszélni, csupán néhány remek percről, melyeket én a "McCall's Return"-ben, a "Boston by Day"-ben, a "Boston by Night"-ban, a "Five Pounds of Pressure"-ben, a "The Bridge"-ben, a "Top of the Tower"-ben, valamint a "Who Are You?"-ban találtam meg. A kíséret hangulatával azonban ezúttal is sikerült elsőre, könnyedén megfognia Harry Gregson-Williamsnek, akitől a hasonló stílusú, a Tolvajok városa és A tűzben edzett férfi ihlette munkái mellett időnként A védelmező két epizódjának muzsikáját is előveszem majd.


    Kulics László
    2018.09.10.




    Tracklista:

      1. McCall's Return (4:39)
      2. Boston by Day (1:19)
      3. Boston by Night (1:24)
      4. Five Stars for Amy (2:31)
      5. Stories of Sorrow (2:34)
      6. McCall Mourns Susan (1:56)
      7. Destroying the Evidence (3:47)
      8. Five Pounds of Pressure (3:38)
      9. The Confession (5:49)
    10. Behind the Bookcase (4:25)
    11. The Bridge (2:44)
    12. Storm Hunt (2:49)
    13. Top of the Tower (3:19)
    14. "Who Are You?" (1:35)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Confirmation

    The Equalizer

    Rendező-zeneszerző páros:
    Tony Scott és Harry Gregson-Williams


    The Replacement Killers

    További kritikáink
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft
  • In Love and War
  • Le Sens de la Féte
  • Black Panther
  • Henry V
  • Star Trek: Discovery - Season 1, Chapter 1
  • Hook

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam